Ga naar inhoud

Hoe begin ik aan een stripverhaal...?


SVlitsen

Recommended Posts

Dag allemaal!

 

Ik heb een leuk idee voor een stripverhaal maar ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen, welke materialen ik nodig heb, hoe ik de vakjes in moet delen, etc. Het is de bedoeling dat de personages er zo realistisch mogelijk uitzien, welke technieken kan ik hiervoor gebruiken? Het lijkt mij moeilijk om veel details in zo'n klein vakje te krijgen dus daar kan ik ook tips voor gebruiken...

 

Ik hoop dat jullie antwoorden weten op deze vragen en me op weg kunnen helpen! 

 

Grtjs

 

SVL

 

Link naar reactie

Hoi. Er bestaan veel boeken over het maken van stripverhalen. Misschien heeft je plaatselijk bibliotheek er een? Verder kan je veel spieken bij stripverhalen die jij leuk vindt. Probeer die verhalen en de manier waarop ze zijn gemaakt te analyseren.

 

Over materialen zou ik me als beginner niet te veel zorgen maken. Enkel met een potlood of een balpen en gewoon tekenpapier kom je al een eind. Er bestaat natuurlijk een overvloed aan stiftjes, pennetjes. En veel strips worden tegenwoordig gedeeltelijk of volledig digitaal gemaakt.

 

Eerste stap is een storyboard. Je deelt je pagina in met de vakjes en je tekent / beschrijft wat er in elk vakje moet komen.

 

De tekeningen zelf maak je best op een groter formaat dan A4. Bijvoorbeeld A3. De eerste stap is de plaatsing van de tekstballons, om ervoor te zorgen dat er genoeg plaats is voor je tekst. Dan volgt er een schets in potlood. Die kan je uitwerken in het net met een pen.

 

Veel succes, en toon gerust iets van je probeersels.

Link naar reactie

Als je 't mij vraagt is het allerallerbelangrijkste: zorg dat je er plezier aan beleeft, want een strip maken is veel werk.

 

 

Qua lectuur: zelf vond ik Making Comics van Scott McCloud een heel interessant boek. De bijlages in integrales en zo durven ook een interessante blik werpen op hoe stripmakers het aanpakken.

 

Ook niet te lang over tobben, gewoon aan beginnen. Je niet laten verlammen door het idee dat je meteen een meesterwerk moet gaan maken, maar accepteren dat je leert door 't te doen.  Experimenteren, uitzoeken wat werkt voor je.  De aanpak van een ander is niet noodzakelijk de juiste aanpak voor jou.

 

En zoals Dirk zegt: af en toe eens laten zien aan anderen. ;)

 

 

Link naar reactie
3 hours ago, SilasVL said:

Het lijkt mij moeilijk om veel details in zo'n klein vakje te krijgen

Wat niet iedereen door heeft is dat de meeste, zo niet alle tekenaars op groter formaat werken. Op die manier is het makkelijker om meer detail in een prentje te krijgen, wel opletten dat je de lijntjes niet te dun maakt want alles wordt dan wel kleiner afgedrukt. Er wordt meestal gewerkt op een papierformaat van A3 tot A2. Of digitaal op een tablet, dan kun je inzoomen.

 

Welkom, ik hoop dat je hier op weg kan geholpen worden als je vragen hebt

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...