Ga naar inhoud

Robbedoes, Pacific Palace en het begin van depressie


cinco

Recommended Posts

"In de buurt van water heb ik het altijd moeilijk om m'n tranen te bedwingen." Met deze woorden eindigt Pacific Palace.

 

Voor wie het verhaal niet kent, Robbedoes werkt in een hotel dat als toevluchtsoord dient voor een afgezette dictator en zijn gevolg. Deze dictator heeft een dochter en die dochter laat Robbedoes niet onbewogen.

Er zijn 'momenten' tussen de twee, maar het onmogelijke van de ganse situatie fnuikt elke vorm van genoegdoening.

 

afbeelding.thumb.png.d70a565ef2301895b6dd9b767fe9dc3d.png

 

Meestal blijft Robbedoes verweesd en gelaten achter na een ontmoeting met Elena en ook zijzelf laat in haar ziel kijken tijdens hun laatste moment:

"Ik zou zo graag één klein ding beheersen... maar ik kan zelf niks beslissen."

 

Enkele ogenblikken later ziet Robbedoes hoe Elena definitief zijn leven uitrijdt.

Het enige wat hij vervolgens nog kan, is voor zich uit staren. Als Kwabbernoot wil te weten komen wat er met zijn vriend gaande is, volgen slechts volgende woorden:

"In de buurt van water heb ik het altijd moeilijk om m'n tranen te bedwingen."

 

Dit verhaal kent geen happy ending. Los van de manier waarop de toestand rond de dictator tot een climax komt, is er ook dit persoonlijk, stiller verlies van onze protagonist.

En net zoals het Pacific Palace zelf dat beschadigd achterblijft, is ook het hart van Robbedoes niet langer intact.

 

Wat heeft het hem opgeleverd deze jongedame te leren kennen? De smaak van de liefde die hem vervolgens weer bruusk ontnomen wordt.

 

afbeelding.thumb.png.f5dbbe00d0a2566b1c1424faf5ad017d.png

 

Er bestaat een epiloog gepubliceerd in Spirou die een positievere uitkomst biedt aan dit verhaal, maar die is geen deel van de oorspronkelijke uitgave. (wel verkrijgbaar in een tirage de tête, maar dan moet je wel €199 neertellen om Robbedoes alsnog zijn geluk te laten vinden)

 

afbeelding.png.157431b57e7d64eb29ab117c5120d2a5.pngafbeelding.png.259c41492f68db307d0ef57bcf7e6cd5.png

 

Wat de originele versie ons echter geeft, is een Robbedoes die aan het einde van het verhaal aan het begin van een depressie staat.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Na Pacific Palace herlezen te hebben, moest ik mij in een luchtigere Robbedoes onderdompelen, dus kwam ik bij Tulpen uit Istanboel terecht. Een Gilles de Geus Robbedoes door Hanco Kolk.

 

afbeelding.thumb.png.ffb87dd87d8e727363ca69b6da6a6323.png

 

Dat album heeft één belangrijk element met Pacific Palace gemeen.

Of beter gezegd, één belangrijk ingrediënt van de Robbedoesformule ontbreekt in beide albums:

 

afbeelding.png.54168ef319deed9e662f735d7ef39a26.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...