Ga naar inhoud

De Stripbazaar - Beverwijk - 21/22 September


De StripBazaar

Recommended Posts

Ik denk dat de locatie niet meewerkt. De zwarte markt is geen toegevoegde waarde voor de stripliefhebbers. Wat een achterlijke tokkiebende is dat daar. De afstand tot vlaanderen maakt niet echt uit, Valkenswaard en Breda profiteren wel van enige vlaamse toestroom. De beste stripbeurzen bevatten een goede mix van stands met signerende tekenaars, comics, iets duurdere eurostrips en bananendozen. Eigenlijk voldoen in NL alleen Haarlem (en Breda op de tweede plek) aan bovenstaande criteria. Kampen, Gouda en Zwolle zijn aardige lokale beurzen waar je vooral mancos kan aanvullen. Arnhem/Tiel is een specifieke signeerbeurs (wat mij dan weer zeer aantrekt) en Gorinchem vond ik dit jaar redelijk terwijl Valkenswaard weer wat minder was. Er is eigenlijk best welwat te kiezen dus mensen filteren mindere beurzen er toch wel uit.....

Link naar reactie

Beste Retep wat betreft je vergelijking met een tokkie bende.. bedankt dat je me zo schoffeert en met mij nog een aantal andere mensen die niet actief zijn op dit forum. Ik hoop dat je voor jezelf spreekt. Ik ben bij de 1e 2 edities geweest van deze beurs en het viel me gewoon tegen, misschien is het de locatie zoals je zegt,weet ik veel. Maar ik vond het een mooie combi, strips kopen en als je daarmee klaar was wat lekkers halen bij de diverse stalletjes en goedkoop boodschappen doen wat betreft versproducten. Er is meer te doen dan allen luxe(nep) producten kopen maar dat zal je waarschijnlijk niet gezien hebben aangezien die tokkiebende.

De rede om niet meer te gaan is voor mij de afstand dik 120 km rijden voor een beurs die met de editie minder wordt, is het mij niet meer waard om te bezoeken, dan ga ik liever naar beurzen dichter in de buurt van Arnhem.

Link naar reactie

Om eerlijk te zijn zagen wij dat ook, maar dat is dan ook niet het publiek waar wij de beurs voor organiseren. Als die iets kopen is dat extra. Het échte probleem is dat er niet voldoende stripliefhebbers kwamen opdagen die wel andere beurzen bezoeken; ook de eerste keer niet in november 2012 toen het aanbod overweldigend was. Waarom? Geen idee, want de hal is prima en de sfeer was steeds uitstekend. Dat is in ieder geval wat we van de mensen die wél kwamen en van de standhouders te horen krijgen. Wat deze derde editie betreft: uitgebreid folderen via stripwinkels en op evenementen, meer dan tweeduizend via de post verzonden folders naar ons bekende stripliefhebbers, duizenden verzonden e-mails, website, Facebook, fora, Twitter, standhouders die promotie maakten via hun eigen websites en sociale media... Niets heeft geholpen, zo lijkt het. Voor ons en de standhouders is het werkelijk één groot raadsel.

 

Eerlijke terugkoppeling.

 

Zelf zou ik deze editie niet naar Beverwijk gegaan zijn zonder de aanwezigheid van Romano.

Nog gegokt op Marissa Delbressine maar kreeg ter plekke te horen dat ze op de zondag werd verwacht.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

Beste Retep wat betreft je vergelijking met een tokkie bende.. bedankt dat je me zo schoffeert en met mij nog een aantal andere mensen die niet actief zijn op dit forum. Ik hoop dat je voor jezelf spreekt. Ik ben bij de 1e 2 edities geweest van deze beurs en het viel me gewoon tegen, misschien is het de locatie zoals je zegt,weet ik veel. Maar ik vond het een mooie combi, strips kopen en als je daarmee klaar was wat lekkers halen bij de diverse stalletjes en goedkoop boodschappen doen wat betreft versproducten. Er is meer te doen dan allen luxe(nep) producten kopen maar dat zal je waarschijnlijk niet gezien hebben aangezien die tokkiebende.

De rede om niet meer te gaan is voor mij de afstand dik 120 km rijden voor een beurs die met de editie minder wordt, is het mij niet meer waard om te bezoeken, dan ga ik liever naar beurzen dichter in de buurt van Arnhem.

 

Beste kcin, heb ik je geschoffeerd door de zwarte markt tokkiebende te noemen. De plek waar je imitatie luchtjes, imitatie leren jackies en gestolen waar kunt kopen ? Dat spijt me werkelijk. De zwarte markt, the place to be !

 

http://www.dichtbij.nl/noord-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/3044656/beverwijk-failliet-zonder-gestolen-waar-op-bazaar.aspx

 

Eigenlijk gaf Gerben den Heeten beter de sfeer weer:

 

Inderdaad een hoog gehalte petjes + glimmende 'jassie' met bontkraag, veel (imitatie) cuccie 'tassies', gezinnen die ik eerder 'clans' zou noemen. Totaal geen stripminded publiek, dat had ik al vrij snel door toen ik als tekenaar (Gerben den Heeten) meedeed de eerste beurs. Ik zie de kruisbestuiving tussen strip (cultuur) en 'patatzak' Bazaar ook niet plaatsvinden in de toekomst..

Ik herinner me nog de kennismakingsmiddag met andere deelnemers en organisatie, toen we in het cafe naast de hal wat gingen drinken. Het Frans Bauer meeblerrende publiek, lurkend aan een bacootje, bekeek het stripgezelschap met een bepaalde blik, dan weet je het wel...

 

Is het zo beter verwoord?

Link naar reactie

Kerel.

Ik heb hier nog lang over nagedacht en begrijp niet waar het verkeerd is gegaan.

Daarom hou ik het gewoon op een lekkere ouderwetse miscommunicatie met een wolkje oops, en de volgende keer maken we het gewoon goed en in orde enzo!

 

What do you say!?

 

 

Bedankt voor de reactie maar ik heb er niets aan.

 

Positief is dat ik op het feestboek van DDB Romano een tekening zag maken van Conan.

Ik hoop maar dat een ander dus op zondag heeft kunnen profiteren van ons gesteggel.

 

Zelf heb ik dus 40 euro voor een paar handtekeningen neergelegd.

Vervolgens netjes zo'n twee uur bij de stand gewacht om dan een commissie van Romano te doen.

Iemand had iets gezegd over de mogelijkheid van Storm boeken te laten voorzien van een tekening.

Dus een paar duitse Storm albums van Splitter meegenomen.

 

Rustig bij de stand staan wachten tot de anderen hun tekening hadden.

Ondertussen aankijkend hoe Raquel een mummie tekening in het boom va va boom schetsboek moest maken omdat ze toch niets te doen had.

Voor mij had het geen nut bij haar aan te schuiven aangezien ik haar boekje al gekocht had in Tiel.

 

Vervolgens wou Romano een wandeling maken met Raquel.

Weer gewacht tot hij terug kwam.

Jammer genoeg begon de anders zo productieve Romano toen een beetje te ouwehoeren.

Waarna jij zo goed was om te zeggen "Romano, ik heb nog zo'n 100 ex librissen die nog gesigneerd moeten worden."

 

Wel toen heb ik maar zelf de beslissing genomen om te gaan.

Nog een kwartier of een half uur daar te staan voor Piet Snot.

Laat maar.

 

Voor mij dus een dag waarbij ik zo'n 7 uur heb rondgebracht op weg naar, in en op weg van Beverwijk voor een paar handtekeningen.

 

Dat hoef je voor mij niet goed te maken dat ik het besluit heb genomen om te vertrekken.

He was mijn beslissing om bij een zekere .. standhouder weg te lopen.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie

@Retep: De beste stripbeurzen bevatten een goede mix van stands met signerende tekenaars, comics, iets duurdere eurostrips en bananendozen. Eigenlijk voldoen in NL alleen Haarlem (en Breda op de tweede plek) aan bovenstaande criteria.

 

De goede mix is natuurlijk een open deur. Probeer echter die goede mix maar eens te vinden. Haarlem heeft die mix zeker, Breda niet meer. Daar is een behoorlijke terugloop gaande qua standhouders nadat ze naar het Chasse-theater zijn gegaan en de focus lijkt daar toch meer te liggen op de tekenaars. Dat is natuurlijk mooi voor de selecte groep liefhebbers, maar als het gaat om de toekomst van deze beurs is dat een slechte ontwikkeling.

 

Bij de meeste beurzen is het volgens mij zo dat de standhouders de rekening betalen, en daarom is het van belang dat een beurs voor hen uit kan. De subsidiepotjes zijn leeg en de entree verhogen is ook niet de beste oplossing. Dus moet een beurs een breed publiek trekken en moeten er zo min mogelijk drempels zijn om een beurs te bezoeken. Rond de 10 euro entree betalen om strips te mogen kopen is natuurlijk niet meer van deze tijd, en een aantrekkelijke/geschikte locatie is een pré.

 

Valkenswaard lijkt me daarom eerder een goede tweede in Nederland.

Link naar reactie

Goh Retep wil je nou werkelijk zeggen dat je zo'n naïef wereldbeeld hebt?

Dit weet iedereen toch al jaren...vertel eens wat nieuws. Je gaat nou met modder gooien met een artikeltje wat net in het nieuws is geweest.

Als het je dan zo tegen de borst stuit wat doe je er dan uberhaubt. Wees dan principieel en blijf lekker weg, ook al is er een stripboeken beurs en laat een ander in zijn waarde die daar wel eerlijke waar koopt zoals groente en fruit en in dit geval ook wat strippies!zoals gemeld in mijn eerdere melding in dit draadje.

Beverwijk is een prima dagje uit om jezelf te vermaken, lekker eten, goedkope boodschappen en nog een stapel stripboeken op de koop toe.

Als dit niet je gading is zeik dan een ander ook niet af want dan verlaag je jezelf tot tokkie....

Link naar reactie

Goh Retep wil je nou werkelijk zeggen dat je zo'n naïef wereldbeeld hebt?

Dit weet iedereen toch al jaren...vertel eens wat nieuws. Je gaat nou met modder gooien met een artikeltje wat net in het nieuws is geweest.

Als het je dan zo tegen de borst stuit wat doe je er dan uberhaubt. Wees dan principieel en blijf lekker weg, ook al is er een stripboeken beurs en laat een ander in zijn waarde die daar wel eerlijke waar koopt zoals groente en fruit en in dit geval ook wat strippies!zoals gemeld in mijn eerdere melding in dit draadje.

Beverwijk is een prima dagje uit om jezelf te vermaken, lekker eten, goedkope boodschappen en nog een stapel stripboeken op de koop toe.

Als dit niet je gading is zeik dan een ander ook niet af want dan verlaag je jezelf tot tokkie....

 

Oei een weldoordacht en sluitend betoog, ik zal toch nog een poging wagen. Ik heb inderdaad een naief wereldbeeld, in mijn naieve wereldje mag men van mening verschillen. De een heeft een topdag op de zwarte markt en de andere vindt het een tokkiebende, niet iedereen houdt van boerenkool met worst (ik wel). Ik heb mijn betoog proberen te onderbouwen met een artikel (gebaseerd op onderzoek van prof. dr. Siegel) wat jij als moddergooien wegzet, waarom is me een raadsel, maar goed dat mag.

 

Als je nu zo tuk ben op de combinatie vers groente en fruit en strippies heb ik nog wel een tip: de mooie Domstad Utrecht. Groente en fruit (en vlees) kun je voor een prikkie halen in Lombok (Kanaalstraat). Daarna kun je afzakken naar het centrum waar maar liefst 4 stripwinkels hun waren aanbieden. Miep is het aardigst en offreert bovendien, als je kop haar aanstaat, koffie met koekjes. Tot slot kun je de Dom beklimmen waar je helaas Beverwijk niet kunt zien maar met een beetje goed zicht wel Amersfoort en Wageningen kunt ontwaren.

Link naar reactie

@Retep: De beste stripbeurzen bevatten een goede mix van stands met signerende tekenaars, comics, iets duurdere eurostrips en bananendozen. Eigenlijk voldoen in NL alleen Haarlem (en Breda op de tweede plek) aan bovenstaande criteria.

 

De goede mix is natuurlijk een open deur. Probeer echter die goede mix maar eens te vinden. Haarlem heeft die mix zeker, Breda niet meer. Daar is een behoorlijke terugloop gaande qua standhouders nadat ze naar het Chasse-theater zijn gegaan en de focus lijkt daar toch meer te liggen op de tekenaars. Dat is natuurlijk mooi voor de selecte groep liefhebbers, maar als het gaat om de toekomst van deze beurs is dat een slechte ontwikkeling.

 

Bij de meeste beurzen is het volgens mij zo dat de standhouders de rekening betalen, en daarom is het van belang dat een beurs voor hen uit kan. De subsidiepotjes zijn leeg en de entree verhogen is ook niet de beste oplossing. Dus moet een beurs een breed publiek trekken en moeten er zo min mogelijk drempels zijn om een beurs te bezoeken. Rond de 10 euro entree betalen om strips te mogen kopen is natuurlijk niet meer van deze tijd, en een aantrekkelijke/geschikte locatie is een pré.

 

Valkenswaard lijkt me daarom eerder een goede tweede in Nederland.

 

Ik wist niet dat er een terugloop was in het aantal standhouders in Breda, dat is jammer. Overigens zie ik, naast de selecte groep van dediejagers, ook lieden die voornamelijk om de stripbakken kwamen en af en toe als de gelegenheid er is een dedi meepakken. De vraag is hoe je meer mensen naar een beurs krijgt. Lage (of beter geen) toegangsprijzen willen helpen en natuurlijk de locatie. Ik ben een aantal jaren naar de beurs in Gouda geweest om mijn mancos af te strepen en het viel me op dat een goede locatie en een aardig aanbod best veel volk kan trekken. 

Link naar reactie

Oosterhout (sporthal) was misschien geen aansprekende locatie, maar dat was wel een stripboekenbeurs met een goed aanbod aan tekenaars en standhouders en uitgevers. Ook was het een overzichtelijk geheel. Breda zit op de juiste tijd in het jaar met geen echte concurrentie van andere stripboekenbeurzen, maar het gebouw is minder geschikt voor een stripboekenbeurs. De terugloop in standhouders was overigens vorig jaar ook al goed te zien.

Link naar reactie

Hahaha........wat een consternatie.

Ik ben de vorige keer in Beverwijk geweest, maar het is inderdaad geen beste plek voor een beurs. Ik vond de markt niks, maar dat is subjectief, ik heb ook een hekel aan kermissen. Wel veel eettentjes.

Het tokkiepubliek (niet denigrerend bedoeld trouwens, maar meer een uitdrukking om snel en generaliserend een bepaald publiek aan te duiden) heeft totaal geen interesse in cultuur of strips, dus geen incidenteel publiek voor de stripbeurs.

Tel daarbij op dat er gewoon veel te veel en te vaak dit soort beurzen zijn en het verklaart veel, voeg nu eens wat beurzen samen.........

 

Inderdaad is Haarlem prima (al heb ik de ideale beurs meer in Contern meegemaakt, geweldige opzet), een mooie vrij toegankelijke locatie in een stadscentrum. Al vond ik de laatste versies het aanbod van tekenaars karig. Breda is een prima beurs, vooral twee edities geleden.

Gorinchem was dit jaar ook prima in orde. Al vind ik entreegeld niet verstandig.

Valkenswaard is altijd gezellig, maar ook de laatste twee versies slechte klimaatregeling en te weinig tekenaars.

 

Een beurs zal interessante tekenaars moeten hebben om de vaste groep liefhebbers te lokken, dan een mooi flink aantal goede standhouders voor alle soorten liefhebbers, het liefst wat uitgeverijen en een goede locatie het liefst vrij toegankelijk.

Link naar reactie

@Arco : Ik heb twitter eens bekeken en om eerlijk te zijn begreep ik wel waarom dát niet werkte. 8 tweets en nog geen hand vol followers maken nog geen succes ook niet in combinatie. In sociale media moet je veel meer tijd steken. Je moet contacten leggen, jezelf bekend maken, followers krijgen, populair worden, interessante dingen posten, reageren op mensen.

 

Natuurlijk heb je dat niet als enige gedaan, maar wil je (nieuwe) bezoekers trekken met zoiets dan moet je daar veel meer tijd in steken. Denk je anders dat de mensen die dankzij sociale media groter zijn geworden hun succes te danken hebben aan een paar tweets?  

 

Ik denk echter dat het probleem niet zozeer of uitsluitend de publiciteit is. Ik denk veelal een, nu negatieve 'buzz' rond de beurs zoals hierboven al te lezen is. Hoe dat komt is moeilijk te zeggen. Misschien omdat je dan geen bezoekers ván de markt wil trekken, maar wel probeert stripliefhebbers naar de markt te trekken en hoewel niet iedereen daar een probleem mee heeft, hebben anderen daar schijnbaar wel een probleem mee. Of misschien is het omdat de eerste beurs zo slecht verliep. Of misschien is het om een reden die niemand hier vernoemt omdat die niet gekend is, zoals wel vaker het geval lijkt bij een negatieve buzz. 

 

Maar misschien heeft die buzz er niets mee te maken en is het, zoals Lecram ook al zegt, een kwestie van teveel aanbod. Of misschien is het het internet. Of budgetverkleining. Wie zal het zeggen.

Link naar reactie

Tel daarbij op dat er gewoon veel te veel en te vaak dit soort beurzen zijn en het verklaart veel, voeg nu eens wat beurzen samen.........

 

Kom nou toch, Marcel, veel beurzen?  Er zijn in heel 2013 maar drie beurzen in de hele Randstad.

 

Het probleem zit er eerder in dat er niet genoeg echt organisatietalent is. De publiciteit is niet goed genoeg en blijft teveel in een klein kringetje hangen.Zo is het bv. al vrij lastig om te zien waar je je als standhouder kunt aanmelden en wat dat dan zou kosten. Ook worden er vaak te dure zalen gehuurd, worden waardoor de kosten voor de standhouders te hoog oplopen, deze niet meer uit kunnen komen, dus wegblijven en de hele beurs langzaam leegloopt.

 

Mijn inschatting is dat er best nog een stuk of vier beurzen in de Randstad bij zouden kunnen, mits de beurzen niet langer dan een dag duren, er op een goede manier publiciteit voor gemaakt wordt en het standgeld te overzien is - honderd euro voor een kraam of zo.

Link naar reactie

Nee.......Tweetie...........

Een beurs moet eigenlijk nog iets speciaals zijn, 3 of 4 per jaar, groots opgezet met veel stands, uitgeverijen en tekenaars.

Nu zijn er teveel kruimels, Gouda, Lelystad, Valkenswaard, Breda, Gorinchem, Tiel, Beverwijk 2x, kampen, Zwolle, Haarlem, Dordrecht etc.

Tel daarbij nog de vele vele Vlaamse kruimelbeurzen.......

Je moet ook niet denken in termen als randstad, als je liefhebber bent ga je voor goede beurs in Nederland overal en niet liefhebbers komen toch niet, al is het dichtbij.

Incidentele bezoekers moet je lokken met combinatiebeurzen of een open locatie.

 

Teveel beurzen voor te weinig publiek.....

Link naar reactie

Ik denk dat je teveel van jezelf als dedijager uitgaat. Maar dat is volgens mij maar een kleine groep. 

 

Ik schat in dat de meeste bezoekers toch echt komen om de gaten in hun collectie te vullen en niet om een tekening te krijgen. En dat is maar goed ook, want anders waren de rijen een stuk langer. 

Die grote groep die ook niet zo heel fanatiek is zal niet gaan als het te ver is of teveel gaat kosten. Voor de dedijagers zijn afstanden en kosten veel minder belangrijk. Bv voor iemand als Marini zou je de signeertickets wel voor 100 Euro kwijt kunnen.

 

Incidentele bezoekers moet je volgens mij lokken met lage prijzen, een goed bereikbare locatie en wat randgebeuren. Als je eenmaal een groot aantal bezoekers hebt, kunnen er altijd nog wat tekenaars of uitgevers bij. 

Link naar reactie

Tsja............het zal een combinatie zijn.

 

Ik kom vanaf 1982 op beurzen, en in het begin zeker niet als dedi-jager en nog steeds ben ik ook stripliefhebber.

Eigenlijk vooral de stripdagen (in den beginne...turfschip Breda, wat was dat fantastisch) , later Valkenswaard er eens bij, toen Haarlem er eens bij en de laatste jaren eigenlijk best fanatiek, dus veel beurzen.

 

Het klopt dat dit een relatief kleine groep is, maar de groep collectie aanvullers is vaak nog veel kleiner.

Op internet kan je elk boek vinden voor prima prijzen, dus dat verklaart veel.

Neem daarbij dat de groep stripliefhebbers niet vernieuwd en dus na zoveel jaar alles wel een beetje heeft wat hij wil, dan wordt de spoeling nog dunner.

 

Een goede beurs heeft naast handelaren (die vind je dus ook op markten en internet) absoluut trekkers nodig als tekenaars en uitgeverijen, die je niet zonder beurs kan ontmoeten.

 

Maar nogmaals, er zijn veel te veel kleine marginale beurzen, waardoor het organisatietalent, subsidiebedragen/sponsoring, aandacht te veel verdeeld wordt.

Aan de andere kant, iedereen moet doen wat hij niet laten kan, maar als je dan in een aparte lokatie gaat zitten met entree, dan krijg je dit soort taferelen, stille beurzen........................

 

Kijk eens naar FACTS, gewoon 1 comic con per jaar, groots opgezet, prima georganiseerd, veel attracties, veel tekenaars, veel stands en heel veel bezoekers. Dan kijk je er een beetje naar uit. 

Ga je 6 comic beurzen organiseren met kleine opzet zonder aantrekkelijke bijzaken, dan komt er op het laatst ook niemand meer.

Link naar reactie

Kijk eens naar FACTS, gewoon 1 comic con per jaar, groots opgezet, prima georganiseerd, veel attracties, veel tekenaars, veel stands en heel veel bezoekers. Dan kijk je er een beetje naar uit.

Zoals FACTS is er ook wel echt geen enkele andere beurs. Antwerpen doet dat in het heel klein. Breda is veel meer stripbeurs.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

:D

Wat bedoel je daar mee Lecram :e006:

 

Hahahaha...........je weet dat ik je graag mag..... :D

 

Zonder gekheid....ik bedoel dat ik als dedi-jager/liefhebber toch wel veel beurzen zal bezoeken als er aantrekkelijke namen zijn, maar dat een reguliere stripliefhebber misschien niet veel beurzen bezoekt. Als er dus vele kleine beurzen zijn, die niet aantrekkelijk genoeg kunnen zijn voor een groter publiek door bijv. een te klein budget of een mindere locatie, er dus versnippering optreedt.

Liever een paar grote goed georganiseerde beurzen met veel uitgeverijen, tekenaars en stands dan allemaal van die kleine beursjes in verenigingsgebouwen/sporthalletjes.

 

Je moet toch toegeven dat er heel veel kleinere beurzen zijn (vooral veel in Vlaanderen) met weinig publiek. Voor standhouders is veel publiek toch ook veel aantrekkelijker. Dan maar minder beurzen.

 

Maar Tony, ik zal in Turnhout weer van de partij zijn (al vond ik de laatste versie ook niet echt geweldig qua stands/tekenaars en daardoor misschien ook niet zo druk).

 

Maar ik moet eigenlijk nou eens een keertje naar Geraadsbergen.... :e005:  :e005: , maar daar is de controle zo streng :e011:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...