Jump to content

Strike & Stroke


Tom MDP

Recommended Posts

Dit weekend kan u op het stripfestival van Turnhout exclusieve prenten kopen van Strike en Stroke!
Bij elke prent zit een gratis voucher waarmee u in de Abomentum app een exemplaar van Strike of Stroke kan aanschaffen. 

Er zijn 10 verschillende prenten, 5 voor Strike & 5 voor Stroke.
Ze zijn op een eenmalige oplage van 25 exemplaren en kosten slechts 10 euro per prent. U kan deze prent dan tevens ook laten signeren door de een van onze aanwezige auteurs!

 

Volgende auteurs zullen aanwezig zijn aan onze stand:
Patrick Van Oppen, Rik Dewulf, Marcel Rouffa, Kristof Spaey, Steven Dupré, Hendrik Vos, Ivan Claeys, Peter Moerenhout, Dieter Van der Ougstraete, Wilbert Van Der Steen en Thijs Hannaert.

U vindt ons deze zaterdag terug op de beurs van 10 tot 20u met een stand van De Stripgilde waar we ook onze uitgaves uit onze Stripgilde Uitgeverij aanbieden.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Een onverwachte bug zorgde blijkbaar voor vertraging.

 

En we willen nu ook geen halfgebakken app presenteren voor onze ipad-vrienden hé.

 

Maar wie wil mag mij een pb sturen met naam en emailadres en zodra ik het weet, stuur ik een mailtje rond.

 

Uiteraard wordt dat ook hier en op de social media geplaatst.

Link to comment
Guest Natte aap

kan je niet gewoon die boekjes in pdf beschikbaar maken? Gooi ze op je site en dan kunnen de mensen het geld overschrijven of paypallen en mogen ze alles downloaden. Is dat niet een stuk simpeler dan te liggen klooien met de apple-store? Straks een halve tepel en je boekje ligt er weer uit voor drie jaar.

Link to comment

kan je niet gewoon die boekjes in pdf beschikbaar maken? Gooi ze op je site en dan kunnen de mensen het geld overschrijven of paypallen en mogen ze alles downloaden. Is dat niet een stuk simpeler dan te liggen klooien met de apple-store? Straks een halve tepel en je boekje ligt er weer uit voor drie jaar.

 

 

+1

 

Doe wat Imagecomics aan het doen is!

Link to comment

Gezien we uiteindelijk willen mikken op volwaardige digitale strips (en bijgevolg ook dus van de klassieke papieren layout willen afstappen), is pdf van de start af al niet de richting waarin we willen gaan. :)

 

Momenteel is de initiële opmaak nog steeds alsof het drukklaar is, maar eens er meer en meer strips binnenkomen die specifiek voor de digitale vorm gecreëerd zijn, is de aanpassing voor de lezers kleiner via deze weg.

Omwille van wat bumps in de road in het begin, zomaar onze initiële opzet uit het raam gooien, is precies wat overdreven.

 

De apple app komt er sowieso, momenteel is abomentum beschikbaar voor 48% van de tabletgebruikers (Android), Apple vertegenwoordigt 46%, we gaan dat echt niet zomaar laten varen. :)

 

Laat het maar rustig kabbelen, niet te 'hustig' willen zijn. :)

Link to comment

kan je niet gewoon die boekjes in pdf beschikbaar maken? Gooi ze op je site en dan kunnen de mensen het geld overschrijven of paypallen en mogen ze alles downloaden. Is dat niet een stuk simpeler dan te liggen klooien met de apple-store? Straks een halve tepel en je boekje ligt er weer uit voor drie jaar.

 

Voor ik begin: Ik ben daar zelf volledig voor. Ik geloof dat DRM-vrije pdf's de zaak enkel ten goede kunnen komen.

 

MAAR: niet iedereen binnen de organisatie is daarvan overtuigd. Er bestaat angst dat die pdf's gratis verspreid zullen worden en dat we aan inkomsten gaan verliezen. (Inkomsten die, ik kan het niet genoeg benadrukken, voor het grootste deel naar de auteurs gaan.)

 

Er vallen argumenten voor en tegen te bedenken. Ik ken ze intussen vanbuiten, maar we staan nog maar aan het begin van deze digitale manier van uitgeven en ik vrees dat enkel de toekomst met harde cijfers zal kunnen komen om te bewijzen wat de "beste" manier van uitgeven is.

 

Verder zijn er natuurlijk de technische aspecten die Tom daar aanhaalt. We willen graag zo snel mogelijk mogelijkheden verkennen die in een simpele pdf onmogelijk zijn.

 

We werken ook samen met partners. Partners die een app ontwikkelen en beheren en daarvoor een percent krijgen. Als er pdf's worden verkocht moet ook daar over gepraat worden. Zien zij dat zitten? Krijgen zij daar dan een percent op?

 

Daar komt ook nog eens bij, en dit is geen vergoelijking, klacht of oproep tot medelijden, dat we nog maar net bezig zijn. Iedereen die meewerkt steekt er momenteel veel tijd in, gratis bovendien. Er zijn nog heel veel paden die we willen bewandelen, maar we moeten leren kruipen alvorens te willen rennen. Ik sluit dus niet uit dat we ooit ook DRM-vrije pdf's zullen verkopen, met bijvoorbeeld bloemlezingen van de beste strips die wel werken in zo'n pdf. Maar er is veel water en slechts één brug.

 

Het is allemaal niet zo simpel als één zin op een forum. :-)

 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Link to comment

Straks een halve tepel en je boekje ligt er weer uit voor drie jaar.

 

Als ik het goed begrijp wordt enkel de app zelf bekeken, waarna er een leefstijdscategorie aan toegevoegd wordt. Ze controleren niet telkens de inhoud die je in de app zelf aanbiedt.

 

Wij hebben voor de app uit eigen beweging de hoogste leeftijdscategorie aangevraagd. Kwestie van gezeik te vermijden.

Al die verhalen die al in de pers gestaan hebben waren ook geen gevallen van dingen die door Apple geweigerd werden maar gevallen van één of andere seut (dus niet Apple zelf) die iets ziet binnenin een app en daar over gaat gaan klagen bij Apple. Apple censureerde die vervolgens omdat de inhoud niet overeenkwam met de leeftijdscategorie. (volgens hen dan, dat moet ik wel toegeven)

 

Als er in ons geval een pilaarbijter gaat gaan klagen dan kunnen ze (in theorie) niets doen want onze app is gekeurd voor 17+.

Link to comment
Guest Natte aap

Gezien we uiteindelijk willen mikken op volwaardige digitale strips (en bijgevolg ook dus van de klassieke papieren layout willen afstappen), is pdf van de start af al niet de richting waarin we willen gaan.

 

Laat het maar rustig kabbelen, niet te 'hustig' willen zijn. :)

 

OK, een .cbz/.cbr of .epub downloadbaar op je website dan? 

 

Maar je tweede opmerking vind ik wel zéér terecht, beter goed en rustig dan slecht en hustig :)

 

 

Als ik het goed begrijp wordt enkel de app zelf bekeken, waarna er een leefstijdscategorie aan toegevoegd wordt. Ze controleren niet telkens de inhoud die je in de app zelf aanbiedt.

 

Als er in ons geval een pilaarbijter gaat gaan klagen dan kunnen ze (in theorie) niets doen want onze app is gekeurd voor 17+.

 

Akkoord, maar als er zo'n pilaarbijter gaat klagen dat er te veel bloot in staat en dat pornografisch vindt, loop je wel kans dat apple de boel alsnog stil legt of op zijn minst even dicht houdt tot ze het euvel onderzocht hebben (onlangs zei iemand een grappige verspreking, de heuvel is verholpen :) ) Maar goed, laat ons bidden dat het zo ver niet komt hé.

 

 

Voor ik begin: Ik ben daar zelf volledig voor. Ik geloof dat DRM-vrije pdf's de zaak enkel ten goede kunnen komen.

 

MAAR: niet iedereen binnen de organisatie is daarvan overtuigd. Er bestaat angst dat die pdf's gratis verspreid zullen worden en dat we aan inkomsten gaan verliezen. (Inkomsten die, ik kan het niet genoeg benadrukken, voor het grootste deel naar de auteurs gaan.)

 

Mja, het was maar een losse opmerking om meer mensen te proberen te bereiken en de traffic op je website te vergroten. Het was zeker geen kritiek op jullie aanpak hé!

Ik begrijp de mensen hun angst, maar die angst is helaas reeds de werkelijkheid. Het zullen toch maar wij, de kleine groep liefhebbers, zijn die voor dit product gaan betalen. Als je een interessant product hebt dat iedereen wil, zal die drm en in-app lock geen zak uitmaken en staat het twee dagen na uitkomen op een torrentsite. Als het na twee dagen niet op een torrentsite staat is er buiten een categorie liefhebbers zowiezo al geen hond in geïnteresseerd. Maar je hebt wel een punt dat niet elke liefhebber alsnog zou betalen als het gratis op een torrentsite af te halen valt. Dus is de kernvraag misschien niet zo zeer, bieden we het drm-vrij aan maar wel: willen we wel die groep lezers interesseren die het cool vinden om dit product op de torrentsites te plaatsen. Want hoe meer mensen je bereikt, hoe dichterbij de dag komt dat het op een torrentsite staat :)

 

 

Er vallen argumenten voor en tegen te bedenken. Ik ken ze intussen vanbuiten, maar we staan nog maar aan het begin van deze digitale manier van uitgeven en ik vrees dat enkel de toekomst met harde cijfers zal kunnen komen om te bewijzen wat de "beste" manier van uitgeven is.

 

Verder zijn er natuurlijk de technische aspecten die Tom daar aanhaalt. We willen graag zo snel mogelijk mogelijkheden verkennen die in een simpele pdf onmogelijk zijn.

 

 

true that ! Die technische aspecten zijn inderdaad belangrijk. Ik heb nu bvb mangarock gedownload om gratis scanlations te kunnen lezen in afwachting van een betere manier om drm vrij digitaal te kunnen kopen. Die ervaring is me niet bevallen. Ik moest telkens online zijn om te kunnen lezen en kon slechts 1 deeltje downloaden (ok, dat was onderdeel van de "gratis app" die wegvalt als je de app koopt). Ik heb hier dus bvb uit geleerd dat ik niet ga betalen voor een lees-app waar je geen strips in kan downloaden om ze offline te kunnen lezen. Da's een belangrijk deel van de technologie.

Ik heb geen idee wat de technologie allemaal nog gaat kunnen, ik verwacht nog wel iets bruikbaars, maar wat ik tot nog toe gezien heb, is voor mij persoonlijk niet van toepassing. Maar goed, dat is ook maar 1 mening in een hele hoop meningen hé. Ik zit niet te wachten op bewegend beeld, geluidjes, inzoomen, etc ... maar aan de andere kant heb ik me al wel vermaakt met een endless scroll en een non lineair verhaal. Dat is digitaal dan weer wel mogelijk en op papier moeilijker (al doet bvb Chris Ware wel een zeer straf ding met zijn building stories)

 

 

 

We werken ook samen met partners. Partners die een app ontwikkelen en beheren en daarvoor een percent krijgen. Als er pdf's worden verkocht moet ook daar over gepraat worden. Zien zij dat zitten? Krijgen zij daar dan een percent op?

 

Ah, maar dat zou juist wél een reden moeten zijn om voor een simpele .cbr te gaan. Die partners romen ook weer een stuk van de taart af, die stores vervangen de klassieke distributiekanalen en je betaalt ze even veel als je een distributeur nu betaalt. (dié gasten maken de strip veel te duur :) )

Dus ik zou zeggen, smijt die de deur uit en je kan een groter deel van de koek rechtstreeks naar de makers laten gaan :D

 

 

 Iedereen die meewerkt steekt er momenteel veel tijd in, gratis bovendien. Er zijn nog heel veel paden die we willen bewandelen, maar we moeten leren kruipen alvorens te willen rennen. 

Het is allemaal niet zo simpel als één zin op een forum. :-)

 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

Maar daar heb ik dan ook niets dan het grootste respect voor. En voor het simpele feit dat je het zo maar gewoon doet, ondanks alle tegenwind, sarcasme en doemdenkerij. Dus ik wou zeker geen kritiek geven, eerder een suggestie :)

En aangeven dat ik er geen probleem mee zou hebben om er gewoon rechtstreeks aan jullie voor te betalen en het ding direct te kunnen downloaden en lezen in de app waar ik al de rest in lees. (momenteel is dat comicbooklover en bookman, die doen voor mij prima hun werk)

 

anyway, keep up the good work en hopelijk kan ik al ergens rond mei 2015 de eerste stri/oke voor de appstore kopen :D

Link to comment

OK, een .cbz/.cbr of .epub downloadbaar op je website dan? 

 

Maar je tweede opmerking vind ik wel zéér terecht, beter goed en rustig dan slecht en hustig :)

 

 

Het format zien we nog wel als het er ooit van komt. Maar als je .cbz of .cbr gebruikt dan sluit je sommige mensen uit. Ik zou waarschijnlijk de hele zwik willen doen, dus ook .pdf en .epub.

 

 

 

Akkoord, maar als er zo'n pilaarbijter gaat klagen dat er te veel bloot in staat en dat pornografisch vindt, loop je wel kans dat apple de boel alsnog stil legt of op zijn minst even dicht houdt tot ze het euvel onderzocht hebben (onlangs zei iemand een grappige verspreking, de heuvel is verholpen :) ) Maar goed, laat ons bidden dat het zo ver niet komt hé.

 

Juist niet. Dat kan enkel als je een app hebt voor bijvoorbeeld "tot 12 jaar" en je plaatst daar blote tieten in. Dat is wat er meestal voorvalt. Bijvoorbeeld Dargaud maakt een app voor strips en denkt "Lekker veel verdienen, we houden de leeftijdsgrens lekker laag" en daar steken ze dan Thorgal of zo in zonder rekening te houden met de preutse Amerikanen die vervolgens gaan klagen. En dan zegt Apple: bloot is tegen de regels voor een app tot 12 jaar en vliegt dat er uit.

 

Onze app is 17+. Daar mag naakt in en geweld en dergelijke meer. Zelfs als er iemand gaat klagen dan zal Apple zeggen: "Sorry kwezel maar deze app is 17+, die blijft dus lekker staan." Ik denk dat we enkel moeten opletten met racisme en dergelijke meer. En dat komt er sowieso niet in.

 

Mja, het was maar een losse opmerking om meer mensen te proberen te bereiken en de traffic op je website te vergroten. Het was zeker geen kritiek op jullie aanpak hé!

Ik begrijp de mensen hun angst, maar die angst is helaas reeds de werkelijkheid. Het zullen toch maar wij, de kleine groep liefhebbers, zijn die voor dit product gaan betalen. Als je een interessant product hebt dat iedereen wil, zal die drm en in-app lock geen zak uitmaken en staat het twee dagen na uitkomen op een torrentsite. Als het na twee dagen niet op een torrentsite staat is er buiten een categorie liefhebbers zowiezo al geen hond in geïnteresseerd. Maar je hebt wel een punt dat niet elke liefhebber alsnog zou betalen als het gratis op een torrentsite af te halen valt. Dus is de kernvraag misschien niet zo zeer, bieden we het drm-vrij aan maar wel: willen we wel die groep lezers interesseren die het cool vinden om dit product op de torrentsites te plaatsen. Want hoe meer mensen je bereikt, hoe dichterbij de dag komt dat het op een torrentsite staat :)

 

Ik volg je daar deels in. Volgens mij worden er zeer weinig Nederlandstalige dingen gepirateerd in verhouding met Engelstalige. (procentueel gezien dan) Ik ga er prat op dat ik quasi alles kan vinden wat in het Engels wordt uitgegeven. Voor Nederlandstalige dingen geldt dat zeker niet. En dan wordt je nog opgepakt ook als je FC De Kampioenen op een torrent gooit.

 

Dat is dus een argument meer op DRM-vrij te werken. Maar het is eveneens een tegenargument voor wat je daar zegt over torrents en kwaliteit. Dat gaat mijns inziens enkel op voor Engelstalige content.

 

Het komt sowieso neer op het aantal lezers. Als wij hier in Vlaanderen en Nederland een potentieel hebben van, laat ons zeggen 3.000 lezers, dan is de kans vrij klein dat er één van hen zich zal bezig houden met die locks te omzeilen en de boel online te gooien. (Ook al omdat het in die andere 2.999 misschien niet zal opkomen om dat op torrent sites te gaan zoeken.)

 

Als je in het Engels uitgeeft heb je het over een heel ander ballenpark.

 

ERGO: Wanneer we in het Engels beginnen uitgeven wil ik zo snel mogelijk onze magazines op torrent sites zien staan. :e002:

 

 

true that ! Die technische aspecten zijn inderdaad belangrijk. Ik heb nu bvb mangarock gedownload om gratis scanlations te kunnen lezen in afwachting van een betere manier om drm vrij digitaal te kunnen kopen. Die ervaring is me niet bevallen. Ik moest telkens online zijn om te kunnen lezen en kon slechts 1 deeltje downloaden (ok, dat was onderdeel van de "gratis app" die wegvalt als je de app koopt). Ik heb hier dus bvb uit geleerd dat ik niet ga betalen voor een lees-app waar je geen strips in kan downloaden om ze offline te kunnen lezen. Da's een belangrijk deel van de technologie.

Ik heb geen idee wat de technologie allemaal nog gaat kunnen, ik verwacht nog wel iets bruikbaars, maar wat ik tot nog toe gezien heb, is voor mij persoonlijk niet van toepassing. Maar goed, dat is ook maar 1 mening in een hele hoop meningen hé. Ik zit niet te wachten op bewegend beeld, geluidjes, inzoomen, etc ... maar aan de andere kant heb ik me al wel vermaakt met een endless scroll en een non lineair verhaal. Dat is digitaal dan weer wel mogelijk en op papier moeilijker (al doet bvb Chris Ware wel een zeer straf ding met zijn building stories)

 

Bij ons kan je er zoveel je wil downloaden en ze offline lezen. Zelfs op verschillende tabletten.

 

De grootste angst van iedereen die zo met DRM-vrije dingen bezig is lijkt me te zijn: "Als de technologie niet meer bestaat, of het bedrijf gaat failliet dan kan ik naar mijn betaalde exemplaren fluiten.", en dat versta ik.

 

(Hoewel het vrij materiële aspect van dat argument haaks staat op de, meestal vrij linkse, argumenten die ze doorgaans aanhalen: "Vrij informatieverkeer, nu!)

 

(FYI: Ik ben zelf zo links als de pest maar haat intellectuele oneerlijkheid ingegeven door een slaafs gevolgde overtuiging.)

 

In dit geval stel ik mezelf persoonlijk garant voor het volgende:

 

Als de juiste media of wij zelf of de app beheerder of gelijk wat ooit wegvallen dan zal ik ervoor zorgen dat iedereen die ooit betaald heeft voor een magazine dat magazine in pdf. of andere DRM vrije vorm krijgt.

 

Zo.

 

Ah, maar dat zou juist wél een reden moeten zijn om voor een simpele .cbr te gaan. Die partners romen ook weer een stuk van de taart af, die stores vervangen de klassieke distributiekanalen en je betaalt ze even veel als je een distributeur nu betaalt. (dié gasten maken de strip veel te duur :) )

Dus ik zou zeggen, smijt die de deur uit en je kan een groter deel van de koek rechtstreeks naar de makers laten gaan :D

 

Dat de partners er een stuk van afromen is waar. Maar in mijn ogen verdienen ze dat. Maar, ze krijgen bijlange niet zoveel als de klassieke distributiekanalen zoals je daar zegt. Ik ga nog één keer de percentages geven.

 

Klassieke papieren uitgave:

 

-Winkel: 40%

-Distributie: 10%

-Uitgever (die ook drukkosten en, als je geluk hebt, promo doet.): 40%

-Stripmaker(s): 10%

 

Het model van Strike/Stroke:

 

-Apple Store of Google Play Store: 30%

-Beheerders van de app: 30%

-Stripgilde, werkinskosten: 10%

-Stripmaker(s): 30%

 

Je kan daar natuurlijk de app beheerders van tussen laten en of de Apple/Google Play Store om een groter percentage te halen.

 

In ons geval kunnen we de beheerders van de app er niet vantussen laten omdat wij de technische knowhow niet hebben om zo'n app zelf te maken en te beheren. (En blijkbaar is dat niet zo simpel want waar blijft die fuckin' Ipad versie?)

 

En de twee Stores willen we zeker niet laten vallen want zo bereik je tabletgebruikers.

 

Maar, als we ooit DRM-vrije .pdf's, .cbz's en etc. verspreiden kan het zijn dat we beiden omzeilen, maar dan enkel op de verkoop van die specifieke artikels.

 

 

Maar daar heb ik dan ook niets dan het grootste respect voor. En voor het simpele feit dat je het zo maar gewoon doet, ondanks alle tegenwind, sarcasme en doemdenkerij. Dus ik wou zeker geen kritiek geven, eerder een suggestie :)

En aangeven dat ik er geen probleem mee zou hebben om er gewoon rechtstreeks aan jullie voor te betalen en het ding direct te kunnen downloaden en lezen in de app waar ik al de rest in lees. (momenteel is dat comicbooklover en bookman, die doen voor mij prima hun werk)

 

Ik weet dat het geen kritiek is. En ik hou van je analytische en open geest. Maar mijn reactie is een verduidelijking, geen verdediging. Ik voel me niet zo snel meer aangevallen. Er zijn al teveel watertjes doorzwommen.

 

Voor mij is dat Comic Zeal, heel handig voor de Ipod omdat het de gyroscoop gebruikt en het beeld recht blijft staan als je het toestel een kwartslag draait. Op die manier zie je een halve pagina ipv een hele en krijg je dus een groter beeld.

 

 

 

anyway, keep up the good work en hopelijk kan ik al ergens rond mei 2015 de eerste stri/oke voor de appstore kopen :D

 

Merci. Maar laat ons toch hopen dat het ietske vroeger is. :e002:

Link to comment

Wat zijn die aan het doen?

 

het helpt als je ernaar surft :)

https://www.imagecomics.com/store/comics/

 

DRM-vrije versies in ALLE toegankelijke formaten van hun strips kunnen kopen als "files". Ze erkennen, als eerste uitgever, de wensen van de gemiddelde potentiële downloader en omarmen die wensen ipv zich er tegen te verzetten.

 

en het werkt!

 

Maar om dat te kunnen, moet je wel alle kosten voor de bandwidth en het downloaden kunnen dragen.

 

 

(Oh, last thing: je percentages voor de klassieke uitgave: je hebt de percentages vd uitgever en de verdeler omgekeerd.)

Link to comment

het helpt als je ernaar surft :)

 

Ik woon niet in Californië hé vriend. Ik kan niet surfen.

 

 

DRM-vrije versies in ALLE toegankelijke formaten van hun strips kunnen kopen als "files". Ze erkennen, als eerste uitgever, de wensen van de gemiddelde potentiële downloader en omarmen die wensen ipv zich er tegen te verzetten.

 

en het werkt!

 

Maar om dat te kunnen, moet je wel alle kosten voor de bandwidth en het downloaden kunnen dragen.

 

Ik ben helemaal voor dit model.

 

 

(Oh, last thing: je percentages voor de klassieke uitgave: je hebt de percentages vd uitgever en de verdeler omgekeerd.)

 

Wij betaalden met Plots nochtans 10% aan de distributie. Het kan zijn dat dat een gunsttarief was maar:

 

1. ik denk niet dat het verwisseld is met de uitgever. Dan zou het 40% moeten zijn. Dat is crazy.

2. Ik heb het al over die cijfers gehad met stripmakers, uitgevers en dergelijke meer en er heeft mij nog nooit iemand verbeterd.

 

Als het echt omgekeerd is en de uitgever krijgt maar 10% dan gaan ze allemaal overkop.

 

Uit eigen ervaring:

 

I Hate Paris had een oplage van 1.000 (weet ik niet meer) in het Nederlands. Zoiets drukken kost al gauw. 5.000 of meer euro's. Ik heb 2.5% royalties gekregen, mijn medescenarist en tekenaar 7.5%.

 

Ik heb daar misschien 400 euro mee verdiend. (Dat klopt met een verkoopprijs van rond de 15 euro)

 

En die is ver uitverkocht. 10% wil dus zeggen dat de uitgever iets van een 1500 euro gekregen heeft. Dat is bijlange na niet genoeg voor drukkosten. Als je mijn model neemt heeft de uitgever iets van een 6.000 euro gekregen en daarmee zal hij zijn drukkosten wel kunnen betalen hebben.

Link to comment

Als het echt omgekeerd is en de uitgever krijgt maar 10% dan gaan ze allemaal overkop.

 

Uit eigen ervaring:

 

I Hate Paris had een oplage van 1.000 (weet ik niet meer) in het Nederlands. Zoiets drukken kost al gauw. 5.000 of meer euro's. Ik heb 2.5% royalties gekregen, mijn medescenarist en tekenaar 7.5%.

 

Ik heb daar misschien 400 euro mee verdiend. (Dat klopt met een verkoopprijs van rond de 15 euro)

 

En die is ver uitverkocht. 10% wil dus zeggen dat de uitgever iets van een 1500 euro gekregen heeft. Dat is bijlange na niet genoeg voor drukkosten. Als je mijn model neemt heeft de uitgever iets van een 6.000 euro gekregen en daarmee zal hij zijn drukkosten wel kunnen betalen hebben.

hmm, je hebt ook gelijk, uit dat percentage voor de verdeler moet je het percentage voor de verkoper halen, dan klopt het. 

Link to comment
Guest Natte aap

ik heb geen idee hoe het zit voor de meeste distributeurs, maar Betapress in Nederland vroeg in eerste instantie 50% verkoopsprijs voor de distributie. Maar ik durf niet met het hand op het hart beweren dat dit enkel voor distributie was of dat hier ook het percentage voor de winkelier bij zat. Te weinig info daarover. 

Link to comment

De uitgever krijgt echt geen 40 % en de distributie doet het ook echt niet voor 10 %, dus er klopt iets niet in het opzetje. Ik denk dat dit eerder klopt: Auteurs: 10 %, Uitgever 10 %, Drukker 10 %, Distributie 35 % en Winkelier 35 %.

Natuurlijk wilt een uitgever minstens 40%.

Het zou voor kleine uitgevers leuk zijn indien drukkers tevreden zouden zijn met 10% van de verkoop, maar die vragen natuurlijk gewoon een vast bedrag. Wat de uitgever dan uit die 40% moet halen.

En een distributeur zal nooit meer verdienen aan een strip dan een uitgever. In dat geval zouden er veel meer distributeurs zijn en nog amper uitgevers ipv omgekeerd. Ongeveer 50% gaat naar de distributie, en van die 50% gaat een deel (de helft?) naar de winkeliers. De getallen van Peter zijn correct.

Link to comment

Er gaat inderdaad 50% naar distributie (en winkels), 10% naar de auteurs en meestal een 15% naar de drukker. Bij digitaal drukwerk daarentegen kan 40% naar de drukker gaan, met de immer dalende oplages wordt het hele verdien-model wat door elkaar geschud.

 

Daarom is digitaal zo belangrijk, door de rechtstreekse verkoop kan een auteur evenveel verdienen aan een digitaal boek van 1 euro dan een gedrukt boek van 6 euro. Apple neemt 30%, de auteur en uitgever hebben dan 70% over om te verdelen. Probleem is dat niemand digitale strips koopt, of toch te weinig. Het ideale iTunes systeem is er nog niet.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...









×
×
  • Create New...