Ga naar inhoud

Penseelpen


ivo

Recommended Posts

Ik vermoed dat op dit forum sommigen een antwoord zullen kunnen geven, vandaar de vraag:

wie gebruikt er een penseelpen en hoelang doet hij met zijn exemplaar?

Ik heb al bijna 10 jaar zo'n exemplaar met een Japans karakter erop, en de laatste tijd wanneer ik zo'n vijf minuutjes aan het inkten ben, komt er teveel inkt door waardoor ik geen dunne lijntjes meer om het papier krijg. Ik kan de penseelstift wel omgekeerd laten rusten en daarna verder doen, maar op die manier kan je ook niet lekker door werken...

Is mijn penseelpen gewoon aan vervanging toe of zijn er andere oplossingen?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

PentelBrushPen_5435.jpg










pentel.jpg

De betreffende penseelpen/stift is van het merk Pentel.

Hierboven zijn 2 types brushpens/penseelpennen van Pentel.

Hetgeen Ivo als probleem voorheeft heb ik ook al gehad met die Pentels. Nochthans vind ik het wel goede penseelpennen.
Van 1 zo'n penseelpen heb ik het borstelgedeelte bijgeknipt, zodat het niet meer doordrenkt is van de inkt waarbij het te verzadigd wordt.

Misschien kun je ook eens het kopstukje met het borstelgedeelte helemaal doorspoelen met water zodat er geen inkt meer is in het kopstukje. Laten drogen en opnieuw een vulling plaatsen.

Naast Pentel gebruik ik soms ook een brushpen van het merk Copic.
8740.jpg


Deze is ook navulbaar. Het heeft geen borstelgedeelte maar een vilten tip die flexibel is en waarmee je ook variatie in je lijnen kan aanbrengen. Na een tijdje slijt natuurlijk de vilten tip wat af en kan je minder fijn lijnen aanzetten, tenzij je bijna het blad niet raakt en wat schetsend je lijnen tekent. Maar bij deze pen kun je de vilten tipjes vervangen en een voorraadje inslaan.

Munuera gebruikt trouwens zo'n Copic brushmarker.

Link naar reactie

Die onderste Pentel penseelstift gebruik ik ook, maar ben al wel aan m'n tweede toe. En ook met die krijg ik al minder snel dunne lijnen. Maar eens uitwassen dus.

 

Ik gebruik ook nog penseelstiften van Kuretake, die te vergelijken zijn met die Copic.

 

En de laatste weken ben ik gewoon weer lekker bezig met een omsteekpennetje. Vind ik ook fijn!

Link naar reactie

ok, dit vind ik dus een geweldige draad. Als ik binnen een dik half jaar/een jaar weer aan de slag kan, wil ik me eens verdiepen in die penseelpennetjes. Lijkt me beter materiaal dan een gewoon penseeltje.

Link naar reactie

Da's waar Lav, elk materiaal heeft zijn specifieke karakteristieken. Ik had het vooral op de enerverende taak om telkens dat zachte dunne penseeltje in de inkt te "soppen". En zo'n penseelpennetje is wat harder dan een penseeltje en dat vind ik persoonlijk iets prettiger werken. Maar dat is uiteraard puur persoonlijk. En misschien dat ik na een jaar met zo'n penseelpen te werken dat ook weer niet interessant vindt en weer iets anders kies (oh cintiq, waarom ben je toch zo duur en oh ipad waarom ben je toch zo klein en zo minimaal wat tekenmogelijkheden betreft :D )

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Het handige aan een penseelpen mat gewone inktvulling is dat je vloeiend in 1 beweging kan doorwerken, maar met een gewone penseel en inkt uit een potje kan je ook tot een interessante textuur bekomen wanneer de inkt van je borstel bijna op is, terwijl een penseelpen met vulling steeds nat blijft

 

Inktvulling uitnemen en inkten met de restinkt die aanwezg is in het borstelgedeelte om zo tot een ietwat 'opgedroogde' structuur te komen. Indien het dit is waar je op doelde.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 


Dat is waar maar ook een beetje omslachtig. Ik heb gewoon de 2 verschillende bij de hand en wissel af en toe af, maar het hetgene wat ik het liefst van al gebruik is is de pen en inkt voor een fijne lijn die toch niet steeds helemaal constant blijft maar je zit altijd wel met het risico dat ge uw potje omver stoot natuurlijk :P


Voor het fijne lijnwerk gebruik ik liefst fineliners. Geen geklooi met potjes en spatten, veroorzaakt door de punt van het pennetje dat plotseling blijft steken in het papier.

Nu, ik heb dan ook geen klare lijnstijl waardoor ik mijn lijnen laat aanzwellen door er nog eens over te gaan om sommige plaatsen, waar er accenten nodig zijn. Dit gecombineerd met contrastpartijen die ik dan aanbreng met de penseelstift.
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Je moet eigenlijk al wat kunnen tekenen. Is toch mijn gedachte daaromtrent. Maar als je eenmaal een zekere stijl of bepaalde lijnvoering in de vingers aan het krijgen bent, is het wel aangenaam om dan met zo'n materiaal te werken.

 

Wat niet wil zeggen dat iemand die wil leren tekenen of niet echt tekentechnisch aangelegd is daar niet mag mee tekenen. Integendeel.

Link naar reactie

Same here. Penseelstift is ideaal voor de grote dikkere lijnen, maar vanaf een bepaalde "fijnheid" schakel ik ook over op fijne stiftjes (heb er hier van een halve millimeter liggen :-) ). Maar momenteel ben ik aan het werken op een A3-formaat om te inkten (een A3 per halve pagina), zodat ik de dunnere lijnen toch nog met een penseelstift kan proberen.

 

Die lijn is toch veel levendiger...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Inderdaad. Ik heb ook de gewoonte moeten nemen om groter te tekenen. Zodat in feite alles met de penseelpen kan geinkt worden. Eer je eenmaal die gewoonte hebt aangeleerd gaat er toch weer heel wat tijd over...

Link naar reactie

Ik ben nog maar net aan het omschakelen. Mijn reeds gemaakte schetsen zijn nog op A4, maar die copieer ik naar A3. Ik plak dat dan vast op een plank met kleefband. Erboven komt een A3 kalkpapier, langs één kant vastgemaakt, zodat ik het nog kan opheffen om naar de schets zelf te kijken. Ik inkt dan direct op het kalkpapier. De inkt zelf droogt trager, maar ik behoud op die manier mijn originele schetsen, en op mijn inktversie hoef ik niks te gommen. Klaar om direct in te scannen :-).

Link naar reactie

De volledig uitgewerkte potloodpagina... Ik ben nog niet over alles even zeker, om vanuit een ruwere schets direct te gaan inkten.

Ik dacht wel dat bv. Swolfs dat deed: gewoon met en blauw potloodje wat aanmodderenschetsen, en dan direct met penseel alles uitwerken in het net. Waarschijnlijk enkel voor meesters met zwarte gordel en 7e dan striptekenen...

Link naar reactie

Een originele geïnkte pagina kan je nog als eh… origineel verkopen. Losse potloodblaadjes niet.

Een ingekaderde originele strippagina aan de muur! Er zijn verzamelaars die daarnaar op zoek zijn, en er veel geld voor over hebben.

Denk aan je pensioen, striptekenaartje!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een originele geïnkte pagina kan je nog als eh… origineel verkopen. Losse potloodblaadjes niet.

Een ingekaderde originele strippagina aan de muur! Er zijn verzamelaars die daarnaar op zoek zijn, en er veel geld voor over hebben.

Denk aan je pensioen, striptekenaartje!

 

Litho's van shots kunnen toch ook?

Link naar reactie

Ik teken eerst alles met potlood, op gewoon papier.

Daarna, indien tevreden, overbrengen op de juiste plaats in een gelayoute pagina op kalkpapier.

Op dat kalkpapier kan ik dan nog alles juist positioneren.

Eventueel op de achterkant werken van dat kalkpapier omdat een bepaald gezicht of een bepaalde houding soms makkelijker lukt in spiegelbeeld. Ook fouten zie ik direct op die manier.

Inkten gebeurt dan door nog een leeg kalkpapier over de potloden versie te kleven. Wel opletten met penseelinkt, want die droogt niet zo snel. In praktijk ga ik dan ook verschillende keren over mijn pagina van links naar rechts, tot alles droog en geïnkt is.

Link naar reactie
  • 1 year later...

even terug naar boven halen.

 

De ipad heeft nu een aantal pennetjes die "pressure sensitive" zijn en sommige comic artists tekenen er hun comics mee. Iemand ervaringen? Ik heb een paar reviews op youtube bekeken, maar dat zijn filmpjes van een jaar oud. Misschien zijn er al betere dingen op de markt.

 

please share your thoughts right after the beep. beep.

Link naar reactie

even terug naar boven halen.

 

De ipad heeft nu een aantal pennetjes die "pressure sensitive" zijn en sommige comic artists tekenen er hun comics mee. Iemand ervaringen? Ik heb een paar reviews op youtube bekeken, maar dat zijn filmpjes van een jaar oud. Misschien zijn er al betere dingen op de markt.

 

please share your thoughts right after the beep. beep.

Een ipad is niet gemaakt om te tekenen. Zelfs met het beste pennetje ter wereld want er is geen drukgevoeligheid.

Voor schetsen kan het natuurlijk maar ik zou er geen afgewerkt product mee maken.

 

Laatste tijd teken ik vooral in mangastudio 5. Wat is dat toch een fantastisch programma. Ik kan zeker ook de Fresden brushes aanraken.

Link naar reactie

Nu ja er zijn een vijftal drukgevoelige pennetjes op de markt (wacom, 53, adonit, tenone, en ... HX3 of zoiets) en volgens 53 zou er nu in de update van ios8 drukgevoeligheid in de ipad zelf zitten. Heb je er al mee gewerkt en trekt het op iets of is het brol ;)

Link naar reactie

Niet met wacom pennetje. Wel ander merk. Werkte echt niet goed.

Een punt de dikte van mijn duim, dat tekent gewoon niet lekker.

Ik vraag mij af of de cintiq companion goed werkt. Anders is dat een betere investering als je echt wilt tekenen.

 

Da's dan waarschijnlijk de 10one. Die heeft een dikke punt. De andere hebben een fijnere punt, naar het schijnt. Gekocht of geleend? Hoe lang is dat geleden? En wat was juist wat er niet zo goed werkte? Die drukgevoeligheid had wat "lag"? Of die drukgevoeligheid was gewoon slecht? Had het ook het negeren van de handpalm aanraking of werkte dat ook niet goed?

 

Sorry dat ik zo veel vragen stel hé :)

 

Het wacom voor iPad belooft ook 2048 pressure levels zoals de cintiq companion. Alleen kost het pennetje 100 dollar en de companion 2150 dollar :P

Link naar reactie

Toch al even geleden.  Het is de Ipad van mijn schoonbroer.

Drukgevoeligheid was nihil, en het feit van met zo een dikke punt te moeten tekenen, dat werkt gewoon niet goed.  Een Ipad is niet ontworpen om te tekenen. En ik geloof niet dat een pennetje daar een verschil in kan maken.

Maar als je natuurlijk een Ipad hebt kun je wel zoeken naar iets dat lekker werkt. (of je koopt geen Ipad en investeert in een cintiq. (12" of 13"))

Link naar reactie

Toch al even geleden.  Het is de Ipad van mijn schoonbroer.

Drukgevoeligheid was nihil, en het feit van met zo een dikke punt te moeten tekenen, dat werkt gewoon niet goed.  Een Ipad is niet ontworpen om te tekenen. En ik geloof niet dat een pennetje daar een verschil in kan maken.

Maar als je natuurlijk een Ipad hebt kun je wel zoeken naar iets dat lekker werkt. (of je koopt geen Ipad en investeert in een cintiq. (12" of 13"))

Ja maar hey we moeten wel over hetzelfde spreken hé :P ik spreek niet over die oude stylussen, zo heb ik er ook eentje. Dat werkt inderdaad niet zo geweldig. Ik heb het over een nieuw soort tekenpen dat nu een anderhalf jaar op de markt schijnt te zijn en wel degelijk drukgevoelig is. 2048 pressure levels in de wacom stylus voor ipad ios8 (ongeveer een half jaar op de markt?) is hetzelfde als die link van die cintiq die je doorstuurde. Ook 2048. Het verschil is dat die cintiq drie keer de prijs van een ipad is. (2150 dollar voor de cintiq tegenover pakweg 800 dollar voor de ipad). Aangezien ik al een ipad heb en het geld me niet op de rug groeit, hoopte ik die drukgevoelige pennetjes te kunnen gebruiken al zou ik uiteraard liever een cintiq hebben.

 

Maar ik lees mixed feelings in de reviews over de drukgevoelige pennetjes, dus ik wou eens horen of hier iemand ervaring mee heeft. Ok, jij dan niet met de pennetjes die ik bedoel, no prob, maar toch bedankt om me te proberen helpen.

Link naar reactie

Wat ik me nog afvroeg. Met welk programma tekent men dan op de Ipad?

Ik gebruikte sketchbook pro. Niet echt ideaal om een strip mee te tekenen.

 

ik zou het inderdaad ook gebruiken in sketchbook pro. Gegeven het feit dat een ipad geen A3 papier is, heb je idd een andere workflow. Eerder panel per panel tekenen of je pagina telkens inzoomen op het juiste panel.

 

Waarom vind je het niet ideaal om een strip op te tekenen? Wat mist dat programma dat andere programmas wel hebben om een strip op te tekenen?

Link naar reactie

Ik zie wat je bedoelt. Geen tekst mogelijkheden, tekstballonnen, etc .. in sketchbook. Manga studio lijkt me hier duidelijk het betere programma om strips te tekenen.

 

Probleem is ... manga studio heeft geen ios app. Dus daar ben ik jammer genoeg niks mee. En tekenen op een matteke terwijl ik naar het scherm kijk, werkt dan voor mij weer niet. Dus ik blijf wel bij sketchbook (dat is van autodesk, toch een bedrijf dat de vergelijking met adobe moeiteloos kan doorstaan) en zal zo'n wacom eens uitproberen in de winkel (als ze het al hebben). Voor mijn heikneuterniveau van tekeningen is dat meer dan voldoende. Het zou me verbazen als er iets uit mijn handen komt dat ik wil publiceren. En ik kan de tekeningen altijd nog van tekstballonnen voorzien in MS of Comic Life op de desktop.

 

Misschien kan ik eens proberen via air display om MS op de ipad te krijgen, maar het zou me verbazen als dat zou werken.

 

Leuk overzicht trouwens. Thanx for sharing :)

Link naar reactie

Dit is misschien ook interessant voor jullie. Een vrij nieuwe software die naar het schijnt qua tekenprestaties ongeëvenaard is. Mischief. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

 

http://www.madewithmischief.com/

 

 

Verder vind ik zowel Photoshop als Painter top om mee te schilderen. Puur qua lijnwerk vind ik ze echter nog steeds tekortschieten. Ondanks de resem aan custom pencil brushes krijg ik maar niet dezelfde feel als traditioneel tekenen met een potlood. PS CS6 is wel al een hele verbetering ten opzichte van de oudere versies.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...