Ga naar inhoud

De Gouden 11


Kudos

Recommended Posts

Het lijstje van Retep is al een aardige start.

 

wellicht ook Lokeren (op dit moment).

 

Gewoon de beste 8 of 9 clubs per land van de afgelopen 5 jaar of 10 jaar. Of een andere coëfficient. En dan rechtstreekse dalers en stijgers uit vier regio's.

De noord nederland-zuid nederland regio voor nederland. en de noord -zuid belgische regio. 

 

Of die winnaars van de regionale profclubs spelen in een knockout/playoff wie er van elk land mag stijgen/dalen.

 

Je zou bvb ook al kunnen beginnen met een play off van 4 B en 4 NL clubs die strijden om een extra uefa ticket of de titel "kampioen der lage landen".

 

Mogelijkheden zat hoor.

 

Maar ik heb makkelijk praten, ik kijk nooit naar voetbal, ik bekijk dat veel minder emotioneel.

Link naar reactie

Ik zou Kortrijk niet nemen, dat is iets zoals Zulte Waregem, toevallig wat goede spelers.

 

Lokeren draait toch al jaren goed mee. Oostende gaat met het geld van Coucke wel goed blijven meedraaien. Charleroi voor het taalevenwicht ;) en ik vind KV Mechelen toch ook een leuke ploeg.

 

ps. maar ik ben eigenlijk niet voor een BeNe liga, dat gaat de doodsteek zijn voor die andere helft van de clubs. Tweede klasse in Belgie is nu al een begraafplaats.

Link naar reactie

Was het niet KSK Beveren die een aantal jaren geleden met een volledig elftal met Afrikaanse talenten voetbalde?

 

O.a. Yaya Toure die nu bij Manchester City een van de sterkhouders is heeft volgens mij nog bij Beveren gevoetbald.

 

Dat waren allemaal Ivoriaanse spelers. Beveren was opgekocht door een voetbalmakelaar. Daar hebben toen trouwens nog meer goede voetballers gespeeld.

 

We hebben momenteel hetzelfde met Moeskroen Perulwez. Dat zit vol met Franse spelers die wachten op een transfer.

 

 

Rare toestanden daar in België.....

 

Eerlijk gezegd denk ik dat er, in een BeNe-liga de belgische clubs weinig kans hebben.

 

Factoren als achterland, toeschouwersaantallen, stadions, sponsoren ed zijn in NL toch een tikkie professioneler danwel groter. 

De 'grote vijf' gaan wel meekunnen (als ze niet al hun goede spelers juist verkocht hebben). Dat is dezelfde 'kwaliteit' als de Nederlandse ploegen.

Link naar reactie

 

 

 

De 'grote vijf' gaan wel meekunnen (als ze niet al hun goede spelers juist verkocht hebben). Dat is dezelfde 'kwaliteit' als de Nederlandse ploegen.

 

Overigens ben ik ook niet kapot van het nederlandse niveau maar er zijn wel een paar zaken beter:

 

-betere en grotere stadions;

-een iets professionelere structuur;

-een groter achterland met meer toeschouwers en sponsoren.

 

Als ik zie op tv in wat voor stadions de meeste belgische clubs spelen.......

Link naar reactie

Regelrechte mensenhandel blijkens dit artikel uit de NRC:

 

http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/03/22/Vp/02.html

Belgische clubs hebben momenteel een levensgroot probleem. Spelers jonger dan 16 kunnen niet onder contract gelegd worden: resultaat is dat alle goede jongeren (zelfs bij Belgische topclubs) voor veel geld (voor de ouders) door buitenlandse clubs gratis weggehaald worden.

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01385958

 

Maarja ze krijgen gewoon van hetzelfde laken een broek want ze halen zelf de beste jeugdspelers weg bij de kleinere Belgische clubs.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd denk ik dat er, in een BeNe-liga de belgische clubs weinig kans hebben.

 

Factoren als achterland, toeschouwersaantallen, stadions, sponsoren ed zijn in NL toch een tikkie professioneler danwel groter. 

 

Zou graag een twee jaar wisselend systeem zien.

 

Jaar 1: Een aparte Belgische en Nederlandse competitie.

Jaar 2: Beste 7 Belgische en beste 7 Nederlandse in 1 competitie met nog een wildcard eventueel .

 

En zo steeds afwisselen.

Link naar reactie

Of de 3 beste ploegen uit beide landen de eindronde laten spelen (voor elk 2 Champions League en 1 Europa League plaats). Dat geeft dan gegarandeerd topmatchen.

 

En dan kan in Poule 2 van elk land voor de overgebleven Euro League gespeeld worden en is die Poule 2 meteen voor iets goed.

 

Zou ook mijn voorkeur hebben.

En dan krijgen die Champions League deelnemers ook een grotere bijdrage uit de TV pot van de UEFA zodat het gat met de elite van Europa niet nog groter wordt. Of is dit al niet meer haalbaar.......

 

Als je kijkt hoe Ajax en Anderlecht al jaren feitelijk kansloos zijn in de poulefase heb ik er een hard hoofd in.

Link naar reactie

 

ps. maar ik ben eigenlijk niet voor een BeNe liga, dat gaat de doodsteek zijn voor die andere helft van de clubs. Tweede klasse in Belgie is nu al een begraafplaats.

 

daar ben ik het niet mee eens.

Tweede klasse is een begraafplaats omdat ze het een kerkhof laten worden. Elke ploeg wil champions league spelen en als je daar niet bij hoort is het klagen en zeuren.

Mijn grootvader ging elke thuiswedstrijd naar zijn ploegje in provinciale afdelingen, ik heb hem nooit horen zeuren dat het een kerkhof is.

Met alle respect, maar dorpen als oudenaarde, eupen, moeskroen, kapellen, westerlo, tienen, enz ... is dat dan een verbetering aan het niveau? Nee. Maar laat die toch gewoon tegen gelijkwaardige tegenstanders voor hun eigen publiek spelen. daar is toch helemaal niks mis mee?

 

En er zijn zeker interessante formules te bedenken waardoor er daar ook goed voetbal gespeeld kan worden.

Link naar reactie

De tweede klasse (in NL jupiler league geheten) is juist heel aardig: een verzameling van voormalige grootmachten (Sparta, Roda), tweede elftallen van top clubs (Jong Ajax, jong PSV), habitués (Eindhoven, Telstar) en nieuwkomers (Achilles uit Groesbeek). Gepromoveerde clubs zijn vaak bagger maar soms zijn het verrijkingen voor de hoogste divisie en spelen ze leuk voetbal (Excelsior, Cambuur).

Link naar reactie

Ik ben supporter van een Belgische tweedeklasser, één van de weinige dan nog met een redelijk grote achterban (Eendracht Aalst)

Het probleem van tweede klasse is dat de clubs verplicht te zwaar moeten investeren in infrastructuur en spelers (17 niet-amateurs alstublieft!), terwijl de inkomsten beperkt zijn tot inkomtickets, boarding en restaurant. De eersteklassers krijgen pakweg 5 miljoen euro tv-gelden per jaar, tweede klasse NIKS!

Laat de eersteklassers doen en ze maken er een NBA-competitie van waaruit niemand kan degraderen. Dan zijn ze lekker veilig. Nog zo'n oneerlijke concurrentie: wie zakt uit eerste klasse, krijgt vandaag een rugzak van 1,25 miljoen euro mee! Ons beschermt ons in eerste klasse!

Link naar reactie

Ik ben supporter van een Belgische tweedeklasser, één van de weinige dan nog met een redelijk grote achterban (Eendracht Aalst)

Het probleem van tweede klasse is dat de clubs verplicht te zwaar moeten investeren in infrastructuur en spelers (17 niet-amateurs alstublieft!), terwijl de inkomsten beperkt zijn tot inkomtickets, boarding en restaurant. De eersteklassers krijgen pakweg 5 miljoen euro tv-gelden per jaar, tweede klasse NIKS!

Laat de eersteklassers doen en ze maken er een NBA-competitie van waaruit niemand kan degraderen. Dan zijn ze lekker veilig. Nog zo'n oneerlijke concurrentie: wie zakt uit eerste klasse, krijgt vandaag een rugzak van 1,25 miljoen euro mee! Ons beschermt ons in eerste klasse!

 

en met alle respect voor Aalst en haar supporters. Maar is dat nodig dat Aalst in eerste klasse voetbalt? Pas op, ik wil niet zeggen dat Aalst niet in eerste klasse màg voetballen hé. Maar stel dat ik supporter zou zijn van een club, wat maakt mij het uit of ik naar aalst of cercle of beveren moet gaan. Ik wil kampioen spelen, ik wil een leuke wedstrijd zien en ik wil het gevoel hebben dat de clubs waartegen we spelen ongeveer gelijkwaardig zijn.

 

Ik vind die derdeklasser die niet wou promoveren een zeer verstandig beleid voeren.

 

En ik ben het met je eens dat er wel een evenwicht moet zijn tussen wat je verplicht moet uitgeven en wat je maar kan verdienen. Daar geef ik je overschot van gelijk. Daarom, een topcompetitie met 14-16-18 of 20 ploegen die wel de investeringen kunnen dragen en een goeie, interessante competitie voor ploegen die dat niet kunnen. En er is helemaal niks mis mee dat Aalst die financiële armslag niet heeft, zo lang ze dan op een niveau kan voetballen waarbij je niet over je krachten heen moet reiken om toch te kunnen meedoen.

 

Iedereen wil in eerste klasse voetballen, voor mij hoeft dat niet. Ik ken een aantal Antwerp supporters die zeggen dat ze liever in tweede voetballen waar de waardeverhoudingen gelijk zijn, dan dat ze in eerste week na week op hun kas krijgen en een verdienmodel zijn voor een buitenlandse investeerder (wat ze nu ook zijn, mais bon :)

 

Nogmaals, voor mij is dat eenvoudig, ik bekijk dat zonder emotie. Mij maakt het niet uit of er morgen antwerp, aalst en tienen in eerste klasse staat of dat het andere ploegen zijn. Maar ik denk dat je als staartploeg in eerste klasse veel meer stress en stommiteiten ziet dan wanneer ze op hun niveau elk seizoen een goeie reeks kunnen spelen.

 

je kan het draaien en keren hoe je wil, maar voetbal draait om geld. Als je niet genoeg kan verdienen, dan zijn er anderen die dat wel kunnen en dan mogen die wel meespelen en jij niet. Waarom Anderlecht wel en molenbeek niet, zelfde stad. Waarom club wel en cercle niet, zelfde stad. Waarom feyenoord wel en sparta niet, zelfde stad. Waarom wel twee ploegen in milaan, barcelona, madrid, manchester, londen, lissabon, etc ... geld en van de traditie en de emotie geld kunnen maken en niks anders. Je kan dat jammer vinden, dat begrijp ik, maar het is niet anders.

 

Daarom 18 ploegen in een Beneliga eerste klasse en misschien nog 16 in een tweede klasse beneliga die samen een NBA soort competitie maken (zoals in Nederland al wel het geval is met "betaald voetbal"). Binnen tien jaar staan we dan op het niveau van Duitsland.

Link naar reactie

En ik ben het met je eens dat er wel een evenwicht moet zijn tussen wat je verplicht moet uitgeven en wat je maar kan verdienen. Daar geef ik je overschot van gelijk. Daarom, een topcompetitie met 14-16-18 of 20 ploegen die wel de investeringen kunnen dragen en een goeie, interessante competitie voor ploegen die dat niet kunnen.

In België houdt je dan enkel Anderlecht, Brugge, Standard, Gent en Genk over. Al de rest zijn provinciale ploegjes.

Link naar reactie

In België houdt je dan enkel Anderlecht, Brugge, Standard, Gent en Genk over. Al de rest zijn provinciale ploegjes.

 

dat is waar, maar ik geloof wel in economische ruimtes.

Westerlo vult de leegte in die in de regio turnhout, geel ligt.

Lokeren is nu eindelijk wat aan het kapitaliseren op de economische ruimte van het waasland. maar als beveren en lokeren samen 1 waaslandploeg afleveren, heb je wel een mooie subtopper.

Lier en mechelen kunnen de ruimte tussen antwerpen en brussel opvullen. 

het is een bestuurlijke schande dat een stad als antwerpen geen goeie voetbalploeg heeft, maar daar is de economische ruimte er wel voor 1 topploeg

 

Dat is uiteraard niet leuk als je dat over jouw club leest en hoort, maar we leven in een geld economie en dan zou je plots een emotioneel artikel ook enkel emotioneel willen benaderen? Dat rijmt niet.

Link naar reactie

Ik ben supporter van een Belgische tweedeklasser, één van de weinige dan nog met een redelijk grote achterban (Eendracht Aalst)

Het probleem van tweede klasse is dat de clubs verplicht te zwaar moeten investeren in infrastructuur en spelers (17 niet-amateurs alstublieft!), terwijl de inkomsten beperkt zijn tot inkomtickets, boarding en restaurant. De eersteklassers krijgen pakweg 5 miljoen euro tv-gelden per jaar, tweede klasse NIKS!

Laat de eersteklassers doen en ze maken er een NBA-competitie van waaruit niemand kan degraderen. Dan zijn ze lekker veilig. Nog zo'n oneerlijke concurrentie: wie zakt uit eerste klasse, krijgt vandaag een rugzak van 1,25 miljoen euro mee! Ons beschermt ons in eerste klasse!

 

Voordeel van het amerikaanse systeem is wel dat de meeste ploegen elkaar niet zoveel ontlopen. Hier in Nederland wordt Ajax een keer of vijf/zes achterelkaar kampioen en wint 31 keer de landstitel. Juist door het draftsyteem in amerika probeert men om de dominantie van grote teams als de Celtics en de Lakers te verminderen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Draft

Link naar reactie

:lachuuh:

 

er staat een "als" voor. (of allez, een "dan" :) )

 

Als je uit een economische ruimte van 30 miljoen mensen met een zeer rijke voetbalgeschiedenis kan groeien naar een topcompetitie met 18 ploegen die financieel kunnen putten uit een groot bereik ... ik denk dat het wel kan ja. Gezonde clubs, volle stadions (hoeveel trekken feyenoord, ajax en psv elke week?), meer tv-gelden, meer commerciele interessante sponsors. Niveau bayern en dortmund gaat uiteraard niet lukken. Niveau duitse subtop zeker wel.

 

Maar niet als je elke week tegen exelsior of cercle brugge moet voetballen.

Link naar reactie

nu goed, voor mij hoeft dat niet hé. Maar dan moet je je er ook bij neerleggen dat we het niveau van hongarije en oostenrijk zijn. en dat er maar drie grote clubs per land zijn die de prijzen onder elkaar verdelen en verder eens een uitschieter. Dat is voor mij ook best hoor.

Link naar reactie

nu goed, voor mij hoeft dat niet hé. Maar dan moet je je er ook bij neerleggen dat we het niveau van hongarije en oostenrijk zijn. en dat er maar drie grote clubs per land zijn die de prijzen onder elkaar verdelen en verder eens een uitschieter. Dat is voor mij ook best hoor.

Ik denk dat dat het beste is. Wat er in Spanje en Engeland gebeurt stink gewoon. Dat heeft niks met voetbal meer te maken.

Link naar reactie

er staat een "als" voor. (of allez, een "dan" :) )

 

Als je uit een economische ruimte van 30 miljoen mensen met een zeer rijke voetbalgeschiedenis kan groeien naar een topcompetitie met 18 ploegen die financieel kunnen putten uit een groot bereik ... ik denk dat het wel kan ja. Gezonde clubs, volle stadions (hoeveel trekken feyenoord, ajax en psv elke week?), meer tv-gelden, meer commerciele interessante sponsors. Niveau bayern en dortmund gaat uiteraard niet lukken. Niveau duitse subtop zeker wel.

 

Maar niet als je elke week tegen exelsior of cercle brugge moet voetballen.

 

Klinkt al wat genuanceerder :e012:

 

Wil je als Nederlandse en Belgische topploegen zoals Ajax, Anderlecht en Feyenoord echt Europees mee blijven doen dan zou je aansluiting bij de Bundesliga moeten zoeken.

Samen met de Premier League de fijnste competitie met een super fanbeleving. We zijn toch al economisch afhankelijk van onze Oosterburen.

 

Of zeg ik nu iets heel fouts :e008:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...