Ga naar inhoud

Wie helpt me met deze kapoentjes-plaat?


Powi777

Recommended Posts

https://www.lastdodo.nl/nl/items/24180-de-woestijnratten

 

"De woestijnratten" van 1971, tekenaar Hurey, serie Ketje.

Filmopnamen in de woestijn met ontdekte filmster Poes en haar vriend Ketje worden stelselmatig gesaboteerd om onbekende redenen. De jonge man Ketje zie je in het vliegtuig vooraan en springt met parachute uit het vliegtuig. De jonge vrouw Poes kan je zien in het eerste vakje.

Een leuk verhaal van Hurey, maar een tikje afgeraffeld. Hij had er betere gemaakt. 

 

In de serie Ketje werd wel eens met hoofdpersonages gejongleerd en ook met leeftijden. In het eerste verhaal was de jongen Ketje misschien 7-8 jaar en beleefde een avontuur met zijn vader (zijn moeder, een knappe slanke vrouw zag je ook even) . In het tweede verhaal  had hij een groeistoot naar 13-14 jaar en samen met professor Proefbuis gingen ze in het verleden een avontuur beleven met Jan Heibel (alias Jan Breydel). In de volgende verhalen weg professor en komen er een paar avonturen van Ketje en een snel aan het heden aangepaste Jan Heibel. Een Amerikaanse schurk Capone trad af en toe op. Ondertussen nog een groeistoot naar 18 - 20 jaar, met de jonge vrouw Poes die te voorschijn kwam, die (toevallig) ook een oom heeft die professor is. Met deze professor 3 verhalen. Er kwamen meestal avonturen met vooral Ketje en Poes, en andere met vooral Heibel (die zijn middeleeuwse roots volledig kwijt was geraakt). En soms terug met het drietal Ketje, Poes en Jan Heibel. Een nieuw bij/hoofdfiguur, de verwende snotaap Bluts, zorgde op het laatst van de albumuitgaven ook voor een paar verhalen met de hoofdfiguren.  

Link naar reactie
Op 4/12/2023 om 19:15, sporoi zei:

Een nieuw bij/hoofdfiguur, de verwende snotaap Bluts, zorgde op het laatst van de albumuitgaven ook voor een paar verhalen met de hoofdfiguren.  

Die Bluts (het neefje van Poes) dook ook op in De Lustige Kapoentjes, en samen met Poes en Jakke vormden ze een tijdje de hoofdpersonages. Zijn oorspronkelijke kapoentjes Ketje, Oscar en Proske verdwenen uit de reeks. Op het einde verdween ook Poes en bleven enkel Bluts, zijn buurjongentje (een nieuw personage) en Jakke over.

Hurey was zijn personages blijbaar vlug beu.

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Die Bluts (het neefje van Poes) dook ook op in De Lustige Kapoentjes, en samen met Poes en Jakke vormden ze een tijdje de hoofdpersonages. Zijn oorspronkelijke kapoentjes Ketje, Oscar en Proske verdwenen uit de reeks. Op het einde verdween ook Poes en bleven enkel Bluts, zijn buurjongentje (een nieuw personage) en Jakke over.

Hurey was zijn personages blijbaar vlug beu.

Klopt, de serie Ketje slingerde van her naar der, naargelang de inspiratie. Eerst spionage, dan Vlaamsgezind, dan spoken, dan eens pure slapstick, dan weer sciencefiction of in het oerwoud. Maar een constante was de maatschappijkritiek, die best wel soms erg bitter en pessimistisch was voor een kinderstrip in die tijd. Hij had ideeën genoeg, maar het stramien van vaste helden wrong blijkbaar bij hem. Hij verliet zijn concepten al naargelang hij een idee had, denk ik.

De kapoentjes waren eerst wat jonger en met zijn vieren, als opvolger van de kapoentjes van Marc Sleen, met de nozem Jakke in plaats van Flurk. Gaandeweg werden ze wat ouder, en waren ze vooral met zijn tweeën, Ketje en Poes, met Jakke erbij als tegenspeler en pestkop. Dan ook vele grappen met Jakke die sympathieker werd (hij kreeg meer een soort hart van goud 😉) en die meer en meer een hoofdrol kreeg. Daarna zoals je zegt met Bluts die ook een groter deel van de koek kreeg. Daarna had ik het niet meer gevolgd.

 

Hurey had wel veel talent, maar hij was een specialleke.😊 Wat ondergewaardeerd ook aan de interesse voor zijn strips te zien.

Link naar reactie
1 minuut geleden, sporoi zei:

. Daarna had ik het niet meer gevolgd.

De laatste incarnatie verscheen niet meer in album (de kwaliteit was ook wel ferm gezakt). Recent heeft Fenix die uitgebracht in vier albums.

(en nu ik die covers zie herinner ik me dat jakke ook vervangen werd door een ander personage. Op het einde bleef er dus niemand meer van de originele cast over).

250_5102020222120-de-lustige-kapoentjes-fenix-stripweb.JPG.6a4c52a92117ece74e49f802c4dcdf67.JPG

Fx-000152.thumb.jpg.3aff43a1f9c888b411258ec04bd4db7f.jpg

Fenix-161.thumb.jpg.800a5d1e56a8e15df03f83a4bfc07d09.jpg

 

Fenix-166.thumb.jpg.1a36d6a9509fa436d00f2f7e52bc0f80.jpg

Link naar reactie
58 minuten geleden, cinco zei:

 

Een meisje de naam Poes geven. :blink:

Had dat woord toen dezelfde connotatie als nu?

 

Tja, weet ik niet meer hoor, wat voor namen ze gaven aan dat specifieke lichaamsdeel. Maar Hurey koos het voor een stripfiguur in een brave krant en het kinderbijvoegsel ''t Kapoentje',  dus lijkt het me toch niet echt die connotatie te hebben toentertijd. De  vrouwennamen in strips toen waren af en toe wat 'liefelijk' (Kari Lente bv) , en de mannelijke namen hadden wat stoers en meer van dat 'mannelijke' 😉: Heibel, Flink, Slim, Kordaat, er moet veel meer zijn ...  Maar dat was ook geen algemene regel. 

 

 

Link naar reactie

Fleming had in die tijd al Pussy Galore als naam gebruikt, goed wetend waarom (vertaalapp maakt daar Kutjes in overvloed van). Maar dat was in het Engels natuurlijk. In vlaanderen gebruikten ze eerder Muis.

 

 

poes

betekenis & definitie

1) (18e eeuw) (vaak verkleinvorm) meisje, vrouw. Vaak als aanspreekvorm. Soms in de zin van prostituée, hoer. In deze betekenis reeds bij de 18e eeuwse dichter P. Langendijk: 'Ik geloof dat hy onthaald was by mooje poesjes: Want we vonden niet by hem als een wajertje, en een doosje met moesjes.'

• Het ging zoo verre, dat hij op zekere uren van den dag haast niet over het antwerpsche Groen Kerkhof - de geliefde vergaderplaats van die meiden - durfde treden, uit vreeze van al spoedig een stuk vier vijf poezekens aan zijne slippen te hebben. (Domien Sleeckx: Op 't Eksterlaar. 1863)
• Heb je 't niet te koud poesje? (Cissy van Marxveldt: Een zomerzotheid. 1927)
• „Luister, poesje”, zei ik. „Ik heb altijd je gevoel voor humor bewonderd, maar wat betreft mijn distributiebonnen scherts ik niet. Ik rammel, kraai en briesch van den honger. Houd nou op met die flauwe mop over die bonnen en geef ze hier”. (Willem W. Waterman: Wie zei dat je in dezen tijd niet kon lachen? 1944)
• Hé Dehoes, wat doe jij nou met die poes van je als het donker is? (J.J. Voskuil: Bij nader inzien. 1963)
• Een reclamebureau zonder receptiepoes.... (NRC Handelsblad, 02/03/1974)
• Ze is een dikke, blonde poes, eens mooi geweest. (Simon Carmiggelt: Vroeger kon je lachen. 1977)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...