Ga naar inhoud

Duistere Steden


Air

Recommended Posts

duistere steden van Francois Schuiten en Benoit Peeters.

 

iemand die wat over deze reeks kan vertellen?

 

bv. of het noodzakelijk is de reeks van af het begin te starten?

 

andere tips met betrekking tot architectuur in strips zijn ook welkom.

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Je kan alle deeltjes los van elkaar lezen. In de latere delen komen wel oudere personages opnieuw terug. De sterkste delen op scenariovlak zijn mi de oudere delen, dus tem de Toren of Brüsel. Op grafisch gebied blijft Schuiten nog steeds een heel hoog (architecturaal) niveau halen.   

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De essentieelste zijn de Toren en de koorts van Urbicande. Muren van Samaris en Brüsel volgen daarna. Rest kan er mee door maar het zijn geen hoogvliegers meer.

En de archivars of weg nr armilia dan? Ik ben fan, want zelfs het scheve kind of de schaduw van een man vond ik erg goed. Het laatste tweeluik vond ik dan weer wel beduidend minder

Link naar reactie

Toch eens wat tegengewicht bieden, toevallig ben ik vorige week begonnen met deze reeks. Tot nu toe vijf delen gelezen:

 

- De muren van Samaris

- De koorts van Urbicande

- De toren

Allemaal aardige strips, maar m.i. niks memorabel. De koorts van Urbicande was veruit het beste van deze drie, maar voor allemaal geldt dat het verhaal intrigerend van start gaat om uiteindelijk een vreemd, ietwat teleurstellend einde te kennen. Desalniettemin nog wel het lezen waard.

 

- De archivaris

- De weg naar Armilia

Mja... dat kun je nog moeilijk als strip bestempelen. Hele lappen tekst (waarin weinig verteld wordt, er komt maar geen eind aan) afgewisseld met paginagrote afbeeldingen. Mooi als kijkboek, dat wel, maar vraag mij niet waar het over ging.

 

Conclusie: voorlopig zat er niks bij dat ik zal kopen. Ik ga nog enkele delen proberen de komende dagen, maar als ik hier lees dat de eerste albums de beste zijn verwacht ik er niet teveel meer van. De tekeningen van Schuiten zijn fenomenaal, maar als volwaardig stripverhaal schiet het vaak tekort. Ook bij andere reeksen die oorspronkelijk uit de 'wordt vervolgd'-collectie komen had ik dezelfde bedenkingen: De Gezellen van de Schemering en Corto Maltese bijvoorbeeld. Dus in die zin is het misschien geen verrassing dat ik hier niet wild van ben. (Vandaar ook dat ik ze eerst wou lezen vooraleer ze eventueel aan te schaffen, iets wat ik toch zou aanraden in dit geval.)

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...