Ga naar inhoud

Eigen strips of animatie na Disney.


Recommended Posts

Deze topic gaat over artiesten die voor Disney hebben gewerkt maar daarna hun eigen strips of tekenfilms hebben gemaakt. Dat kunnen animators, ontwerpers of zelfs striptekenaars zijn, Vele animators hebben hun hele leven trouw voor Disney getekend maar er zijn uitzonderingen. Hier vier voorbeelden.

 

Ub Iwerks is bekend als de animator van de eerste Disney-tekenfilms (Oswald the Rabbit, Mickey Mouse...). In de jaren 30 echter had hij zijn eigen tekenfilmstudio met tekenfilms als Flip the Frog. Wel kwam Iwerks terug bij Disney waar hij voor Disney speciale technieken bedacht, zoals the multi-plain-camera. 

 

flip.jpg

 

Walt Kelly was animator bij verschillende Disney-langspeeltekenfilms maar werd ook en vooral bekend met zijn eigen strip Pogo. Mogelijk maakte hij wel nog tekeningen (bv. cover-art) voor Disney.

 

WaltKellyPogo.jpg

 

Don Bluth is ook een belangwekkend voorbeeld. Don Bluth was animator voor Disney-langspeeltekenfilms (en animatie-regisseur bij Peter en de draak) maar begon zijn eigen carrière als animatie-regisseur, met successen als The secret of NIHM en Fievel, avontuur met een staartje.

 

fievel.jpg

 

Als laatste voorbeeld wil ik Daan Jippes noemen (zie ook het gelijknamige topic). Daan Jippes heeft al verschillende strips (ook Disney) gemaakt voor hij naar Amerika verhuisde en in de Disney-studio's ging werken (merchandise, storyboard, ontwerpen en zelfs even animatie). Hij staat bekend als de ontwerper van Jafar, uit Alladin. Terug in Nederland tekende hij o.a. de strip Havank maar tekent nog steeds strips voor Disney.

 

havank.jpg

Kennen jullie nog voorbeelden?

P.S. ik heb de desbetreffende wikipedia-pagina's globaal overgelezen. Als er iets niet klopt in de info, mag je het zeggen. Groetjes.

Link naar reactie

Zeer grote fan van Don Bluth! Ik heb echt zoveel van hem gezien in mijn kindertijd! Ik merk zelfs dat sommigen denken dat zijn werk van Disney is.

 

Ik denk ook direct aan Guarnido, bekend van Blacksad, die ook lange tijd animator is geweest voor Disney in de jaren 1990 - begin 2000. Ik vind persoonlijk dat je dat ook wel wat ziet aan zijn stijl. Ik vond die altijd nogal tekenfilmachtig.

The-Art-of-Juanjo-Guarnido-2.jpg

Het Goud van de Zwendelaar.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...