Ga naar inhoud

De Staat Van Manga


Recommended Posts

Mangaliefhebbers klagen altijd dat reeksen niet volledig worden afgewerkt, en dat is inderdaad vervelend.

Maar andere strips worden ook vaak niet volledig afgewerkt.

Er is bijvoorbeeld een stripserie op basis van de verhalen van Edgar Allan Poe. Daar zijn in het Nederlands maar drie delen van verschenen.

Bovendien heb ik eens zitten tellen.

Van Nana bijvoorbeeld, zijn er 17 afleveringen verschenen. Van Naruto 30. Dat is op zich al veel.

Van de oorspronkelijke Blake & Mortimers zijn er ook maar 12 albums. Kuifje strandt op 24. Van Yoko Tsuno zijn er 26.

Maar bovendien telt één mangaboekje meer pagina's dan die andere strips. En nu zijn sommige manga's wel op een kleiner formaat, en kun je daardoor zeggen dat er "minder op een pagina staat", maar dat geldt niet voor allemaal.

Een beetje een voor de hand liggende vergelijking: Nana en Yoko Tsuno: de pagina's bevatten eigenlijk evenveel. Je hebt vier Yoko Tsuno's nodig voor je één Nana hebt. Alle Yoko Tsuno's samen zijn ongeveer 8,5 Nana, dus de volledige Nederlandse versie van Nana is twee keer zo lang als Yoko Tsuno.

Stel je voor wat dat betekent voor reeksen als Yu-Gi-Oh, met 24 afleveringen.

Het is natuurlijk waar, de reeks is niet voltooid. Maar Ikigami is wel volledig, net als Death Note en Monster.

Ook volledig zijn:

* Akira 1-6

* Alice 19th 1-7

* Battle Angel Alita 1-9

* Dragonball 1-85

* Marmalade Boy 1-8

* Nauscaä van de Vallei van de Wind 1-7

* Say Hello to Black Jack 1-13

* Doubt 1-4

* Ayako 1-3

* Boeddha 1-8

* MW 1-2

* Ode aan Kirihito 1-2

* Ghost in the Shell 1-8

* Dominion Tank Police 1-2

* Pokemon Mystery Dungeon 1-3

En dan zijn er nog de talloze ééndelige en tweedelige albums van Taniguchi.

 

Er is dus eigenlijk in korte tijd een enorme hoeveelheid uitgegeven, en het is natuurlijk spijtig dat reeksen niet werden voltooid, maar de mangaliefhebbers hadden daar misschien beter wat minder hun gal over uitgespuwd, want met gewone strips gebeurt precies hetzelfde, ook met reeksen die je volledig moet hebben voor je een volledig verhaal hebt.

Link naar reactie

Nou, dat afgebroken reeksen zich overal voordoen, en dat er eigenlijk verschrikkelijk veel manga in korte tijd werd gepubliceerd doordat zo'n boekje zo lang is. 17 afleveringen OnePiece dat is zowat 68 afleveringen (68!) van een gewone stripreeks. Stel je dat eens voor. Da's bijna een volledige Rik Ringers. Het is meer dan de hele Blauwbloezen. En daarmee raken we volgens mij hét probleem van manga: het is gewoon veel. Dat is ook de lol ervan. Als je een normale stripreeks leest, is het alsof je astma hebt. Bij manga gaat het maar door. En aangezien iedereen vroeg of laat wel eens op z'n adem trapt, is de kans dat de reeksen stilvallen natuurlijk ook al eens groot. Maar ik denk dat de meeste lezers het voor gezien houden voor de reeks wordt stopgezet. Er zijn ook heel wat "normale" stripreeksen die ik heb afgebroken.

Link naar reactie

Nou, dat afgebroken reeksen zich overal voordoen, en dat er eigenlijk verschrikkelijk veel manga in korte tijd werd gepubliceerd doordat zo'n boekje zo lang is. 17 afleveringen OnePiece dat is zowat 68 afleveringen (68!) van een gewone stripreeks. Stel je dat eens voor. Da's bijna een volledige Rik Ringers. Het is meer dan de hele Blauwbloezen. En daarmee raken we volgens mij hét probleem van manga: het is gewoon veel. Dat is ook de lol ervan. Als je een normale stripreeks leest, is het alsof je astma hebt. Bij manga gaat het maar door. En aangezien iedereen vroeg of laat wel eens op z'n adem trapt, is de kans dat de reeksen stilvallen natuurlijk ook al eens groot. Maar ik denk dat de meeste lezers het voor gezien houden voor de reeks wordt stopgezet. Er zijn ook heel wat "normale" stripreeksen die ik heb afgebroken.

 

correctie: de vertalingen zijn afgebroken, dat is niet hetzelfde he?

en niet elke mangareeks is 100 volumes. er zijn tientallen steengoeie onvertaalde manga's die wel zijn afgerond.

Link naar reactie

Ik begrijp zijn redenering wel. Er zijn niet alleen afgebroken manga's, er zijn ook andere afgebroken reeksen, zowel in originele versie, als in vertaling. Daar wordt trouwens regelmatig over geklaagd.

En dat die manga's zo lang zijn, is ook waar. Ik heb hier de hele Ikigami liggen. Het laatste deel is extra dik en telt 250 p's. En dat kost 10 euro of zo. De stripliefhebbers zouden beter zo'n Ikigami kopen in plaats van de nieuwste herverpakte Kuifje.

Een Kuifje is 60 p's. Dus die éne Ikigami is 4 Kuifjes.

Elke Ikigami telt minstens 200 p's en er zijn tien delen. Dat is 2000 p's. Alles samen zo'n 100 euro. Terwijl ze voor sommige strips soms al 16 euro durven vragen.

Het is eigenlijk vreemd dat manga niet is doorgebroken. De striplezer heeft niet beseft wat hij door zijn vingers heeft laten glippen.

Link naar reactie

Die pagineringvergelijking vind ik een te bizzare manier om twee volstrekt uiteenlopende manieren van verhalen vertellen tegen elkaar op te wegen.

Je koopt toch geen strips op een manier waarop je vlees bij je slager koopt? "Geef mij maar een kilo Rik Ringers en het mag wat meer zijn. By the way, meneer Van Kampen, die Kuifjerollade ziet er bedorven uit."

Link naar reactie

Die pagineringvergelijking vind ik een te bizzare manier om twee volstrekt uiteenlopende manieren van verhalen vertellen tegen elkaar op te wegen.

Je koopt toch geen strips op een manier waarop je vlees bij je slager koopt? "Geef mij maar een kilo Rik Ringers en het mag wat meer zijn. By the way, meneer Van Kampen, die Kuifjerollade ziet er bedorven uit."

De vergelijking gaat niet helemaal op, maar ook niet helemaal niet.

Link naar reactie

Je zou misschien moeten tellen per leesminuut. An hebben de mangalezers nog altijd een prijsvoordeel. Sommigen vinden dat misschien niet van belang, maar dat geldt voor alles. Je hebt ook Ferraririjders die het prijsvoordeel niet belangrijk vinden (gelukkig voor Ferrari :-) ), maar ik heb wel al eens de Lotus Evora weten vergelijken met de Porsche Cayman en de laatste won door het prijsvoordeel.

Link naar reactie

De vergelijking gaat niet helemaal op, maar ook niet helemaal niet.

Ik vind 'm juist heel accuraat. Het argument dat manga goedkoper is per pagina gaat net gaat totaal voorbij aan het gegeven dat de ene kilo strip de andere niet is, wat je bij een slager wel een beetje verwacht.

 

(Het telefoonboek zou toch echt een verkoopstopper geweest moeten zijn: zoveel pagina's voor nikske!)

Link naar reactie

De volgende keer moet je het aantal tekstballonnen per strekkende meter en de inktdichtheid per vierkante meter tellen om je leesplezier uit te rekenen.

 

Nu ja, sorry, voor mijn belachelijke reacties, maar je wil manga's te veel laten aanleunen bij Eurostrips met argumenten die op de vorm ipv de inhoud steunen.

 

Er zijn tal van redenen voor het falen van manga's in onze contreien. Merho, de tekenaar van De Kiekeboes, liet er een van optekenen in zijn biografie. Dat ze zelfs in de VS bij Disney weten dat Vlaanderen een van de enige landen is waar producten van eigen bodem het halen op import. Zet in primetime eens je tv op: hoofdzakelijk Nederlandstalige programma's op Vlaamse zenders. Bitter weinig buitenlandse programma's zie je kijkcijfertoppen scheren. Kerktorenmentaliteit? Bwa, noem het zoals je wil.

Link naar reactie

Hetzelfde kan je dan evengoed doortrekken voor comics. Het komt er gewoon altijd op neer of je iets lust of niet, net zoals de prépare of de varkenstongen bij de slager.

 

En net zoals bij eurostrips steekt het bij mij altijd als iets niet afgerond is, of het nu 1 deel eurostrip of 88 delen manga zijn.

 

In ieder geval: merci voor de lijst met afgeronde reeksen. Daar ga ik me dan vermoedelijk er wel 'ns een aantal van aanschaffen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik spreek hier enkel als iemand die net manga heeft ontdekt en geen autoriteit op het gebied.

 

Wat mij jarenlang tegen heeft gehouden aan manga te beginne is de overdosis Shonen (tienerjongens) stuff. Als je aan manga en bij uitbreiding anime denkt dan denk je aan dingen als Dragonball Z en Bleach. Dan denk je aan jongelingen die door de lucht vliegen en halve werelden in de as leggen met energie die uit hun handjes spat begeleid door een toepasselijk kreet. Het feit dat dit het beeld is dat veel mensen, waaronder ondergetekende tot voor kort, hebben van manga is simpelweg omdat dit goed verkoopt. Manga is veel commerciëler gericht dan Eurostrips, die toch vooral voor een niche publiek, gemaakt worden. En Shonen manga verkoopt gewoon het allerbeste. Dat wil niet zeggen dat er niet ook andere, veel intelligentere en donkerdere en veel volwassener manga is. Seinen(volwassenen) is een aparte manga groep waar aardig wat moois tussen zit. Als je overschakel van Dufaux op Urasawa is dat beslist geen achteruitgang in niveau. Probeer bijvoorbeeld eens Monster. Dat is een psychologische thriller zonder enige fantasy of sci fi elementen dan ook maar één die wel heel knap in elkaar zit en onderhoudend is van begin tot eind.

 

PS: Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik hier generalisaties. Er zijn ongetwijfeld ook diepzinnige Shonen manga en er zijn zeker een hoop Seinen manga die mij niet aanspreken.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Godmiljaar zeg, dan ben ik twee keer gezjost. Ik lees graag manga én ik ben vegetariër.

 

Vlaanderen is nederland niet en daar is manga ook niet doorgebroken, maar disney wel. Verder volg ik volledig de redenering van kontiki dat je niet heel simpel 1 reden kan aangeven voor het falen van manga bij de jeugd. Buiten dan misschien dat elke strip tegenwoordig faalt bj de jeugd.

 

Mja, het beeld van de manga die lijkt alsof er enkel shonen wordt gemaakt, snap ik wel. Dat is hetzelfde beeld dat een niet striplezer heeft over eurostrips. Die dent ook dat enkel kiekeboe en suske en wiske en jommeke worden gemaakt en dat comics alleen maar spandex-strips zijn. Net zoals ze denken dat films alleen maar domme actiefilms zijn? Of boeken alleen maar kookboeken en verdoken sexboeken zijn? Nee toch? Onbekend is onbemind. Ik zie voor films en sommige boeken veel reclame en een aantal van die reclame dingen blijken achteraf goed te verkopen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik vind ook dat de vergelijking met veel/weinig pagina's weinig steek houdt. ik zal nooit een strip kopen omdat die maar 2 EUR kost. Geld is geld.

 

Maar gelukkig is Vlaanderen nog een regio en geen land, hopelijk blijft dat ook zo ;)

Inderdaad, liever kwaliteit dan kwantiteit.

Link naar reactie

Ik spreek hier enkel als iemand die net manga heeft ontdekt en geen autoriteit op het gebied.

 

Wat mij jarenlang tegen heeft gehouden aan manga te beginne is de overdosis Shonen (tienerjongens) stuff. Als je aan manga en bij uitbreiding anime denkt dan denk je aan dingen als Dragonball Z en Bleach. Dan denk je aan jongelingen die door de lucht vliegen en halve werelden in de as leggen met energie die uit hun handjes spat begeleid door een toepasselijk kreet. Het feit dat dit het beeld is dat veel mensen, waaronder ondergetekende tot voor kort, hebben van manga is simpelweg omdat dit goed verkoopt. Manga is veel commerciëler gericht dan Eurostrips, die toch vooral voor een niche publiek, gemaakt worden. En Shonen manga verkoopt gewoon het allerbeste. Dat wil niet zeggen dat er niet ook andere, veel intelligentere en donkerdere en veel volwassener manga is. Seinen(volwassenen) is een aparte manga groep waar aardig wat moois tussen zit. Als je overschakel van Dufaux op Urasawa is dat beslist geen achteruitgang in niveau. Probeer bijvoorbeeld eens Monster. Dat is een psychologische thriller zonder enige fantasy of sci fi elementen dan ook maar één die wel heel knap in elkaar zit en onderhoudend is van begin tot eind.

 

PS: Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik hier generalisaties. Er zijn ongetwijfeld ook diepzinnige Shonen manga en er zijn zeker een hoop Seinen manga die mij niet aanspreken.

 

Godmiljaar zeg, dan ben ik twee keer gezjost. Ik lees graag manga én ik ben vegetariër.

 

Vlaanderen is nederland niet en daar is manga ook niet doorgebroken, maar disney wel. Verder volg ik volledig de redenering van kontiki dat je niet heel simpel 1 reden kan aangeven voor het falen van manga bij de jeugd. Buiten dan misschien dat elke strip tegenwoordig faalt bj de jeugd.

 

Mja, het beeld van de manga die lijkt alsof er enkel shonen wordt gemaakt, snap ik wel. Dat is hetzelfde beeld dat een niet striplezer heeft over eurostrips. Die dent ook dat enkel kiekeboe en suske en wiske en jommeke worden gemaakt en dat comics alleen maar spandex-strips zijn. Net zoals ze denken dat films alleen maar domme actiefilms zijn? Of boeken alleen maar kookboeken en verdoken sexboeken zijn? Nee toch? Onbekend is onbemind. Ik zie voor films en sommige boeken veel reclame en een aantal van die reclame dingen blijken achteraf goed te verkopen.

 

Wel, dat niet-striplezers zich laten leiden door die generalisaties kan ik ook wel ergens begrijpen. Maar als je, zoals Dio, serieus thuis bent in de stripwereld, om dan nog zulke vooroordelen te hebben jegens manga, dat vind ik toch wel straf. Gelukkig is hij zich ondertussen volledig aan het bekeren. :)

 

En wat betreft het commerciële, van Asterix bijvoorbeeld kun je toch niet zeggen dat het voor een niche-publiek gemaakt wordt. Dus die redenering volg ik toch niet helemaal.

Link naar reactie

Wel, dat niet-striplezers zich laten leiden door die generalisaties kan ik ook wel ergens begrijpen. Maar als je, zoals Dio, serieus thuis bent in de stripwereld, om dan nog zulke vooroordelen te hebben jegens manga, dat vind ik toch wel straf. Gelukkig is hij zich ondertussen volledig aan het bekeren. :)

Dat laatste blijf ik (voorlopig) wel bij. Manga is over het algemeen commerciëler gericht dan Eurostrips. Maar gezien het feit dat de ene na de andere stripwinkel dicht gaat omdat Eurostrips niet goed verkopen zie ik dat niet echt als een slecht iets.

 

En die bekering dat gaat wel goed: komen morgen 15 delen 20th Century Boys bij mij binnen. Dat wordt smullen! :e005:

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Het is niet omdat iets niet verkoopt, dat het niet commercieel gemaakt kan zijn.

 

En die bekering dat gaat wel goed: komen morgen 15 delen 20th Century Boys bij mij binnen. Dat wordt smullen! :e005:

 

Ja lap, hij is één maand bezig en hij heeft mij al ingehaald op de grote Urasawa-ontdekkingstocht. :e005:

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

 

Ja lap, hij is één maand bezig en hij heeft mij al ingehaald op de grote Urasawa-ontdekkingstocht. :e005:

 

dat heb je met die autisten hé, dat is alles of niets. Of allez in zijn geval. 15 delen of niets ;)

Link naar reactie

Dat laatste blijf ik (voorlopig) wel bij. Manga is over het algemeen commerciëler gericht dan Eurostrips. Maar gezien het feit dat de ene na de andere stripwinkel dicht gaat omdat Eurostrips niet goed verkopen zie ik dat niet echt als een slecht iets.

 

De Manga die in het Nederlands wordt uitgegeven is commerciëler gericht (misschien). Maar als je de Manga bekijkt die door Fantagraphics, Drawn & Quarterly en andere kleine uitgeverijen wordt uitgegeven, dan valt dat reuze mee (of tegen). Dat is direct de belangrijkste reden dat ik de meeste Manga in het Engels koop. De series worden dan ook meer compleet uitgegeven. (Note: van Nana heb ik 21  delen op de plank staan)

Link naar reactie

Het is niet omdat iets niet verkoopt, dat het niet commercieel gemaakt kan zijn.

 

 

Ja lap, hij is één maand bezig en hij heeft mij al ingehaald op de grote Urasawa-ontdekkingstocht. :e005:

 

Ik refereer mee naar het feit dat er van Manga 6 dikke pillen per jaar uitkomen en van Eurostrips slechts 1 dun boekje per 2 jaar. Eurostrips hebben een kleiner publiek dus gaan die nog met geld smijten als je na 6 jaar alsnog aankomt met je dunne boekje.

 

Manga heeft een veel groter publiek (in Japan tenminste) dus als je daar niet vlug genoeg met iets op de markt komt kopen ze wel iets anders. Sowieso als het iets is wat niet iedereen aanstaat kopen ze iets anders.

 

In Nederlands taalgebied zijn we al blij als er iets uitkomt dus zijn de eisen lager en kunnen stripmakers zich wat meer veroorloven en ook eens wat meer experimenteel zijn zonder al te groot gevaar dat hun reeks gestopt wordt. Mangaka hebben vaak die luxe niet.

 

Also: do keep up. De grote Urasawa ondtdekkingstocht waits for no man, ;)

 

dat heb je met die autisten hé, dat is alles of niets. Of allez in zijn geval. 15 delen of niets ;)

 

:lachuuh:

 

Jij hebt mij helemaal door.

 

De Manga die in het Nederlands wordt uitgegeven is commerciëler gericht (misschien). Maar als je de Manga bekijkt die door Fantagraphics, Drawn & Quarterly en andere kleine uitgeverijen wordt uitgegeven, dan valt dat reuze mee (of tegen). Dat is direct de belangrijkste reden dat ik de meeste Manga in het Engels koop. De series worden dan ook meer compleet uitgegeven. (Note: van Nana heb ik 21  delen op de plank staan)

 

Manga heb ik tot nog toe volledig in het Engels gekocht en ik hoop ook mijn collectie volledig in het Engels te houden. Echter de uitgeverijen die jij noemt waren mij nog onbekend en na even gegoogled te hebben zie ik zeker wat je bedoelt.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

west europese strips en manga, dat is zoals appelen en peren. 

je kan de manga niet op één hoopje gooien, net zoals je dat niet kan met de west europese strips. 

trouwens, de amerikaanse markt heeft ook zijn eigenheden. verhalen zoals tales from the cript zie ik hier nog niet gemaakt worden. 

 

ik ben wel onder de indruk van hoe groot en kwalitatief goed het oeuvre van bepaalde mangaka wel is. (ik spreek dan niet over otomo, of taniguchi. dragonball vind ik evenzeer heel goed gemaakt. of city hunter.)

kan je dit vergelijken met de druk waaronder de vlaamse tekenaars hun albums moeten afleveren? ik weet het niet. 

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

kan je dit vergelijken met de druk waaronder de vlaamse tekenaars hun albums moeten afleveren? ik weet het niet. 

 

elke markt heeft haar eigen wetmatigheden en druk. Moeilijk te vergelijken maar het verwachtingspatroon is er wel. En dat is overal even hoog.

Link naar reactie

west europese strips en manga, dat is zoals appelen en peren. 

je kan de manga niet op één hoopje gooien, net zoals je dat niet kan met de west europese strips. 

trouwens, de amerikaanse markt heeft ook zijn eigenheden. verhalen zoals tales from the cript zie ik hier nog niet gemaakt worden. 

 

ik ben wel onder de indruk van hoe groot en kwalitatief goed het oeuvre van bepaalde mangaka wel is. (ik spreek dan niet over otomo, of taniguchi. dragonball vind ik evenzeer heel goed gemaakt. of city hunter.)

kan je dit vergelijken met de druk waaronder de vlaamse tekenaars hun albums moeten afleveren? ik weet het niet. 

 

Naar mijn mening kun je wel ongeveer iets zeggen over Manga alswel West-Europese strips in het algemeen. (nu ja over Manga is het in mijn geval voorlopig nog een niet erg gefundeerde mening) Bij West-Europese strips (hoe kom je aan die benaming?) denk ik trouwens niet zozeer aan Vlaamse reeksen. Meer Franstalige reeksen. De eerste namen die bij mij opkomen zijn Dufaux, Desberg en van Hamme dus dan weet je welke kant je op moet denken.

 

Als ik gegeneraliseerd iets zou zeggen over West Europese strips zoals jij ze noemt dan zou ik zeggen dat je een kleine groep heel commerciele strips hebt die ook gericht zijn op het grote publiek. Vooral veelreeksen  van Vlaamse en Nederlandse bodem zijn dit. De zogenaamde waspoeder strips. Tegelijkertijd heb je een vrij grote groep relatief commerciele strips. Dit zijn het soort strips dat geproduceerd wordt door bovenstaande namen en vooral veel Franse titels bevat. Het soort dat goed verkoopt binnen een klein publiek. En dan heb je nog de zogezegd niet-commerciële strips. Dit zijn de strips voor de echt fijnproever. Strips die nogal experimenteel zijn en vaak ook meer kunstzinnig dan de rest.

 

Dus voer het algemeen gezegd: is de West Europese stripwereld erg commercieel? Niet echt. Het aantal echt commerciële strips is zowat op één hand te tellen. De grootste groep is enkel commercieel gericht naar een erg klein publiek.

 

Bij Manga heb ik het gevoel (lees gevoel, niet feit) dat de grootste groep Manga toch mee gericht is op het grote publiek. Vandaar mijn opmerking over dat manga meer commercieel is.

 

De manga Dragonball heb ik overigens niet gelezen maar de anime is eerlijk waar het slechtste wat ik tot nog toe gezien heb op tv-serie gebied. De reden dat ik jarenlang groot manga en anime hater ben geweest.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

elke markt heeft haar eigen wetmatigheden en druk. Moeilijk te vergelijken maar het verwachtingspatroon is er wel. En dat is overal even hoog.

 

japanners zijn gewoon doorzetters: als ze zeggen op een bouwwerf: hier komt een kantoorgebouw van 20.000 m2, dan staat dat daar binnen 10 weken.

hier leunen we de laatste decennia teveel achteruit.

het zal ons nog zuur opbreken, let maar op.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Dus voer het algemeen gezegd: is de West Europese stripwereld erg commercieel? Niet echt. Het aantal echt commerciële strips is zowat op één hand te tellen. De grootste groep is enkel commercieel gericht naar een erg klein publiek.

 

 

je bent een toffe peer, maar je analyses zijn soms toch een beetje van enkele potten gerukt ;) Je zegt hier eigenlijk zoiets als suske en wiske is commercieel maar largo winch is commercieel naar een kleine groep.

Link naar reactie

Diogenes, er is enorm veel niet-commerciële manga en/of manga bedoeld voor een klein (niche)publiek, alleen zijn die vooralsnog onder je radar gebleven. Dat zal nog wel komen, dat je die oppikt. ;)

 

Als je absoluut gelijkenissen wilt trekken qua 'commercialiteit' is Naruto de Japanse Jommeke, en Monster de Japanse Largo Winch. Want ook in Japan verkoopt Urasawa minder dan de shonen topreeksen zoals Naruto en One Piece. En oké, een miljoen exemplaren van een Urasawa is misschien meer dan de 'kleine' oplage van Largo, maar haalt het niet bij de drie miljoen exemplaren die van elk One Piece volume verkocht worden. De groep 'jong'volwassenen die strips blijft lezen is inderdaad groter in Japan dan bij ons, maar een Urasawa is daarom niet meer/minder 'commercieel' (of 'toegankelijk') dan een Van Hamme.

Link naar reactie

 

kan je dit vergelijken met de druk waaronder de vlaamse tekenaars hun albums moeten afleveren? ik weet het niet. 

 

De druk bij Japanse striptekenaars is -tig groter dan bij Vlaamse.

 

Ik kan je .Bakuman aanraden als je wilt weten hoe een manga gemaakt wordt en hoe de tekenaar daar onder druk staat om te presteren.

 

Ik blijf erbij dat Vlaanderen en Japan veelovereenkomsten hebben in hun stripwereld, tot zelfs stylistische karakteristieken. Objectief was er geen reden waarom manga hier niet van de grond kon komen.

 

In Frankrijk is de manga/anime stijl dankzij Club Dorothée er bij de huidige stripgeneratie ingelepeld. En die hebben die invloed geabsorbeerd.

Link naar reactie

je bent een toffe peer, maar je analyses zijn soms toch een beetje van enkele potten gerukt ;) Je zegt hier eigenlijk zoiets als suske en wiske is commercieel maar largo winch is commercieel naar een kleine groep.

 

Alles is uiteindelijk commerieel want het doel van een strip is toch om te verkopen. Maar ja dat is ongeveer wat ik zeg. Van Hamme strips zijn voor stripliefhebbers, Suske en Wiske is voor iedereen. Zoiets als casual gamers en hardcore gamers. Suske en Wiske is casual. Van Hamme is meer hardcore.

 

Diogenes, er is enorm veel niet-commerciële manga en/of manga bedoeld voor een klein (niche)publiek, alleen zijn die vooralsnog onder je radar gebleven. Dat zal nog wel komen, dat je die oppikt. ;)

 

Als je absoluut gelijkenissen wilt trekken qua 'commercialiteit' is Naruto de Japanse Jommeke, en Monster de Japanse Largo Winch. Want ook in Japan verkoopt Urasawa minder dan de shonen topreeksen zoals Naruto en One Piece. En oké, een miljoen exemplaren van een Urasawa is misschien meer dan de 'kleine' oplage van Largo, maar haalt het niet bij de drie miljoen exemplaren die van elk One Piece volume verkocht worden. De groep 'jong'volwassenen die strips blijft lezen is inderdaad groter in Japan dan bij ons, maar een Urasawa is daarom niet meer/minder 'commercieel' (of 'toegankelijk') dan een Van Hamme.

 

Dat is precies wat ik wilde aangeven! Ja je hebt heel veel Naruto's (blech!) en Naruto klonen (nog meer blech!) maar je hebt ook idd een Urasawa die fantastisch werk levert voor een kleiner publiek. Ik vind het zelf nog te laag gegrepen hem te vergelijken met Van Hamme. Ik vind zelf Urasawa meer niveau Desberg of misschien zelfs nog iets hoger. Moeilijk te vergelijken want verschillende schrijfstijl. Maar nee ik zou Urasawa zijn werk zeker niet beschouwen als heel erg commercieel. Ik had het meer over Manga in het algemeen. Ik generaliseerde ook de Europese scenaristen hoor want ik gooide Van Hamme, Desberg en Dufaux op één hoop en dat zijn toch echt drie totaal verschillende stijlen met vermoedelijk ook erg verschillende oplagecijfers. Ik gok zo dat Van Hamme het best verkoopt. Gevolgd door Desberg en Dufaux het minst. Van Hamme is een mainstreamer en een behoorlijk goeie ook. Desberg zit er tussenin en Dufaux is nogal van het kunstzinnige en moeilijk doen. (ik ben groot fan van m hoor)

 

Dus nee Urasawa zie ik beslist niet als de Willy Vandersteen van Japan als je dat dacht. Maar ik ben het wel met je eens dat de niche manga onder mijn radar zijn gebleven. De eerste jaren dat ik hier rond hing de niche eurostrips ook dus dat was te verwachten. Ik heb zelfs pas kort geleden A ontdekt.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

In Frankrijk is de manga/anime stijl dankzij Club Dorothée er bij de huidige stripgeneratie ingelepeld. En die hebben die invloed geabsorbeerd.

Frankrijk is idd na Japan het beste land voor manga. Veel reeksen die niet vertaald zijn of onvolledig vertaald zijn in het Engels zijn wel vertaald in het Frans. Damn! Waarom heb ik toch Duits gekozen op school en niet Frans?

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Frankrijk is idd na Japan het beste land voor manga. Veel reeksen die niet vertaald zijn of onvolledig vertaald zijn in het Engels zijn wel vertaald in het Frans. Damn! Waarom heb ik toch Duits gekozen op school en niet Frans?

 

Vergis je niet: Duitsland heeft een bloeiende mangacultuur. Met vertalingen maar ook met eigen Duitse tekenaars die prachtig werk afleveren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...