Ga naar inhoud

Recensie – Jump Nr. 18: Het Brein Van Brains


Recommended Posts

Gesmeerd

 

De reeks “Jump” van Charel Cambré, maakte een tijd geleden de sprong (Haha) van Standaard Uitgeverij naar Strip2000.  Ik schrijf “sprong” maar eigenlijk was het vermoedelijk meer een onverwacht zachte landing na een geniepige duw van één of andere paljas die bij Standaard een functie bekleedt die per se in het Engels moet omschreven worden. Dat Cambré zacht viel is leuk voor hem, maar wat betekent de switch voor ons, de lustige lezers?

 

Ik kan daar kort in zijn: wij zijn eveneens gevallen. Maar dan wel met ons gat in de boter. “Kort zijn” levert echter geen recensies op, sta me dus toe om uit te wijden.

 

Voor wie de strip nog niet kent: even een korte inleiding: Team Jump bestaat uit drie jongeren en een gordeldier die, in de traditie van de familiestrip, spannende avonturen beleven met een flinke scheut humor ertussen gemengd. Dweezil is een wat arrogante sportieveling, Brains is een hyperintelligente knutselaar en Lisa is de schone maar daadkrachtige meid die het hart en de rede van de groep belichaamt. En dan is er nog Armando, een gordeldier dat kan praten en dat superkrachten krijgt als het tabasco eet.

 

Die inleiding is eigenlijk helemaal overbodig omdat het basisconcept van de strip kraakhelder is. De personages staan er van op de eerste pagina en na enkele prentjes weet de lezer waar hij zelf staat en hoe de figuren in elkaar zitten. Denk nu niet dat de figuren zo archetypisch zijn dat ze cliché worden. Cambré schetst de wereld van Jump vooral met dialoog en actie. Dat is het vermelden waard omdat zo’n strip vlot weg leest, maar niet makkelijk is om te maken. Toegevoegde bonus is dat iedereen zonder voorkennis zo ongeveer elk album uit de reeks kan vastnemen en kan beginnen lezen. Geen overbodige continuïteit, gewoon de cover omslaan en middenin het verhaal tuimelen.

 

Dat neemt niet weg dat Cambré in dit album begint met een flinke scheut mysterie om de leeshonger wat aan te wakkeren. Brains wordt wakker in een apocalyptisch landschap en betreurt de dood van zijn twee kompanen en nadien volgt het verhaal: een flashback over hoe alles zo gekomen is. Sterke openingsscène. Wat volgt is iets met dodelijke virussen, een stuk van het brein van Einstein, brainwashing, dolgedraaide robots, leeuwentemmers met angststoornissen, de Rode Duivels in kinderversie, internet dat plat valt en voor eens en voor altijd een definitief antwoord op de vraag: “Wat was er eerst, de kip of het ei?”  Als u dat allemaal iets te cryptisch aandoet: in de strip zelf worden al die zaken op logische wijze met elkaar in verband gebracht. Haal uw portefeuille dus maar boven.

 

Alles wat goed is aan de reeks heeft Cambré in zijn valies gesmeten en mee verhuisd naar Strip2000: de toegankelijkheid van de strip voor jong en oud, de geestige grappen in de achtergrond van de prenten, goede dialogen, zijn zwierige tekenstijl, de perfect weergegeven emoties van de personages, de nevenfiguren die eerder karikaturen van bestaande mensen lijken dan zomaar verzonnen, de actie en vaart van het verhaal, … Het kan niet op.

 

De grootste winst van de overstap naar Strip2000 is echter het aantal pagina’s. De Jumpers krijgen veertig pagina’s ter beschikking in plaats van de tweeëndertig die ze van Standaard toebedeeld kregen. (Enkel nr. 12 had ook veertig pagina’s) Dat maakt dat Cambré meer tijd heeft om plot en personages uit te werken. Dat komt het verhaal zeker ten goede. Een minder technisch argument om de acht extra leuk te vinden is dat je je als lezer acht pagina’s langer amuseert.

 

Alweer mogen we dus onze beide handjes kussen dat Strip2000 een door een andere uitgeverij afgeschreven topreeks in huis haalt. Jump staat op gelijke hoogte met kleppers in het genre. Straffer nog: van alle strips binnen het genre is Jump gewoon de grappigste, spannendste, vlotst weg lezende en mooist getekende Belgo-Neder jeugdstrip van het moment. Zo.

 

Jump Nr. 18: Het brein van Brains

Tekeningen: Charel Cambré

Scenario: Charel Cambré & Bruno De Roover

Strip2000

 

Prenten en de cover op mijn blog: http://petermoerenhout.be/2014/07/11/recensie-jump-nr-18-het-brein-van-brains/

Link naar reactie

De uitspraak 'Een geniepige duw van een of andere paljas bij Standaard' lijkt mij een uiterst ongepaste omschrijving die komt van iemand die schrijft zonder enige kennis van zaken.

Het is niet aan de verzamelaars om te beslissen wat een uitgeverij moet uitgeven. Elke uitgeverij geeft nog altijd uit wat ze wil. De dag dat Urbanus voor hen niet meer winstgevend is zal die reeks ook gestopt worden bij Standaard. EN terecht. Zo werkt dat. Ik ben blij dat Standaard het jarenlang geprobeerd heeft met Jump. Zo kun je het ook zien. En het is niet zo dat ze Charel in de kou hebben laten staan, integendeel. Die heeft bij hen nu een succesreeks met Amoras.

Ik ben ook blij dat Strip2000 Jump nu uitgeeft. Strip2000 kan zich permitteren om strips in kleine oplages uit te geven. Als lezer en verzamelaar juich ik dat toe. Maar daarom ga ik Standaard niet veroordelen. Dat soort domme praat hebben we hier nu genoeg gelezen.

Link naar reactie

Hebben we het hier over Standaard  ? De uitgeverij die de albums amper een half jaar na uitkomen op het boekenfestijn dumpt, de uitgeverij die Betty en Dodge stopt terwijl Du Caju al een half album had getekend ? Toen Thomas een keer ging signeren op de Bredase beurs hadden ze niet eens de moeite gedaan albums mee te nemen. De fans zijn toen maar zelf Betty en Dodges gaan kopen op de beurs. Die geweldige uitgever ?

 

Het is idd niet aan fans om te beslissen wat een uitgeverij uitgeeft. Als fan/verzamelaar behoudt ik me wel het recht om een mening te hebben over een uitgever die reeksen stopt met oplagen waar andere uitgevers voor zouden willen tekenen.

Link naar reactie

Hebben we het hier over Standaard  ? De uitgeverij die de albums amper een half jaar na uitkomen op het boekenfestijn dumpt, de uitgeverij die Betty en Dodge stopt terwijl Du Caju al een half album had getekend ? Toen Thomas een keer ging signeren op de Bredase beurs hadden ze niet eens de moeite gedaan albums mee te nemen. De fans zijn toen maar zelf Betty en Dodges gaan kopen op de beurs. Die geweldige uitgever ?

 

Het is idd niet aan fans om te beslissen wat een uitgeverij uitgeeft. Als fan/verzamelaar behoudt ik me wel het recht om een mening te hebben over een uitgever die reeksen stopt met oplagen waar andere uitgevers voor zouden willen tekenen.

Als een uitgever een reeks stopt zal dat meestal zijn omdat hij er niet genoeg aan verdient volgens de normen van de uitgeverij.

En niet 'zomaar'.

Voor de rest zeg ik niet dat ik achter de strategie sta van Standaard. Ik weet daar onvoldoende van. En jij weet er zeker onvoldoende van. Ik zou ook een hele reeks dingen kunnen opsommen die misgegaan zijn. Maar dat is overal zo.

Hoge bomen vangen veel wind.

Om een eigen mening te kunnen uiten heb je ook de informatie nodig om die mening te vormen.

Die informatie is er gewoon onvoldoende. Iedereen vangt wel een keer iets op en dan is het hier op het forum blablabla...

Feit is: als de reeks voor Standaard voldoende verkoopt zal Standaard ermee doorgaan. Zoniet bestaat de kans dat ze er mee stoppen. Ik vind dat ze dat recht hebben.

En laat de mails nu maar komen met roddeltjes...Kritiek...Blablaba... :e005: :e005: :e005: :e005: :e005: :e005:

Link naar reactie

Die is goed linthout, bij voorbaat, alle (negatieve)reacties van het predikaat blablabla te voorzien. Doet me denken aan het debatclubje op de middelbare school ! Je andere argument (je mag/kan geen mening vormen wanneer je net zelf deskundige ben) noem ik het zgn zuid afrika dogma: die lui die vroeger blaten: je mag nix over apartheid zeggen omdat je nog nooit in Zuid Afrika ben geweest.

 

Overigens heb ik me, als uitgeverij onwetende, beperkt tot voorbeelden waar ik als stripliefhebber wel weet van heb: dumping bij het boekenfestijn, niet meenemen van boeken voor een signerende auteur, het stoppen van een reeks terwijl de tekenaar al een half album af heeft, stoppen van reeksen met oplages waar andere uitgeverijen voor zouden tekenen.

 

Ik weet het, overal worden fouten gemaakt en beslissingen genomen die niet prettig zijn voor betrokkenen maar Standaard heeft in korte tijd een groot aantal reeksen de nek omgedraaid. 

Link naar reactie

We jumpen deze keer wel héél vlug weg van het onderwerp, maar:

 

Ik weet het, overal worden fouten gemaakt en beslissingen genomen die niet prettig zijn voor betrokkenen maar Standaard heeft in korte tijd een groot aantal reeksen de nek omgedraaid. 

 

Of: Standaard heeft in korte tijd een groot aantal reeksen een kans gegeven.

 

het stoppen van een reeks terwijl de tekenaar al een half album af heeft,

 

Dat is absoluut niet uitzonderlijk. Er is mij ooit door een uitgever (niet van Standaard) op een feestelijke receptie medegedeeld dat een album dat al volledig getekend was niet meer uitgegeven ging worden. Waarna ik vrolijk verder mocht genieten van de receptie. En een paar jaar later is een uitgever (opnieuw niet Standaard) erin geslaagd mij twee albums te laten tekenen vooraleer ze me lieten weten er toch geen brood meer in te zien. Soms plegen uitgevers in zulke gevallen ronduit contractbreuk, soms betalen ze gewoon het geleverde werk. Het tweede is natuurlijk leuker dan het eerste. Maar dat soort dingen gebeurt in honderden bedrijfstakken en is zeker niet uniek voor de stripwereld.

 

Link naar reactie

 

Dat is absoluut niet uitzonderlijk. Er is mij ooit door een uitgever (niet van Standaard) op een feestelijke receptie medegedeeld dat een album dat al volledig getekend was niet meer uitgegeven ging worden. Waarna ik vrolijk verder mocht genieten van de receptie. En een paar jaar later is een uitgever (opnieuw niet Standaard) erin geslaagd mij twee albums te laten tekenen vooraleer ze me lieten weten er toch geen brood meer in te zien. Soms plegen uitgevers in zulke gevallen ronduit contractbreuk, soms betalen ze gewoon het geleverde werk. Het tweede is natuurlijk leuker dan het eerste. Maar dat soort dingen gebeurt in honderden bedrijfstakken en is zeker niet uniek voor de stripwereld.

 

Du Caju's mening hierover:

 

De dag dat we het uitgavecontract bij Standaard Uitgeverij getekend hebben , vroeg ik me al af hoelang het zou duren. Je hoopt op het beste maar denkt toch aan het ergste. Ik ben nogal een realist in die dingen. Al heeft de timing me wel verrast. Je zou denken dat men zoiets na het afwerken van een episode zou melden, maar ik had het zevende album al half getekend toen de beslissing viel. Dat kon betekenen dat al dat werk de prullenmand in ging, en dat is iets wat ik niet kan begrijpen. De uitgeverij had toen al geïnvesteerd in een strip die ze niet gingen uitgeven.

 

http://www.stripelmagazine.be/betty-dodge-terug-in-het-stripkader/

Link naar reactie

Het werk ging dus uiteindelijk niet in de prullenbak en zo te lezen werd Thomas betaald voor zijn werk.

Soms kiest een uitgever ervoor om geen verdere kosten meer te maken op een album waarvan ze geen winst verwachten. Kunnen ze tenminste nog de druk- en opslagkosten uitsparen.

Link naar reactie
De grootste winst van de overstap naar Strip2000 is echter het aantal pagina’s. De Jumpers krijgen veertig pagina’s ter beschikking in plaats van de tweeëndertig die ze van Standaard toebedeeld kregen. (Enkel nr. 12 had ook veertig pagina’s) Dat maakt dat Cambré meer tijd heeft om plot en personages uit te werken. Dat komt het verhaal zeker ten goede. Een minder technisch argument om de acht extra leuk te vinden is dat je je als lezer acht pagina’s langer amuseert.

 

 

Dat is wel interessant. Ik moet het album nog lezen, maar ben wel benieuwd of die extra pagina's effectief een groot verschil maken. Hoe je het ook draait of keer, 30 pagina's is eigenlijk te weinig om een écht goed verhaal te vertellen. Voor het verhaal goed en wel op dreef is moet alweer gedacht worden aan afronden. Het is niet voor niets dat je nooit albums van 30 pagina's in Top 100's van beste strips ziet opduiken (okee, in Vandersteen's beste 100 van de stripspeciaalzaak staan een paar Robert & Bertrands, maar dat is het zowat).

Link naar reactie

Die is goed linthout, bij voorbaat, alle (negatieve)reacties van het predikaat blablabla te voorzien. Doet me denken aan het debatclubje op de middelbare school ! Je andere argument (je mag/kan geen mening vormen wanneer je net zelf deskundige ben) noem ik het zgn zuid afrika dogma: die lui die vroeger blaten: je mag nix over apartheid zeggen omdat je nog nooit in Zuid Afrika ben geweest.

 

Overigens heb ik me, als uitgeverij onwetende, beperkt tot voorbeelden waar ik als stripliefhebber wel weet van heb: dumping bij het boekenfestijn, niet meenemen van boeken voor een signerende auteur, het stoppen van een reeks terwijl de tekenaar al een half album af heeft, stoppen van reeksen met oplages waar andere uitgeverijen voor zouden tekenen.

 

Ik weet het, overal worden fouten gemaakt en beslissingen genomen die niet prettig zijn voor betrokkenen maar Standaard heeft in korte tijd een groot aantal reeksen de nek omgedraaid. 

-Dumping op het boekenfestijn: ook sommige van mijn boeken worden daar gedumpt. Ik vind dat niet superleuk, maar ik ga daar niet over klagen. Op die manier kun je OOK nieuwe lezers aantrekken voor je reeks. Een hoop mensen vinden het leuk om voor een prijsje strips te kunnen kopen! Wat is je probleem hiermee? Dat je het gevoel hebt teveel betaald te hebben ? Wacht dan op het boekenfestijn en ga daar kopen!

-Ik zat ook in Breda zonder boeken hoor!!!! Hoor je mij daarover klagen? Ik weet niet of het dezelfde beurs was. Wat heeft dat met de uitgeverij te maken? Dat is de fout geweest van één persoon, niet van 'de uitgeverij'. In mijn geval had het met een misverstand te maken. Die persoon heeft zich geëxcuseerd en daarmee is het gepasseerd voor mij. Maar jij wil het zo nodig op 'DE UITGEVERIJ' steken.Blablabla dus....

-Het stoppen van een reeks terwijl een tekenaar al een half album getekend heeft: Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat Standaard een contract niet nakomt. Hij is blijkbaar wel betaald geworden.Ik weet voor de rest totaal niks van dat album. Ik ben alleen maar blij voor de auteur dat hij een ander onderkomen gevonden heeft. Maar als negatief ingestelde verzamelaar vind jij het alweer nodig om daar de nodige theorieën aan te wijden. Blablabla...

Het stoort me ook dat ik niet weet wie je bent. Die schuilnamen op het forum, ik vind dat maar niks.

Mij kennen jullie wel.

Link naar reactie

Strip2000 heeft haast geen onkosten. Peter speelt dat heel handig.

Met een verkoop van nog geen 1000 exemplaren is Strip2000 al uit de kosten!

Al hun boeken worden in China gedrukt. En ze zien er stuk voor stuk zeer verzorgd uit.

Op doe manier kunnen ze eender wat uitgeven, het risico is nagenoeg onbestaande.

Dat is een totaal andere structuur dan Standaard, onvergelijkbaar.

Die moeten minimaal (ik zeg maar wat) het tienvoud verkopen van Strip2000.

Het is fantastisch dat Strip2000 er is!!!

En ik weet WEL waarover ik praat, Retep. Het is geleden van gisteren dat ik met Peter geluncht heb.

EN hij betaalde de rekening!!! :e005: :e005: :e005: :e005: :e005:

Link naar reactie

Volgens een laatste gesprek dat ik met Standaard had, willen ze enkel nog reeksen uitgeven waarvan er minimaal 20.000 van verkocht kunnen worden. Vergelijken met andere uitgeverijen is appels met peren tegen elkaar afvegen. Al die anderen hebben minder personeels- en andere kosten of doen het praktisch op hun eentje of hebben alleen maar vertaalrechten te betalen.

Link naar reactie

-Dumping op het boekenfestijn: ook sommige van mijn boeken worden daar gedumpt. Ik vind dat niet superleuk, maar ik ga daar niet over klagen. Op die manier kun je OOK nieuwe lezers aantrekken voor je reeks. Een hoop mensen vinden het leuk om voor een prijsje strips te kunnen kopen! Wat is je probleem hiermee? Dat je het gevoel hebt teveel betaald te hebben ? Wacht dan op het boekenfestijn en ga daar kopen!

Dat is toch een foute redenering hoor. Als iedereen er zo over denkt, verkoop je geen albums meer in de winkels

met als gevolg, slechte verkoop voor de uitgever!

Mijn laatste album destijds lag al na  3weken! op de boekendump... Probeer

zo maar eens te verkopen...

 

En Peter Moerenhout is niet zo maar een verzamelaar, maar serieus met zijn werk bezig en heeft wel

degelijk kennis van zaken... Zijn recensies zijn bijna altijd de nagel op de kop.

Link naar reactie

 Maar als negatief ingestelde verzamelaar vind jij het alweer nodig om daar de nodige theorieën aan te wijden. Blablabla...

Het stoort me ook dat ik niet weet wie je bent. Die schuilnamen op het forum, ik vind dat maar niks.

Mij kennen jullie wel.

 

Een negatief ingestelde verzamelaar, dat klinkt akelig. Ik ben juist als verzamelaar positief ingesteld, ik hoop op reeksen die niet worden stopgezet. Of die reeksen nu door Standaard of een andere uitgeverij worden uitgegeven kan me helemaal niets schelen. Als Standaard goed betaald vind ik dat alleen maar prettig voor auteurs.

Link naar reactie

Willy heeft gelijk: Standaard mag zelf beslissen wat ze uitgeven.

 

Maar ik heb ook niet geschreven dat Standaard niet mag uitgeven wat ze willen. Ik schrijf dat de corporate houding en structuur bij Standaard dit soort zaken als gevolg heeft. (cfr. "die bij Standaard een functie bekleedt die per se in het Engels moet omschreven worden.") En dat dat zo is kan niemand ontkennen. Door het woordgebruik "geniepige duw" en "paljas" geef ik aan dat ik dat spijtig vindt.

 

En net zoals Standaard mag uitgeven wat ze willen, mag ik spijtig vinden, denken en schrijven wat ik wil. Ik sta achter die zin omdat het eerst en vooral niet leuk zal geweest zijn voor Charel Cambré. Amoras of niet. En omdat ik me ook afvraag of Jump niet veel meer succes zou gehad hebben bij Standaard als er een even groot reclamebudget zou aan vast gehangen hebben. Of laat ons zeggen: 25% ervan.

 

Ik kan me ook wegsteken achter het woord "vermoedelijk", dat ook in de zin staat. Maar daar heb ik geen zin in.  :e005:

 

@Steve: Bedankt! Ik doe mijn best.

Link naar reactie

Peter, ik stel jouw werk ook bijzonder op prijs en heb alle waardering. Dat staat boven alles. Ik denk dat je dat ook wel weet.

Wat niet belet: die ene zin, je gaat hier echt in de fout.

Die 'geniepige duw van een of andere paljas bij Standaard' is beledigend voor die mensen .

Als je op die manier aangeeft dat je het spijtig vindt ...Dan vind ik dat raar.

Je kunt gewoon schrijven dat je het spijtig vindt en meer niet.

Maar je vindt het nodig om beledigend te worden en erger nog, je volhardt in de boosheid.(bovenstaande mail)

 Het is ZO gemakkelijk om alle schuld op Standaard te schuiven....Ik vind dat klein.

Link naar reactie

Het is zo dat, in de loop der jaren, in mijn gesprekken met Standaard, Jump heel dikwijls ter sprake kwam .

De mensen van Standaard waren enorm enthousiast over de reeks en over de tekenaar.

We hadden het uiteraard niet over oplages of zo...Dat zijn mijn zaken niet.

Wat er precies is misgegaan  weet ik niet en ik hoef het ook niet te weten.

Ik weet wel dat Charel nu hun best verkopende reeks tekent.

Met deze reeks heeft Standaard enorm zijn nek uitgestoken.

Dat gaan ze niet doen met iemand die ze niet respecteren als auteur.

Link naar reactie

Volgens een laatste gesprek dat ik met Standaard had, willen ze enkel nog reeksen uitgeven waarvan er minimaal 20.000 van verkocht kunnen worden.

 

20000? Dan kunnen ze toch nooit meer een nieuwe reeks beginnen? (Amoras is voor mij gewoon Suske en Wiske in een nieuw kleedje, en geen nieuwe reeks).

Link naar reactie

20000? Dan kunnen ze toch nooit meer een nieuwe reeks beginnen? (Amoras is voor mij gewoon Suske en Wiske in een nieuw kleedje, en geen nieuwe reeks).

 Da's ook mijn gedacht... :-(

Tenzij dat elke nieuwe reeks zo'n marketing campagne krijgt als bij Amoras, dan zit er nog

kans in, maar ik denk niet dat dit nog gaat gebeuren... De kost was te hoog...

Link naar reactie

Het hangt er wel vanaf hoelang ze een serie de kans geven die 20.000 te halen. Jump is na 17 albums stopgezet, Betty & Dodge na 7 albums en Apostata na 4 (meer voorbeelden ken ik zo niet). Deze series hebben allemaal een andere uitgever gevonden, het is dus niet zo dat De Standaard de lezer laat zakken met het stopzetten van de reeksen maar dat voortzetting op een andere schaal wel in de hand wordt gewerkt. En, zo krijgen de kleinere uitgeverijen ook een vette vis binnen.

 

Desalniettemin blijft 20.000 exemplaren volgens mij een enorm aantal, maar als je de verspreidingskanalen in het oog neemt kan dat best wel eens nodig zijn. 400 exemplaren van Hof van Eeden krijg je niet in iedere sigarenzaak, laat staan dat je het aantal retours terugverdient met de verkopen.

Link naar reactie

Het hangt er wel vanaf hoelang ze een serie de kans geven die 20.000 te halen. Jump is na 17 albums stopgezet, Betty & Dodge na 7 albums en Apostata na 4 (meer voorbeelden ken ik zo niet). Deze series hebben allemaal een andere uitgever gevonden, het is dus niet zo dat De Standaard de lezer laat zakken met het stopzetten van de reeksen maar dat voortzetting op een andere schaal wel in de hand wordt gewerkt. En, zo krijgen de kleinere uitgeverijen ook een vette vis binnen.

 

Desalniettemin blijft 20.000 exemplaren volgens mij een enorm aantal, maar als je de verspreidingskanalen in het oog neemt kan dat best wel eens nodig zijn. 400 exemplaren van Hof van Eeden krijg je niet in iedere sigarenzaak, laat staan dat je het aantal retours terugverdient met de verkopen.

En Figaro na 6 albums en geen verzekering bij een andere uitgeverij...

Gewoon gedumpt dus eigenlijk...

 

Na 3 jaar wordt de serie gelukkig verder gezet bij Saga... Fijne mensen om mee samen te werken

trouwens!

 

Ik heb me ook laten vertellen dat er een nieuwe structurering bij de standaard is gebeurt, waar ik

enkel maar positieve dingen heb van vernomen. Die nieuwe persoon die aan het hoofd zit nu, zou een

verademing zijn om mee samen te werken...

Link naar reactie

Het hangt er wel vanaf hoelang ze een serie de kans geven die 20.000 te halen. Jump is na 17 albums stopgezet, Betty & Dodge na 7 albums en Apostata na 4 (meer voorbeelden ken ik zo niet). Deze series hebben allemaal een andere uitgever gevonden, het is dus niet zo dat De Standaard de lezer laat zakken met het stopzetten van de reeksen maar dat voortzetting op een andere schaal wel in de hand wordt gewerkt. En, zo krijgen de kleinere uitgeverijen ook een vette vis binnen.

 

 W817, En daarmee Basta!, Orphanimo, Classix, Plankgas en Plastronneke, Sam... de lijst met stopgezette reeksen is stukken groter dan de lijst met succesvolle reeksen. Eigenlijk bleek de laatste 10 jaar geen enkele volledig nieuwe, originele Standaard-reeks levensvatbaar.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 W817, En daarmee Basta!, Orphanimo, Classix, Plankgas en Plastronneke, Sam... de lijst met stopgezette reeksen is stukken groter dan de lijst met succesvolle reeksen. Eigenlijk bleek de laatste 10 jaar geen enkele volledig nieuwe, originele Standaard-reeks levensvatbaar.

 

Dat is inderdaad een harde vaststelling.

 

Ik vind het dan ook niet vreemd dat veel verzamelaars een, volgens Willy, negatieve ingesteldheid hebben t.o.v. SU. Je weet niet of je een einde gaat krijgen aan je verhaal. Ik spreek enkel voor mezelf dat ik enkel om die reden Amoras nog niet gekocht heb. Waarschijnlijk vind ik ze binnen een paar jaar wel op het boekenfestijn (al is SU daar nu wel mee gestopt denk ik, castermann is nu de grote dumper) en ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat ze die reeks gaan afronden. Het lijkt er wel naar uit te zien, maar hun verleden spreekt voorlopig nog in hun nadeel. Ik zit hier nog met een paar dure hardcovers van "er was eens" die ik niet kan lezen omdat er geen einde aan zit en die ik ook niet kan verkopen want wie gaat dit nu nog onvolledig kopen? Dus ik hou ze nog even bij tot er misschien een andere uitgeverij dit alsnog oppikt.

 

Uiteraard draait het om winst en heeft elke uitgeverij het recht om reeksen stop te zetten als het niet meer verkoopt.

De meeste Franse uitgeverijen hebben uit hun afbreekverleden geleerd door toch telkens afgeronde cycli uit te brengen en het lijkt me alsof SU daar ook een soort van elegante oplossing in heeft gevonden voor een aantal reeksen. Apostata heeft een klein duwtje in de rug gekregen bij Medusa waardoor de reeks niet hoefde te sterven. De tijd van dumpen "lijkt" voorbij te zijn.

 

En dat Peter de uitspraak doet waar dit allemaal mee begon, kan je jammer vinden en onterecht. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat het een gebrek aan PR en marketing is waardoor vele verzamelaars deze gedachten hebben over SU. Je kan er als groot bedrijf ook voor kiezen om goed te communiceren met je klanten. Ik haal maar RW aan als voorbeeld.

Link naar reactie

Amoras niet afronden? Komaan zeg, doe niet onnozel. Zelfs als het 'wat minder' wordt, gaan ze die zes albums echt wel aan de man kunnen brengen, hoor. 200.000-250.000 ex. per titel laten afkalven tot minder dan 20.000 is langs geen kanten aan de orde.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Amoras niet afronden? Komaan zeg, doe niet onnozel. Zelfs als het 'wat minder' wordt, gaan ze die zes albums echt wel aan de man kunnen brengen, hoor. 200.000-250.000 ex. per titel laten afkalven tot minder dan 20.000 is langs geen kanten aan de orde.

 

zoals ik al zei, Kontiki, het "lijkt" er naar uit te zien dat ze het gaan afronden. Maar ik wacht toch af tot de reeks volledig is. (en in mijn geval is uitstel vaak afstel :D ) Je weet met "bedrijven" vaak niet hoe ze hun cijfers moeten halen. Stel dat de reeks afzakt naar 100.000 en dat men zegt, mja, de marketingkosten zijn voor amoras hoger, dus break even is niet de moeite, en pats, stekker er uit. De kans dat dit gebeurd is heel klein, maar ik heb geleerd om af te wachten (ftr, dat doe ik trouwens niet enkel bij SU maar bij de meeste grotere uitgeverijen)

 

Maar verder heb ik helemaal geen recht van spreken want ik heb van SU geen reeksen die ik koop en dat heeft niets met hun uitgavebeleid te maken. Enkel Amoras waar ik nog wat mee ga wachten.

Link naar reactie

Grappig is dat jullie discussiëren over Standaard ipv Jump.

Ik heb Jump ook ontdekt en ik vind het één van de leukste jeugdstrips van de laatste paar jaar.

Terecht dat dit wordt voort gezet.
Geweldige tekenaar en verhalen die ik als kind heerlijk vond om te lezen.
Ik wacht met smart af op de nieuwe avonturen. En wat mij betreft wordt Jump net zo groot als Suske en Wiske en Kiekeboe.

Link naar reactie

Amoras niet afronden? Komaan zeg, doe niet onnozel. Zelfs als het 'wat minder' wordt, gaan ze die zes albums echt wel aan de man kunnen brengen, hoor. 200.000-250.000 ex. per titel laten afkalven tot minder dan 20.000 is langs geen kanten aan de orde.

 

Dat zal inderdaad niet gebeuren. Integendeel zelfs. Er is ongetwijfeld al overwogen om na album 6 gewoon verder te gaan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Dat zal inderdaad niet gebeuren. Integendeel zelfs. Er is ongetwijfeld al overwogen om na album 6 gewoon verder te gaan.

 

tot zo lang het duurt. Of tot zo lang er 200.000 mensen het blijven kopen.

 

Maar als ze de eerste zes delen afronden en dan een nieuw verhaal starten, lijkt me dat wel een verstandige zet.

Link naar reactie

Sorry, zat even in de ardennen met amper wifi.

 

Ik kan echt niet veel meer zeggen dat ik achter die uitspraak sta hoor. Er staat ten eerste "vermoedelijk" voor, ten tweede is het een mening, ten derde kan Standaard opener communiceren en dan zouden we exact weten wat er gebeurd is en ten vierde denk ik dat, als ze echt zoveel houden van bepaalde reeksen ze een manier van uitgeven kunnen bedenken die het wel rendabel maken om reeksen uit te geven die minder dan 20.000 exemplaren verkopen.

 

Dat is ook realistischer als je de huidige stripmarkt bekijkt.

 

Aan de andere kant is het feit dat ze van 3 verdiepen bedrijfsruimte naar 1 verdiep zijn gegaan ook "positief". Niet positief in de zin dat ze moeten afslanken maar positief in de zin dat ze niet alle besparingen opvangen door reeksen stop te zetten.

 

Ik vind dat Standaard de goede toer opgaat met Amoras en hopelijk creëert dit ruimte voor nieuwe reeksen. Dat sentiment zal zeker in toekomstige recensie terug te vinden zijn.

 

Maar: ik beloof in het vervolg nog meer op te letten wat ik schrijf.

Ik ben door dit gesprek zeer geïnteresseerd geraakt in de goings on aldaar en zal ze ook eens mailen voor een antwoord op enkele vragen die ik heb.

Link naar reactie

Mensen 'vermoedelijk' beledigen is ook mensen beledigen en beneden uw waardigheid.

 

Moest ik schrijven 'vermoedelijk is Peter Moerenhout een gore klootzak' dan zou dat zeer beledigend zijn vind ik!

Dat is dan ook 'vermoedelijk' en dat is dan ook 'een mening'! Wat is het verschil met jouw uitspraak?

Ik schrijf dat  ook niet hoor! Allé, ik heb het nu toch geschreven, maar enkel bij wijze van voorbeeld, want waarschijnlijk ben

jij een erg aimabel mens. :e005: :e005: :e005: :e005: :e005:

Ze hebben bij Standaard uw opmerkingen al lang gelezen hoor!

Er zitten daar ook mensen die dit volgen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Ze hebben bij Standaard uw opmerkingen al lang gelezen hoor!

Er zitten daar ook mensen die dit volgen.

 

:ph34r:

 

ah ja, gij zelf natuurlijk Willy :D

 

anyway, dat is dan misschien een goed voorbeeld van de stelling dat SU opener zou kunnen communiceren. Als je een product uitbrengt voor een handvol mensen, is een directe communicatie met je doelgroep wel belangrijk. Alle muzikanten (die minder dan 200.000 albums verkopen), sporters en andere grote bedrijven hebben dat begrepen. Veel uitgeverijen hebben dat ook begrepen. Als je zelf een genuanceerde boodschap naar buiten brengt, heb je al veel minder kans dat die boodschap vervormd wordt tot iets waar je geen vat meer op hebt. En dan moet je aan damage control gaan doen, gaan rechtzetten wat je in de eerste plaats zelf al juist had kunnen zeggen.

 

Nu goed, ik ben absoluut niet contra SU. Integendeel. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat de animatiefilm van S&W een gigantisch succes wordt, dat er nog marketingcampagnes komen zoals Amoras (dat toont aan dat SU wel degelijk bezig is met het plaatsen van een product in een marktsegment) en dat de topreeksen straks weer veel beter gaan verkopen. Dat is een motor voor de kleine stripverkoop.

Link naar reactie

Mensen 'vermoedelijk' beledigen is ook mensen beledigen en beneden uw waardigheid.

 

Moest ik schrijven 'vermoedelijk is Peter Moerenhout een gore klootzak' dan zou dat zeer beledigend zijn vind ik!

Dat is dan ook 'vermoedelijk' en dat is dan ook 'een mening'! Wat is het verschil met jouw uitspraak?

Ik schrijf dat  ook niet hoor! Allé, ik heb het nu toch geschreven, maar enkel bij wijze van voorbeeld, want waarschijnlijk ben

jij een erg aimabel mens. :e005: :e005: :e005: :e005: :e005:

Ze hebben bij Standaard uw opmerkingen al lang gelezen hoor!

Er zitten daar ook mensen die dit volgen.

Ik begrijp wat je wil zeggen.

 

Laat ons nu zeggen dat jij schrijft dat ik "vermoedelijk een gore klootzak" ben. En laat ons zeggen dat je die observatie maakt omdat je mij hysterisch hebt zien staan roepen tegen een huilend kind. Dan mag jij dat schrijven.

 

En laat ons nu zeggen dat dat kind, buiten jouw weten om, eigenlijk dertig jaar oud is en die aandoening heeft die Bart Boos ook had, en dat dat "kind" net mijn sleutels in het riool heeft gesmeten terwijl mijn vrouw hijgend en puffend in de wagen zit te bevallen en ik haar dus niet naar het ziekenhuis kan voeren. Of zo. :-)

 

Dan kan ik, wanneer ik lees dat jij schrijft dat ik daarom "vermoedelijk een gore smeerlap ben" daar op drie manieren op reageren:

 

-Ik trek het mij absoluut niet aan en dan is er niets echt erg gebeurd.

-Ik trek het mij wel aan en reageer er niet op. Spijtig voor mij.

-Ik trek het mij wel aan en contacteer jou om er over te praten.

 

Los dat dus dezelfde opties zijn die Standaard heeft, zijn er nog significante verschillen: wat ik schreef is duidelijk in een literaire context (en daarmee bedoel ik niet "goed geschreven" maar eerder "gebruikmakend van stijlelementen zoals boutades en hyperbool", ik zou in het geval hierboven geen verantwoordelijkheid hebben naar de rest van de mensheid toe om mij te verantwoorden aangezien het niet in de context van zaken doen is (ik wil niet per se geld krijgen van mogelijke klanten en een uitgeverij begeeft zich op een openbare markt, waar ze zich best van bewust is en heeft een imago, dat ze best zo proper en zo net mogelijk houdt). Dat in tegenstelling tot het voorbeeld hierboven, waarin ik een privé persoon ben en practisch aan niemand verantwoording schuldig ben.

 

Het is uiteraard niet mijn bedoeling om iemand persoonlijk te kwetsen of onwaarheden te schrijven. Als ik dat absoluut en echt gedaan heb biedt ik mijn oprechte excuses aan en als wat ik schrijf absoluut niet de waarheid is dan mag de getroffen partij mij uiteraard altijd contacteren om daar over te praten zodat ik mijn uitlatingen kan terugtrekken of aanpassen indien nodig. En hoewel ik jou voor 100% begrijp en je zeer respecteer omdat je opkomt voor je uitgeverij, heb je zelf gezegd dat je niet weet wat er juist gebeurd is met Jump en die andere reeksen en heb je dus niet alle informatie om, zwart op wit, te bewijzen dat ik een enorme faux pas heb begaan. Bovendien ga je ervan uit dat er iemand zich dit enorm aantrekt maar heeft die eventuele persoon of de uitgeverij zelf niets laten merken. (Aan jou misschien wel, maar dat heb je nog niet vernoemd, je post lijken uit te gaan van het feit dat je vermoed dat er zich iemand tekort gedaan voelt.)

 

Maar kom, ik denk dat Standaard absoluut niet te klagen heeft over mij. Ik denk dat ik één van de weinige recensenten ben die enkel recensies schrijft van strips die hij goed vindt en ook één van de weinigen die af en toe een strip van Standaard serieus recenseert.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...