Ga naar inhoud

Kunstenaars En Strips: Welke Combinatie?


Gast Kontiki

Recommended Posts

La campaña de Huesca van Spanjaard José Casado del Alisal uit 1880.

Met Greg Capullo's fantastische realisme uit Batman 1: Het Hof der Uilen in het achterhoofd zou ik die José net zo graag een strip hebben zien tekenen.

 

Zonder een discussie open te willen breken over de vraag of strips kunst zijn: van welke kunstenaar had jij eens een strip willen lezen, gesteld dat hij of zij ook zou weten hoe je een verhaal in scènes moet vertellen?

 

post-35-0-61481000-1405434634_thumb.jpg

Link naar reactie

Pierre et Gilles. Maar dan zouden er wel weer klachten komen dat een fotostrip geen echte strip is :e012:

 

't is wellicht een voor de hand liggend antwoord, maar ik denk dat Dali wel iets interessants zou kunnen gemaakt hebben.

edit: hij heeft vaagweg stripachtige dingen gemaakt:

gangsterism_and_goofy_visions_of_new_yor

 

dali-mysteres1935.jpg

 

en ook als 12-jarige:

dali-comics03.jpg

dali-comics01.jpg

dali-comics02.jpg

Link naar reactie
Gast Natte aap

Alphonse Mucha met een scenario van Guy De Maupassant.

 

Roger Wittevrongel op een scenario van Yukio Mishima.

 

Gustave Klimt  op scenario van Franz Kafka (of Johan Daisne zou ook wel vonken geven)

 

Ik zoek nog een kunstenaar bij scenario's van Gabriël Garcia Marquez :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Alphonse Mucha met een scenario van Guy De Maupassant.

 

Roger Wittevrongel op een scenario van Yukio Mishima.

 

Gustave Klimt  op scenario van Franz Kafka (of Johan Daisne zou ook wel vonken geven)

 

Ik zoek nog een kunstenaar bij scenario's van Gabriël Garcia Marquez :)

Oei...

 

Allez, ik heb daar geen probleem mee hoor...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, ik zie soms Mishima opduiken op sites en blogs die zich eerder bevinden in het rechtse spectrum...men gebruikt zijn visies over vrijheid, zelfbehoud enzo als aanval op de huidige democratuur, de EU enz...

 

Men zou hem wat kunnen situeren in een Nietzscheaanse denkwereld. Nochthans iets dat niet rechts is.

 

Maar vanuit de huidige mainstreammentaliteit die er heerst - als de massa al iets afweet van een Mishima of een Nietzsche - zal zoiets 'waarschijnlijk' eerder als negatief worden beoordeeld... iets dat fout is...

 

Nochthans kan ik wel Mishima zijn denken voor een stuk apprecieren.

Link naar reactie
Gast Natte aap

ah zo, op die manier.

Mishima was erg mistroostig en ernstig gekwetst omdat hij het keizerrijk tijdens de oorlog niet heeft kunnen verdedigen (wegens een slechte gezondheid). Bovendien was hij in een Japanse macho wereld ook nog eens homo. Die emoties moeten verbergen/leren omgaan met die gevoelens zal zeker zijn weerslag hebben gehad. We spreken hier over de jaren 50 hé. Homo's werden in alle westerse landen uitgestoten, uit de kast komen was er niet bij. Japan had net de oorlog verloren en zag haar status van door de goden gezonden rijk in duigen vallen. De zo gekende Japanse eer, zal toen nog harder ingeworteld zijn geweest in het denken en leven van de Japanner.

 

Maar de manier waarop hij door trots een perfecte liefde kan laten mislopen (lentesneeuw) of de beschrijving van een gruwelijke daad als het doden van een kitten (een zeeman door de zee verstoten) of de eergevoelens bij de seppuku van man en vrouw (rouw om het vaderland) tekent toch wel de onderdrukte manier van denken en leven van Mishima. Zijn liefde voor en romantisering van het oude eeuwige keizerrijk zal hem een catharsis voor die opgekropte emoties gegeven hebben (watch it: psychologie van de kouwe grond ... ) en zal de balans in die richting hebben doen doorslaan.

 

Ongeacht wat ik denk over zijn privé leven en imperialistische gedachten, zijn coup d'état, zijn privé leger ... hij heeft me met zijn boeken toch meermaals geraakt. 

 

Als je dan dat realisme, die onderdrukte homo erotiek, die walging van zichzelf (eerst fysiek en later zijn mislukte staatsgreep) kan laten vormgeven door Wittevrongel, dan krijg je vuurwerk, denk ik :D

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...