Ga naar inhoud

Stripspeciaalzaken


Gast Bilal

Recommended Posts

Hoewel ik regelmatig via internet strips koop blijf ik terugkeren bij mijn vertrouwde stripwinkel 'Blunder' in Utrecht. Het doet pijn om te zien dat er in de afgelopen jaren heel wat SSZ hun deuren hebben moeten sluiten en nu loopt zelfs het legendarische 'Lambiek' in Amsterdam gevaar.

 

Ik vind dat stripspeciaalzaken een stad verrijken en probeer ze te steunen door er iets te kopen als ik in een andere stad ben. Het is een vanzelfsprekendheid voor mij om te kijken of er een stripwinkel is in de stad waar ik op bezoek ben, een soort must-see van een stad. In Utrecht hebben we gelukkig niets te klagen met vier SSZ.

 

Het zou leuk zijn als men hier zijn/haar favoriete SSZ bespreekt, iets leuks erover te zeggen heeft, reclame wil maken etc etc. Je kunt van alles zeggen als de stripspeciaalzaken maar centraal staan.

Link naar reactie

Komtie: mijn SSZ is de Utrechtse strip en lectuurshop. De naam is niet aansprekend maar de uitbaatster Miep is legendarisch. Ze informeert altijd naar beursbezoek en luistert dan geduldig naar mijn vermoeiende verhalen over dedieaanwinsten, voordringers, rare uitgevers en nog veel vreemdere beursbezoekers. Bij Miep krijg we altijd koffie en een koekje (speculaas altijd speculaas), Miep spreekt ook graag over andere zaken. Dit is wel zo makkelijk wanneer mrs Retep mee is, ik kan dan in volle rust strips uitzoeken. Ook is Miep niet te beroerd om zelf wat oudere strips op te duiken die ik voor schimmige waalse of luxemburgse beurzen nodig heb. En tot slot (we blijven hollanders): 10% korting voor vaste klanten !

Link naar reactie

Ik haal mijn comics (en vroeger mijn Euro strips) al meer dan 25 jaar in Worlds End Comics, Gent (vroeger Betty Boop).

Beter bespreken dan het artikel op brainfreeze kan ik niet dus link : http://www.brainfreeze.be/2012/03/09/comicshop-special-worlds-end-comics-in-gent/

 

Zoekt je een comic/bundel : http://www.worldsendcomics.com/

 

worldsendfeature.png

 

Peter :

worldsend02.jpg

 

worldsend10.jpg

 

Meer foto's : zie links, en http://www.worldsendcomics.com/en/staff

 

Verder bezoek ik in Gent ook Stripwinkel Pierke, de laatste jaren vooral om strips te verkopen dan er te kopen. Een stripwinkel/antiquariaat. Als ge uw gezochte strips hier niet vindt, dan vindt ge 'm nergens ;) Maar ge moet soms wel de hulp inroepen van Dirk, want er liggen overal stapels en stapels. Ge zult 'm op het Net ook wel vinden, die strip, maar steun de SSZ !

Pierke : http://stripwinkel-pierke.weebly.com/

 

Net zoals Bilal zocht ik vroeger ook altijd naar nieuwe stripwinkels, dat was een reden om steden te bezoeken.

Ook Mekanik bezocht ik regelmatig.

Link naar reactie

Stripwinkel Blunder is mijn favoriet. Al 35 jaar aan de prachtige Oudegracht gevestigd in de binnenstad van Utrecht. In Blunder is er voor ieder wat wils. Bij de ingang heb je meestal de sympathieke eigenaar Paul zitten. Bij hem kun je terecht wat de Europese strips betreft. Blunder heeft dan ook een collectie om u tegen te zeggen; nieuw, tweedehands of antiquariaat. Ik vertoef meestal in de kelder waar ontelbare comics, trades, HC's te vinden zijn. Bakken met alle comics vanaf de jaren 60 zijn er te vinden. Een groot aanbod van manga ontbreekt er ook niet, kortom: iedereen die van strips houdt kan er terecht. 

 

In de kelder is Edwin mijn comicdealer. Je kunt met hem over comics, muziek, films en nog meer praten. Hij is altijd in voor een gezellig praatje en het helpt dat hij aardig veel weet van waar hij over praat. Ik heb een aantal comics door hem leren kennen en tot nu toe zijn het altijd toppers gebleken. 

 

Als newbie in de stripwereld kwam ik bij Blunder terecht en je komt er als cum laude afgestudeerd in de 'stripologie' weer uit. Wat mij betreft is dat de reden waarom een stripwinkel altijd een meerwaarde zal hebben tov internet. De verkopers maar ook de klanten staan altijd open om eens even lekker over strips te kletsen. Bovendien biedt Blunder vaste klanten een korting van 10%...

 

http://www.stripwinkelblunder.nl/blunder-580x200.jpg

Link naar reactie

Overal waar ik kom word ik omringd door stripwinkels. In Antwerpen is mijn vaste plek de Mekanik voor nieuw spul, voor tweedehands vind ik Beo aan de Vogelmarkt beter. Mekanik zal spijtig genoeg binnenkort wat minder worden, want mijn vrouw verhuist (of toch: haar werkplek verhuist) weg van de Theaterbuilding, en dan kan ik niet meer op dagelijkse basis mijn verlanglijstje meegeven. Groeperen zal het ordewoord zijn. Verder ben ik ook te spreken van Alex in Berchem: vooral de mooie indeling nieuw / ramsj / antiquariaat is zeer overzichtelijk, en het is een ruime winkel. Buddy's is gelukkig verleden tijd, heb er nooit wat gekocht want die eigenaar stond altijd klaar om je vinger er af te bijten als je nog maar naar zijn strips durfde wijzen. Ik heb de man één keer een Kiekeboealbum zonder kaft zien aanprijzen als een rariteit, en toen wist ik genoeg.

 

Als we naar Gent gaan parkeren we altijd op de Vrijdagmarkt, da's heel gemakkelijk om naar Adhemar te gaan, want meestal kom ik met zoveel strips buiten dat een bezoekje aan de koffer van de auto zich opdringt. De winkel is wel ongelofelijk slordig, maar een droom om in te grasduinen. En als je iets nodig hebt Peter altijd wel eens 'vanachter gaan kijken', en in 80 % van de gevallen komt hij met het gevraagde item. Niet echt de goedkoopste winkel - kan ook zijn omdat ik er zelden met minder dan 100 euro lichter weer buiten wandel :)

 

Brugge is voor mij uiteraard synoniem van De Striep. Zoals iemand opmerkte barst het winkeltje bijna uit zijn voegen. Jammer genoeg voor mij een té klein antiquariaat (die drie bakken vooraan naast de toog), mocht meer zijn.

 

In Eindhoven kan ik niet zonder een bezoekje aan Eppo. Heeft een mooi assortiment antiquariaat, eigenaar is niet te beroerd om zijn boekjes desnoods één voor één uit te pakken zodat je ze kan controleren (als je een ernstige intentie tot kopen hebt uiteraard). Nadeel is het gebrek aan parking in de buurt.

 

Het verhaal van A-Ha, eerst in Damme en daarna nog een jaartje in Sluis, is jammer genoeg afgelopen. Het was een rommelwinkel maar man! soms kon je er koopjes doen! Intacte Robbedoesverzamelalbums voor 5 euro! Ik heb laatst gezien dat het restant deze zomer tijdelijk in een pop-upwinkeltje in Blankenberge opdook (de bakken waren de zelfde), maar het is jammer genoeg uit...

 

Ik ben al een eeuwigheid niet meer in Hasselt geweest, dus Wonderland ligt een er beetje uit.

 

Die éne daar in Breda waar ik de naam even niet meer van weet heeft niet zo'n mooi aanbod. Ik ben overigens een beetje verzadigd aan het worden wat ramsjtitels betreft, al het interessante wat je in grabbelbakken kan vinden heb ik intussen al zo goed als allemaal.

 

In Utrecht ben ik eens één keer geweest, een winkeltje in het centrum, ken de naam niet meer... verkoper was héél vriendelijk en kende duidelijk zijn vak (blijkt onder meer uit het feit dat hij me een Lekturamacollectie van Douwe Dabbert heeft kunnen slijten die inderdaad veel duurzamer is dan alle albums los te kopen). Utrecht is wat te ver voor me, maar als ik er kom, staat een bezoek aan de stripwinkel op mijn programma.

Link naar reactie

Overal waar ik kom word ik omringd door stripwinkels. In Antwerpen is mijn vaste plek de Mekanik voor nieuw spul, voor tweedehands vind ik Beo aan de Vogelmarkt beter. Mekanik zal spijtig genoeg binnenkort wat minder worden, want mijn vrouw verhuist (of toch: haar werkplek verhuist) weg van de Theaterbuilding, en dan kan ik niet meer op dagelijkse basis mijn verlanglijstje meegeven. Groeperen zal het ordewoord zijn. Verder ben ik ook te spreken van Alex in Berchem: vooral de mooie indeling nieuw / ramsj / antiquariaat is zeer overzichtelijk, en het is een ruime winkel. Buddy's is gelukkig verleden tijd, heb er nooit wat gekocht want die eigenaar stond altijd klaar om je vinger er af te bijten als je nog maar naar zijn strips durfde wijzen. Ik heb de man één keer een Kiekeboealbum zonder kaft zien aanprijzen als een rariteit, en toen wist ik genoeg.

 

Tsetse NIET vergeten in de Kronenburgstraat,op een PRACHTIGE (nieuwe) locatie!!!

Link naar reactie

vorig jaar een keer bij adhemar binnen geweest en zeker een 20 tal minuten gegrasduind, maar ( en dat kan vast alleen in gent) geen levende ziel tegengekomen. Geen personeel of eigenaar en geen klanten. Wel ongelofelijk veel stapels met strips en ik had er zeker wat gekocht ware het niet dat ik niemand aantrof. Dit terwijl ik wat lawaai maakte om zo te laten merken dat er volk binnen was.

Volgende keer beter

Link naar reactie

 Buddy's is gelukkig verleden tijd, heb er nooit wat gekocht want die eigenaar stond altijd klaar om je vinger er af te bijten als je nog maar naar zijn strips durfde wijzen. Ik heb de man één keer een Kiekeboealbum zonder kaft zien aanprijzen als een rariteit, en toen wist ik genoeg.

 

Ik dacht dat het topic "promoten" was, niet "afbreken".

 

Dus ik ben wel verplicht van hier toch even op in te pikken: ben jarenlang trouwe klant geweest van Buddy's tot ze dicht gingen in Antwerpen. Nooit een probleem gehad. Ik denk ook wel dat de uitbaters al rap doorhadden wie er de zeldzame ex. wel wilden vastnemen en inkijken maar toch niet kopen. En verder heeft iedereen wel 'ns een slechte dag denk ik. Ben in sommige ssz's (en nee, ik ga geen namen noemen) waar ik geen vaste klant ben ook al 'ns achteruit naar buiten gegaan wegens in mijn ogen onvriendelijk gedrag en als ik ze een tweede kans gaf bleek uitbater dan plots supervriendelijk.

 

On topic:

-  Antwerpen: Beo: aanbod eurostrips is groot, ook vrij veel tweedehands. Sinds kort ook beetje comics. Toffe winkel

-  Antwerpen: Mekanik: hier kom ik vooral als ik een Engelstalige manga zoek

-  Gent: Epic (http://epicstrips.be/site/): comics, comics, comics. Ik lees er niet veel, maar als ik er lees dan trek ik naar Epic. Ik vroeg onlangs aan de uitbater of hij tips had en gaf hem door wat ik al goed vond en wat niet. Ik heb daar dan een resem tips gekregen ("dit is van dezelfde tekenaar als...", "dit gaat hier over en is volledig", etc.). De man kent dus zijn vak :-)

-  Gent: Adhemar. Hierboven al besproken. Trek gerust een halve dag uit om je door de stapels (letterlijk te nemen!) strips te ploeteren om dan die ene "vangst" te doen

-  Gent: De Poort. Alle eurostrips, maar ook een hele collectie Franse manga

-  Brugge: De Striep. Hierboven vermeld dat het pand te klein is geworden, maar dan vraag ik me af hoe groot een stripwinkel dan wel niet moet zijn...

-  Breda: buitenbeetje "Latté and Literature".Dit is geen SSZ, maar een koffieshop (nee, geen "coffeeshop" :-)) waar je ook boeken kan kopen met o.a. een resem comics (TPB's of HC's vooral). Zeer leuk!

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

GIGANTISCH  !!!!! 

 

huge_man.jpg

 

Bij De Striep zou het wel handig zijn moesten ze een afzonderlijke ruimte hebben voor hun taak als verdeler.

Het kamertje waar ik op zaterdag zit is onderwerp van plannen dienaangaande.

Link naar reactie

Toen ik zowat 15 jaar geleden definitief ging samenwonen met mijn toenmalige vriendin (nu m’n vrouw J), was de nabijheid van een SSZ een vereiste. Sinsdien is De Striep in Brugge m’n vaste stripleverancier. Daarvoor liep ik de deur plat van Het Besloten Land in Leuven, al van hun eerste openingsdag. Vooral voor de comics. De Gobelijn kwam ook geregeld aan bod, net als de Mekanik in Antwerpen. SSZ bezoeken in andere steden ga ik zelden uit de weg. Al verkopen ze er natuurlijk grotendeels dezelfde dingen, je weet maar nooit dat die ene Jugurtha die je zoekt daar plots naar je ligt te lachen. En zelfs zonder dat, de sfeer opsnuiven, de geur van grote stapels strips, de inkleding van de winkel … een SSZ heeft zoveel meer te bieden dan een koud computerscherm.

Link naar reactie

Stripwinkel Nou Moe!?! in Amsterdam is de moeite waard. Het ligt in de prachtige, gezellige Jordaan vlakbij de Noordermarkt. De eigenaar is een fanatieke stripliefhebber en weet zijn enthousiasme goed over te brengen. Het is een chaotische, slordige winkel maar als je er vaker komt ontdek je toch iets wat op een logische verdeling lijkt. Je kunt er zowat alles vinden als het om Europese strips gaat en alles straalt het echte stripgevoel uit. Heerlijke winkel.

Link naar reactie

vorig jaar een keer bij adhemar binnen geweest en zeker een 20 tal minuten gegrasduind, maar ( en dat kan vast alleen in gent) geen levende ziel tegengekomen. Geen personeel of eigenaar en geen klanten. Wel ongelofelijk veel stapels met strips en ik had er zeker wat gekocht ware het niet dat ik niemand aantrof. Dit terwijl ik wat lawaai maakte om zo te laten merken dat er volk binnen was.

Volgende keer beter

Nee hoor, dat gebeurde ook al bij Modern Papier in Groningen toen dat nog bestond. De eigenaar was dan even bier of sigaretten halen.

Link naar reactie

 

Verder bezoek ik in Gent ook Stripwinkel Pierke, de laatste jaren vooral om strips te verkopen dan er te kopen. Een stripwinkel/antiquariaat. Als ge uw gezochte strips hier niet vindt, dan vindt ge 'm nergens ;) Maar ge moet soms wel de hulp inroepen van Dirk, want er liggen overal stapels en stapels. Ge zult 'm op het Net ook wel vinden, die strip, maar steun de SSZ !

Pierke : http://stripwinkel-pierke.weebly.com/

Ik zou er nog durven aan toevoegen dat je in Pierke alleen al voor de uitbater eens moet langs lopen.

Amicaler en gemoedelijker dan die grote vriendelijke reus bestaat vast niet, en als je begint een praatje te slaan, raak je er niet meer buiten. :e002:

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

De Striep Brugge werkt met uniforme Qustomer-klantenkaarten. Die worden ook gebruikt bij andere winkels. Hun webservices stuurde zopas een tussenstand van de gratis punten van De Striep door. Mooi, 1€ is 1 punt. 400 punten is 40€, 800 punten is 96€... Allemaal tof, behalve dat ze dit hebben doorgemaild naar mijn vrouw...  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De Striep Brugge werkt met uniforme Qustomer-klantenkaarten. Die worden ook gebruikt bij andere winkels. Hun webservices stuurde zopas een tussenstand van de gratis punten van De Striep door. Mooi, 1€ is 1 punt. 400 punten is 40€, 800 punten is 96€... Allemaal tof, behalve dat ze dit hebben doorgemaild naar mijn vrouw...  

 

Dat is toch goed, dan weet zij ook weer dat de prijs voor hardcovers is gestegen. :e002:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...