Ga naar inhoud

Horeca


Martin

Recommended Posts

Heb je aanraders of afraders op gebied van drankhuizen of eetgelegenheden? Misschien wil je ergens naartoe en heb je de vraag of het daar goed is?

Onlangs was ik met enkele andere Rode Ridder megafans in The Capital in Leuven. De gesprekken waren boeiend, maar wat betreft het café draaide het uit op een enorme ontgoocheling voor mij.

Ik ben namelijk een groot liefhebber van Belgische bieren en bezoek regelmatig zowel Belgische bierbeurzen als horecagelegenheden met een groot aanbod Belgische bieren.
In The Capital claimen ze de meeste Belgische bieren ter wereld te hebben. 2000 alstublieft!
Dat betekent dat alle etiketbieren (Dezelfde nummerbieren van bepaalde brouwerijen, maar met een ander etiket) die er bestaan ook voorradig zijn, en zelfs dan kom je nog niet aan 2000. Ik was dus heel benieuwd.
Jammer genoeg werd het op de valreep de grootste teleurstelling van het jaar!
Het begon al bij de kille ontvangst. Toen de bediende na vijf minuten al voor de tweede keer kwam vragen wat we wilden drinken, moesten we direct beslissen in het omvangrijke menu, want hij bleef nerveus op onze vingers kijken.
Daarna was het gedaan met de snelle bediening. Steeds moesten we zelf aan de toog naar nieuwe dranken gaan vragen.
Maar je moest steeds een tweede , derde en zelfs vierde keuze hebben wanneer je bestelde, want de meeste bieren waren niet voorradig! En een keer kregen we verkeerde bieren voorgeschoteld, maar daar hebben we de bediende niet op aangesproken, want hij had duidelijk zijn zenuwen niet onder controle.
Bovendien is het menu nogal slordig, en zijn de bieren alfabetisch gerangschikt in plaats van per type.
En elke keer werden we door de bediende nors behandeld. Het mag dan wel druk zijn op een bepaald moment, maar dan mag een bediende zijn eventuele frustratie niet botvieren op de klanten!
Bij het bestellen van ons vijfde drankje werd ik afgesnauwd door de bediende dat hij zelf aan ons tafeltje zou komen noteren. Een half uur later was dat nog niet gebeurd, dus rekenden we af en verlieten we voorgoed dit pand.
Wat een verschil met Bier Central in Antwerpen! Die hebben minder bieren op hun menu, maar ze zijn steeds bijna allemaal aanwezig. Bovendien is er een vlotte en vriendelijke bediening. En het menu is een kunstwerkje, dat je trouwens ook zelf kan kopen.​

Daar zal ik hier eerstdaags over berichten.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Vorig jaar nog naar M-cafe gegaan met hele groep.. er was een beperkte keuze (en zeker geen 2000), eerder iets rond de 50 schat ik. Is een leuke reeks met een paar speciallekes (die dan ook nog veranderen regelmatig) Maar als je er open voor staat, praat hij over het bier en raadt hij vanalles aan op basis van je voorkeur en proef je al eens iets nieuw.

 

http://www.ratebeer.com/p/m-cafe-leuven/25696/

Link naar reactie

Deze mag ik warm aanbevelen. http://utrecht.cafe-olivier.be/ Utrecht bedoel ik dan. Leiden ben ik nog nooit geweest.

 

Daar ben ik eens geweest. Inderdaad een mooi interieur en een leuke drankenlijst. Alleen de jobstudent die ons bediende viel uit de toon, want hij gaf geld te weinig terug en het was duidelijk dat hij het met opzet deed.

In Utrecht ga ik graag iets eten bij King Arthur.

http://www.kingarthur-utrecht.nl/

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Daar ben ik eens geweest. Inderdaad een mooi interieur en een leuke drankenlijst. Alleen de jobstudent die ons bediende viel uit de toon, want hij gaf geld te weinig terug en het was duidelijk dat hij het met opzet deed.

In Utrecht ga ik graag iets eten bij King Arthur.

http://www.kingarthur-utrecht.nl/

 

In Utreg hebben we een eigen brouwerij met een zeer prettig proeflokaal.

 

http://www.brouwerijmaximus.nl/

 

Olivier komen we regelmatig, nog nooit enige vorm van ladenlichterij meegemaakt.

Link naar reactie

In Utreg hebben we een eigen brouwerij met een zeer prettig proeflokaal.

 

http://www.brouwerijmaximus.nl/

 

Olivier komen we regelmatig, nog nooit enige vorm van ladenlichterij meegemaakt.

 

Dat is een heel interessante tip! Bedankt Retep, ik zet het op mijn lijstje voor een volgende keer Utrecht.

 

Misschien paste die persoon de ladenlichterij alleen toe omdat hij hoorde dat ik Belg was, en dus geen trouwe klant?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Brouwerij De Koninck is eind vorig jaar terug geopend na stevige renovatiewerken. 

 

http://www.dekoninck.be/nl

 

Ik vond het redelijk wat entreegeld maar al bij al wel een leuke geanimeerde tour door de brouwerij en een 'gratis' pint uiteraard naar keuze (ook Moortgat).

 

Ik heb de indruk dat ze met hun bier vooral mikken op 'food pairing' met kazen etc. In de gebouwen van de brouwerij zitten tegenwoordig ook een kaasmeester, chocolatier en restaurant...

Link naar reactie

Binnenkort kan je iets drinken in de World's End te gent (ze verhuizen naar grotere locatie)

 

Aanraders:

 

Pizzeria Quatre Fréres te Saint-Josse:

 

Zeer sympathieke uitbater, georges, die een (vermoedelijk ex) communistische Zweed is met Syrische roots.

Altijd vriendelijk, altijd dezelfde prijs (wat ik ook bestel) en een uurtje in zijn restaurant zitten is het mooiste wat de multicul samenleving te bieden heeft zien passeren voor jouw ogen.

 

Protip: Het cafe ernaast is ook van hem dus als je iets meer keuze wilt van bier etc kan je ook daar je pizza/pasta bestellen. Ze komen die dan brengen.

 

Speciale herinnering: Een van de eerste keren dat ik daar iets ben gaan eten gaf georges mij plotseling de telefoon. Zijn nederlands was niet goed genoeg voor op alle vragen van de klant te kunnen antwoorden :)

 

Café Molotov te Gent

 

Lichtjes anarchistisch sfeer in café dat kleiner is dan de meeste mensen hun woonkamer. Wel gezellig, behalve als er een bandje speelt want dan is er geen plaats meer om nog binnen te kunnen. Ze hebben bier maar ik drink meestal* rum en wodka dus geen idee wat voor selectie ze aanbieden.

 

* als ik geen roomer of picon vin blanc bestelt heb natuurlijk.

 

Protip: Zeker een shotje honing rum bestellen. Bij vookeur om de 2 pinten voor een leuke avond.

 

Speciale herinnering: Mijn meest legendarische verjaardag daar gevierd. Beste maat had aan iedereen verteld om mij een fles rum cadeau te doen. Enigste cafe dat ge niet wordt buitengesmeten als ge met 10+ flessen drank en 2 5liter maes vaatjes op je tafel staat.

Link naar reactie

Brouwerij De Koninck is eind vorig jaar terug geopend na stevige renovatiewerken. 

 

http://www.dekoninck.be/nl

 

Ik vond het redelijk wat entreegeld maar al bij al wel een leuke geanimeerde tour door de brouwerij en een 'gratis' pint uiteraard naar keuze (ook Moortgat).

 

Ik heb de indruk dat ze met hun bier vooral mikken op 'food pairing' met kazen etc. In de gebouwen van de brouwerij zitten tegenwoordig ook een kaasmeester, chocolatier en restaurant...

 

Ik heb die brouwerij een twintigtal jaar geleden bezocht, en ze maakte toen nogal een sjofele indruk. Niet verwonderlijk dat ze stevig gerenoveerd hebben.

 

Hun nieuwste brouwsel is de Russian Imperial Stout. België heeft de laatste jaren een aantal heel goede stoutbieren op de markt gebracht. Deze versie vind ik de beste.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb die brouwerij een twintigtal jaar geleden bezocht, en ze maakte toen nogal een sjofele indruk. Niet verwonderlijk dat ze stevig gerenoveerd hebben.

 

Hun nieuwste brouwsel is de Russian Imperial Stout. België heeft de laatste jaren een aantal heel goede stoutbieren op de markt gebracht. Deze versie vind ik de beste.

 

Ik ben er voor de verbouwingen (8-9 jaar geleden) ook eens geweest en dat was idd een 'crummy' indruk. Ik geloof dat het oten zelfs gratis was en maar goed ook want ik had er niet voor willen betalen. Maar nu hebben ze het degelijk opgelapt. Die Wild Jo was ook de moeite, heerlijk bitter blond :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...