Ga naar inhoud

Freddy Lombard


darthfrysk

Recommended Posts

Klopt, in twee delen op groter formaat dan de recente bundeling (en in de tweede bundeling zit een kort dossier met alle originele covers en wat andere extra's). In Frankrijk zijn er nog twee aansluitende bundelingen met de rest van Chaland's werk (Bob Fish, Captivant e.d.) verschenen maar die zijn helaas nooit vertaald.

 

Als je die oudere versies nog kan vinden zijn die meer de moeite waard dan de nieuwe bundeling als je het mij vraagt.

Link naar reactie

@darthfrysk

Het verschilt nogal van verhaal tot verhaal. Dit is een uitstekende primer voor Freddy Lombard (halverwege de pagina).

 

 

Ja, Chaland zou mooi in twee of drie delen passen.  

 

Dat zou mooi zijn, de Franse intergrale collectie uit de jaren '90 had bijna alles in 4 delen (afhankelijk van welke versie van #4 je hebt mis je zijn Robbedoes of Kleine Albert). Al vrees ik dat er niet echt veel publiek voor is in NL.

Link naar reactie

De laatste jaren zijn alle Freddy's weer heruitgegeven in het Frans in een gelimiteerde editie.

De verhalen kan je vergelijken met strips uit de jaren 1950, genre Guus Slim, Robbedoes, Kuifje, Baard en Kale waar het een hommage op wil zijn, maar dan wel met thema's die je minder expliciet in die jeugdreeksen zal vinden. Alleen de eerste twee, Het Testament van Godfried van Bouillon en Het Olifantenkerkhof, sluiten daar nog het meest bij aan. De rest is meer politiek beladen, dramatischer, volwassener van toon en verhaalstructuur. Het nooit vertaalde album is een huis clos op een vliegtuig.

Link naar reactie

@darthfrysk

Het verschilt nogal van verhaal tot verhaal. Dit is een uitstekende primer voor Freddy Lombard (halverwege de pagina).

 

 

 

Dat zou mooi zijn, de Franse intergrale collectie uit de jaren '90 had bijna alles in 4 delen (afhankelijk van welke versie van #4 je hebt mis je zijn Robbedoes of Kleine Albert). Al vrees ik dat er niet echt veel publiek voor is in NL.

Ik denk dat het in NL nog beter gekend is dan in België vermits het daar in Eppo gestaan heeft.

Link naar reactie

Ik denk dat het in NL nog beter gekend is dan in België vermits het daar in Eppo gestaan heeft.

Eppo was toen toch ook populair in Vlaanderen dacht ik. Het was vlot beschikbaar in de dagbladwinkel, waar ik hem elke week kocht.

Later stond Freddy Lombard ook in het ter ziele gegane maandblad Titanic.

post-75-0-29627300-1453745924_thumb.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Heel het verhaal van en over Robbedoes door Chaland staat in een album dat Dupuis enkele jaren geleden uitgaf op strookjesformaat. Zie http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=2803Chalands doods had er niets mee te maken, het was om schoon schip te maken met de drie verschillende versies van Robbedoes die door elkaar, zelfs tegelijk, in het weekblad verschenen.

Het album dat Yann voor Olivier Schwartz schreef, Piccolo in Veldgroen, was oorspronkelijk voor Chaland bedoeld.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...