Peter Motte Posted June 17, 2017 Posted June 17, 2017 Om 15.00 uur start de 24H Le Mans, de grootste wedstrijd ter wereld met deelnemers uit alle continenten en autosportklassen: F1-coureurs, Formule E-rijders, IndyCar-rijders ... Kampioenen en amateurs... Iedereen doet mee! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Zwendel Posted June 17, 2017 Posted June 17, 2017 Gaat de Toyota weer op 5 minuten voor 3 stilvallen? Quote
Tanuki Posted June 17, 2017 Posted June 17, 2017 2 uren geleden, Zwendel zei: Gaat de Toyota weer op 5 minuten voor 3 stilvallen? Hopelijk niet. Ik ben fan van het merk... Quote
Peter Motte Posted June 17, 2017 Author Posted June 17, 2017 Ik had niets anders verwacht van iemand die Tanuki heet. Momenteel 1 Toyota 7 2 Porsche 1 3 Toyota 9 4 Jackie Chan 38 Maar 1, 2 en 3 leg elk één ronde uit elkaar, dus als er iets met de eerste Toyota gebeurt, is het moeilijk voor de tweede om de Porsche te krijgen. Jackie Chan z'n team staat ook goed. Op P5 en P6 staan de Vaillante Rebelliion's. De Toyota 8 staat al een ronde of 8 in de pits. Dat ziet er niet goed uit. Maar de 2e Porsche staat maar op de 34e plaats, bijna 20 ronden achter P1. Er is nog maar één LMP1 uitgevallen, nl. die van het Bykolles Racing Team. een: ENSO CLM P1/01 - Nismo. Zo'n puur racemerk. Nog 15.30 uur te racen. Ze zijn nog niet over de helft. Er kan nog vanalles gebeuren. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Tanuki Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 Ai ai, dat wordt weer niets dit jaar... opgave Kobayashi (Toyota 7) door problemen met de koppeling. Porsche hoeft alleen nog maar uit te rijden in LMP1, aangezien Lapierre (Toyota 9) plat heeft gereden in de grindbak na een vreemd manoeuvre aan de pitlane. Een beetje verder stapt hij uit owv een brandje. Exit Toyota. Gelukkig is de mijne betrouwbaarder... Quote
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 Vannacht zag ik de 2e Toyota plots vertragen en uiteindelijk in het gras parkeren. Het is ook een heel slechte zaak voor Le Mans zelf: er waren maar zes LMP1's aan de start op 60 deelnemende auto's. De eerste viel al uit na 7 ronden, de Enso van het Bykolles Racing Team LM P1. Er waren toen al maar 5 grote jongens meer. De derde Toyota kreeg ook al vroeg problemen, waardoor hij nu op 9e plaats rijdt. Rond middernacht vielen twee Toyota's uit: nog 3 snelle auto's over op dat moment: 1 Toyota en 2 Porsches. Maar na 318 ronden viel ook een van de Porsches uit. Van de snelste categorie rijden er dus maar twee meer rond, en geen enkele op de 1e plaats. Die is in handen van een LMP2 met één ronde voorsprong op een Porsche. Als het zo eindigt, is het ook een afgang voor Porsche, en zelfs voor de hele LMP1-klasse. De LMP2's rijden met een soort standaardauto, zoals het geval is in de IndyCar. Het zou een spijtige zaak zijn als Le Mans alleen nog maar met standaardauto's zou worden gereden. De geest is er dan uit. Maar blijkbaar vinden nogal wat teams het te duur om met de LMP1 mee te doen. Vanaf 14.35 is er een rechtstreekse uitzending op La Deux (rtbf, belgische franstalige staatszender) De Porsche lijkt op dit moment in te lopen op de auto van Jackie Chan. Zie: http://www.lemans.org/en/24-hours-of-le-mans Aio Toyoda, de grote baas van Toyota, is zelf aanwezig. Vorig jaar was hij er ook. Al vanaf het begin van de wedstrijd keek hij zorgellijk. Le Mans moet een belangrijke investering zijn voor Touota. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Zwendel Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 Ja een auto die je maar in 1 wedstrijd kan inzetten. Ik vermoed dat Toyota gewoon 1 keer willen winnen en er daarna ook mee stoppen. Quote
Tanuki Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 42 minuten geleden, Peter Motte zei: Aio Toyoda, de grote baas van Toyota, is zelf aanwezig. Vorig jaar was hij er ook. Al vanaf het begin van de wedstrijd keek hij zorgellijk. Le Mans moet een belangrijke investering zijn voor Toyota. Als Toyoda-dono er zelf aanwezig is, wil dat al iets zeggen. Ik ken de strategie van Toyota niet, maar ze hebben wereldwijd een imago van degelijkheid hoog te houden, en de 24h is het summum daarvan. Hun avontuur in de F1 is ook al misgelopen, deels omdat men zich net terugtrok toen de wagen beter begon te worden. Het geld was, met dank aan de bankencrisis, echter even op. Het is dubbel balen als er weer zo'n VAG-bak als eerste over de finish komt, maar dat is nu eenmaal de sport hé... Quote
Zwendel Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 2 minuten geleden, fazerco zei: In ieder geval een Nederlander op kop ? Ho Ping Tun, de broer van Henk Ping Tun Quote
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 De Porsche draait ongeveer 9 seconden per ronde sneller en de wedstrijd duurt nog meer dan een uur. Ik denk dat de Jackie Chan het niet volhoudt. Natuurlijk, erbij komen is één ding, er voorbijgaan is nog iets anders. Dat wordt spannend. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
fazerco Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 Dat voorbij gaan zal geen probleem zijn. Het is een lmp1 tegen een lmp2, en dat snelheidsverschil is groot. Btw, hier op rtl7 en eurosport 24 uur live op tv. Quote
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 Klopt. Wat een uitputtinsslag. De enige LMP1 die nog een vuist maakt. Ik weet niet welke verdedigingsbewegingen er zijn toegelaten. Als die LMP2 begint te zigzaggen, kan hij het de LMP1 nog knap lastig maken. In veel autoklassen mag dat niet. In F1 mag je in één richting van je lijn gaan, en eventueel terugkeren naar de normale rijlijn, maar je mag niet ook nog eens in de andere richting gaan. Tijdens nogal wat heroïsche gevechten in het verleden gebeurde dat wel. Over 15 minuten zit ik voor tv. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
fazerco Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 Ik weet het ook niet, maar er zijn zoveel regels dat ik vermoed dat je niet te vaak van richting mag veranderen. Quote
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 Ik vraag me af of ze hem een blauwe vlag zouden hebben gegeven. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
fazerco Posted June 18, 2017 Posted June 18, 2017 Van wat ik zag werden blauwe vlaggen bijna permanent gezwaaid, zelfs als er voor positie gevochten werd. Quote
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 Die indruk heb je doordat er vier klassen door elkaar rijden. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Peter Motte Posted June 18, 2017 Author Posted June 18, 2017 On 17/6/2017 at 2:52 PM, Tanuki said: Hopelijk niet. Ik ben fan van het merk... Toyota, Ford en VW zijn in mijn ogen de drie belangrijkste merken van de wereld: hoge verkoopcijfers, oerdegelijk, niet goedkoop en ... oersaai. Ik rij zelf met een Mazda MX-5, en daarvoor had ik twee Citroëns. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Waldorf Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 En op het einde winnen de Duitsers. Of nee, dat was een ander spelletje. Porsche die Le Mans wint, dan weet je dat de wereld nog draait zoals het moet. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Zwendel Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Waarom rijden ze in een hybide? Moet dat bij prototypes? Quote
Tanuki Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Gewoon omdat ze dan meer vermogen hebben en/of minder moeten tanken denk ik, Zwendel. Het systeem wérkt immers, ook in het echte leven. Ik rij al vijf jaar rond met een Prius+. Quote
Zwendel Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 10 uren geleden, Tanuki zei: Gewoon omdat ze dan meer vermogen hebben en/of minder moeten tanken denk ik, Zwendel. Het systeem wérkt immers, ook in het echte leven. Ik rij al vijf jaar rond met een Prius+. Ik zie dat wel nuttig bij de f1 waar je soms wat extra vermogen moet hebben on in te halen. Maar in een uithoudingswedstrijd? Het is een component meer die stuk kan gaan. Quote
Tanuki Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Op 20/6/2017 om 09:33, Zwendel zei: Het is een component meer die stuk kan gaan. In het echte leven betekent het een besparing van 3 à 4l/100km. Ik rij met een benzine-monovolume van 1300kg droog aan de haak rond aan ongeveer 5,5l/100km, gemeten aan de pomp. Een collega van mij met een Grand Scénic zit aan 8l en meer. Vertaald naar Le Mans betekent het langer op de baan kunnen zitten zonder te moeten tanken. De remenergie gebruik je weer bij het optrekken. De technologie die zij gebruiken ken ik niet, maar de HSD van Toyota is in feite een planetair tandwielstelsel waarop alles toekomt en vertrekt: de benzinemotor, de generator die de batterij laadt en de elektromotor. Dit hele systeem is onderhoudsvrij op de oliekring na. Toyota geeft er 8 jaar garantie op. De twee Toyota's die opgaven waren enerzijds door de koppeling en anderzijds een platte band gevolgd door een brandje. De KERS in de F1 gaf in het begin wel wat problemen bij sommige renstallen herinner ik me, maar tegenwoordig hoor je dat nog zelden. De problemen zaten meestal bij de systemen die een vliegwiel gebruikten. Het inhalen in de F1 wordt tegenwoordig vergemakkelijkt door de DRS, een beweegbare achtervleugel. KERS wordt ook nog gebruikt, de vermogens zijn zelfs verhoogd toen de motoren verkleind werden, maar de zones zijn vervangen door DRS. Quote
Waldorf Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 2 uren geleden, Tanuki zei: In het echte leven betekent het een besparing van 3 à 4l/100km. Ik rij met een benzine-monovolume van 1300kg droog aan de haak rond aan ongeveer 5,5l/100km, gemeten aan de pomp. Een collega van mij met een Grand Scénic zit aan 8l en meer. Je rekent je wel rijk: het verschil tussen 5,5 en 8 is 2,5 en niet 3 à 4. Bovendien weegt die Grand Scenic nog zo'n 300 kilo meer, afhankelijk van de uitvoering. En wat met de rijstijl? Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Tanuki Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Heb ik ook eens getest: wat je wint in verbruik raak je kwijt aan de pomp. Break even was mijn conclusie, met dat verschil dat je wel iets minder roet en CO2 de lucht in jaagt. @ Waldorf: over rijstijl kan je niet discussiëren, en daarmee worden dikwijls discussies gesmoord. Het is het aangewezen excuus om te bewijzen dat je verbruik hoger ligt dan opgegeven in de brochure (tot VW en Opel werden betrapt), maar mijn collega zijn voet is niet veel zwaarder dan de mijne. Hij haalt zijn verbruik van de boordcomputer af, mijn ervaring is dat die ook wel eens een half litertje of meer kan verschillen met de pomp. Feit blijft dat een hybride écht wel zuiniger is dan een gewone wagen en, in mijn ogen, een tussenstap naar een volledig elektrische wagen. Die laatsten zijn voorlopig nog vrij/te duur, maar ik denk en hoop dat Tesla die markt ook gaat openbreken. Ik droom alvast van een Tesla 3, de S is helaas onbetaalbaar voor mij. Quote
Waldorf Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Ik twijfel er niet aan dat de (plug-in) hybrides zuiniger zijn, hoor. Net zo min als ik er aan twijfel dat we op termijn allemaal elektrisch zullen moeten rijden. Het viel me gewoon op dat je eerst 3 à 4 liter verschil claimde, en dan op 2,5 liter uitkwam. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
156 Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Ik rij met een opel diesel, en het gemiddeld verbruik dat de boordcomputer aangeeft komt altijd perfect overeen met hetgeen ik uitreken aan de hand van de cijfers aan de pomp. Ik heb een aantal jaren heel nauwkeurig alles zitten bijhouden. Op een bepaald moment ben ik overgeschakeld naar de duurdere diesel (V-power van Shell). Onmiddelijk heeft dat geen effect, maar na een jaar of zo begin je dat wel te merken, zeker in de zomermaanden. Ik denk dat vooral de echt goedkope diesel bagger is. Vroeger ging ik altijd aan de Colruyt tanken. Met een volle tank kon ik dan ~550 - 580 km rijden. Dan ben ik eens met een collega meegereden naar Duitsland, die dezelfde wagen had als ik. Toen hij onderweg zijn wagen voltankte, zag ik dat hij volgens de boordcomputer een rijbereik had van meer dan 800 km. Dat vond ik straf. Ik ben dan toen overgeschakeld naar Shell, en na een tijd naar V-Power. En nu haal ik ook met gemak 880 - 900 km met een volle tank. Het zal misschien ook van type of merk van wagen afhangen. Misschien dat sommige merken beter overweg kunnen met goedkope diesel dan anderen. Quote
Waldorf Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 Nieuwe motoren kunnen over het algemeen niet overweg met mindere kwaliteit van brandstof. In mijn wagen is de boordcomputer waardeloos om het verbruik bij te houden, en meestal ga ik af op de dagteller die ik bij elke tankbeurt reset. Overigens zal een moderne wagen niet meer toelaten dat je hem leeg rijdt: als de brandstof laag komt zal hij eerst het vermogen dichtknijpen en ten slotte zelf de motor uitschakelen. Echt stilvallen bij gebrek aan brandstof is van vroeger. Bij mijn Australische avontuur hebben de Nederlanders dertig kilometer gereden met de boodschap op hun schermpje: 'distance to empty = 0km'. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
156 Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 21 minutes ago, The Alderwood said: M'n auto geeft vrij snel 0 aan als bereik (meestal kan ik dan nog 80Km doen, al heb ik dat nooit echt uitgetest). Mijn vroegere garagist zei dat ook altijd: ge moet niet panikeren als uw lampje van de tank begint te knipperen. Ge kunt dan nog gemakkelijk 100 km rijden. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.