Ga naar inhoud

Portfolio's en zeefdrukken... doet dat nog iets?


marioboon

Recommended Posts

Ik kan mis zijn, maar ik zie in Vlaamse stripwinkels nog maar weinig mappen met zeefdrukken, portfolio's, etc verkocht worden.

Vroeger zag je wel op geregelde tijdstippen Herman de Zutter langskomen met een gigantische map vol met mooie dingen erin. Als jonge knaap altijd te duur geprijsd, maar ik kan daar nog wel van genieten. Zeker nu originelen zo duur geworden zijn is dat wel nog iets wat ik kan appreciëren om aan mijn muur te hangen.

 

Bij de Franstaligen is daar wel nog wat animo is en ik ben altijd blij als ik nog es bij Brüsel de nieuwigheden kan bewonderen.

Link naar reactie
11 hours ago, Kontiki said:

Herman verkoopt nog aardig veel via De Striep. Veel aan toeristen. Voor www.striepclub.be moet ik af en toe iets wissen van Kuifje/Hergé, Schuiten en Ever Meulen.

Als ik er zie hangen kijk ik er altijd met veel plezier naar maar als het niet in het kader is van een signeersessie koop ik geen prints, posters of portfolio's meer. Kan ze toch niet hangen en wat ik heb liggen, ligt toch te verstoffen. 

 

Link naar reactie

Sporadisch koop ik voor sommige strips een bijhorende ex-libris die ik dan bij die strip steek.

Ik ben dat beginnen doen nadat ik ooit in De Slegte een tweedehands Kuifje gekocht had en thuis bij het nog eens doorbladeren daar ineens een Kuifje postkaart uit de vorige eeuw (geef toe, klinkt goed) in aantrof. Dat gaf de strip nog iets specialers vond ik.

Stoot ik nu op een mooie ex-libris aan een schappelijke prijs waar ik ook een strip van heb die ik goed vind, dan koop ik dat en steek het bij de strip.

En andersom zijn er enkele strips waarvan ik zeg: daar wil ik ook wel een mooie ex-libris van. Victor Sackville is momenteel de enige reeks waar bij elke strip ook een ex-libris zit.

Op groter formaat, als ik nu nog iets koop of zou kopen,  zijn het enkel zeefdrukken van 60x80.

 

Link naar reactie

@Mask: mooi idee, maar buiten het feit van die ex-libri te hebben vraag ik me dan af of je er daadwerkelijk ook iets aan hebt? Wat ik bedoel: neem je die strips regelmatig vast en bekijk je die ex-libris die er in zit en kan je daar dan van genieten? Of is het puur verzamel"woede" en vanaf dat die erin zit wordt er nooit meer naar omgekeken?

 

Ik heb zelf zo'n gewoonte aangekweekt van als ik een dédi laat maken van ook een foto te nemen van de tekenaar (als dat ok is voor hem/haar) en die dan af te drukken en mee in de strip te steken. Voor mij is dat dan een mooie herinnering als ik die strip nog 'ns lees (ik zie zowel de dédi als dan het moment dat die gemaakt werd). Maar lijkt me toch iets helemaal anders dan een ex-libri?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik heb zelf in de loop der jaren wel wat zeefdrukken gekocht- ze zijn stukken goedkoper dan originelen en toch erg mooi en exclusief (want gelimiteerd en vaak gesigneerd :-) Uitstekende optie wat mij betreft nu de prijzen voor origineel werk de pan uitrijzen... 

 

Van ex-librissen heb ik nooit echt begrepen wat je ermee moet.. 

Zeefdrukken kun je mooi laten inlijsten en ophangen. Bij een ex-libris doe je dat wellicht niet zo snel..

In mijn studententijd heb ik lange tijd een gesigneerde Thorgal-poster aan de muur gehad :-) Ik was er ontzettend fier mee.. Als ik toen had geweten dat ik daar nog eens een originele plaat van zou kopen.. Dat was destijds echt een onbereikbare droom voor me..

Link naar reactie
3 hours ago, SPeeDy said:

@Mask: mooi idee, maar buiten het feit van die ex-libri te hebben vraag ik me dan af of je er daadwerkelijk ook iets aan hebt? Wat ik bedoel: neem je die strips regelmatig vast en bekijk je die ex-libris die er in zit en kan je daar dan van genieten? Of is het puur verzamel"woede" en vanaf dat die erin zit wordt er nooit meer naar omgekeken?

 

Neen, ik ga daar niet regelmatig naar kijken. Dat gebeurt zo nu en dan, als ik eens door mijn strips snuister. Maar juist omdat dat niet vaak gebeurt, verrast het mij soms omdat ik dan ondertussen al vergeten was dat ik van die bepaalde strip een ex-libris had. En dan komen weer herinneringen naar boven van de aankoop. En daar geniet ik dan van. (Om eventjes later dan weer depressief te worden bij de gedachte "is dat alweer zolang geleden" ...)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...