Ga naar inhoud

Dark Dragon geeft Marvel uit in het Nederlands


Recommended Posts

Krijg nou wat. 

Zo denk je dat Standaard uitgeverij het licht heeft uitgedaan qua vertaalde comics en zo is daar ineens weer een partij die toekomst ziet in vertaalde comics.

 

Veel lezers zijn sceptisch tegenover Nederlandstalige comics. Ik was er ook ooit een. Maar nadat ik een twaalfjarige jongen ,na het zien van de Avengers Infinity War credits, aan zijn vader hoorde vragen wie nu eigenlijk die Thanos was besefte ik dat 'we' nog weleens overschatten hoeveel mensen nu eigenlijk het Engels echt beheersen.   

Link naar reactie

Zonder de vertaalde NL comics v Juniorpress had ik nu wss geen engelstalige comics gelezen (hoewel ik momenteel zo goed als geen pure superheldenstrips meer lees). 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

"In de plaats van te focussen op lange series met ingewikkelde verhaallijnen waarvoor voorkennis vereist is, besluit de uitgeverij om de verwarring voor nieuwe lezers zo laag mogelijk te houden met afgesloten en korte verhalen."

 

Dat is wel een goeie move, zeker als ze beginnen met Marvels en Old Man Logan. Het is beter dan series waar toch een zekere continuity in zit. Al vrees ik dat de verkoop toch zal blijven tegenvallen. Ik denk dat de hoofddoelgroep voor comics al iets ouder is en die lever de originele versies leest. Ik denk dat Marvel zelf moet beginnen met meer series uit te brengen die specifiek naar kinderen gericht zijn. Heb onlangs ergens gelezen dat zelfs in de VS sales tegenvallen voor kinderen en zij vooral hun superhero fix krijgen door films, games en cartoons en daardoor niet meteen naar de strips zelf grijpen.

Link naar reactie
1 uur terug, Creamium zei:

Ik denk dat de hoofddoelgroep voor comics al iets ouder is en die lever de originele versies leest.

Dat valt dus best mee. De stripwinkeliers bij mij in de regio kopen bijvoorbeeld ook redelijk in bij RW en raken al die dure Nederlandstalige hardcovers kwijt. Er zijn mensen die liever in hun eigen moerstaal lezen.

En ja, dat de oplages van eind jaren tachtig niet meer gehaald worden is een feit. Dat geld niet alleen voor comics. ;)


 

Link naar reactie

We hebben bewust gekozen om het formaat afwijkend te maken tov de comics. We gaan ervan uit dat de echte comic fans alles al lezen in het Engels. Wij richten ons op de Nederlandstalige lezer en die is meer gewend aan het traditionele albumformaat. Dat is ook de reden dat we ervoor kiezen om geen langlopende reeksen te vertalen, maar de focus te leggen op korte verhalen die in 1x of kort achter elkaar gepubliceerd kunnen worden.

Link naar reactie

Heel verstandig. 

 

Ik denk echt dat jullie de sceptici gaan overtuigen. 

 

(Als jullie het voor elkaar krijgen om bijvoorbeeld een custom cover voor MArvels te regelen dan zouden een aantal van die comicliefhebbers zeker ook bij jullie even langsgaan. :D)

 

Is trouwens al bekend wie de vertalingen gaan doen?
 

 

Link naar reactie

2

 

Op 25/5/2018 om 08:28, Dark Dragon Books zei:

We hebben bewust gekozen om het formaat afwijkend te maken tov de comics. We gaan ervan uit dat de echte comic fans alles al lezen in het Engels. Wij richten ons op de Nederlandstalige lezer en die is meer gewend aan het traditionele albumformaat. Dat is ook de reden dat we ervoor kiezen om geen langlopende reeksen te vertalen, maar de focus te leggen op korte verhalen die in 1x of kort achter elkaar gepubliceerd kunnen worden.

al bekend welke verhalen?

Ik denk dat jullie MARVELS gaan doen? Zeker van MARVELS: EYE OF THE CAMERA is ook veel extra materiaal van Jay Anacleto dus ook interessant voor extra bijlages.

Oooo en dan Manara's X-WOMEN?!?!? Dan koop ik die zeker ook in die variant! Heerlijk!

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 25/5/2018 om 08:28, Dark Dragon Books zei:

We hebben bewust gekozen om het formaat afwijkend te maken tov de comics. We gaan ervan uit dat de echte comic fans alles al lezen in het Engels. Wij richten ons op de Nederlandstalige lezer en die is meer gewend aan het traditionele albumformaat. Dat is ook de reden dat we ervoor kiezen om geen langlopende reeksen te vertalen, maar de focus te leggen op korte verhalen die in 1x of kort achter elkaar gepubliceerd kunnen worden.

Dan word het wel gelijk veel duurder.

 

Je kunt het complete verhaal in softcover kopen voor ~15 euro.

 

Waarom niet gewoon in 1 keer uitgeven in plaats van er 4x 19 euro voor te vragen?

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Wollodrin zei:

Dan word het wel gelijk veel duurder.

 

Je kunt het complete verhaal in softcover kopen voor ~15 euro.

 

Waarom niet gewoon in 1 keer uitgeven in plaats van er 4x 19 euro voor te vragen?

 

 

Een softcover bij ons kost 8,95 euro. Je moet het echt niet vergelijken met de Engelstalige edities. Die zijn kleiner. Als je liever comics leest dan kun je die van ons het beste laten voor wat ze zijn. Wij richten ons op het traditionele strippubliek dat graag albums leest in het Nederlands.

Link naar reactie

De 400 pagina tellende hardcover is ook nog steeds goedkoper en mooier dan 4 dunne hardcovers.

Zelfde grootte ongeveer.

 

Vind wat RW uitgeverij doet beter dan.

Bijvoorbeeld Justice deluxe hardcover 495 paginas voor 45 euro.

 

Veel meer waar voor je geld en nog steeds goedkoper dan die 76 euro die jullie nu voor ~256 paginas gaan vragen.

 

Vind dat opsplitsen van amerikaanse comic bundelingen maar geldklopperij op deze manier.

Doe het of echt zoals comics - goedkoop zodat kinderen er zomaar eens wat kunnen proberen.

Of vertaal gewoon de bundelingen en geef ze ook zo uit, ga geen tp/hc in boeken van 48/64 paginas spliten zodat je er veel meer geld voor kan vragen.

 

Comics pagina voor pagina zijn overigens ook helemaal niet te vergelijken met franse strips.

Franse strips zijn duurder met goede reden - die zijn voor groter formaat gemaakt en hebben over het algemeen dus ook meer tijd gekost om te maken. (Alex Ross wel uitzondering natuurlijk, maar jullie hebben dit trucje al meer gedaan, Conan bijvoorbeeld)

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

die justice hardcover is wel een knoepert van bundeling, ik heb nog een paar van die knoeperts van RW en hoewel ze mooi in de kast staan en mooi vorm zijn gegeven vind ik wel dat ze toch eigenlijk te groot zijn om echt lekker te lezen, voor mij dan he, ik heb ze dan liever toch wat dunner, ligt lekkerder in de hand voor mij

Link naar reactie
51 minuten geleden, alexmarvel zei:

die justice hardcover is wel een knoepert van bundeling, ik heb nog een paar van die knoeperts van RW en hoewel ze mooi in de kast staan en mooi vorm zijn gegeven vind ik wel dat ze toch eigenlijk te groot zijn om echt lekker te lezen, voor mij dan he, ik heb ze dan liever toch wat dunner, ligt lekkerder in de hand voor mij

 

De grote jongens (Justice, Watchmen, All Star Superman en For Tomorrow) zijn niet echt handzaam nee ;) Mooi voor aan tafel en dat raad ik dan ook aan. 

 

Persoonlijk ben ik zeer blij dat DDB instapt met Marvel. Ook voor ons kan dit enkel positief uitpakken waar de akties van De Standaard ons helaas behoorlijk heeft gekost. Wat prijsbeleid aangaat.... net als bij ons blijft het in vergelijk met de originelen in aantallen marginaal en daarom doorgaans duurder. Justice is en blijft de grote uitzondering en daar zal het vrees ik nu ook bij blijven.

 

Tot wij samen met DDB meer markt veroveren! :) En daar gaan we voor uiterard, zegt het voor zegt het voort!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...