Ambreville Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Ik heb een Epson XP-860 all-in-one printer/scanner. Al geruime tijd ben ik door dat ding aan het flippen. papier dat ik er netjes opleg, perfect langs de lijntjes komt op de scan er altijd scheef uit. Ik was nu aan het experimentern met wat dat verschil tussen 24 bits kleuren en gladde kleuren nu eigenlijk is en maakte daarom volgende scans. Het verschil is duidelijk. één scan is schever en komt zelfs amper volledig op het blad. Het is nochtans dezelfde tekening. Er zijn geen settings gewijzigd behalve de kleuren tussen de twee scans. Heeft iemand hier een idee over of wat goede tips? Quote Link to comment
156 Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 En welk van de twee benadert het origineel het beste wat betreft de kleuren? Op mijn scherm is de onderste scan in ieder geval veel mooier. Het bovenste is te flets. Quote Link to comment
Ambreville Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 De onderste. Ik ben vooral gefrustreerd dat ze er niet recht uitkomen, terwijl ze netjes langs de rand liggen. Quote Link to comment
Aaltomuoto Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Als je photoshop gebruikt zou je een action kunnen maken om de recht-trek actie te automatiseren, maar het is inderdaad een stuk handiger als hij het uit zichzelf recht doet. Gladde kleuren klinkt als een soort pre-set, dat zou ik sowieso niet gebruiken als je voor een natuurlijke weergave gaat. welke van de twee is dat? Quote Link to comment
Van Ditmar Strips Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Ik vermoed dat er een automatische correctie ingesteld staat bij de instellingen van de scanner die er probeert voor te zorgen dat de scan goed in beeld komt te staan. Waarschijnlijk zal hij dat wel goed doen met een afbeelding met donkere hoeken. Als ik jou was zou ik gaan kijken of je dat in de instellingen uit kunt zetten. Quote Meer op onze Facebook pagina. Link to comment
AHMO Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Lijkt erop dat jou probleem de scanner is Ik scan altijd op 300dpi 24 bits TIF voor kleur en 1200dpi TIF voor zwart wit Voor het geval dat het nog eens gebruikt wordt voor drukwerk Ik heb ook een Epson scanner op mijn werk een 1640XL en thuis 10000XL Als je de standaard scansoftware van Epson gebruikt kan je deze volgens mij niet draaien. Dat betekend dat je scanner een probleem heeft en dan zou ik maar de leverancier contacteren. Er bestaat ook een applicatie (die heb ik thuis) Daar kan ik de kleuren van de scanner mee calibreren Maar deze kan ik op een bepaalde hoek inscannen (Dus als het papier scheef ligt hoef ik niet het papier weer recht te leggen) Het gebeurd wel eens dat de scanhoek scheef ligt maar dan is de selectiekader deselecteren en een nieuwe aanmaken. tip Scan een keer op 48 bits Als het dan nog schever eruit komt. Dan weet je het zeker Dan kan je terug naar de leverancier Quote Link to comment
marioboon Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 1200 dpi voor zwartwit bitmap is overkill. 800 is ruim voldoende. Voor kleur zou ik wel hoger gaan (tot max. 600 dpi) omdat je dan zeker geen kwaliteitsverlies hebt als je je beeld vergroot. Quote Link to comment
Willem Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Je zou eens kunnen kijken op de site van Digistrip.nl. Daar staat e.e.a. op mbt het scannen van strips en het verbeteren/aanpassen van scans. Quote Link to comment
Ambreville Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Bedankt voor de tips. Ik ga ze tijdens het weekend eens proberen. Quote Link to comment
fazerco Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 De windows 10 scannersoftware al geprobeerd? Quote Link to comment
Johan Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Om het meer ordelijk recht te krijgen gebruik ik Corel Paint Shop, je kan dan links of rechts kantelen zelfs met 0,01 % Quote Link to comment
devilcreator Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Ik gebruik nog steeds Google Picasa. Dit wordt niet meer ontwikkeld omdat ze nu willen dat je Google Photos gebruikt. Maar dit is nog steeds een van de betere eenvoudige programma's om fotobewerkingen te doen. Quote Link to comment
Recommended Posts