Ga naar inhoud

Hachette Partworks nu ook met Marvel NL hardcovers!


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Dit programma loopt al in diverse landen in de wereld en heeft een min of meer vast draaiboek met een aantal varianten. Een door Panini ingehuurde scout zoekt in een nieuw land naar lokale contactpersonen (vertalers, redacteurs, distributeurs) en tast af of het programma voet aan de grond kan krijgen. Check... ondergetekende werd hier in het voorjaar voor benaderd, die polste collega Olav Beemer en toen ging het balletje rollen.

In Nederland werd gekozen om als eerste een proefballonnetje op te laten. Dat dit zou gebeuren wisten we, want we hebben maar vier delen vertaald en niet alle zestig (of meer, in sommige landen is het programma nóg groter). We wisten alleen niet hoe de rest van die ballon zou worden vormgegeven. Welnu: dat zit zo: de vier vertaalde delen worden in een beperkte oplage verspreid, in een schijnbaar willekeurig aantal winkels/gemeenten, met als doel de markt aftasten. Als de proef succesvol blijkt (en het feit dat er al een website is doet vermoeden dat het vertrouwen op voorhand aanwezig is), gaat het programma full-blown van start. Dit houdt in:
- een herstart van de releases, dus vanaf boek 1;
- grootschalige distributie;
- een (draaiende) abonnementsservice;
- mogelijk zelfs een televisie-commercial.

In Portugal, waar met een kleinere maximale oplage wordt gewerkt dan hier, ging het net even iets anders. Wel een commercial, maar geen website en geen proefballon. Daar is de reeks van 60 delen uitgegeven, met een relaunch halverwege, zodat ook eerdere delen weer beschikbaar waren.

Zoals gezegd is nu nog niet zeker of er een vervolg komt en als dat niet zo is, is dat een klein beetje niet leuk voor iedereen die misgreep... maar laten we optimistisch zijn en aannemen dat dit lokkertje tot iets heel moois kan leiden in 2019!

Het lijkt erop dat de 4 boeken door Betapress alleen in Nederland en niet in Vlaanderen zijn verspreid, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

 

Was getekend,

 

PeeDeBee

Link naar reactie
3 uren geleden, xroldx zei:

Ik ben bang dat het feest voorlopig niet doorgaat. Ik kreeg vandaag dit in de brievenbus 

 

Dit is volledig conform plan. Na boek 4 zou een pauze worden ingelast om te evalueren of de test succesvol genoeg is gebleken voor een vervolg. Het hele bestelcircuit is wellicht een beetje te vlot op poten gezet. Ik heb via mijn plaatselijke winkel de ontbrekende boeken kunnen nabestellen. Ze hebben gebeld met Betapress en die heeft alsnog exemplaren opgestuurd.

Link naar reactie
  • 3 months later...

Dikke afzetterij, dat handeltje. Ik heb destijds van bij de start de Engelstalige gevolgd. Wordt aangekondigd als bestaande uit 60 delen, met een mooie aansluitende tekening op de rug. Als ze ergens in de 50 zitten doen ze er ineens nog eens 60 bij, links en rechts aansluitend bij de rugtekening. Bij 120 melden ze dat ze tot 150 gaan. Daarna zeggen ze dat ze tot 180 gaan en inmiddels zijn ze al aan 200. Kortom, ze blijven u aan het lijntje houden met telkens "we gaan er nog een paar bij doen, en dan is het gedaan maar we behouden het recht om eerder te stoppen mocht de interesse dalen".

En ze geven de delen in willekeurige volgorde uit, dus als je ergens halverweg stopt heb je een rugtekening met hiaten.

Ikzelf ben gestopt bij 120.

Het zijn mooie boeken, en allemaal tesamen is het een mooie rij om naar te kijken. Maar wie kan er nu 200 boeken op één rij plaatsen?

Op Internet vind je heel wat negatieve reacties op de manier waarop ze maar blijven boeken toevoegen aan de reeks.

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 5/2/2019 om 14:52, Mask zei:

Dikke afzetterij, dat handeltje. Ik heb destijds van bij de start de Engelstalige gevolgd. Wordt aangekondigd als bestaande uit 60 delen, met een mooie aansluitende tekening op de rug. Als ze ergens in de 50 zitten doen ze er ineens nog eens 60 bij, links en rechts aansluitend bij de rugtekening. Bij 120 melden ze dat ze tot 150 gaan. Daarna zeggen ze dat ze tot 180 gaan en inmiddels zijn ze al aan 200. Kortom, ze blijven u aan het lijntje houden met telkens "we gaan er nog een paar bij doen, en dan is het gedaan maar we behouden het recht om eerder te stoppen mocht de interesse dalen".

En ze geven de delen in willekeurige volgorde uit, dus als je ergens halverweg stopt heb je een rugtekening met hiaten.

Ikzelf ben gestopt bij 120.

Het zijn mooie boeken, en allemaal tesamen is het een mooie rij om naar te kijken. Maar wie kan er nu 200 boeken op één rij plaatsen?

Op Internet vind je heel wat negatieve reacties op de manier waarop ze maar blijven boeken toevoegen aan de reeks.

 

 

Allemaal leuk en aardig, maar je hoeft helemaal niets te kopen en niet iedereen gaat zich vastleggen op het aanschaffen van een vracht boeken vanwege de rugtekening. Bovendien zijn er geen zekerheden in het leven. Elke reeks kan op elk moment worden stopgezet als de verkoopresultaten tegenvallen.
Op dit moment is nog niet duidelijk of de Nederlandse vertalingen daadwerkelijk gaan verschijnen.

Link naar reactie

 

20 minuten geleden, Pee zei:

Allemaal leuk en aardig, maar je hoeft helemaal niets te kopen en niet iedereen gaat zich vastleggen op het aanschaffen van een vracht boeken vanwege de rugtekening. Bovendien zijn er geen zekerheden in het leven. Elke reeks kan op elk moment worden stopgezet als de verkoopresultaten tegenvallen.
Op dit moment is nog niet duidelijk of de Nederlandse vertalingen daadwerkelijk gaan verschijnen.

Oftewel....... begin er maar niet aan 🤔🙄

Link naar reactie

 

13 minuten geleden, JPAR zei:

Precies. Dat duurt al behoorlijk lang. En als jij nu al reserves inbouwt mbt zekerheden dan zegt dat genoeg.

Dat duurt inderdaad al een aantal maanden. Maar ik bouw nergens reserves in bovenop de reserves die het leven zelf ons schenkt! Met die redenering zou je nooit aan een stripreeks moeten beginnen :)

Link naar reactie
6 minuten geleden, JPAR zei:

Eens, ik denk dat je dat ook niet meer zonder risico kunt doen. En wat ik lees over geen garanties of een reeks afgemaakt wordt dan zegt mij dat voldoende om er niet aan te beginnen. Alles is immers prima verkrijgbaar in het Engels.

Eh... voor die Engelse reeks geldt toch exact hetzelfde? Jij koopt dus werkelijk geen enkel stripje meer dat deel uitmaakt van een reeks?

Ten aanzien van die Engelse uitvoering zie ik juist staan dat die reeks alleen maar verder wordt uitgebreid... tja :D

Link naar reactie
On 2/23/2019 at 7:40 PM, Pee said:

Allemaal leuk en aardig, maar je hoeft helemaal niets te kopen en niet iedereen gaat zich vastleggen op het aanschaffen van een vracht boeken vanwege de rugtekening.

 

Stripliefhebbers die aan een reeks beginnen waarvan de ruggen een aansluitende tekeing maken, en dan halverwege stoppen? Die kun je op één hand tellen.

Link naar reactie
  • 1 month later...
11 uren geleden, Tweetie zei:

Gezien het gebrek aan activiteit, is het inderdaad niet onverwacht, maar bedankt voor de bevestiging.

Jammer voor jullie, dit was een aardige brok vertaalwerk geweest.

Zeg dat wel, ik keek er ook om die reden naar uit. :) Los daarvan vertaal ik liever Marvel-comics dan DC-comics, dus ook in dat opzicht had ik een vervolg zeker toegejuicht.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...