Ga naar inhoud

Mijn kameraad Che Guevara


Recommended Posts

Mijn kameraad Che Guevara

door Jeroen Janssen en Hilde Baele
 

Maar liefst 12 jaar duurde de research van Jeroen Janssen, winnaar van de Bronzen Adhemar, en journaliste Hilde Baele over Mzee Jérôme Sebasoni die als jonge Inyenzi-rebel de gids van Che Guevara werd. Hun onderzoek leidde van Kayibanda en Mobutu tot Aleida Guevara en van Bujumbura en Kigali tot La Havana en Varsenaere. Ze goten hun heldensafari in een boeiend, avontuurlijk en humoristisch verhaal vol bizarre wendingen. Nooit eerder hoorden ze een Rwandees Spaans spreken. En wat deed Che Guevara eigenlijk in Congo?

 

Verschijnt deze week in uw striphandel

...

en dan hieronder het echte nieuws ...

cover_cheguevara.jpg

Link naar reactie

Covidproof signeeractie
*****************************
Nu verkrijgbaar in de winkel ... of met een extra tekening bij ons.
Wij signeren vanuit ons kot in Ledeberg en Nouakchott!
Het boek krijg je dan eind september thuisbezorgd met een persoonlijke opdracht.
Prijs: 32 euro + 5 euro verzendingskosten. Of voor wie er zelf om komt in Ledeberg of Nouakchott: géén verzendingskosten.
Betalen kan op rekeningnummer BE72 7370 1070 6116 van Jeroen Janssen, met vermelding Che Guevara.
Contacteer ons via een mailtje naar bakame@bakame.be voor het melden van je naam en adres.
De actie loopt tot en met vrijdag 25 september 2020.

*****************************
Graphic novel, uitgeverij Oogachtend 2020
Gebonden, 160 pagina’s,
Taal: Nederlands, ISBN 9789492672384

 

signeeractie.jpg

Link naar reactie
19 minuten geleden, Rene zei:

Die 5 euro verzend geldt ook voor Nederland, of is het dan meer?

Het geldt ook voor Nederland. In de winkel kopen is goedkoper en gaat sneller maar dan mis je onze persoonlijke touch natuurlijk. We zouden de boeken pas eind september versturen om de kosten wat te drukken en de boekhandels ook wat te gunnen, en zo .... maar je hoeft er bij ons niet voor uit je kot, en die persoonlijke pootafdruk van de auteurs krijg je als extraatje erbovenop :-)

Link naar reactie
1 uur terug, Neat Stuff zei:

Nee, is ons stripwinkeliers nog niet aangeboden. Wellicht komende week?

Het boek wordt vanaf deze week aangeboden in de stripwinkels, en wie in de stripwinkel of boekhandel bestelt, zal sneller bediend zijn dan bij ons (maar dan zonder dédicace) ... want we willen vooral het gras niet wegmaaien voor de voeten van de boekhandels. Maar het  is tevens de enige manier om in deze coronatijden van afgelaste stripfestivals eens een boekje te kunnen signeren, voor de liefhebbers van dédicaces.
Dus, voor alle duidelijkheid, bestel nu uw boek in de winkel en volgende week kan je het al hebben. Bestel bij ons, en eind september gaat het op de post, maar dan wel gesigneerd. Voor de boekhandelaars: te bestellen bij Pinceel.

Link naar reactie

"Mijn kameraad Che Guevara is een bewonderenswaardig staaltje van graphic journalism, waarvoor de auteurs in Afrika en Cuba rondzwierven, op zoek naar de waarheid achter een sterk verhaal. Ooggetuigen worden opgespoord en bronnen gedubbelcheckt. De auteurs weven zo een beklijvend historisch verhaal ineen, dat onze grote bewondering oproept omwille van de ernst en de diepgang, maar ook omwille van de relativerende opmerkingen en bedenkingen. Dit soort van graphic journalism zien we heel graag meer verschijnen.

Uitgeverij Oogachtend, 2020.

(dit zeg IK niet maar https://stripgids.org/2020/09/04/mijn-kameraad-che-guevara/ )

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Waakwater zei:

Kan iemand meer duiding geven over deze strip en actie?

Ja, dat staat eigenlijk al allemaal hierboven. Nog eens kort samenvatten: "Mijn kameraad Che Guevara" is een getekende reportage, 160 pagina's dik, fraai uitgegeven met harde kaft. Omdat door de Corona de meeste festivals niet doorgaan, of moeilijk te bereiken zijn, signeren wij van huis uit, dankzij mijn uitgeefster die de verzending aan een spotprijsje regelt. Of ik de boekhandels wil beconcurreren? Zeker niet. In de strip- of boekhandel kan je het boek instant aanschaffen en meenemen, en het is nog goedkoper ook (eventuele klantenkorting, geen verzendkosten, geen wachttijd).
Waarom bij ons kopen dan (langer wachten, volle prijs, verzendkosten)? Als je per se een persoonlijke dedicace wil, en rechtstreeks covidproof contact met de auteurs,  zal je niet gauw een andere kans krijgen. Ook van co-auteur Hilde die in Nouakchott woont. Hoe ze dat doet? Kom en zie 🙂 Geheel vrijblijvend. Maar zoals ik zei: als je liever snel bediend wil zijn en een percentje wil, ga dan zeker naar je stripwinkel. Dan maak je die ook blij! 

signeeractie.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Nieuwsflits

Muzikale nocturne "Jeroen Janssen & Friends"

Gepubliceerd op 24 september 2020

Op 22 oktober opent het Stripmuseum van 18u tot 21 de deuren voor een muzikale nocturne gewijd aan Jeroen Janssen, de winnaar van de Bronzen Adhemar 2018. Jeroen Janssen is niet alleen professioneel striptekenaar, hij is ook een liefhebber-violist, die u een programma voorstelt in de sfeer van zijn twee laatste graphic novels, 'Mijn Kameraad Che Guevara' en de Schubertbiografie 'Posthumus'.

Programmma
18u30-19u15: Rwandese liedjes door Jacques Sayiba, een Rwandese zanger-gitarist, oud-leerling en vriend van Jeroen 
19u30-20u30: Jeroen Janssen & friends. Samen met zijn muzikale vrienden dompelt hij ons onder in de wereld van zijn twee laatste boeken, met eigen interpretaties van Schubert begeleid door zang in het Farsi, en enkele typische Cubaanse liederen in de sfeer van El Comandante. Nadiya Mehdizadeh: zang / An Rosiers: piano / Karen Braet: accordeon / Jeroen Janssen: viool.
Doorlopend: Hilde Baele signeert Mijn kameraad Ché Guevara. Jeroen Janssen vervoegt haar voor en na zijn concert en signeert ook Posthumus en ander werk uit 2020.
Voor, tijdens en na het thematische programma is er ruim de tijd om het museum en de expo’s te bezoeken

Capaciteit en veiligheidsvoorschriften

Mondmasker verplicht

Reserveren is aangeraden, maar niet verplicht. De normale capaciteit van het museum geldt. Bezoekers blijven niet stilstaan, maar genieten van de muziek terwijl ze rondlopen

Voor de signeersessie is reserveren niet verplicht. U schuift aan voor de auteurstafel met voldoende afstand. 

 

Over "Mijn Kameraad Che Guevara"

Maar liefst 12 jaar duurde de research van Jeroen Janssen, winnaar van de Bronzen Adhemar, en journaliste Hilde Baele over Mzee Jérôme Sebasoni die als jonge Inyenzi-rebel de gids van Che Guevara werd. Hun onderzoek leidde van Kayibanda en Mobutu tot Aleida Guevara en van Bujumbura en Kigali tot La Havana en Varsenaere. Ze goten hun heldensafari in een boeiend, avontuurlijk en humoristisch verhaal vol bizarre wendingen. Nooit eerder hoorden ze een Rwandees Spaans spreken. En wat deed Che Guevara eigenlijk in Congo?

Uitgeverij Oogachtend, 2020

 

Over "Posthumus"

Een biografische fantasie over de laatste dagen van componist Franz Schubert. Posthumus is het laatste werk van de in 2013 overleden scenarist Pieter van Oudheusden (die samen met Janssen eerder o.a. Bakamé maakte).

Uitgeverij Sherpa, 2020 

 

DBF17273-F71F-4E95-9EF5-A585AB8A8F8A.jpeg

Link naar reactie

Het wordt nog spannend, met de Corona. 
De cafés sluiten. Musea blijven open tot nader order, maar een pintje drinken zal er niet bij zijn. Toch hoop ik dat het alleen al voor het museum, de muziek de aanwezige auteurs de moeite waard blijft. Hilde is sowieso maar een paar dagen in België. 

Ik heb geen idee of mensen uit pakweg Nederland of Antwerpen ( 🙂 ) nog vrij kunnen rondreizen in België. Laat staan mensen uit Mauretanië (mede-auteur Hilde woont in Mauretanië, maar haar quarantaine-periode is tegen 22/10 wel over ... terwijl Mauretanië ongetwijfeld een veiliger gebied is dan België of Frankrijk)
En misschien moet iemand van ons, de zangeres, de pianiste ... of ikzelf wel in quarantaine tegen 22/10 ...
En toch blijven we dapper voorbereiden, repeteren, brainstormen, in de hoop dat alles goed gaat die dag.
Ik weet dat het voor velen een onmogelijke opgave is, veel moeilijker dan van Nouakchott naar Brussel reizen dezer dagen.

Op een dood momentje tijdens de Ledebirdsrepetitie betrapte ik onze zangeres op het schrijven van een tekst. Een Perzische versie van 'Bella ciao' of 'Hasta simpre' Comandante', nummers die we hopen te spelen tijdens de nocturne?

 

 051020_nadiyaschrijft_collage.thumb.jpg.083291cf32d4458cf4d537ac85c0cdc1.jpg
Praktisch: Reserveren is aangeraden maar niet verplicht:
https://reservation.elloha.com/?idPublication=9ba2f07c-b7ab-4b68-b2b9-d14b123fbe8f&idoi=9c81efea-4762-4ee0-be18-fbeb676635ef&culture=nl-NL&searchFirstAvailableDates=1

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

En ja!!!
De kogel is door de kerk
het mag doorgaan.
Donderdag
Stripmuseum
Brussel
In bijzijn van deze auteurs, maar een van de auteurs had het zotte idee om er wat goede vrienden bij te halen. En in plaats van te signeren met pen en inkt zal het met wat leuke muziekjes uit verre landen zijn. Wees welkom, misschien de laatste keer om nog wat live muziek te genieten voor de lange winter in gaat. Reserveren is wenselijk bij www.stripmuseum.be

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 11 months later...

De signeersessies komen terug op gang.

Noteer:

- LEES! Festival Antwerpen maandag 1 november van 13u30 tot 15u30

- Stripfestival Brugge 11 november met Live vertelling het verhaal van de oude Rwandees

- Sint Niklaas, De Werf op 25 november: Lezing over 'Mijn Kameraad Che Guevara' https://www.facebook.com/events/970170413562116?acontext={"event_action_history"%3A[{"surface"%3A"page"}]}

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...