Ga naar inhoud

met een (digitale) propere lei beginnen


Ross

Recommended Posts

Dag beste vrienden,

Mijn tekentablet begint een respectabele leeftijd te krijgen, en ik ben aan het rondzoeken om een nieuwe aan te schaffen. Ik wou er één van hetzelfde merk (Trust) van een nieuwere generatie, maar het schijnt dat die niet meer te krijgen zijn, om een onbekende reden. 

Verder worden je overal de veel te dure monopolische Wacoms aangeraden als de beste, maar ik weet uit ervaring dat dat niet waar is. En ik wil geen Wacom. 

Maar daarnaast zijn er heel wat andere merken, en ik zou graag eens iemands brein "plukken" (dat is dus wat je noemt een anglicisme).

Welk van de niet-Wacom tekentabletten zijn goed? Welke minder? Er is een merk dat Huion heet, en X-pen, en nog een paar. De bomen en het bos, weet je wel?

Hebben jullie enige ervaring?

Link naar reactie

Misschien een goede vraag voor deze thread:
 

 

Je kan sowieso weinig mis doen met een hedendaagse Huion.  Ik bekijk voortdurend reviews van dergelijke toestellen.  Tien jaar terug was Wacom met grote afstand superieur, maar die zijn zo goed als ingehaald.  Volgens de ene is Huon zelfs beter op bepaalde vlakken, volgens de andere niet.  Maar ik heb vooral begrepen dat de verschillen eigenlijk miniem zijn geworden. 

Ik weet niet of een (grote) iPad Pro (2020) een optie is?  Indien je in een Apple-omgeving werkt is dat misschien nog een idee?  Dan heb je zowel een uitstekende tekentablet als uitstekende iPad die een laptop kan vervangen, of toch zo goed als.

Van X-pen heb ik de indruk dat die steeds als minst goede (maar nog steeds goede) uit de besprekingen komt.  Maar ik heb daar geen ervaring mee, dus kan niets bevestigen of tegenspreken.  Het zal er natuurlijk van afhangen wat voor jou de belangrijke punten zijn.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ah, bedankt. 

Ik werk met een doodgewone pc, Apple stuff is altijd boven mijn budget geweest, en bovendien heb ik altijd met wantrouwen geluisterd naar de snobistisch klinkende commentaren van Macfanaten, als zou alles van niet-Apple het noemen niet waard zijn. Ze klinken mij teveel als Delvaux-saccochen-fans, of Rolex-horloges-fans, weet je wel... "ik moet iedereen overtuigen dat wat ik heb beter is, anders heb ik die berg geld voor niks neergeteld".

Omdat ik een oude tekenaar ben, die heb leren tekenen op papier en leren inkten met een penseel en Chinese inkt, is het tekentablet en een digitaal programma vooral voor het kleuren en combineren van nut. En het letteren van de teksten in de balloons, daar had ik vroeger ook aan gruwelijke hekel aan. 

Mijn oude tablet van Trust is nog erg goed, maar hij is zo oud dat de pen nog geen drukgevoeligheid heeft. Dat is iets wat ik wel wil hebben. Meer dan dat hoeft hij niet zijn, de rest is meegenomen. Een groot formaat, en een goeie pen. Het is heel jammer dat aan een nieuwe Trust tablet niet te komen is. Hij staat overal op, hij ziet er prachtig uit, maar overal waar je kijkt staat "niet meer voorradig" of "niet beschikbaar". Vreemd. Nu ja. Huion dus...

De rest hangt af van mijn (nog bescheiden) Clip Studio Paint kunsten...

Link naar reactie

Ik had het eigenlijk een beetje over draw-on-screen exemplaren.  My mistake.  Maar met de keuzes uit volgend lijstje (link), kan je weinig verkeerd doen.  Zeker als je van een oudere Trust tablet komt zal dit sowieso een verbetering zijn.

https://huion.nl/shop/144/pen-tablets

Is het onderstaande die je eigenlijk zoekt?

https://www.trust.com/en/product/21259-flex-design-graphic-tablet-black

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

Ik had het eigenlijk een beetje over draw-on-screen exemplaren.  My mistake.  Maar met de keuzes uit volgend lijstje (link), kan je weinig verkeerd doen.  Zeker als je van een oudere Trust tablet komt zal dit sowieso een verbetering zijn.
https://huion.nl/shop/144/pen-tablets
Is het onderstaande die je eigenlijk zoekt?
https://www.trust.com/en/product/21259-flex-design-graphic-tablet-black

Nee, die is het niet. Dat is een kleinere versie van wat ik heb. Wat ik heb is dit: https://www.trust.com/nl/product/15358-wide-screen-design-tablet-tb-7300  Het is trouwens een heel prima ding, alleen heeft de pen geen drukgevoeligheid. 

Maar het exemplaar dat ik wou was deze: https://www.trust.com/nl/product/21794-panora-widescreen-graphic-tablet   Blijkbaar is het helemaal uit productie.  Een heel mooi stuk. En heel betaalbaar.   Spijtig... maar niks aan te doen.

 

Zo'n draw-on-screen-ding zoek ik niet. Dat is voor de tekenaars, die genoeg met hun tekeningen verdienen, dat ze hun onkosten van de belastingen kunnen aftrekken! Anders is dat domweg niet te betalen, en bovendien is mijn computer daar niet sterk genoeg voor, denk ik. Ik zal misschien eens een paar latjes extra RAM erin stoppen, of een... hoe heet dat? een SSD ? 

Voor 't ogenblik durft mijn pc nog wel's een appelflauwte te krijgen terwijl ik aan het tekenen ben, vooral als er iets moet gesaved worden. Dan krijg ik een paar seconden een grijs beeld en moet ik geduldig wachten tot het "werk" gedaan is. 

Met Photoshop was dat trouwens veel erger, Clip Studio Paint is veel lichter. 

Als ik veel geld uit zou willen geven (als ik dat had), dan zou ik dus eigenlijk beter een sterkere computer kopen... maar voorlopig doen we het met dit.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Yncke zei:

Een vriend van me heeft niet zo lang geleden een Huion gekocht, en is er qua tekenprestaties heel tevreden van. Hij heeft wat problemen met de driver, maar ik kan niet inschatten in hoeverre het Huion zelf is, of dat hij zelf iets speciaals geprobeerd heeft. Qua afwerking is 't niet 't zelfde als een Wacom.

Hoe bedoel je? Slechter, of anders?

ik hoef er niet mee te tékenen, alleen te layouten en kleuren. En een afwerking hier en daar. 

Link naar reactie

Op 14/12/2020 Yncke zei:

 

Gewoon de mechanische afwerking. De knoppen, de casing, dat soort dingen. Het voelt... goedkoper aan in vergelijking met een Wacom. 

 

 

O. Op die manier. Dat mag wel, voor de prijs dat die Wacom dingen kosten.

Ik heb net een ander merk ontdekt: Gaomon. https://www.amazon.de/gp/product/B07HQDN7W6?ref=em_1p_0_im&ref_=pe_2444451_551974661

en dan zijn er nog die Chinese: https://www.aliexpress.com/item/4000069689647.html?spm=a2g0o.detail.100009.2.ee8e66dajdBRhW&gps-id=pcDetailLeftTopSell&scm=1007.13482.95643.0&scm_id=1007.13482.95643.0&scm-url=1007.13482.95643.0&pvid=57019cad-6300-4d84-adf9-a8897a9c303f&_t=gps-id:pcDetailLeftTopSell,scm-url:1007.13482.95643.0,pvid:57019cad-6300-4d84-adf9-a8897a9c303f,tpp_buckets:668%230%23131923%2320_668%23808%234094%23551_668%23888%233325%235_668%232846%238110%23367_668%232717%237563%23519_668%231000022185%231000066059%230_668%233480%2315683%23318

Ze zien er allemaal netjes uit, al kan je daar geen reviews over vinden. Maar voor de prijs kun je niet sukkelen, waar of niet?

 

Zou jij dat durven, een tablet bestellen made in China? Huion is immers ook Chinees?

Link naar reactie
30 minuten geleden, Bonte zei:

Is een iPad tegenwoordig een goed alternatief of zijn daar nog problemen mee om professioneel te gebruiken on te tekenen en kleuren?

Ik denk niet dat je een iPad daarvoor kunt gebruiken. Maar ik heb geen iPad, zelfs geen gewone smartphone, dus ik zal daar niet op zweren.

Je kunt een iPad of een andere smartphone aan een tekentablet vastkoppelen, zoals ik hem aan mijn computer koppel. Het tablet is er alleen om te tekenen, en wat je maakt wordt gesaved in de computer. Of in de smartphone.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...