Ga naar inhoud

''Gelimiteerde'' editie of Gelimiteerde editie?


pedem

Recommended Posts

On 8/11/2017 at 4:28 PM, Paul_NL said:

Een vraagje aan de insiders, waarbij ik werd getriggerd door de release van Guust Flater, daarin wordt melding gemaakt van een oplage van 2000 stuks. Echter zijn de boeken niet genummerd, en weet ik dat er alleen in mijn SSZ al een aantal exemplaren zijn teruggebracht (waaronder die van mij) met schade. Is dit dan een marketing trucje of is de oplage daadwerkelijk 2000 exemplaren (en nu dus al minder gezien de geretourneerde delen). Ik ben benieuwd of een uitgever hier wat meer over kan vertellen (of een insider).

 

Kan je aangeven wat de schade juist was.

Kan ik er op letten bij de aankoop.

Link naar reactie

Wat maakt het nu uit wat de oplage is?

Wil je erin beleggen?

 

2000 stuks is heel veel voor weer een heruitgave van boeken voor veel geld, die al meerdere malen uitgegeven zijn.

Maar als je het voor de strip zelf doet, maakt het toch niet uit hoeveel ze er van drukken, ik begrijp die obsessie voor dit soort info niet. 

Geen kritiek hoor, alleen onbegrip??

Link naar reactie
4 uren geleden, Paul_NL zei:

Is dit dan een marketing trucje

 

Zo kun je het opvatten.

Geen enkele drukker drukt exact het bestelde aantal boeken (sommige leveren tot wel 15% meer omdat dat volgens de leveringsvoorwaarden is toegestaan) en je kunt het de uitgever dan niet kwalijk nemen dat hij al die exemplaren wil verkopen, als het even mogelijk is.

Wat de term "gelimiteerde editie" echter wél zou moeten garanderen is dat er niet (in dezelfde uitvoering) bijgedrukt wordt, als de oplage achteraf te klein blijkt te zijn.

Link naar reactie

Het hangt volledig af van de drukker. En dan is er nog geen zekerheid dat die 5 tot 15% extra druk (die ook wel nodig is om drukpersen te starten tot alles goed is afgesteld) ook voor volgende delen zo zou zijn. De ene keer zou je op een oplage van 500 exemplaren bijvoorbeeld 50 extra exemplaren kunnen krijgen, de volgende keer misschien nog geen tiental. Van een uitgeverij heb ik ook al gehoord dat hij exact het aantal bestelde albums kreeg, hoewel hij zelf had gehoopt op wat meer. Minder bestellen om uiteindelijk meer te krijgen is een risico.

Maar het drukwerk is nog niet de eindfase. Ik heb als jobstudent zelf nog in een boekbinderij (= de fase nà het drukwerk) gewerkt voor grotere oplages en er verdwijnt aardig wat van die totaaloplage in de container voor ook die machines roteren zoals ze zouden moeten roteren. Ik heb nog een dure Franse integrale van Largo Winch (van uitgeverij Niffle) en net zo goed een paar nummers van Penthouse Comix uit zo'n container gevist.

Die communicatie over die oplage is geen kwestie van bedrog of een marketingtruc. De oplage is door de uitgever op voorhand vastgelegd op een bestelling van exact X aantal exemplaren, niet op X+10%. Een drukker en binder (niet noodzakelijk dezelfde firma's) moet gewoon wat meer voorraad hebben om tegenslagen (inkt die niet goed wordt doorgedrukt, kleuren die nog moeten afgesteld worden, papier dat vastloopt, verkeerde stapeling van katernen, katernen die scheef komen te zitten of vastlopen, gebonden albums die verkeerd gesneden worden, afgewerkte albums die domweg van de band vallen en een deuk krijgen, verpakking rond de albums die de albums beschadigen,...) op te kunnen vangen. Bij Ballon gaat er bovendien ook veel weg naar media als gratis recensie-exemplaren. Die exemplaren kunnen ook niet verkocht worden en komen in feite van die kleine extra druk. En dan komen er dus ook nog beschadigde albums na transport naar winkels of exemplaren die in voornamelijk ketens beschadigd raken door geïnteresseerden die niet zo voorzichtig omgaan met albums die ze nog niet hebben gekocht.

Link naar reactie

Dat kan. Dergelijke misdrukken horen eigenlijk ook in de container, maar er zijn er die daar een grotere zeldzaamheid in zien en die willen hebben. Zo was er eens een omruilmogelijkheid voor een Lefranc met enkele Franse pagina's. Wie zijn foute exemplaar kwam afgeven, kreeg een goed exemplaar in de plaats. Er waren er die liever een goed exemplaar bijkochten. 

Link naar reactie

Overigens bestaan er ook van genummerde exemplaren extra exemplaren. Deze worden bijvoorbeeld HC* (Hors Commerce) of met romeinse cijfers genummerd en zijn bedoeld voor de uitgever of de auteur .

 

Zelf heb ik:

De Rode Driehoek: 006/999

Cromwell Stone: 457/500 (+XXV voor auteur en uitgever)

De terugkeer van Cromwell Stone: 200/1000 (1 t/m 99 luxe met zeefdruk)
Het testament van Cromwell Stone: geen nummer/1000 (1 t/m 175 luxe met zeefdruk)

 

Of er extra verzamelaarswaarde aan de nummers zit weet ik niet. Wellicht wil iemand alle delen van hetzelfde nummer hebben? Bij de "luxe" nummers zou de waarde wel eens af kunnen hangen van het compleet zijn (i.e. een luxe genummerd exemplaar zonder zeefdruk is minder waard dan een niet-luxe genummerd exemplaar waar al geen zeefdruk bij zat). Al zal het de meeste mensen waarschijnlijk niet eens opvallen.

 

Je mag toch wel aannemen dat het aantal extra exemplaren beperkt is, van een strip waarin staat dat de oplage 2000 stuks is zou ik niet verwachten dat er 5000 worden afgedrukt.

Link naar reactie
5 uren geleden, Lecram zei:

Wat maakt het nu uit wat de oplage is?

Wil je erin beleggen?

 

2000 stuks is heel veel voor weer een heruitgave van boeken voor veel geld, die al meerdere malen uitgegeven zijn.

Maar als je het voor de strip zelf doet, maakt het toch niet uit hoeveel ze er van drukken, ik begrijp die obsessie voor dit soort info niet. 

Geen kritiek hoor, alleen onbegrip??

Helemaal mee eens. 

 

Het kan me niet zoveel schelen hoeveel er van gedrukt wordt, als het maar redelijk in de buurt zit van wat de lezers willen hebben.

 

Niet te weinig, zodat je ongeveer een week de tijd hebt om een exemplaar in de SSZ op te pikken of zelfs als meteen bij verschijnen een exemplaar tegen een meerprijs moet kopen (Duke HC). Of zoveel te veel dat er nog pallets vol van in de voorraad liggen en ze na verloop van tijd allemaal gedumpt worden tegen een fractie van de prijs die ik er in de SSZ voor betaalde (alles van Strip2000, vermoed ik).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...