Ga naar inhoud

vervormde herinneringen


cinco

Recommended Posts

Ze zeggen van bepaalde gebeurtenissen dat iedereen weet waar-ie was toen het gebeurde.

Ik was op mijn eerste werk de dag van 9/11 en weet nog dat ik die beelden op mijn bureau via youtube zat te kijken.

Klein probleempje echter met die herinnering: youtube bestond pas vanaf 2005.

En toch zegt mijn geheugen me dat ik die beelden van de WTC-aanslagen met die pagina-opmaak van youtube heb gezien.

Link naar reactie
40 minutes ago, retep said:

Nee daar heb ik geen last van

 

Toch niet voor zover je weet. Want dat is het hem juist, iemand is ergens van overtuigd tot blijkt dat ie zich dat verkeerd herinnert. Cinco wist ook nit dat zijn herinnering verkeerd was tot hij zich realiseerde dat dat niet klopte.

 

Het wordt nog ingewikkelder wanneer je niet de enige bent die zich iets op een bepaalde verkeerde manier herinnert:

 

what-is-the-mandela-effect-4589394_logo-

Link naar reactie

Als het onbewust is kan je natuurlijk niet oordelen of de herinnering correct is of niet. Als je je beperkt tot de wat grotere gebeurtenissen (bijv. start golfoorlog, 9/11, halve finale Hamburg, Elfstedentocht) kan ik me alles nog goed en correct herinneren.

 

Het extreem verhaspelen van herinneringen (Pseudologia phantastica) is trouwens een psychologische aandoening.

 

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/articles_1810pdf.pdf

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...