Ga naar inhoud

Ravine


niemand

Recommended Posts

ravine1-web.jpg

 

 

Ik heb RAVINE vol . 1 (*) gelezen, van Stjepan Sejic (en een heel klein beetje ook van Ron Marz).

Nu ja, het is meer dan lezen. Het is ondergaan. Verwonderen. Bewonderen. Joygasm :)

 

Het is lezen, kijken, terug bladeren, opzoeken in de bijlagen of op de landkaart, personages, plaatsen en gebeurtenissen onthouden, even pauzeren om te laten bezinken, verwonderd zijn, en toch, ondanks het pauzeren of opzoeken, werkt het wonderwel. Dat opzoeken of pauzeren is helemaal niet storend, ik bleef in het verhaal, en ik wou zo vlug mogelijk weten hoe het verder gaat, zonder dat ik me haastte. Je haasten is ook niet aangewezen, je zou veel te veel missen in het verhaal en de tekeningen.

Normaal gezien ben ik niet direct voorstander van zo’n fotorealistische tekeningen (of schilderijen) in strips, maar het is hier wel heel erg goed gedaan, en deze stijl past volledig bij dit soort strip en het verhaal.

 

 Ik was al lang geen fan meer van fantasy strips, wegens te veel reeksen, altijd queestes, en Arleston :P (kuch) maar deze reeks is helemaal anders, gelukkig. Ik vind het prachtig. Zéér goed.

De eerste helft van het boek is setting, inleiding en je moet verdomd goed opletten. Maar het is goed geschreven en heel goed te volgen. Eens de helft voorbij krijgt het verhaal meer vaart.

En ook de bijlagen heb ik heel graag gelezen. Normaal zie ik daar tegen op en lees ik dat dan ook soms niet, maar dat is nu niet het geval.  En ze voegen ook veel toe.

In het kort vertellen waarover het allemaal gaat, dat is niet mogelijk. De wereld waarin dit zich afspeelt, is zo goed beschreven, dat alleen die al beschrijven mij te veel tijd zo vragen.

 

Het is lang geleden dat ik mij een volledige zondagnamiddag (nu ja, met pauzes) zo heb geamuseerd met één boek. Toen ik het boek indertijd in de SSZ zag staan, en de platen bekeek, dacht ik dat dit niks voor mij was. Hoh! Ik was een beetje mis. I love it !

 

 

(*) de GN van Image. Deze is door DDB in drie gesplitst, waarvan twee delen reeds zijn uitgekomen. Het beste was geweest van deze GN niet te splitsen, maar het is nu niet anders. Wie dit in het Nederlands wil lezen, wacht beter tot het derde deel uit is, alvorens er aan te beginnen.

 

ravine_spread_page_28_and_29_by_nebezial

 

ravine_sample_issue_1_by_nebezial-d4gj6p

 

Nog iemand een review ? Positieve of negatieve ...

Ik weet dat niet iedereen hier positief over was, al begrijp ik het niet. ;)

Link naar reactie

Men heeft het inderdaad twee keer over een "Game of power", en dat is het ook, en één keer zegt men dat het winter wordt (maar dat zijn de gewone seizoenen, zoals wij die kennen), maar ik vond nooit dat het gestolen was van Game Of Thrones. Deze Ravine staat volledig op zichzelf.

Ja, er zitten dingen in die zo uit GoT of LotR (de Wanderers bijv) zouden kunnen komen (zelfs uit Star Wars, maar de Force heet anders, de Jedi heten anders), maar het is zo goed gedaan.

Vergelijken met LotR, GoT of zelfs SW, is in het geval van Ravine een compliment, en geen verwijt. :)

Link naar reactie

Volume 2 zou voor 9 oktober zijn, volgens de site van Image op vandaag. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen. ;)

 

https://www.imagecomics.com/comics/releases/ravine-vol.-2-tp

 

 

 

THE HIT FANTASY EPIC CONTINUES! The balance of power in the kingdom of Palladia is threatened, as schemers plot to overthrow the rightful king. Amid this turmoil, a sorcerer named Stein Phais and a dragon rider named Lynn de Luctes are Wanderers, blessed with great power and destinies that can shape the fate of nations. How long will it be before they are drawn into the conflict?

 

RAVINETPBv02_COV%28DONE%29_wlogo.jpg

Link naar reactie

De lettering op de plaat hierboven is niet de lettering zoals in het boek. Ik weet ook niet vanwaar die afbeelding komt, maar ik sta hier met het boek bij mij, en het is veel beter gedaan in het boek.

 

edit : de tekst is ook helemaal anders. Volgens de link komt de afbeelding van DeviantArt. Er is veel aan veranderd in de gedrukte versie.

Link naar reactie

Dat is denk ik de versie van Stjepan Sejic.

Mark Waid gaat daar dan nog veranderingen in aanbrengen etc.

 

Ron Marz, is het. ;)

 

 

Met de personages, landen, politiek & godsdienst, situaties en woordenschat nog vers in mijn geheugen, heb ik het boek herlezen zonder bijlagen te moeten raadplegen. Het was nu nog beter :)

Prachtig, vind ik dit.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

ik vond hem ZO leuk!! Hij heeft niets op met praten over Marvel of DC maar als je met hem praat over TopCow en zijn eigen projecten, over fetisjen en over ... gewoon MENSEN... dan gaat hij helemaal los!! Wat een verhalen, maar ook een hele brede interesse!

 

Een van de leukste mensen die ik ooit heb ontmoet!

 

Wel een werkBEEST!! Gunt zichzelf nauwelijks adem en blijft maar doorgaan met tekenen!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Gisteren toevallig deel 1 gelezen. Ik heb even moeten wennen aan de tekeningen, maar dit is een goeie Fantasy strip. Ik had gehoopt om snel deel 2 te kunnen kopen, maar het zal dus even wachten worden.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ondertussen is de release van Vol. 2 alweer opschoven naar 29 januari.  Ik heb geduld.

 

Ik weet nog dat ik in een interview las dat Sejic vier issues per jaar wilde doen verschijnen. Ik had toen al zoiets van: "gaat je niet lukken." Maar ach hij is nog altijd sneller dan GRRM. En als deel 2 ook maar half zo goed is als deel 1 is eht, het wachten meer dan waard geweest.

 

Overigens om nog een persoonlijke duit in het zakje te doen: ik zie dat Ron Marz nogal veel credit krijgt voor deze strip. Dat is onterecht. De strip is eigenlijk volledig van Sejic. Marz zijn contributie is miniem. Het enige wat hij doet is de teksten die Sejic schrijft wat aanscherpen. En niet altijd ten goede vind ik.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ondertussen is de release van Vol. 2 alweer opschoven naar 29 januari.  Ik heb geduld.

 

P.S. Voor degenen die deze fantastische strip nog niet hebben leren kennen en geen zin hebben in die luxe-edities van Dark Dragon Books : http://www.cheap-comics.com/ravine-tp-vol-01-p-12647.html?osCsid=hnu28d1sgebrq47vjpuu3u9926 (er is nog meer striplekkers aan bodemprijzen te vinden bij Cheap-comics)

 

 

RAVINETPBv02_COV(DONE)_wlogo.jpg

Nog bedankt he.....nu ben ik hierdoor gaan neuzen bij Cheap-comics....met gevolgen.....bedankt...alleen niet namens mijn portemonnee. :D

Link naar reactie

 

Overigens om nog een persoonlijke duit in het zakje te doen: ik zie dat Ron Marz nogal veel credit krijgt voor deze strip. Dat is onterecht. De strip is eigenlijk volledig van Sejic. Marz zijn contributie is miniem. Het enige wat hij doet is de teksten die Sejic schrijft wat aanscherpen. En niet altijd ten goede vind ik.

daar moet ik het mee eens zijn.

Maar eerlijk is eerlijk: Sejic's woorden/zinnen hebben echt meer aandacht nodig en daarom krijgt Marz zo'n hoge credits in plaats van ' editor '. En Sejic is hem dankbaar daarvoor. En daarom zoveel credits. Dat vertelde hij me persoonlijk, want die vraag brandde op mij lippen :)

 

Nog bedankt he.....nu ben ik hierdoor gaan neuzen bij Cheap-comics....met gevolgen.....bedankt...alleen niet namens mijn portemonnee. :D

 

hahahahahah! Way to go!

Ondertussen is de release van Vol. 2 alweer opschoven naar 29 januari.  Ik heb geduld.

 

dan heb ik wat langer de tijd voor de vertaling!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

in vergelijking met de meeste Franco-Belgische tekenaars (die vaak niet zo'n gedetailleerd tekenwerk afleveren) is het een overproductie van jewelste.

Tekenen - inkten - inkleuren kost ook meer tijd dan digital painting met zijn vele shortcuts.

 

Ik vind de oude manier ook een stuk mooier, maar ik kan Stjepan zijn werk ook zeker waarderen.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

En klaar met vertalen voor DarkDragonBooks!! YAY. Wat een prachtig werk is het toch!

 

Jammer van dit bericht

 

so...time to talk ravine

the book tanked...

and i mean the book tanked hard.

we are talking about 5000% losses on effort versus profit XD

on book 2 i received profits that would usually pay for me making 5 pages of a comic. ravine was a 160 page book

so... where do i take it from here

do i quit?

FUCK NO!

the book is good. i have no doubts about that. book 2 is far better than book 1 and book 3 will surpass them both

but the facts are simple. the book never found an audience.

so i have made a decision

i will apply to ravine the same approach i have done with sunstone

true, i never had any intention of publishing sunstone and it was the fans demand that made me make that decision. and you know what?

fans stepped up!

in fact the way things are going there is a good chance i will in late 2015 onward focus on sunstone very intensively. fans have more than earned it, and for that they have my most sincere gratitude

and now, i am going to do the same with ravine.

ravine is turning into a webcomic first format

don't get me wrong i have no delusions of making any big money from this book but it is a labor of love... looots and looots of love XD

same quality, same style, just, starting in 2015, book 3 will be posted page by page online first and as each book is finished it will be subsequently published in printed format

so there it is.

this is going to be my third deviantart account now XD it will take some time till i upload the first 2 books as i am reformatting them for an easier read

:iconwanderers-of-ravine:

and please, don't think this is a bad thing.

i can't even describe to you the love that i have for the webcomic format.
it is a far more immediate format that lets me interact with people more often and far easier

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...