Ga naar inhoud

Sjors en Sjimmie


AHMO

Recommended Posts

Vandaag is Sjors jarig!

100 jaar geleden op 2 februari verscheen hij voor het eerst in de krant.

Sjors werd speciaal voor de Sundaypapers verzonnen, die in 2 april 1922 van start ging

Een jaar later (1923) maakte hij zijn grote oversteek naar Frankrijk waar hij als Bicot in Dimanche-Illustre stond

Vandaar trok hij verder Europa in (Nederland, Vlaanderen, Wallonië, Duitsland, Servië) .

Misschien voor sommige onbekend,

maar als één van de eerste Amerikaanse strips dat in Europa officieel werd gepubliceerd.

Had deze strip heel veel invloed in de ontwikkeling van de Europese strips

Perry Winkle.jpg

Perry Winkle2.jpg

Perry Winkle3.jpg

Perry Winkle4.jpg

Perry Winkle5.jpg

Perry Winkle6.jpg

Link naar reactie

Ik weet dat Sjors ontstaan is uit Perry Winkle (omdat de Nederlandse tekenaar de Amerikaanse strips overtekende en na een tijdje zijn eigen verhalen maakte), maar ik zie de twee toch echt wel als verschillende reeksen/personages.

Is dat eigenlijk ooit geregeld geweest qua rechten? Weten ze daar in Amerika dat iemand in Nederland hun personage heeft 'geleend'?

Link naar reactie
53 minuten geleden, TDPB zei:

Ik weet dat Sjors ontstaan is uit Perry Winkle (omdat de Nederlandse tekenaar de Amerikaanse strips overtekende en na een tijdje zijn eigen verhalen maakte), maar ik zie de twee toch echt wel als verschillende reeksen/personages.

Is dat eigenlijk ooit geregeld geweest qua rechten? Weten ze daar in Amerika dat iemand in Nederland hun personage heeft 'geleend'?

Helaas jij gaat niet door voor de hoofdprijs, namelijk de koelkast 😉

In de begin periode werd Sjors overgetekend uit Dimanche-Illustre voor de blad de Humorist

(Dat was was in België en Nederland verkrijgbaar).

Hierover werd toendertijd geen copyright voor betaald.

Het was zo erg dat de Fransen Bicot meer een Franse strip liet lijken door bepaalde items te verfransen

Denk aan de Amerikaanse politie pet, die werd onder andere verfranst.

De Nederlanders tekende dat trouwens  letterlijk over, ook sommige namen werden letterlijk uit Frans overgenomen

Daar kwamen de Amerikanen in de loop der tijd achter

en toen is de strip Sjors tijdelijk stop gezet en ging het verder onder de naam Ukkie Wappie in het ABC magazine.

De strip was zo populaire in Nederland en België dat ze het weer terug haalde en toen ook maar gelijk copyright gingen betalen.

De nieuwste wekelijkse Sjors werd trouwens, in die tijd, een paar dagen eerder gepubliceerd dan in Amerika.

In 1938 Stopte de Amerikaanse Sjors in de Sundaypapers en toen heeft Frans Piët het in Nederland overgenomen

en ja, wegens copyright ging hij heel snel bij zijn oom en tante wonen eerste instantie zonder de Rebellenclub..

Maar zijn vriendjes van de Rebellenclub waren heel snel weer terug in de strip.

Pas na de tweede wereldoorlog kwam Sjimmie en toen gingen ze ook exotische reizen maken

en dat paste ook heel goed in de Nederlandse en Belgische blad de Panorama

Parallel kwam er ook een Sjors weekblad en na een valse start met Hans Ducro

Ging Carol Voges Sjors tekenen en die was, wel in zijn stijl, maar gewoon een vervolg van de Amerikaanse strip.

Dus nee het zijn geen verschillende personages, maar wel elke keer gemoderniseerd

en personages lenen gebeurd nu nog steeds, als je maar een andere invulling aan geeft

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, AHMO zei:

Dus nee het zijn geen verschillende personages, maar wel elke keer gemoderniseerd

en personages lenen gebeurd nu nog steeds, als je maar een andere invulling aan geeft

 

Daarom dat ik zeg dat ik ze als twee verschillende personages zie.

Er is ooit een splitsing in het universum geweest waardoor dat ene figuurtje evolueerde naar twee sterk afwijkende personages.

Als je ziet hoe Perry Winkle er later uit kwam te zien: 

afbeelding.thumb.png.272146ea353a3b571eb8ae8ef856c6fb.png

Link naar reactie

Zie het als evolutie theorie

ergens is er iemand met iets begonnen en allen zijn ze mee verder gegaan

Maar het begin is hetzelfde.

Het stamt allemaal van dezelfde Adam en Eva!

In Nederland vinden ze (ook Robert van der Kroft) dat het van Perry Winkle komt

Trouwens in 1969 was de laatste optreden van Sjors in Amerikaanse krant

Ik hebt ooit een aantal van die laatste afleveringen waar hij in afspeelde op de kop getikt

Tekenaar was trouwens Max von Bibber

Sjors13.jpg

Sjors14.jpg

Sjors15.jpg

Sjors16.jpg

Link naar reactie
27 minuten geleden, linthout zei:

Dat laatste wist ik niet. Leuk zeg! Daar zou ik meer van willen lezen.

 

ja, dat is een compleet andere strip geworden. Veel meer soap. Het begon toen Winnie in de oorlog haar man verloor terwijl ze zwanger was van een tweeling. De humor is er uiteindelijk volledig uit verdwenen.

De Nederlandse Sjors is veel dichter bij het origineel gebleven dan het origineel zelve.

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

ja, dat is een compleet andere strip geworden. Veel meer soap. Het begon toen Winnie in de oorlog haar man verloor terwijl ze zwanger was van een tweeling. De humor is er uiteindelijk volledig uit verdwenen.

De Nederlandse Sjors is veel dichter bij het origineel gebleven dan het origineel zelve.

 

 

Ja, maar die evolutie vind ik juist heel speciaal. Er zijn nog wel vroege strips die helemaal anders geworden zijn. Ik vind dat interessant. Of de figuren worden ouder. Was zo in Gasoline Alley denk ik.

Link naar reactie

Klopt helemaal!

De evolutie van de strip en ook de achtergronden maakt het leuk.

Maar ook de aftakkingen (Frans en Nederlands) hoe die verder zijn geëvolueerd.

Kolonel en Sally die sinds 1969 en 1975 de ouders zijn van Sjors en Sjimmie

is door een kronkel van Martin Lodewijk tot ouders van hun gebombardeerd

Dat kwam omdat hij meer terug wilde gaan naar de oorspronkelijke Martin Branner strip.

Alleen toen hij Sjors (begin jaren veertig) ging lezen had Frans Piët het al overgenomen en woonde Sjors al bij zijn Nederlandse oom en tante

En in de desbetreffende dorp woonde ook een kolonel met zijn dochter Sally waar hij vaak langs ging en dus waren beide ook veel in de strip te vinden.

Als een klein jongetje (Martin Lodewijk dus) kan je dan denken dat dan ook de ouders zijn.

Zodoende, door zijn jeugdherinneringen, zijn de Kolonel en Sally tot ouders gebombardeerd.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Ja, maar die evolutie vind ik juist heel speciaal. Er zijn nog wel vroege strips die helemaal anders geworden zijn. Ik vind dat interessant. Of de figuren worden ouder. Was zo in Gasoline Alley denk ik.

Bij Gasoline Alley bleef de vormelijke en inhoudelijke stijl van de strip wel min of meer hetzelfde. Bij Winnie Winkel is dat echt een compleet andere strip geworden. Denk niet dat er nog veel van dat soort voorbeelden zijn.

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

Sally is toch nog steeds de dochter van de Kolonel?

Wat ik bedoel is dat Sally de moederfiguur is en de Kolonel de vaderfiguur in dat eigenlijk vreemde samengestelde gezin.

En betreft Sally (en dit heb ik van Robert van der Kroft) , iedereen gaat er vanuit dat Sally de dochter is van de Kolonel.

Maar dat is ten tijde van Robert van der Kroft is dat nooit benoemd

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

Bij Gasoline Alley bleef de vormelijke en inhoudelijke stijl van de strip wel min of meer hetzelfde. Bij Winnie Winkel is dat echt een compleet andere strip geworden. Denk niet dat er nog veel van dat soort voorbeelden zijn.

Klopt!

De strip Winnie Winkle is alle kanten opgegaan

ze begon als Stenograaf, tijdens begin WW2 had ze een dansact, begon na WW2 met een mode bedrijf en eindigt als dectective

En ik kan ook geen andere strip bedenken die zoveel veranderd is

Gasoline Alley begon trouwens wel de eerste jaar met één plaatje (gag) per keer dat over auto's ging.

Maar toen was het al een strip dat over vrienden en familie ging

Link naar reactie
5 uren geleden, AHMO zei:

En betreft Sally (en dit heb ik van Robert van der Kroft) , iedereen gaat er vanuit dat Sally de dochter is van de Kolonel.

Maar dat is ten tijde van Robert van der Kroft is dat nooit benoemd

Maar daarvoor, in de Jan Kruis-versie noemt Sally de kolonel 'paps', dus dat lijkt me wel duidelijk.

Link naar reactie

Rob-vel werkte, begin jaren dertig,  op de schepen die tussen Europa en Amerika voer

In zijn vrije tijd, op die schepen, maakte hij tekeningen voor de passagiers.

Ik weet niet meer of hij dat voor de fun deed , of het een extra betaalde baantje was in zijn vrije tijd.

Maar op één van die trips ontmoette hij Martin Branner.

Die nodigde hem uit op zijn studio te komen werken.

Dat heeft hij een aantal jaren (halverwege) jaren dertig ook gedaan.

Dat was ook zijn leerschool voordat hij in Europa aan strips begon.

Dat verhaal staat trouwens heel goed beschreven in de album "Robbedoes door Rob-Vel".

Album is trouwens grappig en de reproducties zijn geen hoogvliegers.

Achtergrond verhaal in dit album vond ik wel in zijn geheel interessant.

Vooral de deel hoe hij (en ook anderen) aan de strip Robbedoes werkte.

 

RobbedoesRobVelIntegraal_001.jpg

Link naar reactie
  • 1 year later...

Theoretisch moet dat mogelijk zijn.

Maar nooit geprobeerd.

 

Het leuke is! Dat de Cd-rom niet zeldzaam is.

Oorspronkelijk werd deze CD-rom met doos verkocht.

Waarschijnlijk met weinig succes.

Daarom werd het later de CD-rom ook als extraatje bij een album toegevoegd.

Dus als je de oorspronkelijke doos zoekt..

Die is moeilijk verkrijgbaar.

 

afbeelding.png.4266fa53cba96dae70c51514565f777d.png

Link naar reactie
12 uren geleden, MarcusK zei:

@Air: Kan je die CD-ROM nog steeds afspelen? Het probleem is dat de huidige players niet eens meer weten wat een CD-ROM is.

Ik heb deze niet in bezit...

moest er plots aan denken, vroeger bij een vriend thuis mee gespeeld. En mogelijk gehuurd in de lokale bibliotheek destijds...

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Ik heb laatst jaar tweede hands een oude Jerome-Bloks-album met een CD-ROM eerbij gekocht. Die heb ik niet te lopen gekrijgt. Zal het met die tip van AHMO noch eens proberen. Vreemd dat zulke media van 15 jaar geleden al zo snel culturele artefakten zijn geworden die niet meer echt te gebruiken zijn (de meeste mensen heben waarschijnlijk niet eens meer een DVD-toestel).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...