Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (2)] doeninkske 6 vs. doeninkske 8


Yncke

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 17-01-24 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?

Kortom, welke van deze twee woningen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens woning zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Dommel.jpg.33f6b527ebaf195a97958128ef267

Dommel's thuis door Dupa.

 

cartoonesk

 

 

B

 

kiririr-updated.png.c771ca24be75b6a134b9

 

🥁

KIES VOOR P!!! 👍

 

Mijn inzending betreft de pantoffel-woonst van het musje Rififi van Guy Mouminoux, een musje dat in de jaren '70 kortverhaaltjes beleefde in het weekblad Kuifje/Tintin. 

 

Het betreft een musje dat in een van de eerste verhaaltjes een pantoffel kon bemachtigen (de omstandigheden herinner ik me niet meer volledig maar ik denk van een goede zwerver die het voor hem op een tak plaatste) en die dat inrichtte als zijn bescheiden woning. Rififi, als klein vogeltje met een goed hart, probeert te overleven in zijn buurt, met natuurlijk profiteurs, vleeseters, kwakzalvers, militairen, hoogwaardigheidsbekleders, enz. Soms is hij de pineut, soms ook niet. Hij is onder meer erg bevriend met een vegetarische (!) kater Leo, die "werkt" op een nabijgelegen boerderij (zijn officiële taak: muizen opeten; zijn loon: kost en inwoon).

 

Heb medelijden met dit arme en zwakke creatuur die het moet stellen met een zeer bescheiden pantoffel als woning! 😩 Prefereer niet die zwart- en witharige rijkaards die zich welgestelde woonsten kunnen veroorloven (ook als er eentje vroeger zogezegd kapitein van een vrachtboot was ⚓) en soms hun exquise rijkdom verborgen willen houden voor de buitenwereld 🐶. Neen, kies niet voor die kapitalisten, maar kies voor de kleine man! Voor een gevederde proletariër die het moet stellen met een zeer armoedige woonst waarin hij zich amper kan keren, zonder water, geen elektriciteit of gas, geen tv en geen internetbereik!! Je raadt het: kies P van  Pantoffel, de woonst van ons bescheiden musje Rififi die elke ochtend noodgedwongen zijn wasje buiten poedelnaakt aan de pomp moet doen! 

🎇

 

sporoi

Link naar reactie
  • Yncke pinned, unpinned en pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic
10 uren geleden, cartoonesk zei:

In de strip van Dommel kan alles, zoals in een tekenfilm, dat wil niet zeggen dat Dommel en Semafoor rijk zijn. Waarom zou Semafoor anders zo'n oud mormel als motor hebben?

 

dommel en moto.jpg

 

 

🙂

 

Buiten een chique bed lijkt Semafoor me niet rijk. Maar de (verborgen voor de buitenwereld) rijkdom van de hond Dommel doet me het ergste vermoeden. Het is me niet echt waarschijnlijk dat deze overdaad aan luxe met eerlijk werk is verkregen! Niet het feit dat het verborgen is is verdacht, want als je rijk bent en geen parvenu, dan loop je niet met je rijkdom te koop. Maar deze overdaad voor een simpel (lijkende) hond?

 

Nee, mijn neus bedriegt me niet: ik ruik iets louche! 🐽 

 

Stond hij toen soms aan het hoofd van de draaischijf  van de import van massa's en massa's blikken met rundvlees uit het China van Mao en konsoorten ten behoeve van de Europese restaurants? Blikken die geblikt zijn met massa's (Chinese) straatkatten? Dat is ook tegenwoordig een zeer lucratieve misdadige handel naar het schijnt.

Of is hij een jeugdverlokker ten dienste van de toenmalige USSR, die onrust stookt in de breinen van kinderen (opvoeding tot kattenhaat e.d.) via het toenmalig weekblad Kuifje. Zoals je weet was de USSR (nu vadertje Rusland) een land waar ze hun bevolking steevast honds behandelen en graag dat ook in Europa zien. En Russen vinden het fijn dat juist te doen in het weekblad van het communistenhatende Kuifje. Hoe kan dat beter dan via de beste vriend van de jeugd: de hond?   Russen zijn trouwens zeer gul voor diegene die voor hen dit soort zaakjes opknappen!

 

Enkel Dupa kan uitsluitsel geven ... Maar hij is onbereikbaar in de eerste kloof van de achtste kring.😒

 

🙂

Link naar reactie

De strip Dommel is gespekt met absurdisme, dat niet letterlijk genomen moet worden (Dommel is soms Beethoven of de Zonnekoning, dat kan allemaal). Het interieur van zijn hok is trouwens maar 1 keer in 1 van de eerste gags te zien. Het is zijn thuis maar net zo lief slaapt Dommel naast Semafoor's bed in het huis. 

 

dommel slapen 2.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

In de strip van Dommel kan alles, zoals in een tekenfilm, dat wil niet zeggen dat Dommel en Semafoor rijk zijn. Waarom zou Semafoor anders zo'n oud mormel als motor hebben?

 

dommel en moto.jpg

 

Wie wil nu niet met een oude motor met zijspan rijden? Cooler dan dat wordt het toch? 

 

florence-vintage-sidecar-tour-motor-zijs

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
19 uren geleden, Waldorf zei:

Wie wil nu niet met een oude motor met zijspan rijden? Cooler dan dat wordt het toch? 

Ik meende "mormel van een motor" niet zo letterlijk. Ik vind het een mooi ding, ook al mankeert er in de strip meestal wat aan, en woont er een spook in! Het was uit boosheid, omdat ik Dommel moest verdedigen tegen kwade geruchten!

 

Hier een foto van Dupa met zo'n motor uit zijn collectie.

 

dupa oldtimers 3.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, cartoonesk zei:

Het was uit boosheid, omdat ik Dommel moest verdedigen tegen kwade geruchten!

 

Zo gaat dat nu eenmaal met verkiezingen. Heilige "doeninkjes" en hun bewoners worden niet ontzien. 😉

 

Ik zal hiermee besluiten met voormalig U. S. President Harry Truman aan te halen: If you can’t stand the heat get out of the kitchen. 🙃

 

Trouwens: je overwinning in deze ronde is in kannen en kruiken. Ik ben Trump niet, dus mijn gelukwensen. 🎇

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...