Ga naar inhoud

Collectie Millennium


Timhardt

Recommended Posts

eerder deed ik de collectie vinci (hier: http://www.stripdatabank.be/stripforum/viewtopic.php?t=13517&highlight=collectie+vinci)

 

en de colelctie rebel (hier: http://www.stripdatabank.be/stripforum/viewtopic.php?t=13794&highlight=collectie+vinci)

 

en de volgende weken/maanden herlees ik de hele collectie millennium (en daarna de 500 of losse blitz reeksen die ik heb) tussen al het nieuwe spul door. Ik lees het wel per reeks en niet op collectienummer

 

Vandaag:

 

1. Golden city 1. 15 jaar oud al, ik weet nog hoe enthousiast ik hierover was en eigenlijk ben ik dat nog steeds. Dit eerste deel is gewoon erg goed. Golden city is een geïsoleerde wereld waar alleen de rijken mogen wonen. Al de rest woont op het continent. Wanneer op een dag de vrouw van Golden City president Banks ontvoerd wordt, gaan de poppen aan het dansen. Introductieprijs toen was 700 BEF. Enorm duur voor 15 jaar geleden herinner ik me nog. (4,5/5)

Link naar reactie

Yay! Ik vind dat plezant om volgen, Timhardt die een collectie herleest.

 

 

Yay! Ik vind dat plezant om volgen, Timhardt die een collectie herleest.

 

 

hoera, een fan! ;)

 

deel 2: banks contra banks. 't gaat vooruit, ik heb deze albums misschien al 10 keer gelezen, dus ja...het deel waar banks uit zijn eigen stad wordt gezet, geconfronteerd wordt met een dubbelganger en met het feit dat zijn ontvoerde vrouw een cyborg is. Nog steeds zeer grote fun ,deze reeks (4,5/5)

Link naar reactie

deel 3: poolnacht.

de poging om banks helemaal te wissen uit golden city gaat verder. hij belandt in de gevangenis en wordt ingezet (aquanauten-gewijs) om gevaarlijke onderwateropdrachten uit te voeren. Zuster Lea's rol wordt echter groter en groter.

Beetje overgangsdeel, maar nog steeds heel leuk (4/5)

 

deel 4: goldy

beste deel totnogtoe. het verleden van banks en zuster lea wordt belangrijk. dit scenario steekt echt verduiveld knap in elkaar. de gladde tekenstijl is niet mijn favoriette dikwijls, maar hier past het wel vind ik. 't is ook erg bedrieglijk ergens, het is zoals een of andere cocktail: het loopt verdraaid makkelijk binnen, maar op het einde zit er een nasmaak aan die het geheel toch weer erg vernuftigd maakt. Met het risico dat je je erdoor laat misleiden en je het zo mist. DIt is ook het deel met de national geographic reportster, één van de weinige mensen die aan de kant van banks staan en het deel waar de gemaskerde lijkenpikker een grote rol krijgt toebedeeld. Top! (5/5)

Link naar reactie

Ik volg ook hoor. Je bent wel met een goeie begonnen. Ben benieuwd naar de rest want volgens mij zit er ook een hoop brol in die collectie (maar ik laat mij graag overtuigen ;))

 

alles in volgorde he, eerst golden city, dan sirene, dan silo, ....

ben zelf ook benieuwd hoe het uitdraait en welke reeksen ik nog wil vervolledigen.

Link naar reactie

Deel 5 het dossier harrisson

Vermomd als één van zijn eigen agenten dringt harrisson zijn eigen golden city binnen om het geheim te ontsluieren. De laatste woorden van de architect van Golden city blijken erg belangrijke te zijn geweest.

In ware james bond stijl lukt het hem om veel antwoorden los te peuteren. En hoewel er een verhaal bovenop wordt gebouwd, voelt dit niet echt geforceerd aan.

Die pelikaan blijft trouwens een geweldige vonds. Very nice

 

(4/5)

 

Deel 6 Jessica.

Deze kocht ik later bij van Silvester. Dit heeft dan weer meer weg van Indiana Jones’ avonturen. Alle losse draadjes worden vakkundig samengeweven.

Voor mij is dit echt een avonturenstrip zoals serie XIII, maar dan in een futuristisch jasje. Met dit verschil dat deze eerste cyclus heel goed uitgebalanceerd is en op tijd stopt, ook belangrijk vind ik.

Mensen die me kennen weten dat ik graag wat vanalles lees (comics, manga, eurostrips) en na de eerste cyclus is het goed geweest voor me.

Ik blijf erg blij met dit afgerond verhaal. Zeer goeie reeks.

 

(4/5)

Link naar reactie

Golden city is inderdaad één van de beste reeksen uit de Millennium stal.Het was een dure aankoop toen het eerste deel

verscheen lang geleden,maar o zo mooi uitgegeven door Matton.

Dit jaar herlees ik nog de reeksen Stadsvertellingen en Mobilis.Ik meen dat Kontiki ooit zei dat het laatste deel van Malemort

nog vertaald zou worden.Zo hebben we iets om weer naar te verlangen...

Link naar reactie

Sirene 1 en 2

 

De prins leidt een liederlijk leven. Exuberante boottochtjes met de nodige drank en seks zijn dagelijkse kost.

Maar halfdronken valt hij overboord en wordt net op tijd gered door een Sirene.

De prins besluit om haar in het koninkrijk op te nemen, maar om geldredenen zou een ander huwelijk meer opportuun zijn.

 

Verhaal doet denken aan het eerste deel van Meesters van de gerst, waarbij er ook gekozen moet worden tussen trouwen uit liefde of voor de zaak.

 

Oh: en sirenes: worden die niet geboren uit het schuim van een teleurgestelde liefde?

 

Eerste deel is erg goed (4,5/5)

Tweede deel een doorslagje daarvan en bovendien minder samenhangend van verhaal (3,5/5)

Tekeningen zijn beide delen verbluffend. Denk aan Civielo of aan Xoco, maar deze keer ook mét een steengoed verhaal (zeker dat eerste deel)

Link naar reactie

Deze box beschouw ik als integrale B)

 

c03080f6-198a-11e3-9ffb-be183e3a71be.jpga72b9f3e-bbe6-11e2-8868-b1bc4628411f.jpg

 

nogal een hele dure integrale :) Zoveel budget heb ik helaas niet. Dat wordt tweedehands zoeken dus. Of wachten op de spotify voor strips  B)

 

Trouwens op de site van silvester kan je deel 6 niet meer bestellen, dus dat zou dan een onvolledige box zijn.

Link naar reactie

Silo

 

Ik ben fan van ledroit. requiem vond ik verhaaltechnisch wat minder, maar reeksen als Sha & De kronieken van de zwarte maan (beiden afgerond) draag ik hoog in mijn vaandel.

Silo valt te lezen als een oneshot. Science fiction. Zwart en deprimerend zoals ik het graag heb. Een vergelijking met de film Pitch Black dringt zich op.

 

In de wereld van Silo is 99% van de mensheid uitgestorven door een bacteriologische oorlog. De overlevenden trokken zich nadien terug in ondergrondse schuilplaatsen, in de hoop te overleven. Wanneer echter de hoofdcomputer dreigt uit te vallen, dringt een expeditie naar de buitenwereld (en naar nieuw materiaal) zich op.

 

Ledroit tekent in Silo minder uitbundig dan in andere reeksen: hij dwingt zijn kleine tekeningen van wit rood en zwart binnen de zwarte kadrering, iets wat perfect binnen het claustrofobische verhaal past.

 

Als one shot is het erg goed te lezen, hoewel Silo wel bedoeld was als reeks, getuige het open einde. Maar Ledroit had er geen zin meer in. What a waste. Ik ben hier wild van, maar dat kan aan mij liggen: ik denk dat de meesten het saai zullen vinden doordat heel veel van het verhaal uit het standpunt van de verteller wordt beschreven. (5/5)

Link naar reactie

Malemort 1+2

 

Ik hou wel van Stalner. Ketens van vuur vond ik heel sterk. Het kruis van cazenac, zelfs Malheig las ik graag :)

Overwegend geen wereldschokkende dingen, maar steeds boeiend en vakkundig gemaakt. Bourgeon light.

 

Malemort heeft een middelleeuwse setting waar Anthea de hoofdrol voor zich neemt. Zij is grootgebracht in een bordeel en beweert al die jaren dat ze de dochter van een ridder is, hetgeen vaak op hoongelach kan rekenen. Op een dag vind ze een gewonde ridder in het bos die ze verzorgt. Maar weet ze wel wie ze in huis neemt? En welke aanverwante problemen?

 

Niets wereldschokkends dus, dit effent geen nieuwe paden, maar op het einde van dat tweede deel wil ik beslist verder lezen en heb me zeker geamuseerd.

 

Benieuwd of ik na deel 4 (tot zover is het totnogtoe vertaald, piktte niemand dit nu al op?) nog verder wil lezen. :)

 

(3,5/5)

Link naar reactie

Mallemort is absoluut een goede strip en mooi afgerond met deel 5. Geen idee wat het onvertaalde deel 6 te bieden heeft?

 

Golden city is wat mij betreft ook een top strip, wel deel ik de mening van Koen dat het zesde deel echt over de top was, men heeft hier echt teveel in willen stoppen, jammer maar daarom nog wel een zeer fijne strip om te hebben.

Link naar reactie

Malemort 1+2

 

Ik hou wel van Stalner. Ketens van vuur vond ik heel sterk. Het kruis van cazenac, zelfs Malheig las ik graag :)

Overwegend geen wereldschokkende dingen, maar steeds boeiend en vakkundig gemaakt. Bourgeon light.

 

Malemort heeft een middelleeuwse setting waar Anthea de hoofdrol voor zich neemt. Zij is grootgebracht in een bordeel en beweert al die jaren dat ze de dochter van een ridder is, hetgeen vaak op hoongelach kan rekenen. Op een dag vind ze een gewonde ridder in het bos die ze verzorgt. Maar weet ze wel wie ze in huis neemt? En welke aanverwante problemen?

 

Niets wereldschokkends dus, dit effent geen nieuwe paden, maar op het einde van dat tweede deel wil ik beslist verder lezen en heb me zeker geamuseerd.

 

Benieuwd of ik na deel 4 (tot zover is het totnogtoe vertaald, piktte niemand dit nu al op?) nog verder wil lezen. :)

 

(3,5/5)

 

 

deel 3 (3,5/5)

deel 4 (3/5)

en deel 5 (4/5)

 

inderdaad mooi afgerond op een toch nog redelijk onverwachtte manier. Ik heb geen idee wat er in deel 6 wordt opgevoerd en om eerlijk te zijn: aan mij heb je geen koper met een evt vervolg. Ik kan wat ik hierboven heb geschreven alleen maar beamen: fijne reeks. Bourgeon light, geen top, maar toch ver boven de middelmaat van wat er doorgaans verschijnt. Prima 5-luik.

 

Op naar de volgende! (maar eerst een kleine rustpauze van een paar dagen om wat nieuw spul te lezen. Vandaag toegekomen: ooku 9 waarbij ik wacht tot het afsluitende deel 10 om alles te lezen, SW legacy 3 die ik later ook allemaal herlees, misschien wel op vakantie, blade of the immortal 28 die ik allemaal ga herlezen na het laatste deel 30 en the invisibles van morrisson die ik nu ga lezen. Daarna doe ik weer verder met de millennium)

Link naar reactie

opaal 1/2/3

 

arleston reeks. dan weet je wat je mag verwachten. Een voorspelling, een queeste, en divers gezelschap dat bestaat uit de wat onhandige held tegen wil en dank, de schone, de gids en een dier. Leuk, maar op den duur ook erg voorspelbaar.

Ik heb me hier mee geamuseerd, maar heb geen behoefte om verder te lezen, gewoon omdat het verhaal op het einde van deel 3 (waar de titanen naartoe zijn gegaan) van geen belang meer is.

 

Pellet is wel een veel betere tekenaar dan Tarquin (van lanfeust)

 

deel 1: 3/5

deel 2: 3,5/5

deel 3: 3/5

Link naar reactie

Mobilis 1.

 

bekentenis: ik ben niet zo aan andreas. arq de eerste cyclus vond ik nog goed, de rest niet meer. cromwell stone kon ik niet doorkomen. rork en capricornus nog nooit geprobeerd.

dit eerste (ingekleurde) deel van mobilis is echter bijzonder goed te noemen.

 

Ross Nevada is een beginnend schrijver die moeite heeft om een uitgever te zoeken. hij weigert elk ander werk aan te nemen, maar moet op den duur en om den brode dat toch doen. Eerste deel vol mysterie & ingehouden spanning. Zeer goed.

 

(4,5/5)

Link naar reactie

Mobilis 2.

 

Ross Nevada mag een stijloefening doen, om zijn boek 'de asceten' meer stem te geven. hiervoor mag hij van zijn uitgever de biografie schrijven van een steenrijke stinkert. maar hij komt in een wespennest terecht.

 

Niet meer zo sterk dan het eerste deel, maar nog steeds heel goed. (4/5)

Link naar reactie

Mobilis 3

 

Ross Nevada tracht een stukje van de puzzel op te lossen, maar blijkt zelf een stukje te zijn, zoiets.

Ik vond dit een sterk drieluik, haast voor niets (10EUR ofzo) te koop voor alles in HC.

Misschien geen voer voor echte Andreas fans, maar ik vond dit mooi rond gemaakt.

 

(4/5)

Link naar reactie

Mobilis ligt hier ook nog op mijn pakket te herlezen.Was me goed bevallen vroeger maar is eigenlijk een compleet vergeten drieluik geworden.

Goed dat deze reekjes eens opgevist worden , zo zijn er nog vele...

 

mee eens. iedereen sakkert steeds op talent, wel, nu minder, maar toch. Maar die collecties herbergen een heuse stripschat. Met wat rommel en onvertaalde delen tussen, maar dat valt erg goed mee als je ze herleest. uit de collectie millenium vinci ik enkel de vervolgen van rails (vooral van rails), cyberkiller en memory vasltrik. de rest was compleet (als serie of cyclus). Ik begin nu aan XXciel, de 5de reeks en de 5de volledige.

Link naar reactie

Moedig en lovenswaardig allemaal, maar mij overtuig je nog niet. Hoeft ook niet hoor, tot nu toe wordt ik alleen bevestigd dat ik de juiste krenten uit de Talent-pap heb gevist.

 

:)

ik doe het omdat ik het graag doe hoor, niet als moraalridder ;)

en ik deel het omdat er een forum voor is he, en omdat ik er zelf heel veel van haal, mag je af en toe wel eens iets teruggeven ;)

Link naar reactie

XXieme ciel.com.

het perfecte testament van onze 20ste eeuw. Een virus breekt uit op de pc van eva stern, een oude dame, en neemt haar weer mee naar de belangsrijkste gebeurtenissen uit de vorige eeuw.

geweldig in beeld gebracht door hislaire die de tekenstijl van Bilal in goeie dagen benaderd.

Ik heb delen 3 en 4 ook gelezen maar weer weggedaan omdat ik ze een pak minder vond. Dit tweeluik is erg de moeite.

 

deel 1 4,5/5

deel 2 4/5

Link naar reactie

 

XXieme ciel.com.

het perfecte testament van onze 20ste eeuw. Een virus breekt uit op de pc van eva stern, een oude dame, en neemt haar weer mee naar de belangsrijkste gebeurtenissen uit de vorige eeuw.

geweldig in beeld gebracht door hislaire die de tekenstijl van Bilal in goeie dagen benaderd.

Ik heb delen 3 en 4 ook gelezen maar weer weggedaan omdat ik ze een pak minder vond. Dit tweeluik is erg de moeite.

deel 1 4,5/5

deel 2 4/5

 

Dus die twee delen vormen een afgerond geheel?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...