Ga naar inhoud

Recensie – Alexander De Grote: De Sandalen Van Hermes


Recommended Posts

Lekkere spaghetti

 

Het opstarten van een familiestrip is een riskante bedoening in het Vlaanderen van 2014. De kansen op de, o zo broodnodige, voorpublicatie om publiek te bereiken zijn bijna nihil. Standaard uitgeverij zet de ene familiestrip na de andere stop en dan zijn er ook nog de zogenaamde “nieuwe media” die om de hoek komen loeren om lezers af te snoepen. Men moet al van goeden huize komen om al dat geweld het hoofd te kunnen bieden…

 

En Bart Proost, de tekenaar van dit verhaal, blijkt inderdaad een hoog geborene. De Alex de Grote gags waarvan hij eerder al een album uitgaf werden voorgepubliceerd in diverse magazines: Strips2Go!, Strike, P@per, en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wat. En nu betrekt hij scenarist Barcas in het geheel om een eerste lang verhaal van zijn personage op ons af te vuren.

 

Het verhaal is simpel, zoals dat hoort voor dit soort strips: Alex hoopt de sandalen van de god Hermes te bemachtigen om zo zichzelf en zijn troepenkracht een voordeel te geven bij nakende veldslagen. Op de zoektocht naar dat schoeisel beleven Alexander en zijn bende uiteraard tal van dolkomische avonturen.

 

Meer valt er over het verhaal niet te zeggen. Dat doet er zelfs niet toe. De belangrijkste troeven van deze strip zijn de personages, hun eigenaardigheden en de humor die Proost en Barcas daaruit weten te puren. Alexander de Grote is klein en heeft een minderwaardigheidscomplex, legeraanvoerder Hephaestion twijfelt tussen eerbied of erotische gevoelens voor Alexander en de Spartaan Diomedes heeft een fobie die ervoor zorgt dat hij bij de minste aanraking in een blinde en verwoestende toorn ontsteekt.

Proost en Barcas vuren op alle cilinders: woordgrapjes, slapstick, innuendo, en dergelijke meer: het behoort allemaal tot hun arsenaal. De attente lezer zal ook opmerken dat de heren goed gekeken hebben naar hun voorgangers zoals Marc Legendre, Merho, Willy Linthout en Urbanus. Men kan slechtere voorbeelden bedenken.

 

Proost heeft de personages intussen stevig in de tekenpen zitten en trekt alle bekende registers open om de vaart erin te houden: vluchtlijnen, sterretjes boven hoofden die tegen elkaar geslagen worden, stofwolkjes, uitpuilende ogen, overdreven en cartooneske mimiek: alle remmen worden losgegooid.

 

Op bijna elke pagina staan meerdere grappen. Niet elke grap is natuurlijk even geslaagd, maar als men met hagel schiet dan heeft men meer kans om doel te treffen. Met andere woorden: voor elk wat wils.

 

Veel lof dus, maar verwacht geen meesterwerk. Dat beogen de auteurs zelf ook niet. Het doel is entertainen en verstrooien en daar slagen zij met glans in.

 

Conclusie: Ik eet zeer graag kaviaar en oesters, maar niet dagelijks. Een goed bereide spaghetti bolognaise gaat er bijvoorbeeld ook goed in.

 

Alexander de Grote: De sandalen van Hermes

Scenario: Barcas

Tekeningen: Bart Proost

Strips2Go!

 

Prentjes en de cover op mijn blog: http://petermoerenhout.be/2014/05/26/recensie-alexander-de-grote-de-sandalen-van-hermes/

Link naar reactie

Ik ben blijkbaar geen attente lezer. De genoemde voorbeelden heb ik in dit verhaal niet herkend. Wel een zeer voor de hand liggende overeenkomst met Goscinny, wat natuurlijk ook geen slecht voorbeeld is.

 

. De attente lezer zal ook opmerken dat de heren goed gekeken hebben naar hun voorgangers zoals Marc Legendre, Merho, Willy Linthout en Urbanus. Men kan slechtere voorbeelden bedenken.
Link naar reactie

Damn! Ik wou eerst nog macaroni met kaas nemen, maar ik eet liever spaghetti... :-)

 

1 spaghetti, check. (Miljaar, had ie nu maar gezegd dat ie graag ne platte water drinkt, daar gaat onze winst). Jammer dat de recensie een dag na de verkiezing gepost werd, anders had ik de stemcomputer gehackt en Peter tot president van Europa en de Oeigoeren gestemd.

 

 

Ik ben blijkbaar geen attente lezer. De genoemde voorbeelden heb ik in dit verhaal niet herkend. Wel een zeer voor de hand liggende overeenkomst met Goscinny, wat natuurlijk ook geen slecht voorbeeld is.

 

Mijn (en Proosts) neus krult van trots. Vernoemd worden met Goscinny als referentie is veel te veel eer. Als Peter president is, mag jij Vice Prez zijn ;)

(Maar ook Legendre, Merho, Linthout en Urbanus zijn kanjers in hun vak)

 

 

Link naar reactie

Heel leuke recensie ! Heb idd ook genoten van dit album.  Toen 'Alexander' enkel als gag in P@per verscheen, was dat altijd het eerst dat ik las (samen met Caztar).  Mijn leerlingen van het tweede jaar hebben dat in mijn powerpoints ook al gemerkt...

 

:cheerf2:  :cheerf2:  :cheerf2:  :cheerf2:  :cheerf2:

Link naar reactie

Ik zeg niet dat je even goed bent, he :e012:

 

dat had ik inderdaad ook zo niet geïnterpreteerd. "een voor de hand liggende overeenkomst met Goscinny" vind ik al een zeer mooi compliment, nergens reden om te denken dat er meer bedoeld wordt dan dat. ;)

Link naar reactie

Na de waspoederstrips de spaghettistrips. Moet kunnen. Ken Alexander uit de P@per, altijd goed voor een brede glimlach.

 

 

I like it!

 

 

na deze mooie woorden is er hier ook een brede smile. 

 

smileys_Laugh.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...