Ga naar inhoud

Recensie – Ontboezemingen


Recommended Posts

Tranches de vie

 

Olivier Pont leverde tien jaar geleden het magistrale tweeluik “Over de grenzen van de tijd...” af. Dat de man kan tekenen en schrijven wisten we dus al. Toch is “Ontboezemingen” een verrassing en dat door de insteek.

 

Pont presenteert in dit boek zeven korte verhalen. Allemaal hebben ze een vrouw als hoofdpersonage en allemaal gaan ze over borsten. Die zin alleen al zou ervoor kunnen zorgen dat bepaalde lezers/lezeressen allerijl naar de stripwinkel hollen, maar gelukkig is er meer.

 

De verhalen in dit boek gaan allemaal over de positie van de vrouw in hun deeltje van de maatschappij en de problemen, verlangens en gevolgen daarvan. Pont pakt het zeer evenwichtig aan door allerhande vrouwen te laten schitteren: jong, oud, blank, zwart, dik en dun, allemaal passeren ze de revue. Eén verhaal speelt zich af in Afrikaans land, een ander tijdens de jaren zestig (environ).

 

De verhalen of hun plot beschrijven zou uw leeservaring verpesten, dus daar gaan we niet verder op in. In plaats daarvan kan ik u melden dat elk verhaal een pareltje is. Vrees geen overdreven poëtisch geneuzel of literair gedoe, alle verhalen zijn down to earth en geworteld in het leven van alledag. Door de spaarzame en rake dialogen en de sfeervolle tekeningen weet Pont echter wel de realiteit een magische sfeer mee te geven. U kent dat wel: schoonheid zit in alle dingen, magie is overal, blablabla, maar in dit boek zijn dat waarheden als koeien.

 

Pont tovert dunnen lijnen op het papier die bijna als klare lijn bestempeld kunnen worden moest het niet zijn dat ze eerder schetsmatig geïnkt worden. Inkleurster Laurence Croix hanteert een bescheiden palet van lichte pasteltinten. De ademruimte die zo door de twee makers op de pagina’s gecreëerd wordt draagt bij aan de luchtige en dromerige sfeer van het boek.

 

Een luchtigheid die bedrieglijk is want in de verhalen zelf gaat het over borstamputatie, verplichte uithuwelijking, objectificatie, oversexualisering en emancipatie. Het feit dat Pont die onderwerpen op deze wijze presenteert maakt dat ze nog harder binnenkomen. De aanpak zorgt ervoor dat de besognes van de vrouwelijke sekse dichterbij komt dan ooit. De meisjes en vrouwen in dit boek zijn onze moeders, zusters, geliefden, ...

 

Het boek is bovendien prachtig uitgegeven met een harde en bedrukte linnen kaft. Kortom: een fantastisch cadeau voor alles en iedereen en een perfecte barometer om mensen uit uw omgeving mee te testen. Diegene bij wie dit boek geen snaar raakt is immers hoogstwaarschijnlijk een psycho- of sociopaat.

 

Ontboezemingen

Tekst & Tekeningen: Olivier Pont

Inkleuring: Laurence Croix

Dargaud

 

Prentjes en de cover op mijn blog:

http://petermoerenhout.be/2016/02/15/recensie-ontboezemingen/

 

 

 

Link naar reactie

Werd er niet gesteld: psycho- of sociopaat ? Wat is trouwens erger ?

 

Ach. ik denk dan maar dat Peter v. M. iets bedoelde als: wanneer deze muziek je niets doet dan heb je geen gevoel in je donder. Een overdrachtelijke zinsnede die de lezer niet perse moet wegzetten als gevoelloze rotzak maar aanstipt dat de recensist het bijzonder geweldig vindt. Ik nam het tenminste niet persoonlijk op (het boek trof bij mij namelijk geen snaar).

Link naar reactie

1. Ben, ik begrijp je frustratie i.v.m. Silvester wel hoor. Maar als ik je reacties hier en in 'Apache Junction' lees, lijkt het wel of de stripwereld door en door rot is. Terwijl je veel tijd en energie steekt in het uiten van je frustratie, kan je evengoed een berg prachtige strips lezen. Ik wil er gerust uitlenen aan een zacht prijsje, dan loop je alvast niet langer het risico om met onafgewerkte reeksen te zitten. :e012:

 

2.1. Peter, die vergelijking met Hitler is beneden alle peil. 2.2. Ik vraag mij al maanden af waarom je steeds nieuwe onderwerpen opstart, terwijl er zoiets bestaat als "Strip van de dag: Hier gaan we weer, voor al uw korte en langere recensies, is er slechts een adres, nl. hier!" Een alternatief dat ik erg smaak is "Stripbesprekingen Mc Roob". 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...