Ga naar inhoud

Hergé Museum


Recommended Posts

Gisteren heb ik dan eindelijk het Hergé Museum kunnen bezoeken. Ik weet het, een schande, wegens nu pas! Maar zelfs voor een Kuifje-fan als ondergetekende is Louvain La Neuve gewoonweg veraf gelegen. 

 

Soit. Bezocht dus. En genoten. Mooi gebouw. Mooie tentoonstelling. Schitterende werken van Hergé (men benadrukt sterk dat het meer dan louter Kuifje is). 

 

Alleen ... hoe bolwerken die dat financieel. Drie man aan de ingang, twee man in de shop, twee man in het restaurant. Op de twee uur dat we er zijn geweest waren er misschien hoop en al 30 bezoekers. Restaurant was leeg (we hebben als enigen een koffie gedronken), in de shop waren er 2 kijkers, geen kopers.

 

En dat op een druilerige zaterdag (=goed museummoment).

 

Hoe bolwerken ze dat financieel vraag ik me af.

 

Nog anderen geweest overigens? Ervaringen?  

Link naar reactie

Een jaar of twee geleden geweest en ongeveer hetzelfde verhaal (wel iets meer mensen). Rare vond ik dat er eigenlijk alleen een permanente tentoonstelling is (en ik geloof nog een kleine wisselende). Als ze ook tijdelijke tentoonstellingen zouden hebben,  zou er reden hebben om nog eens te gaan. Nu heb ik het wel gezien. Er is genoeg origineel werk en waarom niet af en toe een hele tentoonstelling rondom een bepaald album of van verwante auteurs. Het is een mooi gebouw maar Louvain La Neuve vond ik een naargeestig plaatsje.

 

De bezoekersaantallen schijnen ook tegen te vallen. 

Link naar reactie

Twee maal bezocht.

 

Ik vraag mij af welke buitenlandse toerist het in zijn hoofd haalt een extra verplaatsing te doen (met de trein, ik vermoed dat er geen shuttle busjes zijn ingezet vanaf centrum Brussel) om dit museum te bezoeken. Dit museum had in Brussel moeten staan, daarom niet in het centrum, maar dan toch vlot bereikbaar met tram/bus/metro.

Link naar reactie

Het museum IS dan ook verlieslatend. De financiering gebeurt door Moulinsart en het het privéfortuin van de weduwe. Ze waren te koppig om het museum in Brussel te laten optrekken. De fans zouden wel naar qlouvain-la-Neuve gaan. Oogkleppen en zo.

Link naar reactie

Het museum IS dan ook verlieslatend. De financiering gebeurt door Moulinsart en het het privéfortuin van de weduwe. Ze waren te koppig om het museum in Brussel te laten optrekken. De fans zouden wel naar qlouvain-la-Neuve gaan. Oogkleppen en zo.

Je moet al een 'die hard' fan zijn om die verplaatsing te maken, laat staan tweemaal.

 

Ik kom even terug op die buitenlandse toerist. Ik veronderstel dat het Hergé Museum in de reisgidsen niet vermeld staan onder de Brusselse bezienswaardigheden. Dus de toerist die wel wat belang stelt in strips en die de hoofdstad bezoekt, mist het Hergé Museum.

 

Dit Hergé Museum débacle is een staaltje van typische Brusselse/Belgische onkunde.

Link naar reactie

Twee maal bezocht.

 

Dan ben je al een diehard. 

 

Ik vraag mij af welke buitenlandse toerist het in zijn hoofd haalt een extra verplaatsing te doen (met de trein, ik vermoed dat er geen shuttle busjes zijn ingezet vanaf centrum Brussel) om dit museum te bezoeken. Dit museum had in Brussel moeten staan, daarom niet in het centrum, maar dan toch vlot bereikbaar met tram/bus/metro.

 

Museum had dus echt duidelijk in Brussel moeten staan, in de buurt van het stripmuseum.  Nu moet je wel heel erg geïnteresseerd zijn om er naar toe te gaan. 

Link naar reactie

Ik ben nooit in het museum geweest, maar ik vraag me eigenlijk hetzelfde af van die Tintin shops. Hoe kunnen ze eraan uit om dat draaiende te houden met een gamma dat in wezen toch wel zeer beperkt is?

De laatste keer dat ik voor de etalage stond in Brussel vond ik de kwaliteit van de paar beeldjes die daar stonden eigenlijk ook niet meer wat het geweest is. En daardoor leerde ik achteraf dan weer dat Leblon Delienne al een hele tijd terug failliet gegaan is? Amaai. Daar stond ik wel even van te kijken. Heb ik het juist dat de hype van al die beeldjes ook een beetje voorbij is? Er werden op den duur ook wel veel te veel van die beeldjes op de markt gebracht vond ik. Trop is te veel.

 

 

Ze waren te koppig om het museum in Brussel te laten optrekken.

 

Zouden ze in Brussel datzelfde mooie gebouw hebben mogen rechtzetten? Want mooi is dat gebouw wel.

Link naar reactie

In de kerstvakantie kwamen we terug van de Ardennen, en toen hebben we de afrit Louvain-la-neuve genomen. Parkeren valt daar niet mee. In het museum liep op dat moment vrij veel volk, en het restaurant zat vol (het was tussen 13 en 14 uur). Dat restaurant was een totale ramp: de bediening was beneden alle peil (tafels vol vuile borden en lege glazen, een kelner die voortdurend nergens naar toe leek te lopen met lege handen, een eeuwigheid wachten op eten en drinken). Het is een erg mooi gebouw, en op dat moment liep er ook een tentoonstelling over Hugo Pratt. Ik ga normaalgezien niet terug in dit leven.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...