Ga naar inhoud

Bruno Brazil - Achtercover De Nacht Der Jackhalzen


Olav

Recommended Posts

BRUNO BRAZIL "De nacht der jackhalzen" uitgave 1978 (alsook 1973 uitgave) heeft een achtercover met onderaan het hoofd van Bruno Brazil van de front- en en achtercover van het album "De versteende stad". (Er wordt dus op de achtercover niet een fragment van de frontcover van De nacht der jackhalzen overgenomen.)

Betekent dit dat alle Bruno Brazil albums, behalve het album "De nacht der jakhalzen", een uitgave hebben waarbij op de achtercover een deel van de illustratie van de frontcover van het album hernomen wordt?

 

(Hieronder de 1978 uitgave. Mijn exemplaar heeft "Lombard uitgaven" én "Een verhaal uit het jeugdblad kuifje" op de cover.)

 

post-442-0-12227300-1467230412_thumb.jpg

post-442-0-15787600-1467230392_thumb.jpg

Link naar reactie

Voor de Nederlandstalige uitgaven tussen 1975 en 1984 geldt dit inderdaad.

De heruitgaven vanaf 1995 hadden allen dezelfde backcover.

Ja, ik weet dat elk album een andere backcover had, maar is het correct dat enkel het album "De nacht der jakhalzen" op de achtercover niet een fragment  van de illustratie van de frontcover overnam? Dat was mij vraag.

En als dit zo is, waar zit de logica?

Link naar reactie

Ja, ik weet dat elk album een andere backcover had, maar is het correct dat enkel het album "De nacht der jakhalzen" op de achtercover niet een fragment  van de illustratie van de frontcover overnam? Dat was mij vraag.

En als dit zo is, waar zit de logica?

Het is niet zo. Op de achterkaft van de eerste druk van "Ogen zonder gelaat" staat geen fragment van de cover. En ook niet op de eerste druk van de achterkant van Deel 6 (Dodendans in Sacramento)

http://assets.catawiki.nl/assets/1/6/c/3/6c349d10-1a05-012b-746a-f7e9326dff5a.jpg

http://assets.catawiki.nl/assets/3/9/d/4/9d482b10-daaf-012c-867a-0050569428b1.jpg

 

Die backcover die jij toont, is trouwens ook gebruikt als backcover van de tweede druk van Ogen zonder gelaat

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/bruno-brazil/141829-ogen-zonder-gelaat

Link naar reactie

Het is niet zo. Op de achterkaft van de eerste druk van "Ogen zonder gelaat" staat geen fragment van de cover. En ook niet op de eerste druk van de achterkant van Deel 6 (Dodendans in Sacramento)

http://assets.catawiki.nl/assets/1/6/c/3/6c349d10-1a05-012b-746a-f7e9326dff5a.jpg

http://assets.catawiki.nl/assets/3/9/d/4/9d482b10-daaf-012c-867a-0050569428b1.jpg

Inderdaad, maar dit is geen antwoord op mijn vraag of "De nacht der jakhalzen" een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

De twee albums waar jij naar verwijst hebben een uitgave die WEL een deel van de cover overnemen. Daar gaat het om. En de vraag was -ik herhaal- of "De nacht der jakhalzen" eveneens een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

 

 

Die backcover die jij toont, is trouwens ook gebruikt als backcover van de tweede druk van Ogen zonder gelaat

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/bruno-brazil/141829-ogen-zonder-gelaat

Dat weet ik ook. Maar is geen antwoord op mijn vraag of "De nacht der jakhalzen" een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

Link naar reactie

Echte logica moet je niet zoeken bij die uitgaven,

 

Alle albums hebben een uitgave met op backcover een deel van frontcover, behalve één album dus niet. Daar zit inderdaad geen logica in. Welke uitgever bedenkt nu zo'n slordigheid?  

 

 

soms is het ook zo dat de eerste drukken van Lombard in de lijst ook de titel van het boek staat, bij de herdrukken van Helmond dan weer niet.

Heb je het nu over de titel die ook op de achtercover wordt herhaald onderaan?

Tja, daar ging dan ook mijn volgende vraag over gaan als ik ooit uit die eerste vraag kan afronden. 

Wat blijkbaar is het dus niet enkel Helmond die die titels wegliet. Ook Lombard uitgaven liet titels weg. Ik heb hier Versteende stad en Commando Kaaiman zonder die titel onderaan, en uiteraard ook Nacht der Jackhalzen.

En dat is dus allemaal zomaar omdat het lukraak zo geschiedde, zonder dat het om een bepaalde reeks uitgaven betrof of dergelijke?

Link naar reactie

Alle albums hebben een uitgave met op backcover een deel van frontcover, behalve één album dus niet. Daar zit inderdaad geen logica in. Welke uitgever bedenkt nu zo'n slordigheid?  

 

 

Heb je het nu over de titel die ook op de achtercover wordt herhaald onderaan?

Tja, daar ging dan ook mijn volgende vraag over gaan als ik ooit uit die eerste vraag kan afronden. 

Wat blijkbaar is het dus niet enkel Helmond die die titels wegliet. Ook Lombard uitgaven liet titels weg. Ik heb hier Versteende stad en Commando Kaaiman zonder die titel onderaan, en uiteraard ook Nacht der Jackhalzen.

En dat is dus allemaal zomaar omdat het lukraak zo geschiedde, zonder dat het om een bepaalde reeks uitgaven betrof of dergelijke?

Zo kun je het bezien, in de jaren '70 hadden ze nog geen computers met copy en paste dus moesten ze goed voorbereiden of alles telkens opnieuw creëren. Toen hadden ze ook nooit gedacht dat we daar nu zo'n een belang aan zouden hechten.

 

Betreft die titels en Lombard vs Helmond verschillen heb ik daar wel werk in gestoken en dat zou je moeten zien op de Catawiki site, al blijft het een ingewikkelde zaak.

Link naar reactie

Inderdaad, maar dit is geen antwoord op mijn vraag of "De nacht der jakhalzen" een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

De twee albums waar jij naar verwijst hebben een uitgave die WEL een deel van de cover overnemen. Daar gaat het om. En de vraag was -ik herhaal- of "De nacht der jakhalzen" eveneens een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

 

 

Dat weet ik ook. Maar is geen antwoord op mijn vraag of "De nacht der jakhalzen" een uitgave heeft gekend waarbij op de backcover een deel van de cover van DAT album werd hernomen.

 

Er zijn geen uitgaven van  De nacht der jakhalzen waar een deel van de frontcover op de backcover terugkomt..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Alle albums hebben een uitgave met op backcover een deel van frontcover, behalve één album dus niet. Daar zit inderdaad geen logica in. Welke uitgever bedenkt nu zo'n slordigheid?  

 

 

Heb je het nu over de titel die ook op de achtercover wordt herhaald onderaan?

Tja, daar ging dan ook mijn volgende vraag over gaan als ik ooit uit die eerste vraag kan afronden. 

Wat blijkbaar is het dus niet enkel Helmond die die titels wegliet. Ook Lombard uitgaven liet titels weg. Ik heb hier Versteende stad en Commando Kaaiman zonder die titel onderaan, en uiteraard ook Nacht der Jackhalzen.

En dat is dus allemaal zomaar omdat het lukraak zo geschiedde, zonder dat het om een bepaalde reeks uitgaven betrof of dergelijke?

In de jaren '70 keken uitgevers totaal anders tegen (her)uitgaven aan dan anno 2016. Het werd simpelweg niet belangrijk genoeg gevonden om de druk te vermelden, jaartallen te vermelden of uniformiteit consequent door te voeren.

 

Misschien hadden ze nog een restpartij backcovers over toen ze begonnen aan het herdrukken van Bruno Brazil. Mogelijk zijn de herdrukken bij verschillende drukkerijen weggezet... wie zal het zeggen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dan voor info.

Lijkt mij echt amateurisme die 70'er jaren. In dit opzicht lijkt het mij zelfs een klein wonder dat er een paar covers dus wel degelijk hetzelfde stramien volgden...

 

 

Hoezo amateurisme? In die tijd vond niemand dat echt belangrijk (op een handvol verzamelaars na misschien). Strips waren er vooral om te lezen. Veel vervelender waren de gelijmde albums in die tijd. Als je die opendeed hoorde je een "krak" en brak de lijm en had je losse pagina's.

Link naar reactie

Hoezo amateurisme? In die tijd vond niemand dat echt belangrijk (op een handvol verzamelaars na misschien).

Het gaat niet of iemand het belangrijk vindt of niet. Het gaat over het feit of het al dan niet logisch is dat bij een nieuwe uitgave van albums beslist om de backcover aan te passen door een deel van de cover van het album te hernemen, maar bij één album doet men dat dus niet. Ik beschouw dit - en je mag het woord kiezen- nalatigheid, amateurisme, slordigheid.

Link naar reactie

Het gaat niet of iemand het belangrijk vindt of niet.

 

Het gaat over het feit of het al dan niet logisch is dat bij een nieuwe uitgave van albums beslist om de backcover aan te passen door een deel van de cover van het album te hernemen, maar bij één album doet men dat dus niet. Ik beschouw dit - en je mag het woord kiezen- nalatigheid, amateurisme, slordigheid.

 

Hoe konden ze nu op de backcover een stuk van de frontcover hergebruiken, als de frontcover alleen de schurken bevat? Was het dan beter geweest om de brandweerkraan op de achtercover te zetten? 

 

Maar wat doet her eigenlijk nog toe wat een onbekend iemand van de layoutafdeling veertig jaar geleden met een backcover deed? 

Link naar reactie

Hoe konden ze nu op de backcover een stuk van de frontcover hergebruiken, als de frontcover alleen de schurken bevat?

 

 

 

Daar zeg je wat: op de achtercover mogen geen afbeeldingen met alleen schurken afgebeeld worden, maar dus wel op de frontcover????  :e010: 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...