Ga naar inhoud

Pinkie Pienter (J.h. Koeleman)


rmgvs

Recommended Posts

Ik denk hier al een paar dagen aan, en kan er maar niet opkomen.

 

Wie kan me helpen?

 

Eind jaren 60 kreeg ik van mijn vader een paar stripboeken. Ze waren volgens mij alleen bij de Hema te koop. Volstrekt onbekend. Kenmerken:

 

  • Er waren meerdere delen, ik dacht dat ik er zelf 3 in bezit heb gehad.
  • Beetje stijl van Kuifje, maar dan klungeliger getekend, zelfde soort verhalen, een alleenstaande jongeman die avonturen beleeft (boeven tegenkomt etc)
  • Dus niet realistisch
  • Kleur, niet zwart-wit
  • gewone dikte, zal wel zo'n 50 blz zijn geweest
  • goedkoper papier
  • prijs denk ik 1,25 of 1,50 gulden
  • ik denk circa 1969, maar kan ook 1970 of 1971 zijn geweest
  • Geen bekende tekenaar of auteur, misschien was het wel iets wat vertaald was
  • Naam van de tekenaar was volgens mij niet een gewone naam (Piet Jansen of zo) maar een afkorting of acroniem?
Link naar reactie

Das fraaie strip, heb ik ook gelezen destijds, maar deze is van later. Is trouwens ook goed/beter getekend. Stond volgens mij ook wekelijks in een blad (Sjors of Pep).

 

Maar sfeertje lijkt er wel op, Willem Peper heette ie echter niet.

 

Nee, was echt knulliger getekend (ken je Billie Turf strips, ook knullig getekend, maar was niet in Kuifje-stijl).

Link naar reactie

Nee, was echt knulliger getekend (ken je Billie Turf strips, ook knullig getekend, maar was niet in Kuifje-stijl).

 

 

Dat hangt sterk af van de tekenaar, Eric Roberts zijn tekenwerk was schitterend. (er zitten er ook enkele in de eerste Nederlandstalige bundelingen).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Sorry voor B Turf, was niet zo respectvol van me en ik ben ook geen kenner. Weer vanuit herinnering (waarvan we weten dat die niet zo betrouwbaar is na al die jaren), wat er in mijn jeugdjaren in de Sjors stond, vond ik geen hoogstandjes op tekengebied. Als er een taart of iets lekkers 'geurde' dan moest er blijkbaar in woorden iets ter toelichting worden bijgezet ('Heerlijke bakgeur' en dan met die kringeltjes erbij).

 

Plaatje hieronder bijvoorbeeld, net even gegoogled, is inderdaad wel ongeveer wat ik me herinner. Met grote letters 'Kraaak' erbij zetten, ja zo ging dat toen. Kwestie van smaak natuurlijk ook.

 

 

 

 

post-985-0-22284600-1473174454_thumb.jpg

Link naar reactie

Tja, inderdaad, het benadrukken van geluiden is van alle tijden. Niet zoveel mis mee. Het gaat nog verder als je ook geuren gaat toelichten, dat bedoelde ik met 'lekkere lucht van gebakken vis' wat ik me kan herinneren van Turf. Nog weer een stap verder (maar daar ken ik geen voorbeelden van) is het als er een meisje komt aanlopen en je zet er met een pijl bij 'Mooi meisje' (verzin je eigen voorbeeld). Je hoopt toch dat de tekening juist die gedachte bij de lezer/kijker oproept.

Link naar reactie

Tja, inderdaad, het benadrukken van geluiden is van alle tijden. Niet zoveel mis mee. Het gaat nog verder als je ook geuren gaat toelichten, dat bedoelde ik met 'lekkere lucht van gebakken vis' wat ik me kan herinneren van Turf. Nog weer een stap verder (maar daar ken ik geen voorbeelden van) is het als er een meisje komt aanlopen en je zet er met een pijl bij 'Mooi meisje' (verzin je eigen voorbeeld). Je hoopt toch dat de tekening juist die gedachte bij de lezer/kijker oproept.

 

Deze strip zou duidelijk niets voor jou zijn:

 

post-23-0-70829500-1473257463_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...