Ga naar inhoud

Recensie – Disney Premium Nr. 1 & 2


Recommended Posts

Innovatief

 

In 1996 kregen een resem jonge stripmakers van de Italiaanse afdeling van Disney groen licht om eens iets nieuws uit te proberen. Donald Duck werd gecast als een duidelijk op Superman geïnspireerde superheld in een reeks eigen verhalen. Wegens het enorme succes volgde in 1999 een reeks verhalen rond detective Mickey Mouse in een noir sfeer. Sanoma brengt die verhalen nu uit in een vuistdikke pockets. In alle oneven nummers verschijnen de verhalen van Superdonald, in alle even nummers komen Mickey’s Mysteries.

 

Beide reeksen werden indertijd als zeer innovatief ervaren en dat zijn ze ook. Zo innovatief zelfs dat er amper een link is tussen deze verhalen en het Disney Universum. De enige dingen die effectief behouden worden zijn Donald, Mickey en enkele nevenpersonages. Die laatste zelfs enkel in de gedachten van Donald en Mickey en niet in de avonturen zelf. Zo vermeldt Donald zijn neefjes en Dagobert Duck en heeft Mickey het over zijn allerliefste Minnie, maar die komen niet in beeld.

 

Op zich is dat een zeer goede zet aangezien dat de makers een vrijgeleide geeft om, compleet los van enige continuïteit, volledig te freewheelen. Zelfs het stuntelige en opvliegende karakter van de oude Donald Duck is ver weg. Mickey daarentegen blijft een ingoede en brave Hendrik.

 

De gekozen genres lenen zich uitstekend tot pulp met een extreem hoog entertainmentgehalte en het feit dat iedereen een eend, muis of ander Disneydier is verhoogt het leesgenot. De makers spelen met de clichés van de genres en weten daar af en toe een verrassende draai aan te geven. De in deze bundels verzamelde verhalen hebben een heerlijk verschroeiend hoog tempo en zijn spannend tot op de laatste pagina. Bovendien worden Donald en Mickey omringd door een zeer uitgebreide, diverse en goed uitgewerkte cast.

 

Voor iemand die opgroeide met deze personages is het een gelukkig weerzien met ze, zeker nu ze in een meer volwassen setting gepresenteerd worden. Let wel, dit is geen ‘Watchmen’ of ‘The Dark Knight Returns’ en zelfs geen ‘Amoras’. De bundels zijn immers geschikt voor alle leeftijden.

 

De tekeningen, hoewel gemaakt door een hele hoop verschillende Italianen, zijn consistent en van een hoog niveau. Die van de Donald Duck Pocket zijn echter net iets interessanter omdat de flitsende science fiction gevechtsscènes zich uitstekend lenen tot enkele psychedelische en surrealistische tableaus.

 

De eerste pocket telt 352 pagina’s en de tweede 408. Aan 9.95 euro per stuk lijkt me dit het hoogste aantal pagina’s kwalitatief stripvertier voor het minste geld dat u zich momenteel bij de stripboer kan aanschaffen.

 

Disney Premium Nr. 1 & 2

Alessandro Sisti

Guido Martina

Elisa Penna

Giovan Battista Carpi

Tito Faraci

En nog vele anderen…

Uitgeverij Sanoma

Prentjes en de cover op mijn blog:
https://petermoerenhout.be/2016/11/30/recensie-disney-premium-nr-1-2/

 

Link naar reactie

Peter, zou je je recensies niet in één topic kunnen bundelen?

 

Kontiki doet dat ook voor de updates van de website, net als Veto, Marc Siroop enz.

Ik wil dat doen, voor mij is het gelijk, maar toen ik zoveel jaren geleden begon vroeg iemand mij om ze apart te plaatsen. Andere mensen vragen dan weer om enkel links te plaatsen.

 

Anders doen we een poll: Wat hebben jullie liefst?

 

1. Elke recensie, volle tekst, apart

2. Alle recensies in 1 topic, volledige tekst

3. Alle recensies in 1 topic, volledige tekst, enkel hyperlinks

Link naar reactie

Maakt mij niet uit of je ze volledig plaatst of met hyperlinks. Maar bundelen in 1 topic maakt het veel overzichtelijker.

volkomen mee oneens :)

 

-Peter plaatst de hele tekst hier, in plaats van clicks voor zijn site te pogen oogsten, hulde.

-Een topic voor een uitgebreide bespreking, waarop dan uitgebreid gereageerd kan worden, zonder dat de reacties op verschillende strips door elkaar beginnen te lopen, ook prima.

 

 

maar alles over de plastieken plunk 2016 kan wel in één topic

Link naar reactie
  • 11 months later...

Mickeys Mysteries is zo mooi getekend. Deze drie pagina's komen van Donald Duck Weekblad op Facebook:

13567147_1219377811420131_53757563213915

13592689_1219377771420135_13272330607175

Meer hier.

 

Elk oneven nummer gaat over SuperDonald en dat is dus deze serie. Ik vind het best fijn. Het is een lichte (niet deprimerend of duistere) versie van de typische Amerikaanse superheldenstrip. Ik ben verbaasd dat ze elke keer weer iets nieuws kunnen verzinnen, dat had ik niet verwacht. Er komen zo'n 11 pockets in totaal. Ik weet niet of ik het iemand zou aanraden. Voor comicfans is dit waarschijnlijk niet veel waard.

 

Pocket 2 en 4 gaat over Mickeys Mysteries. Duidelijk de beste serie. Vooral heel leuk om te zien hoe Mickey zich aanpast. Een echte aanrader.

 

Pocket 6 en 8 gaat over Darkwing Duck. Daar keek ik als kind wel naar tijdens het Disney Festival, maar ja... It didn't age well. Ik ben niet zo nostalgisch. Niets voor mij.

 

Binnenkort gaan ze normaal gezien ook X-Mickey uitgeven. Een fantasyreeks met Goofy als weerwolf. Blijkbaar niet veel nieuws. Gewoon de typisch uitgemolken Disneyverhalen met nu een laagje fantasy-verf eroverheen.

 

In Vlaanderen vind je ze enkel bij bol.com of als je van veel verzendingskosten houdt ook bij duckstadshop.nl. Vroeger was er in Leuven ook de Club en daar hadden ze strips van Sanoma, maar tegenwoordig is er enkel de Fnac, de Standaard Boekhandel en stripspeciaalzaken en die hebben niets van Sanoma. Krantenwinkels verkopen enkel hun vrouwentijdschriften. Ik vind het jammer dat deze strips geen eerlijke kans krijgen in Vlaanderen, maar ja. Ik mag blij zijn dat het na meer dan 15 jaar überhaupt vertaald wordt.

 

Oh, en strips verzonden door bol.com ruiken een beetje vreemd. Of misschien ruikt Nederland gewoon vreemd :D

Link naar reactie
Op ‎1‎-‎12‎-‎2016 om 00:38, Peter Moerenhout zei:

Anders doen we een poll: Wat hebben jullie liefst?

 

1. Elke recensie, volle tekst, apart

2. Alle recensies in 1 topic, volledige tekst

3. Alle recensies in 1 topic, volledige tekst, enkel hyperlinks

Voor mij is 1 het handigst. Een recensie met wat commentaren op die recensie of de besproken strip.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

image.thumb.png.4479802e69b2c9ef5c0d55ecd0049156.pngEr komt ook een reeks genaamd 'DubbelDuck', maar die zijn ook niet zo fijn. Gewoon flauwe James Bond-verhalen met Donald Duck en elke pagina een of andere verrassing. Tot dusver vind ik enkel SuperDonald en Mickeys Mysteries geslaagd.

 

In SuperDonald staan trouwens ook leuk uitziende b-verhalen over nevenpersonages. Sommige zijn helemaal geel met grijs.

image.thumb.png.f8aa16cd0c95ed1f35538c532c3282d0.png  image.png.2c853655e4d3c2efd42d1d4019aafa1f.png

image.thumb.png.4479802e69b2c9ef5c0d55ecd0049156.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...