Ga naar inhoud

Protanopia - Digitale Interactieve Comic.


fazerco

Recommended Posts

Ha! Laatst met mijn vader over gehad. Toen hij opmerkte dat hij nooit zou willen lezen op zijn iPad en we afdwaalden naar de toekomst van strips en prentjesboeken. We kwamen samen tot de conclusie dat deze wel een door bewegende beelden zouden kunnen vervangen worden. Hij toonde toen een app die bovenstaande deed met foto's. Dus dat kan eigenlijk ook met strips? Dacht ik zo. And here we are.

 

 

Ik denk dat dit wel eens de toekomst zou kunnen worden en het slechts een kwestie van tijd is alvorens we vaste waarden op deze manier zien verschijnen. 't Is in ieder geval interessant. Morgen onze pa zijn iPad maar eens ontfutselen. En ik het slechtste geval ben ik er zeeziek van, wat nog toepasselijk zou zijn ook. Optimale inleving. :)

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat is zeker niet de toekomst.

Wat krijg je hier? Een slechte tekenfilm.

Ze hebben al meer dan eens geprobeerd om 'beweging' te krijgen in strips.

Met Suske en Wiske en Kiekeboe ook dacht ik hebben ze iets dergelijks geprobeerd.

Het was me ook gevraagd maar interesseert me totaal niet.

Dat loopt altijd op niks uit.

Strips zijn strips en tekenfilms zijn tekenfilms.

Het is een leuke gimmick om die figuren even te zien bewegen maar meer niet.

Uiteindelijk is nagenoeg niemand geïnteresseerd in iets dergelijks.

Het doet me denken aan 3D strips met een brilletje

of die bewegende covers van DC van een jaar of twee geleden.

Even leuk maar meer niet.

 

 

 

Link naar reactie

Dit is inderdaad noch mossel, noch vis. Ik kan me ook niet inbeelden dat je zoiets maakt aan een tempo waarin je een klassieke strip maakt. Voor de klassieke langlopende series zou dat dus extra personeel moeten beteken, en dus extra kosten en dus wellicht ook minder winst.

Misschien dat er een markt zal komen voor dit soort geanimeerde strips, maar mij spreekt het toch niet meteen aan (persoonlijk denk ik dat het beter zou werken bij gagstrookjes, waar je het vaak van het verrassingseffect moet hebben).

Link naar reactie
12 uren geleden, Bonte zei:

Misschien werkt het beter als ze er geen tekenfilm van maken maar prenten waar iets van leven in zit zonder als tekenfilm aan te voelen.

Dat is toch precies wat ze met Suske en Wiske en Kiekeboe geprobeerd hebben!

Toen werd aan mij gevraagd om een strip te tekenen waar ik rekening hield dat er kleine animaties zouden gemaakt worden! Stel je voor!!!

Slaat op niks!

Doet me denken aan die vreselijke tekenfilms van Suske en Wiske van de jaren vijftig...

Hoewel dat die nog tien keer beter waren dan wat er geprobeerd is/wordt met strips...

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Dat is toch precies wat ze met Suske en Wiske en Kiekeboe geprobeerd hebben!

Toen werd aan mij gevraagd om een strip te tekenen waar ik rekening hield dat er kleine animaties zouden gemaakt worden! Stel je voor!!!

Slaat op niks!

Doet me denken aan die vreselijke tekenfilms van Suske en Wiske van de jaren vijftig...

Hoewel dat die nog tien keer beter waren dan wat er geprobeerd is/wordt met strips...

Ik dacht meer aan de inkleuring, bv een zee die er zo meer levendig zou uitzien en een soort augmented 3D effect met de verschillende diepte-lagen zoals we in bovenstaand filmpje ook wel zien maar zonder dat het een tekenfilm wordt.

 

Meer zoals deze foto, statische beelden met wat beweging als je het toestel beweegt. Tekenaar die op papier werken zouden niet veel moeten aanpassen maar het zou wel prentje per prentje moeten bekeken worden, sowieso is het een ander medium dan een strip of tekenfilm.

1--HAiz9CH6QEEgJJ8Hlcq_w.gif

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Maar waarom zou je als lezer willen dat je ieder prentje een beetje kan bewegen? Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Na twee pagina's ben je dat toch al lang beu?

 

Jij misschien wel. Maar je zou een potentieel een nieuwe generatie lezers kunnen krijgen, omdat dit via de tablet gaat.

Ik zag laatst een leuk filmpje over een 3-4 jarige die ze een gameboy gaven. Wat deed die kleine als eerste, proberen te swipen op het scherm. Dat zegt genoeg he.

Link naar reactie

Je heb comics, en strips. De een koopt bijna de andere ook nooit. Je heb zelfs hier een apart fora voor comics en een voor strips. Het kan er gewoon naast bestaan. Of er genoeg animo voor is, is een andere zaak.

 

Ikzelf weet overigens niet of ik hem ooit zal kopen, dat ligt zowieso aan het verhaal, en de tekeningen.

Link naar reactie

In het Frans heb je een stripserie genaamd "Mediaentity" die volop de kaart speelt van de Augmentde reality en zelfs een soort digitale geocaching met verborgen usb-sticks.

 

Via een app kan je zo links krijgen naar extra content, filmpjes, muziek etc... 

Heel interessant natuurlijk en passend ook binnen die serie. Daar kan je zeker nog meer mee doen en zal ook gebeuren. De aanbiedingsfolder van Dargaud is ook al volop de AR-kaart aan het trekken. Zo is de clou van een redactioneel stripje zo te vinden en kan je meer pagina's previews van nieuwe strips terugvinden na het scannen. 

Extra dossiers met schetsen, interviews, making-offs kan je zo perfect digitaal maken als nog een extraatje.

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Na twee pagina's ben je dat toch al lang beu?

Voor de ene groep wel, voor de andere groep niet.  Ik zie hier vooral een zwart/wit visie verschijnen rond deze kwestie.  Maar zo werkt het niet.  Het is ook helemaal geen tekenfilm.  En het is ook geen stilstaande strip.  Is dat vis noch vlees? Neen, het is exact wat het is.  Een lichtjes bewegende strip. En akkoord, er bestaan ook andere manier om een strip digitaal te presenteren.  Maar dat is volledig naast de kwestie. Het één moet het ander niet persé uitsluiten.  Dit is óók een manier om het te doen en ze bestaat. 

Ik volg eerder Fazerco en Bonte in deze.

giphy.gif
Zelf zou ik het minder aanwezig laten zijn, rustiger vooral.  Bovenstaande is me te hevig.  Maar een achtergrond (verkleurende lucht, dampende koker, kabbelend water) en dergelijke, dat lijkt me wel wat.  Ik schiet het zeker niet op voorhand af.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...