Ga naar inhoud

Hoe zou JOUW stripbeurs eruit zien?


Recommended Posts

Er wordt soms veel gekankerd en gezaagd op de verschillende stripbeurzen en hun organisatoren door de bezoekers ervan. Vaak terecht, vaak ten onrechte, soms uit onwetendheid, soms uit net te betweterigheid.  

De beste stuurlui staan aan wal, weet je... Maar vaak toch uit bezorgdheid want het is onze hobby (en voor sommigen ons beroep) en we willen altijd toch een leuke tijd hebben tijdens het "beoefenen" van onze hobby.

Daarom deze vraag. We zetten die stuurlui nu eens op een boot, zie!

Jij hebt het (on-)zalige idee om een nieuwe stripbeurs te organiseren. Hoe zou deze beurs eruit zien?

 

Spelregels: 

- geen exacte kopie van een bestaande beurs maar je mag natuurlijk combineren.

- alleen opbouwende kritiek! 

Link naar reactie

Ik geef het goede voorbeeld:

 

Mijn event/beurs zou kleinschalig zijn en gespreid over 2 dagen.

Ik zou maximum 10 tekenaars uitnodigen in totaal. Waaronder minstens 1 "naam". Die is het gezicht van het "event". Maakt de affiche.

 

Ik zou een horeca partner zoeken (een brouwerij/groot café/restaurant/handelaar/hotel...)

die levert de plaats waar het event plaats vindt. 

 

Het eerste gedeelte is een beetje exclusief gedeelte: een soort "meet and greet" met de tekenaars. Gekoppeld aan een etentje/proeverij van de horeca partner. Een eigen bier? Speciale etiketten... Dit zou een betalend ding zijn. In ruil krijgen de bezoekers de kans om uitgewerkte tekeningen/commissies te laten maken.

 

 

De volgende dag is het de stripbeurs gedeelte. Dit is algemeen publiek en een symbolische inkom.

Bananendooshandelaren en een "artists alley" van lokaal talent

 

Ik nodig 1-2 uitgeverijen uit die een gratis stand krijgen. In ruil brengen ze een tekenaar of 2 mee die ze zelf bekostigen. Als het een meerjarig event is, werken we met rotaties, dus elk jaar andere uitgeverijen.

 

Kinderanimatie voorzien.

 

De tekenaren krijgen een kilometervergoeding 

Goede catering! Hapje en drankje en verkoop van het speciaal ding van de horeca partner.

- Een kleine tentoonstelling van de "special guest"

- Samenwerking met scholen voor een tekenwedstrijd

 

- samenwerking met een school/chiro... om vrijwilligers te leveren.

 

Hoe gaan we dat betalen?

- sponsors: privaat en gemeente (met geld of in natura)

- inkomsten van de catering

- de standkosten vd handelaren

 

 

 

Link naar reactie

Stripfeest brussel in een stad dichterbij met nederlandstalig boekjes en uitgeverijen erbij.

Naast de Robbedoes stand de Donald Duck, Bobo, Okki, Eppo, Stripglossy stand.

Al deze bladen proberen ook daadwerkelijk in hun blad de beurs al te promoten.

Uiteraard alle uitgeverijen

Entertainment voor jong en oud.  

en van K3 tot De staat.

 

De Balloon parade gewoon lenen en ook de strip auto rally overnemen onder de noemer hoe meer zielen hoe meer vreugd.

En aan het einde van het festival met zijn allen aan een hele grote ronde tafel wildzwijn eten.

 

Link naar reactie
13 uren geleden, sjaakie zei:

Stripfeest brussel in een stad dichterbij met nederlandstalig boekjes en uitgeverijen erbij.

Naast de Robbedoes stand de Donald Duck, Bobo, Okki, Eppo, Stripglossy stand.

Al deze bladen proberen ook daadwerkelijk in hun blad de beurs al te promoten.

Uiteraard alle uitgeverijen

Entertainment voor jong en oud.  

en van K3 tot De staat.

 

De Balloon parade gewoon lenen en ook de strip auto rally overnemen onder de noemer hoe meer zielen hoe meer vreugd.

En aan het einde van het festival met zijn allen aan een hele grote ronde tafel wildzwijn eten.

 

Dat komt inderdaad dicht in de buurt, leuke opzet, maar dan in een Nederlandstalige stad.............en wild zwijn mag je overslaan.....

 

Link naar reactie

Een makers festival waar de makers van stripboeken centraal staan.

Geen verkoop stands tenzij het uitgeverijen zijn of kramen van stripmakers.

 

Uiteraard veel origineel werk wat te koop wordt aangeboden.

Een online veiling die originelen verkoopt van aanwezige artiesten en die afloopt op het festival. Veilingmeester kan bieders in de zaal laten bieden tegen iemand op internet. 

 

Uitgevers hebben een monopolie op de verkoop. Waardoor het interessant is om tekenaars mee te nemen.

Artiesten wordt gevraagd om fan tekeningen te maken terwijl dit getoond wordt op een scherm. 

Roterend met eerder gemaakte tekeningen een aantal covers van boeken die ze gemaakt hebben.

 

Andere openingstijden dan een reguliere beurs.

Start om 12.00 uur en ga door t/m 19.00 uur. Verzorg mogelijkheid om goed eten en drinken te krijgen voor zowel de bezoekers als de makers.

 

Een tekenwedstrijd voor de amateur. Niet persé kinderen en laat deze begeleiden door enkele aanwezige stripmakers. Na de beurs een afterparty voor de stripmakers die aanwezig waren onder het genot van een hapje en drankje.

 

Geef met zo'n beurs een podium voor de makers. De bezoekers komen dan vanzelf.

Link naar reactie

Mijn ideale beurs zo zijn:

  • Heeeeeul veeeul stands met short of long boxes vol met back issues, leuke tpb's, HC's met leuke prijsjes.
  • Geen Funko merchandise achtige shit. (blu rays en beeldjes mogen natuurlijk wel :) )
  • Geen cosplay, verkleden en interessant doe je maar lekker thuis.
  • Leuke tekenaars en schrijvers.
  • Lage entree prijs.
Link naar reactie

er zijn meer leuke varianten... laatst een kleine beurs bezocht met leuke namen ...

laat ik het eens omdraaien en opschrijven wat ik niet zo fijn vind.

. organisaties die met namen schermen maar die nooit waarmaken (kan altijd eens fout gaan)

. organisaties die voor vrienden of vaste klanten al ' iets ' geregeld hebben. 

. tekenaars die niet komen opdagen

. organisaties die afmeldingen niet ' kunnen' melden maar elke d tekenaar direct op de site zetten

. voortdurend wisselende spelregels (grote uitgevers zijn daar sterk in)

. elke keer dezelfde tekenaars

. tentoonstellingen bestaande uit 3 tekeningen van de organisatie

. tekenaars die op zondag om 12 uur nokken (zonder bericht vooraf)

. organisaties die de tekenaars volstoppen met boeken voor de organisatie ( jammer voor betalende gasten)

. bezoekers die wel hun rechten kennen maar niet hun plichten

. bezoekers die als ze een hoog nr gaan voor ' 1e in de rij' en bij laag nr voor ' op nummer'...

zou ik verder gaan?

Link naar reactie

Effe stoer doen. Been there, done that, met een toffe groep mede-organisatoren en medewerkers. Lokte 1300 bezoekers in februari 2017.

https://getekendlommel.wordpress.com/

Heel fijn, heel geslaagd, lovende kritieken. Grote nadeel: het was zoveel werk (voorbereidingen, draaiboek, sponsors, popupshop, workshops, ...) dat ik gedurende een jaar amper zelf aan tekenen toekwam. En dat was nu ook weer niet de bedoeling... ;-)

Link naar reactie

Voor mij zou de ideale stripbeurs dan toch de klassieke stripbeurs als uitgangspunt moeten hebben.
Zoals Breda en Veldhoven, dat zijn voor mij de mooiste en fijnste beurzen.
Als ze daar nog de grote uitgeverijen aan kunnen toevoegen en internationale tekenaars zou het helemaal perfect zijn.

Een stripbeurs moet voor mij in ieder geval hebben:
-Veel verkoopstands met oude en nieuwe strips en comics en stripmerchandise (géén 1 Euro strips).
-Een uitgebreide stripveiling ter plaatse en niet online.
-Veel uitgeverijen en tekenaars en beursedities.
-Goede catering.
-Entree niet hoger dan 15,00 Euro en bij voorkeur gratis parkeren of tegen gereduceerd tarief.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...