Ga naar inhoud

Hoe het tempo van de lezer bepalen in een strip?


cinco

Recommended Posts

In tegenstelling tot een film zijn het niet de makers die het tempo van het verhaal volledig kunnen controleren, het is ook de lezer die dat doet bij een stripverhaal.

Dat vermoeilijkt de taak van de stripauteurs.

Hoe rem je de lezer af op pagina's met weinig tekst of geen tekst? Hoe laat je hem toch nog voldoende stilstaan bij elke prent?

 

273dfccd7ad6d129ea7d181d69f39385.jpg

 

Link naar reactie

Uit de Wordt Vervolgd-dvd, disc 3 :

 

Morris:

"Ik dacht dat er een verwantschap bestond tussen tekenfilm en stripverhaal maar het zijn eigenlijk zeer verschillende media".

Han Peekel :

"Wat is er verschillend aan?"

Morris :

"Ja, het is een andere uitdrukkingsvorm. Bijvoorbeeld in de film wordt het ritme van de kijker opgelegd door de film zelf. Terwijl in een stripverhaal kan je zo lang mogelijk kijken naar hetzelfde beeld en je kan eventueel terugkeren naar het voorgaande beeld en zo. Dat heeft allemaal zijn weerslag op het principe van het stripverhaal."

 

Ik vond dit wel passend voor deze topic.

 

Dat geschreven hebbende, ik kende mensen die een stripboek in tien minuten uitlazen maar lezen die wel alles?

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Bij Zoo zijn dat de kleuren die Frank direct op het origineel heeft geschilderd (in vergelijking met zijn andere strips), wardoor je echt de tekeningen ingezogen wordt (ik in ieder geval). Het verhaal dat hij van de Marsupilami heeft gemaakt is ook zo indrukwekkend.

 

 

la bete.jpg

 

Die ga ik later dit jaar in de Nederlandse versie bewonderen. Ik moet nog even wachten :-(

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Daan zei:

Ja, mooi! Die heb ik hier ook staan. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik lang niet alle verhalen even tof vond. Maar ik heb alle vertrouwen in Frank Pé!

 

Ja, het fluctueert. Maar vond zelfs de mindere verhalen genietbaar.
 

Munuera's verhaal was misschien heel basic, maar het voelde terecht dat hij eindelijk iets met de Marsupilami kon doen na al zolang in het Robbedoesuniversum te hebben vertoefd met zijn albums in de hoofdreeks en de Zwendel spinoff.

 

afbeelding.thumb.png.46b963951354e0aaf397b79c49f964cb.png

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Daan zei:

Ik ben heel groot fan van Munuera!

 

 

Munuera's verhaal lag het dichtste bij wat we van een traditioneel Marsupilami-verhaal verwachten, zowel qua design als inhoud.

En zijn vloeiende tekenstijl past goed bij het personage en de setting.

Daarom vond ik het genietbaar, maar het bracht niets nieuws op tafel zoals de andere verhalen.

Welke verhalen vond jij minder?

Link naar reactie
43 minuten geleden, cinco zei:

Welke verhalen vond jij minder?

 

Het prille begin: mooi getekend maar een onzinnig verhaaltje.

Muzikaal Gras: werkt op alle fronten, leuk.

De Marsupilami Snurkt: Munuera!!!

Alleen op Antarctica: geinig, leuke insteek.

Een Hinderlijke Vriend: tekenstijl spreekt mij totaal niet aan en saai verhaaltje.

De Reis van het Leven: Aardig getekend maar slecht 'leesbaar', wat gebeurt er nu eigenlijk?

Requiem: leuk getekend maar wat een vals sentiment, jammer...

 

Eigenlijk eindigt het boek met drie onduidelijke vingeroefeningen en dat liet een wat bittere nasmaak achter. Ik vond er slechts 2 echt oké: die van Munuera en Muzikaal Gras!

Link naar reactie
Op 18/9/2020 om 23:18, Spiro zei:

Ik zal eens vloeken in de kerk: strips zonder of met weinig tekst scroll ik steeds in een sneltreinvaart, en het wekt amper emoties op hoe mooi de tekeningen ook zijn.  Het medium strip is voor mij niet krachtig genoeg om tekstloos te zijn in tegenstelling met film bv die zich dat wel deels kan veroorloven.

image.png.48a56a399cef03eab2a09601af59fda9.png

Link naar reactie
Op 28/9/2020 om 14:27, Daan zei:

 

Die ga ik later dit jaar in de Nederlandse versie bewonderen. Ik moet nog even wachten :-(

 

Ik heb het eerste deel van La bête (de Marsupilami van Frank en Zidrou) in het Frans gelezen in de vorm van mini-boekjes bij de Spirou. Het is mooi, spannend en ontroerend, kortom heel mooi! Directe kleuren zoals bij Zoo.

 

la bete 2.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...