Ga naar inhoud

Ranten Over Comics


Recommended Posts


 

...The Massive vol. 1 Black Paccific (Dark Horse, Brian Wood, div.) gelezen. Zéér goed. Alhoewel het een eindje duurde voor ik (euhm) mee was, in het verhaal gezogen werd, euhm…  En het boek eens opnieuw lezen, is een serieuze hulp. :)

Wood maakt het ons ook niet direct makkelijk, met al het heen en weer springen in de tijd, maar het werkt wel.

Het verhaal speelt zich af na The Crash, een wereldomvattende reeks van gebeurtenissen, die ongeveer een jaar duurden. Het leek wel alsof de planeet zich verzette tegen de mens, de uitbuiting door de mens, en dan maar een reeks natuurlijke rampen los liet op de mensheid.

Op The Kapital, een schip, volgen we een groepje Eco warriors die vooral de oceanen wilden beschermen, en die nu, net als de rest van de overgebleven mensen, proberen te overleven.

Ze krijgen te maken met piraten, voedseltekort, warlords, enz. Ze zijn op zoek naar The Massive, hun groter zusterschip, waar ze al maanden geen bericht meer hebben van ontvangen.

En ondertussen diept Wood de personages uit, zoals we dat van hem gewoon zijn, en schetst hij de wereld waarin ze leven. Zeer sterk ! Die personages bestaan onder andere uit twee voormalige huurlingen, en een mysterieuze vrouw, Mary. Hier en daar worden dus hints gegeven naar iets mysterieus… En daardoor wil je natuurlijk zo vlug mogelijk het vervolg kunnen lezen.

Sterke nieuwe reeks, goed in beeld gebracht.

Dit vat dan weer perfect samen waarom ik niet geneigd ben aan comics te beginnen. (op The First law na dan maar das een boekadaptatie) Het is erg mooi getekend, helemaal mijn stijl en het idee van Eco Warriors die moeten overleven in barre onstandigheden is best goed. maar waarom moet het dan weer zijn in een post-apocalyptische setting? Had ze gewoon op Antarctica doen stranden dan heb je min of meer hetzelfde thema en hou je het tenminste realistisch. Ik krijg zo onderhand het idee dat comics twee settings hebben: superheroville en Earth: post apocalyptic style, het liefst met zombies. Heel af en toe wordt dat nog afgewisseld met "dystopian future" hoewel dat eigenlijk een variatie is op hetzelfde thema. Oh and "space above and beyond" kom ik ook nog wel eens tegen. Maar eigenlijk nog nooit een comic tegen gekomen die zich gewoon afspeelt in deze wereld. Wat is het met comics dat zo bang zijn voor de realiteit? Of zie ik het toch helemaal verkeerd. In dat geval noem mij eens een fatsoenlijke historische comic zonder fantasy invloeden of een lekkere thriller ala Desberg.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Tip voor Diogenes: Scalped is een zeer goede comic die zich anno nu in de VS afspeelt. Geen USA in een alternatief universum, maar gewoon zoals ze zijn.

Ook 100 Bullets heeft geen post-apocalyptische setting en is in mijn ogen een aanrader.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ook 100 Bullets heeft geen post-apocalyptische setting en is in mijn ogen een aanrader.

100 Bullets heb ik geprobeerd maar was flut in mijn ogen. De premisse is interessant en zeker origineel maar hoe verder het verhaal zich ontwikkeld hoe vager het wordt. Dat hele cliché gebeuren van "the age old fight between two sides" stond mij heel erg tegen. Wat mij overigens ook brengt op nog een punt: waarom moeten dingen in comics altijd van die bizarre namen hebben die je nergens tegenkomt behalve in comics. "the crash", "the trust", "the nose" etc...

 

Maar ala Scalped zal ik eens proberen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Waarom je niet meteen een topic begint waarin je alle minpunten van comics opsomt.  

 

Pas op, ik betrap mezelf er op dat ik van alles wat Diogenes aanraadt meteen denk dat het harder zal zuigen dan de miekes aan het Noordstation.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Toch nog even voortbordurend op mijn eerdere post. Mijn uitlatingen zijn natuurlijk mijn meningen en volledig subjectief. Ik vind bijvoorbeeld dat een Europese strip veel prettiger leest dan een comic en vaak mooier geschreven teksten bevat maar de dialogen in een Europese strip zijn van het soort dat je waarschijnlijk niet vlug in het echt twee mensen tegen elkaar zult horen zeggen. Dus om maar eens een minpunt te noemen van de Europese strip: waarom gaat men er in de Europese strip er altijd van uit dat iedereen over de hele wereld in alle tijden een dichterlijke ziel heeft?

 

En ik lees nu ook een comic hoor: The First Law en ik vind die echt goed. En als de Game of Thrones comic uit komt zal ik die waarschijnlijk ook kopen. Zijn natuurlijk wel beide boekadaptaties maar toch...

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Toch nog even voortbordurend op mijn eerdere post. Mijn uitlatingen zijn natuurlijk mijn meningen en volledig subjectief. Ik vind bijvoorbeeld dat een Europese strip veel prettiger leest dan een comic en vaak mooier geschreven teksten bevat maar de dialogen in een Europese strip zijn van het soort dat je waarschijnlijk niet vlug in het echt twee mensen tegen elkaar zult horen zeggen.

 

En ik lees nu ook een comic hoor: The First Law en ik vind die echt goed. En als de Game of Thrones comic uit komt zal ik die waarschijnlijk ook kopen. Zijn natuurlijk wel beide boekadaptaties maar toch...

 

Ja zeg, als Diog. meent dat de meeste/vrijwel alle/99% van de comics stinken mag hij dat toch zeggen. For god sake, ik vind de stripjes van Ware niet te lezen, en dan ? Krijg ik nu een bezoekje van de comics cops ?

Link naar reactie

Wij hebben allemaal vooroordelen jegens strips, auteurs, genres,... Niemand is hier vrij te pleiten, werkelijk niemand. De een kleedt ze gewoon wat minder pertinent in dan de ander.

Link naar reactie

Wij hebben allemaal vooroordelen jegens strips, auteurs, genres,... Niemand is hier vrij te pleiten, werkelijk niemand. De een kleedt ze gewoon wat minder pertinent in dan de ander.

Helemaal mee eens. En ja ik kleedde het idd wat te pertinent in. Dat was niet de bedoeling. Ik hoop dat, dat nu wel duidelijk is.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Wij hebben allemaal vooroordelen jegens strips, auteurs, genres,... Niemand is hier vrij te pleiten, werkelijk niemand. De een kleedt ze gewoon wat minder pertinent in dan de ander.

Het is niet omdat er dingen zijn die ik niet lees, dat ik vooroordelen zou hebben. Als ik iets niet lees, dan zwijg ik er gewoon over. Als je iets niet leest, en je begint er op te hakken, zoals hier zo vaak gebeurt, dan heb je vooroordelen.

En verder ga ik hier niks meer over zeggen, ik heb deze discussie hier al zo vaak zien passeren.

Van mij mag iedereen opsommen wat hem/haar niet aanstaat aan comics, léés dan jullie slaapverwekende stripjes. :P (ja ja in mijn laatste zin staat ook een vooroordeel). ;)

Ik lig er niet meer wakker van.

Link naar reactie

Dat weet ik niet, ik ken u niet. ;)

 

Tja, Spock zelfs als je hem zou zien dan ken je hem nog niet helemaal zelfs als je hem al kent is het nog niet zeker. Je bekijkt de wereld namelijk door je eigen (on)bewust gevormde onzichtbare bril die de binnenkomende signalen filtert...... Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat K'tiki gelijk heeft, een ieder zit vol vooroordelen maar daar kunnen de meesten nix aan doen....

Link naar reactie

Tja, Spock zelfs als je hem zou zien dan ken je hem nog niet helemaal zelfs als je hem al kent is het nog niet zeker. Je bekijkt de wereld namelijk door je eigen (on)bewust gevormde onzichtbare bril die de binnenkomende signalen filtert...... Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat K'tiki gelijk heeft, een ieder zit vol vooroordelen maar daar kunnen de meesten nix aan doen....

Maar het gaat hier over slechts strips. Is dat nu zo moeilijk om aan te nemen, dat als ik een strip zie liggen in de winkel, ik daar helemaal NIKS over denk, er geen mening over heb, geen oordeel, zonder dat ik 'm gelezen heb ? Stripjes zijn geen mensen, wereldproblemen of modes.

Dus jullie kijken naar een cover, en jullie hebben direct een oordeel klaar ? Nou ik niet. En dat meen ik.

Link naar reactie

Als ik in de SSZ een strip zie liggen met een (voor mij) onbekende cover heb ik twee keuzes: ik laat hem liggen of ik pak het boekje op en ga erin bladeren. Deze keuze wordt door een aantal oordelen en vooroordelen bepaald: ken ik de schrijver, tekenaar, uitgever ? spreekt de tekening me aan ? sla ik acht op het oordeel van de SSZster ? Allemaal signalen die ik bewust of onbewust filter waarna ik tot een oordeel kom. Goed voorbeeld dus waarde Spock....

Link naar reactie

Als ik in de SSZ een strip zie liggen met een (voor mij) onbekende cover heb ik twee keuzes: ik laat hem liggen of ik pak het boekje op en ga erin bladeren. Deze keuze wordt door een aantal oordelen en voorroordelen bepaald: ken ik de schrijver, tekenaar, uitgever ? spreekt de tekening me aan ? sla ik acht op het oordeel van de SSZster ? Allemaal signalen die ik bewust of onbewust filter waarna ik tot een oordeel kom. Goed voorbeeld dus waarde Spock....

Als je een strip oppakt, dan wordt dat bepaald door nieuwsgierigheid. :P

Link naar reactie

Exact, en wat triggert die nieuwsgierigheid ?????? Al die (voor)oordelen die in onze hoofden zitten opgesloten !

 

Ah neen. Een vooroordeel zou zijn dat je het niet oppakt omdat het een strip is. En dan nog, is het een vooroordeel als strips jouw niet interesseren? Ik denk het niet.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...