Ga naar inhoud

de 3 mooiste Robbedoes-covers van Janry (poll)


cinco

Robbedoes-covers van Janry  

32 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies de 3 mooiste covers:

    • Virus
    • Avontuur in Australië
    • Malle Marilyn
    • De Komeet van de Tijd
      0
    • De Terugkeer van Z
    • De Jeugd van Roobedoes
    • Robbedoes in New York
    • Paniek in Khoudistan
    • De Vallei der Bannelingen
    • Robbedoes in Moskou
    • Vito Fiasco
    • De Zwarte Straal
    • Luna Fatale
    • Als in een Droom


Recommended Posts

  • cinco changed the title to de 3 mooiste Robbedoes-covers van Janry (poll)

Ik hab altijd de indruk (en je voelt het ook in de covers) dat Tome & Janry gedurende hun eerste 6 strips vooral ode wilden brengen aan Franquin en dan vanaf New York het roer omgooiden om helemaal hun eigen ding te doen met de reeks.

Merk ook op dat vanaf New York Graaf van Rommelgem of de locatie Rommelgem amper nog aan bod komt. (De Zwarte Straal uitgezonderd) Het is dan ook dat ze hun favoriete antagonist vinden in Vito Cortizone, een figuur die in 4 van hun laatste 8 strips zal opduiken.

Link naar reactie
36 minuten geleden, cinco zei:

Ik hab altijd de indruk (en je voelt het ook in de covers) dat Tome & Janry gedurende hun eerste 6 strips vooral ode wilden brengen aan Franquin en dan vanaf New York het roer omgooiden om helemaal hun eigen ding te doen met de reeks.

Merk ook op dat vanaf New York Graaf van Rommelgem of de locatie Rommelgem amper nog aan bod komt. (De Zwarte Straal uitgezonderd) Het is dan ook dat ze hun favoriete antagonist vinden in Vito Cortizone, een figuur die in 4 van hun laatste 8 strips zal opduiken.

 

Hoe meer albums je maakt, hoe meer kans dat er eigen personages gaan (terug) opduiken. Bij Fournier was dat ook zo.

Link naar reactie

Deze poll had ik ook al in gedachten.  Aan Cinco natuurlijk om het effectief te doen. :) 

 

Over mijn #1 was ik vrij zeker, de cover in New York steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit, al krijgt die zware concurrentie van De Vallei der Bannelingen. De derde plaats gaat ongetwijfeld naar De Zwarte Straal, bijzonder mooi mede dankzij die specifieke inkleuring. Maar kom, ook Malle Marylin (die bekende compositie) en Vito Fiasco zijn redelijk geweldig.  En de rest plaats ik min of meer op gelijke hoogte.  De cover die mij destijds 't meest benieuwd maakte naar de inhoud, is De Komeet van de Tijd.  Alleen de Moskou-cover vind ik wat minder.  Het idee is goed, de uitwerking wat ... simpel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 minuten geleden, esteban² zei:

Deze poll had ik ook al in gedachten.  Aan Cinco natuurlijk om het effectief te doen. :) 

 

 

Ah, dat waren jouw brainwaves die mij hebben aangezet om deze poll te maken. :o

 

De soberheid van de Moskou-cover heeft zijn charme.

 

Over het algemeen zijn de covers van Janry altijd wel goed en in het oog springend. (ook bij Kleine Robbe)

De enige die echt teleurstelt is die van Als in een Droom.

Al bestaat door ook een interessantere cover van.

 

afbeelding.png.13ad3a2359ff7faefd4ad066d19fffa3.png

 

Wel lijkt dit meer iets voor de Soda-reeks als cover.

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

De jeugd van Robbedoes vind ik de minste van allemaal. Ziet er een beetje uit als een voorstudie die nog verder uitgewerkt moet worden.

 

Die cover ligt me minder omdat ik de echte Kleine Robbe gewoon ben en dit is achteraf bekeken maar een prototype, want alles wat in dat kortverhaal aan bod komt werd niet overgenomen voor de echte Kleine Robbe.

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Is het jullie opgevallen dat die covers bijnan altijd een dominante kleur hebben?

Ze hebben een sterk monochroom karakter:

paars, geel, roze-oranje, zwart, zwart, appelblauwzeegroen, bruin, ros, rood, rood, blauw, bruin, rosbruin, blauw-zwart

 

Het is moeilijk om een beste uit te kiezen, ze zijn allemaal goed. Alleen Robbedoes in Moskou vind ik zwak.

Die cover is erg leeg.

Link naar reactie
Op 24/2/2021 om 10:12, Peter Motte zei:

Is het jullie opgevallen dat die covers bijnan altijd een dominante kleur hebben?

 

 

 

Yep.

En toen ze tegelijkertijd Kleine Robbe zijn beginnen doen, is dit nog sterker geworden.

Cover-layouts en lettertypes van beide reeksen werden op elkaar afgestemd.

 

afbeelding.png.5611d8152ea3d4d470493da656eb5240.pngafbeelding.png.4c0984d0c4b6fb5bba9b4bc75b773ac7.png

 

 

Ook de achterkant koppelde beide reeksen sterk aan elkaar.

 

afbeelding.png.1d408857ef069917c74d1bfe056db776.png

 

Die link tussen beide reeksen op de achterflap is na de teamwissels afgenomen.

Bij de Kleine Robbe wordt er nog verwezen naar de Robbedoezen van T&J.

 

afbeelding.png.b26af2948f6d875f29dffb89b243e568.png

 

Op de achterflap van de Robbedoezen wordt de Kleine Robbe echter totaal niet meer vermeld.

 

afbeelding.png.9879c93b0efb1f6126e2ab2623577621.png

 

afbeelding.png.3e75cec29d75579d7ca5c3ae8aba5093.png

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...