Ga naar inhoud

Crowdfunding


Crowdfunding Poll  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Kocht je al eens een strip via crowdfunding?

    • Ja, voor herhaling vatbaar
      17
    • Ja, maar daar blijft het bij
      0
    • Nee, maar sta er wel voor open
      2
    • Nee, niet van plan
      2
  2. 2. Wat zijn jouw favoriete crowdfunding platformen?

    • Kickstarter
      12
    • Ulule
      10
    • Indiegogo
      1
    • Voordekunst
      9
    • Kiss Kiss Bank Bank
      2
    • Vooraf intekenen bij stripspeciaalzaak
      5
    • Anders
      5


Recommended Posts

Heb je al strips aangekocht via crowdfunding of vooraf ingetekend? Indien ja, welke platformen genieten je voorkeur?

 

Wat zijn je algemene ervaringen met crowdfunding? Naar wat ben je op zoek in de campagne om over te gaan tot een aankoop? Hoe kan er voor jou meerwaarde gecreëerd worden t.o.v. de klassieke wijze van het aankopen van strips? Op welke vlakken kan crowdfunding volledig de mist ingaan?

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Ik heb niet echt een voorkeur, als het maar gemakkelijk is om in te tekenen en het te volgen. Vandaar dat van de platforms die ik al gebruikte, alleen Voordekunst geen vinkje kreeg, want dat vond ik een irritante ervaring om het betaald te krijgen. (De anders is voor Gumroad).

 

Op zich heb ik nog geen negatiever ervaringen (hout vasthouden want er zijn er nog een paar die al gefund zijn maar die ik nog niet ontvangen heb :)).

 

Voor mij zijn er twee groepen van campagnes waar ik voor inteken. Strips die anders gewoon niet uitgegeven zouden worden en niet in het reguliere circuit zullen komen, en campagnes die gebruikt worden als opstart om een reguliere uitgave van te maken, maar waarvan de extra's mij aantrekken of waarvan ik sympathie heb voor de mensen die 't lanceren.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Yncke zei:

Ik heb niet echt een voorkeur, als het maar gemakkelijk is om in te tekenen en het te volgen. Vandaar dat van de platforms die ik al gebruikte, alleen Voordekunst geen vinkje kreeg, want dat vond ik een irritante ervaring om het betaald te krijgen. (De anders is voor Gumroad).

 

Op zich heb ik nog geen negatiever ervaringen (hout vasthouden want er zijn er nog een paar die al gefund zijn maar die ik nog niet ontvangen heb :)).

 

Voor mij zijn er twee groepen van campagnes waar ik voor inteken. Strips die anders gewoon niet uitgegeven zouden worden en niet in het reguliere circuit zullen komen, en campagnes die gebruikt worden als opstart om een reguliere uitgave van te maken, maar waarvan de extra's mij aantrekken of waarvan ik sympathie heb voor de mensen die 't lanceren.

 

Welke eventuele extra's spreken jou het meeste aan?

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Kickstarter en Ulule. Voordekunst heb ik enkel gedaan in functie van Dating voor Geeks, en dat is me ook niet voor herhaling vatbaar. Ik heb ze de flop van Gilles de Geus nog niet vergeven. Had Hanco dat aangeboden op Kickstarter, dan was dat album er geweest.

 

Naar extras toe, enkel voor originelen. Printjes etc. zijn leuk, maar ze zijn niet echt ;). De laatste die ik gedaan heb waren die van Vesper en Lanfeust.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, sanderg zei:

Wat was er dan precies anders geweest? Hoezo zou t album er dan wel zijn gekomen?

 

 

Voordekunst is een puur Nederlands platform, dat op dat moment nog bijzonder jong was. Kickstarter was reeds een gevestigde waarde. Puur al naar reclame toe slaagde Voordekunst er niet in om bijzonder veel mensen te bereiken.  Uiteindelijk was er nog een redelijk bedrag, maar hadden ze het via het betere platform gedaan, dan was het totaal wel gehaald.

 

 

 

Link naar reactie
Zojuist, Ambreville zei:

 

Voordekunst is een puur Nederlands platform, dat op dat moment nog bijzonder jong was. Kickstarter was reeds een gevestigde waarde. Puur al naar reclame toe slaagde Voordekunst er niet in om bijzonder veel mensen te bereiken.  Uiteindelijk was er nog een redelijk bedrag, maar hadden ze het via het betere platform gedaan, dan was het totaal wel gehaald.

T verschil zou m dus in de ruchtbaarheid hebben gezeten wanneer t project via kickstarter had gelopen ?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...