Ga naar inhoud

vakantiespecials


cinco

Recommended Posts

46 minuten geleden, kbellon zei:

Ik las vroeger elke vakantie een MEGA-stripboek van standaard uitgeverij. Eveneens Urbanus en S&W vakantieboeken gehad. Allemaal veel plezier aan beleefd. 

Dit topic doet me er bovendien aan denken: bestaan er nog vakantiestripboeken? Ik zie dit namelijk nooit meer passeren in de stripwinkel.

 

Het laatste mega-stripboek van SU dateert geloof ik van 2015.

 

afbeelding.png.71310ba27dc4ea8885a8dfef31b2db82.png

 

 

Link naar reactie

Er was zo'n vakantieboek van Kuifje dat enkele specials bundelde. Dat heb ik altijd heel graag en vaak gelezen.

 

image.thumb.png.c6c6f16b0aa2c1cbb5824acc0a1d8e3d.png

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • cinco changed the title to vakantiespecials
Op 13/6/2022 om 13:36, TDPB zei:

Een tijdje geleden vond ik ergens 3 S&W-albums die ik al eeuwen niet meer gelezen had, dus ik dacht: laat ik die nog eens lezen. Gisteren was het de beurt aan De Dromendiefstal. Ik kan begrijpen waarom een tienjarige in pakweg de jaren '70 dit graag las. Ondanks het typische Vandersteen gemoraliseer is het concept origineel en gebeurt er heel veel in; het begint met een hoop mysterie, daarna krijg je een stuk sci-fi en op het einde een paar leuke Indiana Jones-achtige scènes.

Maar als volwassen mens denk ik toch vooral dat ik een first draft van een scenario waar nog veel werk aan is heb gelezen. Er zitten meer gaten in de plot dan in een kanten lingeriesetje.

 

Dit bijvoorbeeld: IMG_20220613_114916.thumb.jpg.6ea7e78c6d4c1039fb2e585da1d6aa50.jpg

 

Ergens in het begin van het verhaal duikt een geheimzinnige gemaskerde op (later volgt de uitleg waar die vermomming nodig voor was, maar die slaat niet echt ergens op). Maar om dus te bewijzen dat de voetafdruk niet van jerom is, haalt Wiske er een sandaal van Jerom bij. Die volgens de tekst een heel andere maat is. Blijkt echter dat de sandaal van Lambik is. Waardoor Jerom (niet oncorrect) afleidt dat Lambik de geheimzinnige is. Hoezo? De sandaal past toch niet bij de afdruk?

Daarna volgt een vergezochte truc met een bandrecorder die een telefoon in een ziekenhuis beantwoordt en waar je niet langer dan een halve seconde over mag nadenken.

 

Soit, ruimtewezens van de planeet Etwoil stelen dus de dromen van de hardwerkende Vlamingen. Lambik blijkt dat te weten. Maar hoe weet hij dat? Geen idee. Hij weet dat gewoon. De naam Etwoil lijkt me overigens een woordspeling te zijn, maar ik kan het niet meteen thuis brengen (edit: nu valt mijn frank, da's gewoon ster op z'n Frans)

 

Omdat ze champignons uit een tempelcomplex in Cambodia nodig hebben trekken onze helden daarheen. Om de een of andere redenen maakt de bemanning van het ruimteschip van de planeet Etwoil, die daarnet nog druk bezig was dromen te stelen in België, net daar, in de jungle van Cambodia,  een verkenningstocht. Waarom? Wat hebben ze daar te zoeken? Wie zal het zeggen.

 

Wat later krijgen we plots de minst geslaagd overgang tussen twee prentjes ooit:

IMG_20220613_115002.thumb.jpg.f1d59ecc77fde40ffac03719410e8e9c.jpg

 

Waarom moet Barabas overigens zijn voet verstuiken? Ze zijn net onder een enorm zware steen terecht gekomen. Als je je personage wil uitschakelen, doe je toch iets met die steen?

 

Anyway, na veel gedoe komt de nieuwe, onvriendelijke tovenaar die onze helden tegenwerkt (o.a. met behulp van een  knop waardoor het dak van zijn tempel instort. Altijd handig om te hebben, zo'n knop) tot inkeer: onze vrienden mogen zoveel paddenstoelen nemen als ze willen. Paddenstoelen die groeien in de afgesloten kamer waar Lambik zich bevindt. Of wacht. Die kamer is helemaal afgesloten. Lambik zal er sterven van honger en dorst. Als ze niet bij Lambik kunnen, hoe kunnen ze dan bij die paddenstoelen??? Zo kan ik ook iets beloven.

IMG_20220613_115214.thumb.jpg.b7b613ea588c27e0967dc6fe5e946b99.jpg

 

En zo hangt dat verhaal met haken en ogen aaneen. Als kind lees je daar over, maar als volwassen lezer is het duidelijk dat een verhaal schrijven terwijl je (of in dit geval je medewerker) het tekent, toch niet altijd zo'n goed idee is.

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...