Ga naar inhoud

Het Jodoverse - De Incal en aanverwanten


lukoste

Recommended Posts

Een draadje voorbehouden voor het Jodoverse van Alejandro Jodorowsky, ondertussen reeds een goede 40 jaar een universum op zichzelf. Ziehier een terugblik door de meester zelf: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/alejandro-jodorowsky-reflects-on-the-incal-40-years-later-4075077/

 

Een overzicht van alle boeken vind je hier: https://www.humanoids.com/y_page/pageShow/id/38

 

Voor sommigen het beste van het beste, voor anderen niet te lezen metafysische rommel van een (halve) gek.

Wie heeft ze (allemaal) gelezen en ervan genoten? Wie is daarentegen nooit door De Incal geraakt?

Link naar reactie

Ik heb het meeste van zijn beeldverhalen denk ik wel gelezen en in bezit. Ben ook groot liefhebber van Jodorowsky de regisseur (afgezien van 'The Rainbow Thief') . Ik beweer echter niet dat ik alle gedachten van de goede man weet te doorgronden. Zijn proza heb ik geprobeerd maar is niet voor me weggelegd, om maar te zwijgen van zijn esoterische filosofieën. Daar moet ik altijd een beetje om lachen... Ben wel ontzettend blij dat hij ons nog steeds zo ontzettend weet te vermaken met zijn werk. 

 

 

 

Leuke meid ook. Die zat er dan weer niet bij.

Link naar reactie
27 minuten geleden, lukoste zei:

Een overzicht van alle boeken vind je hier: https://www.humanoids.com/y_page/pageShow/id/38

Dit is slechts een overzicht wat Humanoids op dit moment in print heeft denk ik. Er ontbreken nog een hoop edities uit hun fondslijst. Zo mis ik onder andere 'Moon Face', 'Son of the Gun', 'Bouncer', 'The Magical Twins', Sons of El Topo, 'Anibal 5', 'Pietrolino', en 'Madwoman of the Sacred Heart'. Titels als 'The Borgias' en 'Knights of Heliopolis' zijn dan weer elders ondergebracht.

Link naar reactie
1 hour ago, Neat Stuff said:

Dit is slechts een overzicht wat Humanoids op dit moment in print heeft denk ik. Er ontbreken nog een hoop edities uit hun fondslijst. Zo mis ik onder andere 'Moon Face', 'Son of the Gun', 'Bouncer', 'The Magical Twins', Sons of El Topo, 'Anibal 5', 'Pietrolino', en 'Madwoman of the Sacred Heart'. Titels als 'The Borgias' en 'Knights of Heliopolis' zijn dan weer elders ondergebracht.

Niet alles van Jodo valt onder wat men hier het Jodoverse noemt. Dat laatste betreft enkel De Incal en wat nadien in die werelden verscheen. Zie ook: https://jodoverse.fandom.com/wiki/Jodoverse_Wiki

Link naar reactie

Aha, toeval bestaat niet!

 

Een stukje uit de nieuwsbrief van Sherpa

 

Ja, we lopen nog steeds een stukje achter, maar als je tussen bekende series door ook Ontzettend Omvangrijke One-shots wilt maken (kwaliteit gaat voor alles!), dan hopen we jullie toch blij te maken met wat nu in de pijplijn zit!

 

Om maar met het beste nieuws te beginnen: Na het 368-pagina’s dikke MONSTERS van Barry Windsor-Smith, verschijnt over twee weken nog zo’n groot formaat dikkerdje, en nu wel een oude bekende: de complete INCAL, het meesterwerk van Moebius en Jodorowsky, in een unieke zwart-wit uitvoering! In alle winkels op donderdag 9 september a.s.

 

  

 

DE INCAL (Moebius & Jodorowsky)

De eerste uitgave die volledig recht doet aan Moebius’ unieke tekenwerk! En, let op de bonus: een nooit eerder gepubliceerd kort verhaal van Moebius en Jodorowsky — de oorsprong van de Metabaronnen!! 

• Hardcover, groot formaat 320 pagina’s zwart-wit. ISBN 978-90-8988-251-6 | € 65,00

• GELIMITEERDE EDITIE met afwijkende cover en genummerde prent. 150 exemplaren. ISBN 978-90-8988-252-3 | € 90,00

• ULTRA LIMITED COLLECTORS EDITION met afwijkende cover, goudstempel, leporelloprent én extra prent. 35 exemplaren. ISBN 978-90-8988-253-0 | € 150,00

• Preview: https://issuu.com/sherpacomics/docs/9789089882516_incal_preview

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 8 months later...

Komt in me op van Jodo dat zeker de moeite is: The White Lama (mooie humanoids bundeling), Borgia, De Verschrikkelijke Paus en De Zonen van El Topo.

 

Allemaal heel graag gelezen.

 

Op 8/1/2019 om 09:58, Bart 01 zei:

The White Lama (humanoids bundeling): dit verhaal geschreven door Jodorowsky en getekend door Georges Bess dateert van eind jaren 80, begin jaren 90. Doordat het zich afspeelt in Tibet op het einde van de 19de eeuw en de tekenstijl van Bess eerder realistisch is, gekoppeld aan een uitstekende inkleuring, voelt dit nergens gedateerd aan. Integendeel. Tibet staat op de rand van een nieuw tijdperk, waarin het onder de voet dreigt te worden gelopen door de rode machine van Mao. De huidige Dalai Lama krijgt hierover een visioen en beslist om afscheid te nemen van zijn huidige levensvorm, zodat hij tijdig kan reïncarneren om zijn volk met een jeugdig sterk lichaam spiritueel te leiden.

In het midden van het boek overviel me plots het gevoel dat dit tot dan 'gewoon' een uitstekend avonturenverhaal was, weliswaar met af en toe een spirituele zijsprong, maar al bij al nog bevatbaar. Was dit echt een verhaal van Jodo? Oh ja. Naarmate het verhaal vordert, wordt het enkel maar ,euhm, meer Jodo. Onwaarschijnlijke scènes volgen elkaar op terwijl we getuige worden van het (grafisch indrukwekkend) spiritueel ontwikkelen van de nieuwe Dalai Lama. 

Wat een boeiende trip dit verhaal.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...