Hardcover Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 @cinco. Lijst van favoriete Film-Noirs is behoorlijk groot. Achteraf gezien is dit 1 van mijn fav genres. Geef binnen dit genre wel voorkeur aan de aanwegheid van een femme-fatale, maar die zijn er maar bar weinig...    Sonja Henie in The Hunted, 1948  Virgina Christine in The Invisible Wall, 1947  Jane Greer in Out of the Past, 1947   < Carol Ohmart in Wild Youth (1960)  Marie Winsor in The Killing, 1956  Gloria Grahame in Crossfire, 1947  The Big Combo, 1955  Aanbevolen Film-Noir leesvoer:   => De Film-Noir Foundation: https://www.filmnoirfoundation.org/home.html  . .. houdt zich o.a. bezig met reastauraties van Film-Noirs. Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
sanderg Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Bladerunner  Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Waldorf Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Blade Runner is geen noir. The third man is noir. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Hardcover Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Femme-fatale Jane Greer in Out of the Past, 1947  Favoriete Neo-Noir:    De femme-fatale "fur-gals": (resp. Veronica Lake, Gloria Grahame, Rita Hayworth)  Film-Noir in beeldverhaal:    Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Hamirubi Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 1 uur terug, Waldorf zei: Blade Runner is geen noir. The third man is noir. Â Tech noir is nochtans ook een noir-variant. Of is Bladerunner geen tech noir (weet niet: heb de film nog niet gezien). Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
sporoi Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Blade Runner is tech noir, een variant. Net zoals Chinatown van Polanski die neo noir is Quote Link to comment
Waldorf Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Ik ben ouderwets. Als de mannen geen hoeden dragen is het geen noir. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cinco Posted November 30, 2021 Author Share Posted November 30, 2021 Kan je Drive als film noir beschouwen? Â Â Quote Link to comment
Chimi Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Een aantal van mijn favorieten (ik beperk mij momenteel slechts tot enkel klassieke film noir) Â The Maltese Falcon (1941, John Huston) The Seventh Victim (1943, Mark Robson) Laura (1944, Otto Preminger) Double Indemnity (1944, Billy Wilder) Detour (1945, Edward G. Ulmer) Ride The Pink Horse (1947, Robert Montgomery) Out of the Past (1947, Jacques Tourneur) The Set-Up (1949, Robert Wise) The Third Man (1949, Carol Reed) In a Lonely Place (1950, Nicholas Ray) The Big Heat (1953, Fritz Lang) Pickup on South Street (1953, Samuel Fuller) The Killing (1956, Stanley Kubrick) Sweet Smell of Success (1957, Alexander Mackendrick) Quote http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/2247-chimichanga-art/ http://slentert.deviantart.com/ Link to comment
Hardcover Posted November 30, 2021 Share Posted November 30, 2021 Op 30/11/2021 om 08:22, Waldorf zei: Ik ben ouderwets. Als de mannen geen hoeden dragen is het geen noir.   Is niet ouderwets, integendeel; dat is nou ook het "probleem" bij neo-Noir L.A. Confidential: speelt in jaren 50, maar er is amper een hoed te zien. Reden: de makers vreesden omzetdaling bij film met hoeden...  H. Bogart en Elisha Cook Jr. in remake van The Maltese Falcon, 1941  Jack Nicholsen in China Town, 1974  Dan Duraye in Ball of Fire, 1941  Alan Ladd in This Gun For Hire (1942)   Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Hardcover Posted December 2, 2021 Share Posted December 2, 2021 Film-Noir pareltjes, een kleine greep:  Cross Cross (1949), met Yvonne de Carlo als de femme-fatale... Verder met o.a. Tony Curtiss, Burt Lancaster en (de altijd maar getypcaste slechterik) Dan Duraye.  Too late for Tears (1949), met Lizabeth Scott als de femme-fatale en (slechterik) Dan Duraye.  The big Combo (1955), met Cornel Wild, Lee van Cleef en Jean Wallace.  Body & Soul (1947), met Hazel Brooks als de femme-fatale. Verder met John Garfield en Lilly Palmer. Experiment in Terror (1960), met Lee Remick en Glenn Ford, en... de 1958 Ford Fairlane 500 Sunliner!  This Gun for hire (1942), met Veronica Lake en Alan Ladd.   Leave Her To Heaven (1945), met Jean Tierney als de femme-fatale. Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
sanderg Posted December 2, 2021 Share Posted December 2, 2021 Op 29/11/2021 om 16:28, Waldorf zei: Blade Runner is geen noir. The third man is noir. https://screensense.wordpress.com/blade-runner/genre/genre/ Â Heel strikt genomen dus misschien geen 'echte' noir maar er wel zwaar erdoor beinvloed of een sub-genre (zoals hierboven ook al opgemerkt als 'tech-noir') Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
sanderg Posted December 2, 2021 Share Posted December 2, 2021 Op 30/11/2021 om 10:48, cinco zei: Kan je Drive als film noir beschouwen? Â Â toch wel lijkt me.. Â geniale film trouwens met toffe muziek Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Hardcover Posted December 2, 2021 Share Posted December 2, 2021 ...en Sin City: A Dame to Kill For, met femme-fatale Eva Green:   Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
cinco Posted December 2, 2021 Author Share Posted December 2, 2021 5 uren geleden, Hardcover zei: ...en Sin City: A Dame to Kill For  De tweede Sin City-verfilming deed me niet zo veel. De eerste daarentegen, die was ijzersterk. Quote Link to comment
Hardcover Posted December 7, 2021 Share Posted December 7, 2021 Op 30/11/2021 om 08:22, Waldorf zei: Ik ben ouderwets. Als de mannen geen hoeden dragen is het geen noir. Uiteraard Film-Noirs met hoeden! Er zitten verder altijd veel alcoholgebruik, roken en vooral wapengeweld in "Noirs", maar ook geweld tegen vrouwen. Wat dit laatste betreft bijvoorbeeld: in The Big Heat (1953) sterven zelfs al de 4 vrouwen die er in voorkomen (2 door de kogel, 1 door een bomaanslag en 1 door fysiek geweld). In het zelfde jaar in Pickup on South Street wordt Jean Peters zelfs behooorlijk in elkaar geslagen, en in Too Late For Tears (1949) geeft Dan Duraye femme-fatale Lizabeth Scott rake klappen, die zelfs prominent op de filmposters prijken... Bovengenoemde kenmerken maakten de toenmalige Hays-code censuur, die tussen 1936 en 1966 streng gehandhaaft werd, niets uit. Echter, als er maar iets op sexualiteit leek, moesten innuendo's gebruikt worden, en geemancipeerde vrouwen (doorgaands femme-fatales) moesten hun opelijke sexualiteit uiteindelijk met de dood bekopen. Uiteraard sliepen tijdens die Hays-code censuur gehuwden in aparte bedden (ook in niet Film-Noirs)...  Regisseurs omzeilden soms die censuur met veelvuldig gebruik van innuendo's. Hitchcock liet in North by Northwest (1959) bijvoorbeeld Cary Grant en Eva-Marie Saint aan het eind van de film door een tunnel rijden, en hier gaat een jpas getrouwd stel samen naar een hotelkamer, waarbij bij sluiten van rolluik buiten alleen "HOT" van hotel te zien is...    (Fallen Angel, 1945)  Als kenmerk Film-Noir zou ook aanwezigheid van een femme-fatale behoren, maar dit komt echter erg weinig voor. In die periode juist wel in de vele pulp-magazines, waarvan de glossly covers soms behoorlijke kunstwerken toonden. (Die Hays-code censuur gold dus alleen voor films.) Een kleine greep:      etc.  Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
cinco Posted September 20, 2022 Author Share Posted September 20, 2022 Ik kan niet weerstaan aan Neo(n) Noir. Â Â Â Â Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.