Ga naar inhoud

Bill Watterson, Alan Moore Of Katsuhiro Otomo?


Gast Kontiki

Recommended Posts

De drie finalisten die naar de tweede ronde voor de Grand Prix van Angoulême gaan zijn bekend: de Amerikaan Bill Watterson (Casper en Hobbes), de Brit Alan Moore (scenarist) of Japanner Katsuhiro Otomo (Akira).

Zo'n 1.600 in Frankrijk publicerende tekenaars kozen hun favoriet uit een longlist. De winaar wordt gekozen door de vorige Grand Prix-winnaars. Maar een zestiental onder hen lieten weten niet te willen stemmen omdat ze vinden dat ze met dit nieuwe kiessysteem slechts op de tweede plaats komen.

Link naar reactie

Vind ze alledrie even sterk, maar net zoals shakeitupguy zal ik moeten kiezen voor Otomo omdat hij de enige is waarbij er een kans is dat hij naar Angoulême zou komen.

 

Bill Watterson & Alan Moore doen geen publieke appearances meer.

 

 

Maar zal ze alledrie nog buitenkomen voor Angoulême dan gaat mijn voorkeur naar Bill Watterson. Calvin & Hobbes blijft na al die jaren nog steeds enorm grappig.

Link naar reactie

Otomo heeft ook mijn voorkeur. Moore vond ik erg goed, maar zijn rebelse houding vervalt gemakkelijk in negativisme en leidt soms helemaal nergens toe. Ipv rebels wordt hij vaak gewoon nukkig, een soort klegende betweter die niet echt lijkt te weten waar hij het over heeft. Alsof zijn rebelse houding meer een zorgvuldig opgebouwd imago is, dan iets wasr een idee achter zit. Kortom: alsof hij alleen maar moeilijk doet om op te vallen,

Link naar reactie

Dit zijn de 'dissidenten': Willem, Philippe Druillet, José Munoz, Enki Bilal, François Schuiten, Florence Cestac, René Pétillon, André Juillard, Daniel Goossens, Frank Margerin, Philippe Vuillemin, Martin Veyron, Jean-C. Denis, Baru, François Boucq & Philippe Dupuy

 

Ze verwijten de organisatie dat het een commerciële markt wordt. Elders las ik ook dat veel oudere winnaars al lang geen strips meer lezen en zich laten leiden door de namen die hun uitgevers hen influisteren. De jongere winnaars verwijten die ouderen dan weer voor hun kortzichtigheid terwijl buitenstaanders vinden dat het te veel vriendjespolitiek is om de alternatieve hoek een na een te laten winnen. En zo is er altijd wel wat.

Link naar reactie

Dit zijn de 'dissidenten': Willem, Philippe Druillet, José Munoz, Enki Bilal, François Schuiten, Florence Cestac, René Pétillon, André Juillard, Daniel Goossens, Frank Margerin, Philippe Vuillemin, Martin Veyron, Jean-C. Denis, Baru, François Boucq & Philippe Dupuy

 

 

Tsja, moeilijke discussie voor elke partij valt er wat te zeggen. Als leek heb ik toch ff René Pétillon moeten googlen. En waarom Veyron, Goossens, Cestac en Vuillemin gewonnen hebben, is mij ook niet direct duidelijk....

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Als ik André Juillard mag geloven scheelde het vorig jaar amper of Chris Ware was verkozen als Grand Prix-winnaar van vorig jaar. Juillard is als voormalig winnaar zelf stemgerechtigd in de jury.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Maar hij schijnt in Cleveland, Ohio te wonen.

 

Zie http://www.ask.com/question/where-does-bill-watterson-live en http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Watterson#Since_the_end_of_Calvin_and_Hobbes:

"In 2004, Watterson and his wife Melissa bought a home in the Cleveland suburb of Cleveland Heights, Ohio. In 2005, they completed the move from their home in Chagrin Falls to their new residence."

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...