Ga naar inhoud

🫨 ... AND NOW SOMETHING SPOROIADIC DIFFERENT ... 🫨


sporoi

Recommended Posts

3 uren geleden, TDPB zei:

05 voorbeelden huis gobelijn.jpg

Leuk! 👍 En geschikt voor eh eh ...

 

Als ze ooit in je weg slingeren dan niet met de papierslag meegeven, maar 1 adres! Voor mijn 

appeltje voor de dorst: een bosrijk lapje grond dito vijvertje (met bouwvergunning). De  leeftijd heb ik ook, en in een doeninkje van een jeugdstrip mijn levensjaren slijten ... 😁😊 

Link naar reactie
Op 9/1/2024 om 13:09, TDPB zei:

05 voorbeelden huis gobelijn.jpg

zijn dat de originelen en zo nee waar heb je de foto vandaan @TDPB

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie
Op 9/1/2024 om 09:44, sporoi zei:

IMG_6478.thumb.jpg.cc13559e9830d3a1c715a0ef056c1689.jpg

 

Een gedeeltelijk zicht op het geheim der geheimen van zijn woning: de goed voorziene labo van de professor. Vele voor de leek geheimzinnige toestellen en buizen her en der. Hier wordt uitgevonden voor de mensheid! 🥼

 

 

 

Als dat zijn laboratorium is, dan lijkt het te experimenteren bij zijn stookolie-installatie.

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 21/1/2024 om 08:46, sporoi zei:

Ik heb mijn flessen vitriool "puur" en suikerwater al klaar staan ten behoeve van een recensietje (maar ik geef het album zijn kans).🙂

Voor binnen een paar weken (midden februari waarschijnlijk) op  ... And now something sporoiadic different ... .

 

 

Toch nieuwsgierig en verleid geworden door de schuld van @Peter Motte 😉.

 

blm.thumb.png.811fef2bc0944e0df6f8c88f9e7104b4.png

 


 

 

 

Hebben we die recensie nog te goed of is die gecancelled? :P

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Hebben we die recensie nog te goed of is die gecancelled? :P

 

Nee, maar ik had na het lezen wel echt een degout van deze "strip". Ik maakte snel snel al wat foto's om de recensie wat te documenteren, maar dan schoof ik het op de lange baan. Blijkbaar wou ik er even tot een tijd niets meer mee te maken hebben. 😶 .... En nu denk ik er aan als een kwade droom. 😉

 

Een wake-up call, je reactie?🙂

 

Ik zal mijn demonen maar trotseren. De fotootjes onder het stof uithalen en mijn fles vitriool opdiepen. Morgen is het een goede dag om te sterven lijden. 😒

Link naar reactie
Quote

 

Als bewonderaar van Jacobs' universum combineert Floc'h in deze hommage zijn passie voor de ‘klare lijn’ met zijn meesterschap wat betreft inkleuring. José-Louis Bocquet en Jean-Luc Fromental schreven voor hem een razend spannend scenario op maat.

- Een nieuw avontuur van deze mythische personages, in het hart van New York en het hoofdkwartier van de Verenigde Naties!

- Tot leven gebracht door Floc'h, de grootmeester van de 'klare lijn' ...

- Een gedurfde nieuwe kijk op deze iconische serie, …

 

 

dixit https://depoort.com/nl/50141-de-kunst-van-het-oorlogvoeren.html 

 

 PASSIE VOOR KLARE LIJN!

 (KLEUR)MEESTERSCHAP!

 RAZEND SPANNEND!

 TOT LEVEN GEBRACHT!

GEDURFD!

 

 …

 

Na een wakeup vraag van @cinco ben ik de recensie voor het berucht B&M - album van het trio Floc'h/ Bocquet/ Fromental (FBF) toch begonnen. Met lange tanden weliswaar. De zelf gemaakte foto’s heb ik wat bewerkt en geschikt. Het flesje suikerwater met druppelteller en de karaf vitriool heb ik klaar gezet voor gebruik.

 

Eerst een paar druppels suikerwater (vijf druppeltjes is hier wel voldoende).

 

Wel leuk gedaan:

 

 

skyline.thumb.jpg.3ecc494db24359c7603696bde0660c91.jpg

 

kamer.thumb.jpg.f3670f1b88e84eae5992dd94d3b685da.jpg

 

olrik2.thumb.jpg.5db544f382b9708fc5fc52431dc314f8.jpg  gevecht.thumb.jpg.8d15b24cdadfb1e93385c8d30fc57104.jpg

 

dokter.thumb.jpg.b12bba4cbe74901ccc1cdacc02ae8e66.jpg

 

 

Dan een karaf vitriool, (anders heet ik geen Sporoi):

 

 

zijn passie voor de ‘klare lijn’ met zijn meesterschap (kleuren)

Tot leven gebracht:

Imposante vliegmachine, met gedurfd en meesterlijk kleurgebruik :

 

aankomst.thumb.jpg.1d854071922c01022659bdf7e1ef9207.jpg

 

Afschrikwekkend vliegend wapen, gedurfde standpunten en perspectieven om het wapen tot zijn recht te laten komen. Weer eens met dat (groot)meesterlijk kleurgebruik:

 

vliegtuig.thumb.jpg.554a79ea8448567d8ea8e34972436622.jpg

 

 

Kleurenmeesterschap dat opgerakeld is uit de diepste regionen, waaruit alleen kinderen in hun eerste jaren kunnen putten.

 

json_ld.thumb.jpg.8afbb6faa07f0f1d4a6b5367cb4ae0e6.jpg

 

 

 

Onvermoede en doordachte mise-en- scenes die bijdragen tot een razend spannend verhaal, zoals deze met de enkel overgehouden essentie (F-EOS):

 

duo.thumb.jpg.84d86edd28a617b1b6562ed1d9120720.jpg

 

 

 

Hoofdenreeksen: de strip is een genot nachtmerrie te lezen door de overmaat van reeksen close-ups (F-RCU) met daarbij de "creatieve" (luie) copy-paste (F-CCP). Een repetitieve methode die in de hele "strip" wordt gebruikt. Hier voorbeeldjes van deze luie F-methode .

 

psy.thumb.jpg.af6fd30eddc96d47f907eb0da29fc178.jpg

 

div.thumb.jpg.99918fb210beab84c47879664888fe55.jpg

 

 

"Tot leven gebracht".

The everlasting smile-boy:

De robotlook (F-RL) is een wezenskenmerk in deze "strip". Deze inspecteur spant de kroon met zijn bevroren robotlach.

 

 

 

insp.thumb.jpg.a0f89ff139cc412d426e7936b87818cf.jpg

 

 

F-Blobhoofden (F-BH) van de ervaren -bijna op pensioen- grootmeester. Reden: Slordigheid? Ongeïnteresseerd zijn? Nonchalance? Geen talent? Brilproblemen? Luiheid? Pijpenrook? Een aan zijn oren brallend (klein)kindje? De bewondering haat en misprijzen voor het werk van Jacobs, zoverre dat hij er een klucht van maakte? ...

 

Ik heb wel een idee, maar eenieder kiest maar één of eventueel meer redenen. Of negeert het en zegt dat dit geen fouten zijn maar diepste expressies van een ware grootmeester.

 

Een paar voorbeelden van de massa die te vinden zijn voor wie wil kijken:

 

dhbdd4l-80bf2873-f8d1-4861-bbde-fa6674c5

 

 

dhbddhu-f81d0407-813c-4ce1-bfb5-21b762f2

 

 

Vergaap en verwonder je over deze brainstorm tussen de helden, compact, gedurfd, diepzinnig en meeslepend gepresenteerd!

Dit is een exquis hoogstandje waarin creatieve copy-paste F-CCP, de robotlook 💀  F-RL, de enkel overgehouden essentie F-EOS en de repetitieve close-up methode F-RCU zijn gecombineerd tot een vermetele F-CCPRLEOSRCU!

 

Schrijver dezes heeft zo'n quatsch nooit eerder gezien! Deze twee pagina's zullen misschien veel later door pulphistorici geanalyseerd worden en voer voor speculaties worden hoe het kon dat je met zo iets weg geraakte bij de toenmalige lezers!

 

 

paf4950.thumb.jpg.15a78d484fd71330aa01524d2abc33ee.jpg

 

 

Razend spannend krijg je niet zomaar. Enkel grootmeesters kunnen dit door een minimum met een maximum aan talent.

Is F al dan niet een grootmeester?

En krijg je zo een razende spanning?

Woordeloos of met gebalde kernwoorden is het alleszins, maar brengt dat iets teweeg? 

 

schrik.thumb.jpg.c7be8569d42526dd644bffce6573c598.jpg

 

 

Olrik meesterschurk: getormenteerd en snoodaardig:

Het mindere klassieke snit:

 

olrik.thumb.jpg.e034dace59aa4053b2dd508dde3f11e6.jpg

 

Het klassieke snit (met dank aan …. hoe heette die vervloekte ouwe al weer? Ach ja, Jacobs):

 

olrik3.thumb.jpg.c1558ba43984c6d9300926fe38af9872.jpg

 

 

 

WORDT VERVOLGD

Link naar reactie

VERVOLG

 

(

F-CCP = Creatieve Copy Paste

F-RCU = repetitieve closeup

F-RL = robotlook

F-EOS = enkel overgehouden essentie

F-BH = blobhoofden

F-VRC = vaklijntjes-rakende compositie

 

Levendig 1

Het schaduwspel herontdekt.

(

tussen haakjes, heel soms is het typisch Jacobs' "begeleidende tekstvakjes bij actie"-principe toegepast. Het is immers een "hommage" aan die ouwe.

)

 

 

gevecht.thumb.jpg.c14ec72337a654463f24ae27f3b37359.jpg

 

 

Levendig 2

Decorloos, met de essentie overgehouden (F-EOS).  Geniet daarbij van een gedurfde "vaklijntjes-rakende compositie" F-VRC.

 

drietal.thumb.jpg.80981224ac036715c6ae4b7288e1f5a5.jpg

 


 

Een imposante drukte in het gebouw van de VN: massaal veel vertegenwoordigers (zeven stuks en ergens ook nog een paardenkop) en een 'traffic cop' om de massa mensen in goede banen te leiden.

 

Het hele multiraciaal spectrum in het album is hier in 2 vakjes samengebald. Gasten van andere landen natuurlijk, want Amerika kent maar één ras zoals iedereen wel weet (F in het bijzonder).

 

Ook zie je een trouwe echtgenote van een exotisch maar barbaars land met neergeslagen ogen, een fraaie metgezel en decorstuk. De tweede sexe is dus op haar wenken bediend.

 

drukte.thumb.jpg.6132c6eae42fea916df4101e8a036f1d.jpg

 

 

Nog eentje om de broederlijkheid te accentueren (zoek er maar niets anders achter, het is enkel F-RL):

 

multi.thumb.jpg.30ad917579831aaff6a9fa12440d2b41.jpg

 

 

 

Doodsgevaar, drama en eeuwige vriendschap tot-der-dood:

 

drama.thumb.jpg.cacc91c996faec39a79b9e648aadb13f.jpg

 

Dramatische stilte en "het is tijd":

 

drama2.thumb.jpg.1a1ef51ee608bf3ad89d7fdc7b41477c.jpg

 

 

Maar ook genieten van de goede dingen des levens, en met smaak een hele pagina verspild, gevuld met drinkgelag en drank-weetjes. (M 1e, 5e en 7e vakje en B 2e en 6e vakje F-CCP, verder natuurlijk de karakteristieke F-RCU en F-RL) :

 

drinken.thumb.jpg.c7cbd661646f366988fddcae892d19c1.jpg

 

 

De ogenschijnlijk harde, slechte, geslepen, maar tenslotte toch “goede” Stalinistische Rus (hij heeft een Stalinhart en zit vol Stalinwijsheid). F-CCP, F-RL, F-RCU zoals steeds, maar ook F-BH.

 

rus1.thumb.jpg.1ddc18ef7d5dd5904dced1678a109d58.jpg

 

rus.thumb.jpg.28b9f513221f6242b684cbc89ab83e2b.jpg

 

 

Deze stoute brave Rus zweert bij (Jan) Kordate oplossingen voor alle problemen (ook vanuit de Sovjet-ervaring en ook geschikt voor hardleerse en niet-opvoedbare Sovjet- en andere tuig):

 

schieten.thumb.jpg.280364b52f807347bf69436e995ba9f2.jpg

 

 

sovjetaanpak.thumb.jpg.1bb9cc3a5af335c62099c82a4c350a70.jpg

 

 

 

Op het einde: peis en vree met de hoop op een broederschap der volkeren.

 

einde.thumb.jpg.74983f2547db6931926c941cdaece347.jpg

 

Want ook Stalin, Mao en andere talloze brave psychopaten sadisten moordenaars dictators mensen en hun gehersenspoelde bevolkingen zijn immers fundamenteel gericht op het goede en het vredige.

 

Praat toch met elkaar beste mensen! Maak toch zo geen ruzie! Begrijp elkaars standpunten en alles valt vanzelf in zijn plooi. En samen een pint pakken helpt zeker! 

 

dict.thumb.jpg.ceb7a7aa7eb4dec332abcb667d641c5d.jpg

 

(Maar spreek dan niet over vernietigings- en strafkampen, genocides, zuiveringen en terreur. Dat doen cafégenoten tussen pot en pint immers niet?)

 

Braaf (homo hetero) flirten kan veilig in deze koekendoos-wereld van wederzijds begrip en in deze wereld met 'alleen maar volwassen en redelijke mensen'.  Buiten de rotte Rikken, de Olrikken, die genadeloos moeten worden geliquideerd (als ze niet in dienst zijn van Meesters welteverstaan).

 

Laat de vruchtjes van dit gelukkige hetero-geflirt maar komen, hoe meer hoe liever. Al van jongs af worden ze klaargestoomd voor hun eerbaar lot. Wanneer de tijd rijp is worden ze uiteindelijk definitief geroepen tot hun Meesters, verder afgericht en beëindigen ze hun uniek en zinvol leven door vreemde gronden te penetreren en te bemesten.

 

Uit aarde ontsproten, ter aarde besteld. 

Niet toch?

 

 

 

 

Wat een diepte toch!

Wat een koekjeswijsheid!

Dank U wel FBF om het striplandschap

nog meer te infantiliseren dan het al is!

 

FBF

voorplat.thumb.jpg.ca96ad4789908dd5c32a7ef0940c0640.jpg

FBF

De kunst van het oorlogvoeren

DE referentie van het failliet van het hedendaagse stripmedium! 

 

(Vroeger kregen deze beginwerkjes af en toe eens een kans in het weekblad "Ohee" in Vlaanderen (jaren '60 en '70). Verdienstelijke pogingen maar eigenlijk prullaria die geen potten breken. Nu zijn deze amateuristische ondingen mainstream.)

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 4/1/2024 om 19:33, sporoi zei:

Een ligbad met beenruimte.🥹

Leest u dan? Speelt u met badeendjes? Of met bootjes? Of speelt u klassieke muziek?

#shower  thoughts 😂

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 9/5/2024 om 17:29, Air zei:

Oogballen 

 

image.jpg

 

Kijk, dat is nu een striplezer waarvoor Floc'h zijn werk "De kunst van het oorlogvoeren" heeft gecreëerd, ontdek ik pas!

 

Want ....

Voor de striplezer met doordeweekse platte ogen ziet dit vakje er bijvoorbeeld zo uit:

 

IMG_6932.thumb.jpg.f7b1d2d886f1ec80c4c1793dd7534191.jpg

 

Maar bekijk het vakje nu eens zoals een bolle-ogen-drager het ziet:

 

IMG_6932a.thumb.jpg.91ab2e07c8b3e54a0ebe31d688836b59.jpg

 

Een significante verbetering, verdieping en mysterie is dat!

Bestudeer bijvoorbeeld de mimiek van Blake en deels van Mortimer bij het horen van de jonge piccolo-stem.

 

Hun (speurders)ogen die naar de marge van de oogleden worden geperst, vooral die van Blake.

Daarbij de super brede borstkas van Blake versus het tere en magere gedoe van de piccolo.

 

Wat een beeldentaal toch!

 

Die twee The New York Times doornemen? Onzin zo blijkt nu wel. Er is veel veel meer aan de hand! 

 

Dit alles merk je gewoon niet op met die laag-bij-de-grondse platte ogen van de Lidl. Dit is voer voor de visachtige insiders.

 

Ik, Sporoi, vergiste me dus (deels) 😶🥴. Het verhaal is en blijft knudde, maar het tekenwerk is voor de doelgroep die Floc'h misschien voor (bolle) ogen had, soms ongeëvenaard!

 

Toutes mes excuses monsieur Jean-Claude Floch.🙂

 

 

 

Misschien boort F  hetzelfde doelpubliek aan als die andere daar in het Zuiden, die BV?

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Ik heb hier nog een second opinion gevonden.
West-Vlaams is niet dadelijk een dialect dat ik makkelijk versta, maar dit is de essentie:

"Dikke vette lijnen. Het is ne keer wat anders hè."

 

 

 

Zijn er ondertitels? Anders is het hopeloos. 

Ik plaats het dan verticaal in de categorie zeer plaatselijk en hopeloos onvertaalbaar auditief fenomeen. Om daar te verstoffen.

 

Een echte second opinion houdt in dat het wat verstaanbaar moet zijn. Gericht op communicatie verder dan de eigen steeg. 😶

 

(Het is eventueel wel een tussendoortje voor de beoefenaars van de linguïstiek, maar niets meer). 

 

Link naar reactie
Op 4/1/2024 om 19:33, sporoi zei:

Een ligbad met beenruimte.🥹

 

 

Op 9/5/2024 om 17:28, Air zei:

Leest u dan? Speelt u met badeendjes? Of met bootjes? Of speelt u klassieke muziek?

#shower  thoughts 😂

 

Eigenlijk vooral voor studie: het kistfenomeen methodisch leren aanvoelen en bestuderen.

Voor het met rasse schreden naderend optreden van de voorstelling "Zwaaiende Zeis" (Z) van PdD.

 

Wat kan het immers zijn? Keuze genoeg:

 

  1. Koeltjes liggen en ongestoord verschrompelen?
  2. Verstrooid spelmateriaal voor ondergrondse jeugdige pootjes?
  3. Bloempotbemesting?
  4. Z-voer voor vinnige vissen?
Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...