Ga naar inhoud

🫨 ... AND NOW SOMETHING SPOROIADIC DIFFERENT ... 🫨


sporoi

Recommended Posts

cl.thumb.jpg.74968864d39c8514dfc09b6d8b2ace5b.jpg

 

Good day!

We kennen allen de Reperzee, waar halfgoden elkaar vermaken, straffe verhalen en beelden uitwisselen over hun nieuwste raids, nieuwtjes delen over mogelijke toekomstige opportuniteiten en verwachte buit, en elkaar polsen en bevragen. Maar elkaar ook sterken tegen bedreigingen van hun talloze vijanden. Het is een woeste en onherbergzame zee, waarin enkel de meest gewiekste en brutale er lang kunnen overleven..

 

Maar gelukkig, alsof Got voorzien had dat het in het leven niet alleen om vechten, buit en vrouwen draait, bestaat er ook een hoekje geschikt om op adem te komen. Het kleine Knocke van de Reep: “Het atelier”. Deze vrijhaven nu is de stek van zeer naïeve mensen: idealisten, creatievelingen, softies en sommigen uit de zee fluisteren knarsetandend dat er zelfs wokies kunnen bij zijn!  Het is alleszins een arcadische oord onder een zacht zonnetje waar deze zachte zielen in vrede hun kunstjes vertonen en hun ding doen. De halfgoden? Die halen snuivend hun neus op en doen alsof het oord niet bestaat.

 

Vanaf nu heb ik mijn stek hier. Al diegene die het vechten even moe zijn kunnen hier probleemloos even verpozen. De Reperzee, hoe woest ook, blijkt een gedroomde vlakte te zijn voor ideeën en invallen, die blijkbaar bij mij opborrelen in het vuur van de gevechten. De bedoeling van deze stek is om er mijn hersenspinsels,  tevoren gepost in de zee, te bundelen. Maar ook om andere creaties te presenteren. Of het nu tekst, beeld of (misschien zelfs) film is.

 

Een creatie die komt uit een topic van de Reperzee is dan steeds voorzien van een link naar de pagina van deze topic (het bericht zelf kan je niet apart linken), en wanneer nodig voeg ik wat duiding toe. (UPDATE die duiding in de inleidende tekst zijn dan zonder gebruikersnamen, de discussie via de link geeft dan wat achtergrond).

 

Veel ontspanning en plezier! 😉

 

 

 

 

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, sporoi zei:

cl.thumb.jpg.74968864d39c8514dfc09b6d8b2ace5b.jpg

 

Good day!

We kennen alle de Reperzee, waar halfgoden elkaar vermaken, straffe verhalen en beelden uitwisselen over hun nieuwste raids, nieuwtjes delen over mogelijke toekomstige opportuniteiten en mogelijke buit, en elkaar polsen en bevragen. Maar elkaar ook sterken tegen bedreigingen van hun talloze vijanden. Het is een woeste en onherbergzame zee, waarin enkel de meest gewiekste en brutale er lang kunnen overleven..

 

Maar gelukkig, alsof Got voorzien had dat het in het leven niet alleen om vechten, buit en vrouwen draait, bestaat er ook een hoekje geschikt om op adem te komen. Het kleine Knocke van de Reep: “Het atelier”. Deze vrijhaven nu is de stek van zeer naïeve (zou ik durven zeggen wat onnozele?) mensen: idealisten, creatievelingen, softies en sommigen uit de zee fluisteren knarsetandend dat er zelfs wokies kunnen bij zijn!  Het is alleszins een arcadische oord onder een zacht zonnetje waar deze zachte zielen in vrede hun kunstjes de vrije loop kunnen laten gaan en hun ding doen. De halfgoden? Die halen snuivend hun neus op en doen alsof het oord niet bestaat.

 

Vanaf nu heb ik mijn stek hier. Al diegene die het vechten even moe zijn kunnen hier probleemloos even verpozen. De Reperzee, hoe woest ook, blijkt een gedroomde vlakte te zijn voor ideeën en invallen, die blijkbaar bij mij opborrelen in het vuur van de gevechten. De bedoeling van deze stek is om er mijn hersenspinsels eerst gepost in de zee te bundelen. Maar ook om andere creaties te presenteren. Of het nu tekst, beeld of (misschien zelfs) film is.

 

Een creatie die komt uit een topic van de Reperzee is dan steeds voorzien van een link naar de pagina van deze topic (het bericht zelf kan je niet apart linken), en wanneer nodig voeg ik wat duiding toe.

 

Veel ontspanning en plezier! 😉

 

 

 

 

 

 

Wat heeft de plaatsing van de foto met John Cleese hiermee te maken ? afgezien van de titel.

Hij heeft een bloedhekel aan het "woke" gebeuren.

Link naar reactie
34 minuten geleden, bouncer zei:

 

Wat heeft de plaatsing van de foto met John Cleese hiermee te maken ? afgezien van de titel.

Hij heeft een bloedhekel aan het "woke" gebeuren.

 

Ik had verschillende redenen. In dit geval interesseert me de privé persoon Cleese niet, noch zijn jonge versie, noch zijn hedendaagse afgetakelde versie. Zijn overtuigingen, toen en nu interesseren me in het geheel niet. Zijn representatie op het scherm, in de periode dat hij op zijn best was, maakte dat ik deze foto knap vond en passend om mijn topic mee te starten: grappig gestoord,  een tikje ongenoegen in zijn ogen en wat dandy gekleed. Alla, zoals hij zich veelvuldig presenteerde in zijn sketches.   

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

 

Als eerste bericht eerst en vooral een waarschuwing van mijn trouwste vijand Kameraar Mauser Rataplan Joe Dredd:

 

cfb4fd2dc8adb2b1523449820d1bce12_400x400.png.f260ff1d14da7a86bee30a925ab2a9ae.png

 

Duidelijke taal dus voor mijn topic hier!

 

(Zie link naar pagina topic)

 

Ik vraag me af of de repeer Joe Dredd een parodie was.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Ik vraag me af of de repeer Joe Dredd een parodie was.

 

 

Was? ..............

 

 

Dan hier een paar figuren die ook veel van parodieën weg hebben. Ze zullen alleszins vroeger in hun klas hun medeleerlingen volop geanimeerd hebben met ranzige humor en theorietjes. De leerschool bij uitstek om massa's te leren kneden. Waarschijnlijk waren er de "doetjes" en "zuurpruimen" van de klas die geshockeerd waren. Maar die werden dan uitgestoten of nog extra mee gelachen. 

 

 

karikaturen.thumb.jpg.1903b18f78a7da6fe9e63b246d73b5ac.jpg

 

 

Dit is geen uitputtende lijst van zo'n figuren, bij lange niet, maar meer een wat lukrake opsomming. Sommige van hen zijn nog leerling-tovenaars, andere brengen of hebben veel ellende voor anderen gebracht .... En nog andere kunnen in meerdere zwembaden vol bloed verpozen.  

 

PS De middelste figuur, ons aller welbekend, had dat mechanisme wel door, en gebruikte het heel talentvol.

 

Ik ben er nog eentje vergeten, diegene die zo graag pronkt. Allez, hier als toemaatje:

 

 2017-08-05T153715Z_951457448_RC1519983950_RTRMADP_3_RUSSIA-PUTIN-FISHING_ez0g2p.thumb.jpeg.85277beeee26fb096314a3aad8d2475d.jpeg

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Ik heb de indruk dat er iemand anders achterzit.

 

 

Dat zal de toekomst (misschien) uitwijzen. Enkel de mods kunnen uitsluitsel geven, maar natuurlijk horen zij deze info niet te geven. Dat zou pas erg zijn.

 

 

(En als zou blijken dat mijn vermoeden verkeerd was, ben ik niet te beroerd om mijn excuses aan de betrokkene te geven.)  Dus wait and see. 

Link naar reactie
11 minuten geleden, sporoi zei:

Dat zal de toekomst (misschien) uitwijzen. Enkel de mods kunnen uitsluitsel geven, maar natuurlijk horen zij deze info niet te geven. Dat zou pas erg zijn.

 

 

Is het niet de policy op forums dat meerdere accounts niet wenselijk/toegelaten zijn, vooral als dit aangewend wordt voor 'sinistere' doeleinden?

En mods kunnen niet noodzakelijk uitsluitsel bieden als er verschillende IPs worden gebruikt.

Er zijn echter andere manieren om af te leiden wie of wat er achterzit.

En je moet na het moment dat het opgemerkt is geworden ook gaan letten op sporen van diversie.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

De reden dat ik er meer een parodie in zag, dan iets wat gemeend was: een uitspraak zoals "Vrouwen bestaan niet". Dat is ofwel een parodie, ofwel zo volledig van de pot gerukte onzin dat wie dat zegt moet worden behandeld.

 

Ik ga het de laatste keer over deze gebruiker hebben, want het is wat teveel eer voor diegene wie er achter zit. Ik weet dat het een lukraak voorbeeld van jou is ('vrouwen bestaan niet').  Maar dat heeft die gebruiker niet gezegd. Er bestaan wel degelijk mannen die de uitspraak "vrouwen zijn een broedmachine" echt wel menen, natuurlijk wel als grapje vermomd, maar in essentie: vrouwen zijn er om te 'poepen' en daarna voor de jongelen te zorgen.  Laat ik eens een paar uitspraken opsommen die ik zelf in mijn jonge tijd meermaals heb gehoord en ook af en toe later (zoals je wel kan vermoeden hou ik me ver van deze soort mensen).

 

Achter een spoiler voor gevoelige zielen:

 

Spoiler

"Die vrouwen zijn enkel goed genoeg om u arm te fretten"

"Ze hebben nu het grote woord, maar als ze een muis zien beginnen ze te krijsen.¨ (over het toenmalige beginnend feminisme);

"Ze moeten hun mond houden of ze krijgen geen fret.¨

"Ze zijn te stom om fatsoenlijk te leren autorijden, die kunnen da ni¨;

't Is dat ge ze nodig hebt om te poepen, want anders ...¨

Voor een vrouw met een elegante trui aan: "'t Is net een bloemzak"

"Die sletten lopen veel te kortgerokt, de hoeren, en dan staan ze verbaasd dat ze fleuris krijgen¨ 

....

 

Moet ik verder gaan?  Dit wordt zonder ironie gezegd, dus gemeend, en werd en wordt in het verleden, nu en in de toekomst zonder ironie gezegd tussen gelijkgezinden. Deze mensen bestaan en gaan niet weg. Als je die sprekers allemaal moet behandelen, dan stuikt ons gezondheidssysteem definitief in elkaar en dan komen we echt in een dictatuur die sommigen hier aan die beruchte woke willen toeschrijven.

 

Deze mensen bestaan en masse Peter. Populisten proberen ze aan te spreken voor hun eigen gewin. Spijtig maar waar. Dat zijn een genre mensen die in een dictatuur de smerigste postjes en taken zullen krijgen, dingen waar een fatsoenlijk mens zich voor schaamt of gewetensproblemen heeft: verklikken, collaboreren, spioneren, aftroeven als lid van de politie of een gedoogde geweldsgroep, dictatortje spelen thuis, of erger: deelnemen aan martelingen, enz. Ik meen kortelings gelezen te hebben in een rapport vanuit de Russische geheime dienst dat het volstaat 10% collaborateurs te hebben om een diktatuur stabiel en draaiende te houden (het ging over Tsjetjenie en over de mogelijke transformatie van Oekraïne tot satellietstaat). Dat percentage halen ze gemakkelijk in elk land bij een poging tot installatie van een autoritair systeem.

 

Sommige mensen zijn echt ziek en gewetensloos, meer dan je denkt, en het is goed dat te beseffen.

Link naar reactie
20 minuten geleden, sporoi zei:

 

Ik ga het de laatste keer over deze gebruiker hebben, want het is wat teveel eer voor diegene wie er achter zit. Ik weet dat het een lukraak voorbeeld van jou is ('vrouwen bestaan niet').  Maar dat heeft die gebruiker niet gezegd. Er bestaan wel degelijk mannen die de uitspraak "vrouwen zijn een broedmachine" echt wel menen,

 

Ja, ik weet dat er zijn die dat denken, daarmee leg je mij niets uit.

Ik ken wel sterkere gevallen.

 

(sorry, ik merk nu dat die reper Joe Dredd heet)

 

Ik heb het hierover, gepost door Joe Dredd:

 

Bart-Schoofs.jpg.4fcad4e2068ccf638251d85

 

Ik kan geen touw vastknopen aan die combinatie van uitspraken: "Poep afvegen = GAY": betekent het dat die vent altijd met een str°tgat rondloopt?

Link naar reactie

 

@Peter Motte

 

Ach ja, daarom die uitspraak "vrouwen bestaan niet"(sorry de warmte 😉). Een epigoon van Gertjan van Leeuwen (Gummbah)?  

 

15 uren geleden, sporoi zei:

Ze zullen alleszins vroeger in hun klas hun medeleerlingen volop geanimeerd hebben met ranzige humor en theorietjes. De leerschool bij uitstek om massa's te leren kneden.

 

Lijkt alsof deze tekening dit behandelt (maar niet in mijn geliefkoosde stijl).

Link naar reactie

Een korte discussie over tekst en dialoog in de strip resulteerde in onderstaande voor een stripvakje van Suske en Wiske:

Link naar pagina topic , 27/29 mei

 

afbeelding.png.5479d2963b1a3d3a1c8f9295929072ff.png.b172acdc7de78ddf5be757af02585af7.png

 

 

Op 27/5/2023 om 22:59, sporoi zei:

Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken Suske en Wiske plots een fantastische ruïne.

Suske en Wiske vermelden? Die herkent toch iedereen!
Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken ze plots een fantastische ruïne.
Ja maar zwemmen, ze wandelen toch niet? Onder water is zwemmen toch het enige wat je kan doen?
Een fantastische ruïne verschijnt  plots terwijl ze zich rond een rots bewegen.
Maar die rots is toch al treffend getekend. Waarom dan nog eens vermelden?
Ze bewegen en  plots! ... Een fantastische ruïne verschijnt
Plots? Je ziet de ruïne altijd vanaf een bepaald moment. Eerst zie je het niet, dan wel.

ze bewegen ... een fantastische ruïne verschijnt

Een fantastisch ruïne? Wat is er fantastisch aan een hoop afgebrokkelde en verweerde stenen? 

ze bewegen ... een ruïne verschijnt

Ruïne: een te moeilijk woord.
ze bewegen ...  stenen verschijnen 
Die stenen, ach, je weet al wat ik ga zeggen.
OH LOOK   🏘️ 😬  APPEARS  -+-   😖 "[ <}>
Je ziet het verschijnen in de tekening samen met Suske en Wiske, waarom vermelden?
 🏊‍♂️   🤯   WTF   😖 (&  😬 $  🎇 "[ >  - }

 

Naar een oude grap. 

 

 

afbeelding.png.5479d2963b1a3d3a1c8f9295929072ff.png.143f749d2338565be19945999c96faf4.png

 

De vertaling van de tekst voor de toekomstige stripalbums (vanaf 2028 verkrijgbaar):

 

Op 27/5/2023 om 22:59, sporoi zei:

 🏊‍♂️   🤯   WTF   😖 (&  😬 $  🎇 "[ >  - }

 

 

 

Op 29/5/2023 om 14:17, sporoi zei:

De vertaling:

 

< een  onvoorziene verrassende vondst. 


🏊‍♂️  Personages voelen zich als een vis in het water. 


🤯Alle gezichtopeningen wijd open en passief door het zicht van  mogelijke bedreigende obstakels die ze naderen. 


WTF Een mix van verbazing en angstvlagen die op en neer deinen, te vergelijken met de lichamen tijdens het F - werkwoord. 


😖  Accent op de verwarring en ontreddering bij een mogelijk gevaarlijke en onbekende "encounter of the third kind". ( een drang van afsluiten, vluchten en opgeven). Ook willen ontkennen van de vondst (gesloten ogen) . 


(&   Elkaar toch niet in de steek laten, bij elkaar blijven door dik en dun, moed.


😬 Terug accent op verwarring, angst en tandengeknars. (versterking van de vorige emoji). Op en neer deinen van emoties terug geaccentueerd. 


🎇  De bron van verwarring lijkt waardevol en is indrukwekkend en mooi.


"  De bibbers, angst hebben. 


[ >  Dekking willen zoeken of vluchten voor de onvoorziene vondst.


 - }  Maar beslissen door te gaan. 

 

Opvallend in deze taal is de circulaire component: je kan het evengoed van rechts naar links lezen of zelf je volgorde bepalen. Er wordt soms ook gewerkt met herhalingen van emoties, vooral voor deze die overheersen. 

Link naar reactie

 

 

Een leuk interview uit Humo van 1970, opnieuw in Humo van 3/3/2020, waaruit bleek dat Vandersteen een commerçant was die zich geregeld aanpaste aan het heden. 

 

Ik was natuurlijk diep beledigd toen Hergé mijn tekeningen niet goed vond

 

Mijn topic met wat satire in tekstvorm over deze tekenaar van 28 mei:

Link naar pagina topic

 

Op 28/5/2023 om 11:34, sporoi zei:

🥁 Ik heb een geluidsband gevonden van de jaren stillekes (1951) met opnames vanuit Willy Vandersteen zijn atelier! Dit is authentiek materiaal en geeft een unieke kijk in de persoon Vandersteen en zijn eerste medewerkers.   

 

tonband-300x250.png.5d5493ce6844d34caa3440becdf4917f.png

 

Hieronder de transcriptie van 2 fragmenten, van 12 en 17 december 1951, ten tijde van het 'Suske en Wiske' verhaal 'Het bevroren vuur'.  Gesprekken tussen Willy Vandersteen (W) en (vermoedelijk) zijn medewerkers François Joseph Herman (F) en Karel Verschuere (K).

 

Woensdag 12 december 1951, blijkbaar in de werkkamer van Vandersteen, ochtend. Er zijn Vandersteen, Herman en Verschuere.

(W) Elke dag mannekes tekenen en vertelselkes uit mijn linkerduim tutteren, dag in dag uit! De gazet die me constant achter de veren zit! Die dikke nek Sjorske van de Delleurlaan die geen sjieke toebak waard is! Had ik het allemaal maar op voorhand geweten! Tomme toch!

 

... een adempauze en licht gehoest ...

 

(W) Ik vreet hier mijn kas op Franciscuske jong! Mijn hart bonkt nu al in mijn keel. Mijn bloeddruk is tweemaal te hoog, ik heb alsmaar draaienissen, mijn haar begint uit te vallen en mijn linkerbeen begint nu ook al te stampen!

 

(F) Waarom pakt u niet met uwe madam een langer weekeinde, mr. Vandersteen? Een koppel dagen in Antwerpen: een terraske doen, de beesten van de zoo, de kerstmarkt.

 

(W) Zwijg stil jong! In die sinjorenstad herkent iedereen me!  Als ik daar mijn kop buiten steek komt er wel de één of ander fooraap me op de schouders kloppen, een tekeningske vragen en zeveren hoe plezant mijn vertelselkes zijn. En dan die snotjongens godbetert, die zijn nog de ergste!

 

(K) Maar u kent toch goed Duits? Dan kunt u beter naar Düsseldorf gaan mr. Vandersteen, daar kent niemand u toch? Ze hebben er ook een heel sjieke kerstmarkt en vele schone volksdansen dus u gaat er u thuis voelen. Logement in het beste hotel, wat metten met daarbij een goeie Glühwein van tijd tot tijd. Hop met de beentjes mr. Vandersteen!  Dan vergeet u uw werk eens.

 

(W) Hoor die daar eens aan! En wie doet dat hier dan, de kabouterkes?

 

(F) Maar wij zijn er toch, hé Charelke? U heeft toch al een pak schetsen gereed tot eind volgende week? Awel, Charelke en ik zorgen wel dat het in de sacoche komt als u weg bent. Hij completisereert alles en ik inkt alles proper zoals u van mij gewend bent.

 

(K) Eh, jaja, ik kan dat zeker wel, fluitje van een cent.

 

(W) Nieje jong, dat kan ik niet doen, niet dat ik geen confiance in gijlie heb, maar ...

 

(F) U zult zien, mr. Vandersteen, u komt terug als een geheel nieuw mens.

 

(W) Eh, mmm.

 

(K) Slaapt u maar op uw twee oren mr. Vandersteen, met ons tweekes is het zo goed als beklonken! U moogt ons betrouwen.

 

(W) Mmm, gijlie zijt twee toffe peren weet gijlie dat? Awel, ik zal het maar riskeren zeker? Maar stel me niet teleur!

 

(F) Maar nee, maar nee.

 

 

Het resultaat in de krant van die dagen:

vrijdag 14 december

 

IMG_20230528_104920.thumb.jpg.e027d3ef93cc9a73919d19aab4ef4b01.jpg

 

zaterdag 15 december

 

IMG_20230528_104931.thumb.jpg.f1713a42bcb6724df567808adff9bba6.jpg

 

maandag 17 december

 

 

IMG_20230528_104951.thumb.jpg.293e866e13157831e66d982f192aeebb.jpg

 

 

 

Maandag 17 december 1951, blijkbaar in de werkruimte van de medewerkers, ochtend.

 

(W) Ha, salut mannekens! Gijlie 2 kastaars toch: gijlie had groot gelijk! 4 dagen platte rust met mijne fijne Paulake, ik voel me als Lazarus toen hij terugkwam!

 

...

 

(W) Ja, wat is er mijn schoon Ivonneke?

 

(Y) De gazetten en brieven liggen op uw bureel mr. Vandersteen.

 

(W) Allez, ik ga eens piepen wat gijlie er van gebakken hebt.

 

... wat geroezemoes, dan op de achtergrond te horen: 

 

(W) Aaaah!!! Franciscus, Charel! Gijlie metteko's, op mijn bureel!!!

 

Hiermee is een eerste aanzet geleverd dat overmaat aan tekst niet de goedkeuring van Vandersteen wegdroeg. In dit geval was het het werk van Vandersteens 2 toenmalige medewerkers ... Andere onthullingen volgen spoedig. 😉

 

 

 

Op 28/5/2023 om 11:34, sporoi zei:

(Wie de tekst kan achterhalen waarop ik me heb geïnspireerd voor Vandersteens geweeklaag - reeks, stripalbum en personage die het uitspreekt - krijgt van mij een bloemetje. Verkeerde antwoorden krijgen als troostprijs een cactusje. Want deelnemen is belangrijker dan winnen. 🙂)

 

Deze beloning geldt nog altijd.  😉

Link naar reactie
50 minuten geleden, sporoi zei:

 

 

Een leuk interview van Humo van 1970, opnieuw in Humo van 3/3/2020, waaruit bleek dat Vandersteen een commercant was die zich geregeld aanpaste aan het heden. 

 

Ik was natuurlijk diep beledigd toen Hergé mijn tekeningen niet goed vond

 

 

citaat: "Maar het stripverhaal krijgt er geen standing. De eigen Duitse procuktie is dan ook laag-bij-de-gronds."

Da's dan toch serieus veranderd. Malcolm Max was tot mijn verbazing Duits, en is erg goed.

Link naar reactie
Op 23/6/2023 om 20:11, sporoi zei:

 

 

Een leuk interview uit Humo van 1970, opnieuw in Humo van 3/3/2020, waaruit bleek dat Vandersteen een commerçant was die zich geregeld aanpaste aan het heden. 

 

 

Opnieuw viel me op dat hij nog steeds over SidoniE sprak. Als ik me niet vergis deed Geerts dat ook.

Link naar reactie
  • 4 months later...
14 uren geleden, sporoi zei:

Oekraïne Update: Rusland blijft zijn kanonnenvlees vermalen rond Avdiivka!

 

IMG_5486.thumb.jpg.0f2e3695f9939c399ba132ceb77253c9.jpg

 

 

Willy Vandersteen had toch wel soms "The Shining", en voorvoelde in zijn jongere jaren deze gebeurtenissen die zouden optreden meer dan 30 jaar na zijn dood..🙂

 

https://www.dailykos.com/stories/2023/11/24/2207794/-Ukraine-Update-Russia-continues-meat-grinding-around-Avdiivka

 

 

 

 

Dat gebeurd(e) in elke oorlog al. D-day was ook een gehaktmolen.

Link naar reactie
5 uren geleden, fazerco zei:

 

Dat gebeurd(e) in elke oorlog al. D-day was ook een gehaktmolen.

Elke oorlog heeft zeker van deze slagvelden, met de vroegere krijgsdoctrine dat door het aantal soldaten per vierkante kilometer te verhogen, er automatisch een doorbraak komt in een vast gelopen front. Dan heb je een hele tijd verschrikkelijk veel slachtoffers, vooral aan de aanvallende zijde, door mijnen en artillerie, maar als je kan rekenen op je een betere luchtmacht en artillerie dan de vijand, kan de overrompeling zo hevig zijn dat de linie in elkaar kan storten op bepaalde plaatsen. En dan kan het veel sneller gaan.

Op sommige stranden van Normandië ging het er hevig aan toe, maar de Duitsers hadden weinig luchtmacht meer. Maar ook voorbij de stranden waren er heel wat verdedigingslinies die moesten doorbroken worden, een werk van maanden was dat. Eenmaal doorbroken waren de geallieerden aan een snelle opmars (althans in Frankrijk) bezig. De hoop was dat dat ook in Oekraïens bezet gebied ging gebeuren door het Oekraïense leger. 

Het regime van de tsaar en van Stalin, om het nu terug bij Rusland te houden, hebben gemeen: een quasi onuitputtelijke voorraad aan mensen en de wil om ze te gebruiken. Poetin verschilt in niets met zijn duistere voorgangers. De doctrine van  geconcentreerde troepenaantallen op bepaalde punten heeft als nadeel: hoe beter de afweer (artillerie, luchtbombardementen, raketten) hoe kwetsbaarder zo'n concentraties zijn.  Veel soldaten opeengepakt, meer "effect" bij beschietingen.

Nieuw aan deze oorlog zijn de drones in alle maten en soorten geworden. Er wordt eigenlijk een nieuw soort oorlog uitgevochten, met nieuwe doctrines die later zeker zullen neergeschreven worden. Vooral de Oekraïners leren snel bij en hebben technologisch superieur materiaal. Maar ook de Russen benen wat bij, want echt volledig dom zijn ze niet. De drones en de precisieartillerie zorgen ervoor dat aanvallen door aantallen in een beperkt gebied minder tot geheel niet efficiënt is geworden. De rigide commandostructuur, zeer erg top-down, met amper inbreng van de lagere officieren ter plaatse en dus niet echt flexibel voor nieuwe omstandigheden, maakt dat de Russische leiding veelal alles volgens hun oude boekjes doen, met de aangeleerde doctrines die in het verleden zo efficiënt bleken. Komt daarbij dat onze dictator Poetin, allesbehalve een strateeg, overwinningen wil om politieke redenen, ook als dat militair niet verstandig is. De militaire leiding moet zijn doeleinden maar behalen, willen ze later hun postje niet verliezen of erger. Dan gebruikt de legerleiding zeker zijn oude boekjes en zijn enorme voorraad kanonnenvlees die voorhanden is. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 14/12/2023 om 22:52, sporoi zei:

Ja, maar ik heb het over een misdadig  talent die de ervaring wil beleven eens een paar verzamelaars goed in de luren te leggen. Die zich niet geroepen voelt dag in dag uit opdrachtverhaaltjes te tekenen als een wat anonieme doordeweekse striptekenaar, die op zaterdag zijn broek of jurk moet verslijten op beurzen. Iemand die zijn krachten in het duister verzamelt voor een ultieme slag. Een sport voor het plezier van de sport, waarbij natuurlijk een redelijke prijzenpot hoort. 

 

Toch een correctie en een paar aanvullingen op mijn eigen woorden:

je kan dat niet teveel doen, want dan valt het op dat er om de haverklap onbekend oud werk op de markt komt. Dus echt rijk?... Nee, dat word je er niet van.

Een aspirant falsifeur moet ook gepokt en gemazeld zijn over het soort materiaal dat Jef Nys gebruikte, papier, potlood, inkt, naast zich natuurlijk de tekenstijl grondig eigen maken. Maar zich ook een paar technieken eigen maken om een tekenwerk wat ouderdom te geven: wat sleet aan de textuur van het papier, wat foxing, een paar lichte kreukjes of papier wat lichter of juist donkerder door licht, stof, spinnen, kakkerlakken en temperatuurwisselingen. Niet teveel, want dan daalt de waarde te erg, maar ook niet te weinig. Het misdadig brein moet dus, naast tekentalent en een script verzinnen, technisch ook wat onderlegd zijn, dus een zekere intelligentie bezitten. 

Ook moet hij nog een verhaaltjesverzinner zijn en kunnen liegen dat het gedrukt staat. Een fabeltje uit de duim zuigen en dit met een uitgestreken gezicht vertellen hoe hij/zij het kleinoodje gevonden heeft: in een tekenmap bv die zat te verstoffen op zolder bij de pas gestorven meid van de nicht van je aangetrouwde nonkel.

En als laatste kan je het het beste doen met een echte klepper, een Martin, Herge of Jacobs bv. Dan smaakt het kunststukje nog zoeter. 

 

 

Op 20/12/2023 om 13:05, Kristof Berte zei:

Het respect voor de striptekenaar is groot, ik merk het al.

 

Op een stripforum nota bene...

 

Ik heb het hier gezet, omdat het off topic is.

 

Mijn stuk over de meester-vervalser versus de anonieme striptekenaar was duidelijk satirisch bedoelt: karikaturen opzetten en tegenstellingen aandikken. Moest je het niet weten, van Wiki bv: 'Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon, een situatie of bijvoorbeeld gedrag, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk worden overdreven. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging zijn bedoeld.'

 

Ik wou vroeger als kind wel striptekenaar worden, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Want wat een pokkeberoep lijkt me dat te zijn! Respect dus voor die mensen die dat kunnen en willen doen en soms blijven volhouden. Nog meer respect voor diegene die in hun branche echt leuke creaties maken, gepaard met overduidelijk vakwerk. Ik heb het niet over kunst, wat die term is zoveel gebruikt en uitgehold. Ik vind vakwerk meer dan voldoende, ook als het bv over Herge gaat.

 

Ik hou zeker van strips en ben er veel mee bezig en ben begaan met de toekomst van de stripbranche. Meer dus dan de modale warenhuisstriplezer die de strips op wc als hap-slik-weg lezen, het misschien wel gebruiken voor je weet wel wat, de inhoud al dadelijk vergeten en later met de papierslag meegeven als het helemaal verhakkeld is. Die liefde voor strips van mij is al een teken van respect jegens de stripbranche en hun makers, ook al is dat onzichtbaar voor de stripcreators. Heb ik kritiek op hedendaagse producties? Laten we zeggen dat ik dat doe uit genegenheid voor het stripmedium. Van een oud (religieus) boek: “Die zijn roede inhoudt haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging’. Nu weet je het. 😊 En als oude producties niets waard zijn zeg ik het ook.

 

Ik vind het daarbij raar dat een lid van de stripgilde, jij dus, een lid van die stripcreators die er toch om gekend zijn graag zelf te hekelen en de spot te drijven over alles en nog wat in hun werken, en hun eigen beroep soms ook graag eens bespotten, dat zo'n lid dan last zou hebben van een kort hekelwerkje van iemand. En dan betreft het ocharme 1 zinnetje aangehaald! Lijkt me toch dat je wat lange tenen hebt.  De maat "baggerboot" van tante Sidonie misschien? 

 

Zwaaien met respect is trouwens een wat loense maar al bij al nog zachte dooddoener van meer autoritair aangelegde personen  e.a. om humor en kritiek te willen schaakmat zetten als het hen om een of andere reden niet zint. En respect kan je overal toepassen! Satire of een hekelstrip over vuilnisophalers? Nee hoor, die mensen werken in weer en wind en verdienen ons respect!! Geen satire, geen humor dus, wat denk je wel! Bloemenverkopers op de markt? Ook weer en wind en hooikoortsallergieën. Respect!! Kantoorhulpjes? Respect!! Koning? Respect!! Islam? Spreekbuis van God. Respect!! Mannetje zon? Die schijnt toch dag en nacht. Respect!!  Poetin? Een sukkelaar van een dictator. Respect!! Bladluizen? Geen idee, maar ook respect!! Trump? Zeker respect!!  .... Striptekenaars? Super super respect!!!!!!!! (want sommige zijn zure  mannen die graag met anderen spotten maar de weerbots minder leuk vinden).

Zoals je ziet verwordt mijn tekst ook terug tot satire.😉

 

Maar ik maak het goed met je. Blader ik in de nabije toekomst in de bib of boekhandel een stripalbum door, en bemerk ik dat het me boeit en dat ik de neiging heb te zeggen: "He maar dat is knap gedaan", kijk ik vervolgens op het voorplat en vind ik dan je naam pronken, ... als dit alles gebeurt krijg je van mij op dit forum een virtueel bloempje. Beloofd! 🥹 

(en ik wens je ook maat 40 toe).

 

 

Link naar reactie

 

Calendrier24.thumb.jpg.6c7a77253e5b896296e6f31a913e240f.jpg

 

 

 

 

Op 19/12/2023 om 23:22, cinco zei:

 

Dan draagt hij voortaan gewoon een groen pak. Het zou niet de eerste keer zijn. :ph34r:

 

 

 

Een groen pak zou echt niet veel helpen, want Guust:

 

Calendrier24grr.thumb.png.e0956aca6efd93bf2276136df2c40ab2.png

 

 

Beter dit dan, dezelfde flater van Guust (en/of Robbedoes) maar de tekening speelt op de hedendaagse verfpot, eh ... bal. En het heeft een even groot "grappigheidsgehalte":

 

Calendrier24regenboog.thumb.png.decc66fc782e6eca9566bdc7446c1b71.png

 

Link naar reactie

 

Op 22/12/2023 om 12:39, DeRillendeRots zei:

Nou als ik hier iemand schuldig aan moet stellen is het de uitgeverij. Ik kan me best voorstellen dat die een enorme druk op het team (en de rest van de Vlaamse strip leggen), en dat lees je langzaam terug in interviews met dergelijke. Dat is bijna niet meer menselijk te noemen. Zij vinden de laatste jaren geld duidelijk belangrijker dan het behoud van de Vlaamse strip. 5 jaar terug verzamelde ik nog alle grote reeksen maar nu stop ik gewoon met alles nu al dunner, duurder en belabberder wordt. Het team heeft bijv. niet gekozen om de pagina's van 48 naar 40 te draaien. En dat zal bij andere reeksen net zo zijn. 

 

Daar heb je misschien een punt. 😕

Ik heb me dus via mijn kanalen eens grondig geïnformeerd en zo wat gepolst wat de gevolgen zouden zijn van de misstappen van  

  1. Eerstens de uitgeverijen: de commerciële bezetters die het stripmedium, opgebouwd in een tijdspanne van 90 jaren, stelselmatig uithollen, uitputten en vernietigen voor buidels zilverstukken.
  2. En dan de creators: die collaborateurs die zich gelaten en slaafs in dienst stellen van die uitgeverijen. Ze verraden het stripmedium principeloos en zonder schroom en bederven kinderen/volwassenen met strips van minderwaardige kwaliteit. Zij zijn diegene die  de grootsheid van hun voorgangers versjacheren voor een handvol bonen en een bol soep.
     

God houdt heel erg van strips. Daarom heeft Hij een vierschaar: "De castraten voor God" (Libbit Got) die Hem bijstaat. Deze vierschaar wijdt zich enkel aan de branche strips, kunstzinnige en vakwerk, en geeft advies aan God betreffende schuld en onschuld van allen die met de stripbranche te maken hebben. Ze bestaat uit momenteel 6 leden (allemaal zielen die het tijdelijke met het eeuwige hebben ingewisseld en die hun pluimen op uitzonderlijke wijze op stripgebied verdiend hebben als mens in hun tijdelijke periode).  De beeltenis hieronder is een dichterlijke vrijheid van deze vierschaar.

 

Dieux-de-Gottlib.thumb.png.3b4965cc3849da34ec2923b6d394c764.png


De vaste leden van links naar rechts: March-ito, Pic-horg, Vulc-pua, Bot-joa, Pal-regt en Tok-akso . Er komen later nog 2 leden bij wanneer ze ook het eeuwige zijn binnengetreden: Bot-omu en Spit-trash. Deze laatste is wel een scherpslijper (van horen zeggen). 

 

Het mogelijke verdict van deze leden voor God: het zal duidelijk een gedeelde schuld zijn! Hebzuchtigen en creators die hun ziel verkochten werkten immers samen om hun misdaden te plegen. 
 

  1. Over de beleidsmakers en verantwoordelijken van stripuitgeverijen kan ik kort zijn: zij zijn verdoemd. Ze gaan onverbiddelijk naar Inferno vierde ommegang sectie hebzucht, om eeuwig zware lasten een berg op te duwen. 
  2. De meest slaafse en would-be stripcreators hebben ook schuld maar komen er goedkoper van af: ze gaan naar Purgatoria vierde terras sectie morele luilakken om zich te louteren. Geschatte tijd enkele duizend jaren om steeds rond de berg van wijsheid te lopen. Daarna kunnen ze alsnog in Paradiso, sfeer van de maan, sectie onstandvastigen. Ze komen echter nooit in contact met de sfeer van de zon, sectie wijzen en schoonheid, waar de authentieke striptekenaars vertoeven in zaligheid.
Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Mijn tweede inzending voor het toernooi is niet weerhouden. Dus plaats ik mijn dossiertje hier, voor allen die het aanbelangt. 🙂

 

 

IMG_6471.thumb.jpg.5944edea8c16596677eeac1f0dd6b51b.jpg

 

Een vogelperspectief van de woonst van professor Jeremias Gobelijn. Voor de goede orde: de tekenaar van dit prentje was blijkbaar in zijn kindertijd zo onder de indruk van zijn bezoekjes aan de prof, dat hij het zaakje eh … flink heeft opgeblazen! Mogelijk ook dat hij in die tijd een brildrager was met een verkeerde bril? 🤓 

Het is alleszins een af en gaan van kinderen en dieren in het rustige doeninkje van de professor. Meestal gebeurt dat te voet, soms met vreemde vliegende bollen en heel soms, zoals hier, met een ouderwetse helicopter. 🚁

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_6476.thumb.jpg.9bf0eeb9a5c9f44b7a02030b9c19a586.jpg

 

Dit is een meer realistische prent : wat overeenkomt met bovenstaande vakje is dat er geen poort is in de stenen muur aan de straatkant. Maar het vrijstaand huis ligt maar een  10 a 15 meter diep op het domein (dus niet 100 en meer meter diep). Het groen, bomen en struiken, zijn dichter bij het huis, zodat de professor kan genieten van het gekweel van de vogeltjes uit zijn raam in het labo.  🐦 🦉 Het echte domein is dus een mooi lapje grond, maar lijkt niet zo reusachtig groot.

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_6477.thumb.jpg.baf230df160a0ba56a138ae1a85bc84d.jpg

 

De voordeur staat altijd wijd open voor iedereen die de gastvrije man wil bezoeken en verrassen. Dat kan je in meerdere verhalen zien. Voor de eventuele inbrekers (Anatool incluis) zal de prof wel een stok achter de deur hebben.  🏏

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_6475.thumb.jpg.3c3b7b3f38fa0ceea9824d4b57beb2b1.jpgIMG_6466.thumb.jpg.a1ab75045771010a99dc0e391c5ce901.jpg

 

Jeremias Gobelijn professor in alles” maakt het je duidelijk: hier treed je het oord van wetenschap en techniek binnen.🧑‍🔬

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

IMG_6472.thumb.jpg.fe414eb4598960efc5d1ed2b2b94a9d0.jpgIMG_6474.thumb.jpg.48768f6ee0090b35bb6a87828b866ad6.jpg

 

En wetenschap beoefent hij!! Zijn parkje is onder meer ook erg geschikt om sommige knutselwerken uit te proberen in de rust van zijn privacy. De vijver achter het huis bijvoorbeeld leent zich naast verfrissende ontspanning op zijn tijd heel af en toe voor een experimentje. Hieruit blijkt dat de man niet zo van zwemmen houdt, maar in zijn jonge tijd dol lijkt te zijn op Michel Vaillant of houdt van stuntwerk in het algemeen. 🏎️

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Samen met de kinderen kan je nu ontdekken hoe de professor woont en wetenschap beoefent. Wegens privacyredenen zijn de achtergronden redelijk summier getekend:

 

 

 

 

IMG_6478.thumb.jpg.cc13559e9830d3a1c715a0ef056c1689.jpg

 

Een gedeeltelijk zicht op het geheim der geheimen van zijn woning: de goed voorziene labo van de professor. Vele voor de leek geheimzinnige toestellen en buizen her en der. Hier wordt uitgevonden voor de mensheid! 🥼

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

 

IMG_6467.thumb.jpg.28c2f7dc6ee7df15a8a8b2f447e1c1a6.jpg

 

Zijn studeerkamer (de man zweert bij papier en pen). In andere prenten zou je ook kunnen zien dat de professor een uitgebreide bibliotheek heeft. 📚 En voor de inwendige mens een ruime keuken (met uitgebreide sets servies).🍽️

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_6469.thumb.jpg.1b5783b88c5aada6ca156e997331aadf.jpgIMG_6470.thumb.jpg.cdc5ab8f2719eceafa4d74ae64b04b41.jpg

 

Elke ruimte herbergt soms verrassingen ...... en maakt deze woonst een bron van kinderplezier en goede daden. 🧒🧒🧒

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

Vrimaskin1953.thumb.jpg.e1e64305bd07036ff2917ef046a515af.jpg

 

Tussen haakjes: het wasapparaat in de wasruimte is  een zeer oude langzaamwasser die zelf niet kan zwieren. 🗑️

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Langzaamwasser

 

 

Vanuit de bovenste opening kan je de natte was door de wringer halen om het op zijn minst niet kletsnat meer te hebben. Het grote domein leent zich daarna voor het klassieke “zonnendrogen”. Vreemd dat de professor zo’n antiek en onhandig apparaat bezit, want toen bestonden er al ruimschoots volautomatische (maar erg logge) wasmachines. (Of hij kon er gewoon even eentje uitvinden en in elkaar knutselen).

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_6479.thumb.jpg.c3e074e6f36c285d8f430e44d3b7d1a4.jpg

 

En hier als laatste een blik op de beruchte opslagplaats van de professor met de chemische stoffen die (soms met toestemming van de gemeente) in de waterleiding worden gekieperd. De prof is niet aan zijn proefstuk toe in biologische/chemische oorlogsvoering-experimenten  en Zonnedorp is nu eenmaal een dankbaar proefdorp.😖

 

Tussen haakjes: de professor heeft een reputatie van 'verstrooid zijn' , maar dat is maar deels correct en is soms flagrant onterecht! Dit is een zeer duidelijk vakje en bewijsstuk in een van de meest beruchte vergiftigingszaken in Zonnedorp! Het laat ontegensprekelijk zien dat Jommeke erg hoog scoort op het autistisch spectrum (of gewoon erg dom is 😜 🥴), want hij kan links en rechts niet onderscheiden! Filiberke is misschien van hetzelfde laken een pak, maar het kan ook zijn dat hij een meelopertje is van het autoritaire Jommeke, en zijn mond maar houdt. Dat belooft wat als ze volwassen worden!

 

(De waarheid mag eens gezegd worden nietwaar?  🫡)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...