Ga naar inhoud

Striptekenaars; solisten of werkend in een groep ?


Recommended Posts

Veel tekenaars die later naam zouden maken, begonnen als solist.

Of als medewerker van iemand anders.

Maar werden later 'het bekende gezicht' van een groep.

 

Voorbeelden te over.

Bijvoorbeeld Herge, Toonder, Vandersteen.

 

Die werkten later in een soort Studio met veel of weinig medewerkers.

Medewerkers die op het laatst vrijwel alle werkzaamheden voor hun rekening namen.

Bijvoorbeeld Bob de Moor, die heel belangrijk was bij de laatste albums van Kuifje.

 

Een van mijn vragen in dit verband is;  waren Hans Kresse en Hugo Pratt in de loop van de tijd ook onderdeel van een groep?

Want Kresse kreeg al gauw veel ondersteuning van bekwame scenaristen.

En Pratt kreeg zichtbaar ondersteuning van tekenaars die veel beter waren dan hij zelf.

Graag meer voorbeelden en commentaar.

 

In de popmuziek hebben studiomuzikanten soms alles geproduceerd van artiesten die heel goed waren in play back.

En fotogeniek waren.

En ook nog konden dansen...

Link naar reactie
21 minutes ago, Ton Konincks 1948 said:

In de popmuziek hebben studiomuzikanten soms alles geproduceerd van artiesten die heel goed waren in play back.

En fotogeniek waren.

En ook nog konden dansen...

 

Milli Vanilli!

 

Of zoals politici die verkozen worden omdat ze er goed uitzien en het goed kunnen uitleggen, maar die geen verstand hebben van politiek en als stropoppen fungeren van een kleine kliek die achter de schermen aan de touwtjes trekt.

Link naar reactie

Kresse heeft nooit een tekstschrijver of enige andere vorm van assistentie willen dulden. De zeldzame keren dat een tekstschrijver mocht meehelpen, betoont Kresse zich van zijn minst sympathieke kant. Marten Toonder getuigt in een voorwoord van De Geschiedenis van Bor Khan (editie 1988) hoe Kresse zich zodanig moeilijk opstelt uit bescherming voor zijn stripkinderen dat een coscenarist al eens "in tranen van frustratie op de tafel stond te bonken.

Link naar reactie

Huizinga en Waling Dijkstra hebben Kresse wel degelijk intensief geholpen bij de verhalen.

Maar ondank is 's werelds loon.

Dat Kresse een moeilijk mens was staat buiten kijf.

Kresse was wel degelijk een genie, maar hij stond niemand toe hem grondig te bekritiseren.

Dan werd hij heel boos.

Personeelsleden bij een uitgeverij in Haarlem waar hij regelmatig werk kwam afleveren mochten hem helemaal niet met al zijn nukkigheden en kuren. 

En Toonder was van begin af een kwalletje, die in de jaren dertig de strip van Martin Branner tijdelijk voortzette en de hele sjorsfiguur naar eigen hand zette en in de soep liet lopen.

En de buren, toen Toonder in Ierland woonde, vonden hem ook onaangenaam,

Zie het beruchte artikel in de Volkskrant, waarin Ronnie Drew terloops ook heel voorzichtig zijn mening gaf,

Toonder schreef zijn naam voluit onder het werk van medewerkers.

Dan ben je voor mij een mispunt.

Een van de redenen dat een zeer knappe tekenaar als Ben van Voorn voor zich zelf verder ging

Maar er zijn ook grote artiesten die hun medewerkers het krediet geven dat ze verdienen en vol lof over hen spreken...

Link naar reactie
1 uur terug, Ton Konincks 1948 zei:

Zie het beruchte artikel in de Volkskrant, waarin Ronnie Drew terloops ook heel voorzichtig zijn mening gaf,

Toonder schreef zijn naam voluit onder het werk van medewerkers.

Dat is typisch voor werk dat gebeurde in studioverband: Vandersteen, Disney, Nys... maar ook veel tekenaars waarvan je niet zou verwachten dat ze medewerkers hadden. Zelfs Cauvin gebruikte af en toe medewerkers die hem ideeën leverden. Heel veel (langlopende) Amerikaanse krantenstrips zijn ook het werk van studio's of van Ghosts.

Maar dat soort zaken gebeurden al lang voor er strips gemaakt werden. Feuilletonschrijvers zoals Alexander Dumas gebruikten ook al medewerkers die een groot deel van het schrijf- en/of plotwerk deden.

 

Van de huidige (commercieel) werkende stripmakers in Vlaanderen heb ik het gevoel dat iedereen wel al eens medewerker is geweest. Tenzij misschien Willy Linthout.

Link naar reactie
1 uur geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Toonder schreef zijn naam voluit onder het werk van medewerkers.

Dan ben je voor mij een mispunt.

Een van de redenen dat een zeer knappe tekenaar als Ben van Voorn voor zich zelf verder ging

Maar er zijn ook grote artiesten die hun medewerkers het krediet geven dat ze verdienen en vol lof over hen spreken...

 

Er zijn twee verschillende tekenaars: zij die perfect gelukkig zijn om hun hele carrière in een dienende rol te werken en zelfs nooit een eigen strip maken en zij die daar absoluut niet mee kunnen omgaan. Ik denk nu bvb aan Jacobs die zoals bekend zijn medewerking aan Kuifje stopte omdat Hergé zijn naam niet wou vermelden in de albums. Maar zelf heeft Jacobs ook nooit de naam van zijn medewerkers vermeld.

Link naar reactie

Dat wordt vaak ook vanuit commercieel oogpunt gedaan. Ik denk nu aan een voorbeeld dat ik ooit gelezen heb in het boek van Ronald Grossey over Studio Vandersteen. Als ik het me goed herinner, ging het zo: Jeff Broeckx is een van de vele medewerkers van die studio geweest. Voor zijn carrière daar maakte hij ook al strips voor de tijdschriften van Averbode zoals ''Dag en Heidi" of ''Sloeber'', maar zij hadden geen interesse om daarvan albums uit te geven. Later werkte hij voor Vandersteen en had Standaard Uitgeverij (de uitgeverij van Vandersteen) wel interesse om die reeksen als album uit te geven.

 

Jeff Broeckx was echter een onbekende naam. Dus had de uitgever Broeckx en Vandersteen gevraagd om die albums uit te brengen als Jeff Broeckx Studio Vandersteen. Tenslotte is Willy Vandersteen wel een bekende naam. Broeckx is een grote bewonderaar van Vandersteen en vond het zelfs een eer dat Vandersteens naam naast die van hem stond op zijn eigen werk. Vandersteen had niets met die reeksen te maken. Afgezien van Wirel (Willy Vandersteen en Karel Verschuere) was dat een van de weinige keren dat zijn medewerkers mee op de albums stonden, geloof ik.

 

Een studio is ook vaak een goede leerschool geweest voor beginnende striptekenaars. Of dat dat nu nog altijd is, zou ik niet weten. Betreft Kresse, als ik Comiclopedia mag geloven, zou hij tijdens de Tweede Wereldoorlog bij een animatiestudio gewerkt hebben onder Henk Kannegieter en daarna een aantal jaar onder Toonder. De latere medewerkers van Kresse worden er ook vermeld, maar wellicht niet allemaal.

Link naar reactie

image.png.70540f29a2c6fdf07533c12bd7c681e1.pngimage.png.7dc6325a419df2af87a14f5c6b0695bc.png

 

Neerlands bekendste kweekvijver.

 

Aloys Oosterwijk ( ook hier bekend als "reper" )

Hanco Kolk ( nog zeer sporadische "reper" )

Ben Jansen ( de glunderende gluurder )

Rene Meulenbroek

Evert Gerards

Gerard Leever

Frans leenheer

Frenk Meeuwsen

Kees de Boer

 

 

Link naar reactie

Grappige thread. Enkel een Hollander zou een lokale held als Kresse op Niveau van Pratt durven zetten en dan nog durven beweren dat Pratt hulp nodig had.

Tegenwoordig heb je een heel ander soort van studio's naast de zweetshops van de oude studios Vandersteen en consoorten. Toalhoat, Cossu, Vatine zitten allen in een paar van co-working places.  Ik vermoed dat ze liever niet eenzaam in hun kamertje zitten te tekenen. Er komen daar soms wel samenwerkingen uit die de moeite zijn zoals Bombe-X.

Gottferdom is dan weer meer een incubator waar talent kan groeien, maar waar ze er ook geen probleem mee hebben als hun mensen zoals Simon Van Liemt op eigen benen verder gaan.

 

 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Ambreville zei:

Grappige thread. Enkel een Hollander zou een lokale held als Kresse op Niveau van Pratt durven zetten en dan nog durven beweren dat Pratt hulp nodig had.

Tegenwoordig heb je een heel ander soort van studio's naast de zweetshops van de oude studios Vandersteen en consoorten. Toalhoat, Cossu, Vatine zitten allen in een paar van co-working places.  Ik vermoed dat ze liever niet eenzaam in hun kamertje zitten te tekenen. Er komen daar soms wel samenwerkingen uit die de moeite zijn zoals Bombe-X.

Gottferdom is dan weer meer een incubator waar talent kan groeien, maar waar ze er ook geen probleem mee hebben als hun mensen zoals Simon Van Liemt op eigen benen verder gaan.

 

Ook grappig dat de zegetocht van Kresse begon in de Vlaamse krant Het laatste nieuws.

Op het hoogtepunt van zijn roem, werden de in oblongformaat stripboekjes in oplages van 75.000 exemplaren uitgebracht.

Vertalingen zouden volgen in het Engels, Frans, Spaans, Portugees en de Scandinavische talen.

image.png.86614fca0177e639f88569b00c7ceff6.png

 

En o,ja laten we de Vlaamse reeks niet vergeten.

Pratt en Kresse waren gewoon getoetst aan hun tijd, unieke tekentalenten, iets anders beweren zal getuige zijn

van een eigenzinnige kijk en dat mag, maar laten we vooral redelijk zijn.

image.thumb.png.b271273e6d929e6821d8534597e14579.png

 

Zelfs die eigenwijze Friezen konden Kresse apprecieren.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...