Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

34 minuten geleden, sanderg zei:

Dank voor de respons Zwendel! Koop je die antieke albums dan als belegging als ik mag vragen? Ik zou persoonlijk bang zijn ze te lezen met de angst ze te beschadigen. Een origineel lijst je in en er kan in principe (afkloppen :-) niks meer mee gebeuren.

 

Ik ben er al een tijdje mee gestopt. De reeksen die ik wou hebben heb ik ondertussen. Ik koop enkel occasioneel iets van de Lombard Collectie.

Het is gewoon uit interesse voor die oude boekjes. Ik doe ook niet in de topexemplaren. Scheurtje hier en daar en rug geschaafd en boekblok los mag (afhankelijk van wat het is). Dan moet je ook niet bang zijn om die te lezen :)

 

Link naar reactie

Dankjewel!

 

Ik ben liefhebber van het werk van o.a. Hermann (helaas nog geen Jeremiah pagina op de kop getikt) en heb wat aquarellen van hem. Ook Miville-Deschenes vind ik een fantastisch tekenaar en heb ook origineel werk van hem weten te bemachtigen. En Frank Pé is een fantastisch tekenaar waar ik wat van heb. Ik zal binnenkort eens wat plaatsen. En zo zijn er nog een hele reeks van tekenaars die ik zeer bewonder en die hoog op mijn lijst staan om ooit eens een origineel van te bemachtigen. Maar goed... wat jullie allemaal weten hier, de prijzen blijven maar stijgen. Als je al voor een goede schets van Yslaire E1000 moet neerleggen. Maar goed, ik heb er ook weer niet veel problemen mee in de zin dat het je dwingt creatiever om je heen te kijken naar tekenaars wiens werk je ook zeer bewondert en van wie de prijzen nog goed te doen blijken te zijn. En zo'n origineel stuk bemachtigen geeft me vaak net zoveel plezier.

Link naar reactie
22 minutes ago, Zwendel said:

 

Ik ben er al een tijdje mee gestopt. De reeksen die ik wou hebben heb ik ondertussen. Ik koop enkel occasioneel iets van de Lombard Collectie.

Het is gewoon uit interesse voor die oude boekjes. Ik doe ook niet in de topexemplaren. Scheurtje hier en daar en rug geschaafd en boekblok los mag (afhankelijk van wat het is). Dan moet je ook niet bang zijn om die te lezen :)

 

Oude albums kunnen inderdaad erg mooi zijn - ik heb er niet veel maar ben wel erg blij met mijn eerste druk van 'De schaduwen voorbij' (mijn favoriete album aller tijden) en ook van een aantal Hermann albums heb ik eerste drukken (o.a. Khaled van de schemerwoudereeks en een aantal eerste Jeremiah delen).
In die albums zitten wel wat kreukjes en kleine scheurtjes maar dat geeft niet- ik lees ze ook gewoon

Je ziet soms dat er duizenden Euro's worden betaald voor oude kuifjes - diaar zou ik, als ik ze zou hebben, misschien nog net naar durven kijken :-D Ik zou ze niet uit mijn boekenkast durven pakken, laat staan dat ik ze zou lezen 

Link naar reactie
22 minutes ago, Nesse said:

Dankjewel!

 

Ik ben liefhebber van het werk van o.a. Hermann (helaas nog geen Jeremiah pagina op de kop getikt) en heb wat aquarellen van hem. Ook Miville-Deschenes vind ik een fantastisch tekenaar en heb ook origineel werk van hem weten te bemachtigen. En Frank Pé is een fantastisch tekenaar waar ik wat van heb. Ik zal binnenkort eens wat plaatsen. En zo zijn er nog een hele reeks van tekenaars die ik zeer bewonder en die hoog op mijn lijst staan om ooit eens een origineel van te bemachtigen. Maar goed... wat jullie allemaal weten hier, de prijzen blijven maar stijgen. Als je al voor een goede schets van Yslaire E1000 moet neerleggen. Maar goed, ik heb er ook weer niet veel problemen mee in de zin dat het je dwingt creatiever om je heen te kijken naar tekenaars wiens werk je ook zeer bewondert en van wie de prijzen nog goed te doen blijken te zijn. En zo'n origineel stuk bemachtigen geeft me vaak net zoveel plezier.


Geweldig! Ik ben erg benieuwd! 

 

Originele Hermann pagina's uit de bekende reeksen zijn momenteel echt belachelijk duur geworden :-( Op 2dgalleries heb ik al prijzen van € 12.000 voorbij zien komen voor een pagina uit de (oude) Schemerwoude reeks..
Op een Franse site zag ik laatste een Jeremiah pagina aangeboden voor € 5.000- erg veel geld, maar die pagina was echt bijna onmiddellijk verkocht- leek een koopje :-)

Miville-Deschenes is ook een erg goede tekenaar- eerder verkocht hij zelf nog wel eens origineel werk via zijn site, maar volgens mij doet ie dat niet meer...

Erg benieuwd naar je foto's!

Inderdaad is voor mij de kunst ook steeds meer om naar tekenaars te kijken die mooi werk maken maar van wie de prijzen nog niet (te) hoog zijn. 

O.a. Hans van Oudenaarden en Guerrero (Gloria Victis) vind ik geweldige tekenaars van wie het -prijstechnisch- nog vrij aardig te doen is om origineel werk te kunnen kopen

Link naar reactie
6 uren geleden, sanderg zei:

Hoe zit dat met jullie vraag ik mij af?  Zouden jullie liever een mooi origineel kopen of gaan andere luxe-aankopen (ik heb het nadrukkelijk niet over primaire basisbehoeften) toch voor?

 

Ik zal inderdaad ook sneller een mooier en duurder origineel kopen dan dat ik een duurdere auto zou kopen

 

Maar dat is gewoon een persoonlijke voorkeur, voor de rest bespaar ik bijna nergens op ... ik zou eens moeten zeggen tegen mijn vrouw 'Schat van't jaar gaan we niet op vakantie want ik heb een nieuwe Hermann pagina gekocht', het zou rap gedaan zijn :e007: 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
24 minutes ago, Mzee said:

 

Ik zal inderdaad ook sneller een mooier en duurder origineel kopen dan dat ik een duurdere auto zou kopen

 

Maar dat is gewoon een persoonlijke voorkeur, voor de rest bespaar ik bijna nergens op ... ik zou eens moeten zeggen tegen mijn vrouw 'Schat van't jaar gaan we niet op vakantie want ik heb een nieuwe Hermann pagina gekocht', het zou rap gedaan zijn :e007: 

Hahahahaha ? nee, Daar moest ik ook niet mee aankomen inderdaad! 

Link naar reactie
On 2017-5-2 at 8:04 PM, Koning Poefke said:

 

 

De situatie vandaag is alleszins beter voor tekenaars dan pakweg 10 of 15 jaar geleden. 

Toen verkochten tekenaars hun werk voor een habbekrats, soms uit financiele noodzaak. Anderen hebben daar goede zaken aan gedaan. 

Link naar reactie
20 hours ago, Nesse said:

Dankjewel!

 

Ik ben liefhebber van het werk van o.a. Hermann (helaas nog geen Jeremiah pagina op de kop getikt) en heb wat aquarellen van hem. Ook Miville-Deschenes vind ik een fantastisch tekenaar en heb ook origineel werk van hem weten te bemachtigen. En Frank Pé is een fantastisch tekenaar waar ik wat van heb. Ik zal binnenkort eens wat plaatsen. En zo zijn er nog een hele reeks van tekenaars die ik zeer bewonder en die hoog op mijn lijst staan om ooit eens een origineel van te bemachtigen. Maar goed... wat jullie allemaal weten hier, de prijzen blijven maar stijgen. Als je al voor een goede schets van Yslaire E1000 moet neerleggen. Maar goed, ik heb er ook weer niet veel problemen mee in de zin dat het je dwingt creatiever om je heen te kijken naar tekenaars wiens werk je ook zeer bewondert en van wie de prijzen nog goed te doen blijken te zijn. En zo'n origineel stuk bemachtigen geeft me vaak net zoveel plezier.

 

Er zijn nog steeds heel goede tekenaars wiens werk je kan kopen met een relatief klein budget. En dat zijn heus niet allemaal beginnende tekenaars, er zitten ook gevestigde namen tussen. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, pudifar zei:

 

Er zijn nog steeds heel goede tekenaars wiens werk je kan kopen met een relatief klein budget. En dat zijn heus niet allemaal beginnende tekenaars, er zitten ook gevestigde namen tussen. 

 

Ja precies... dat probeerde ik ook duidelijk te maken in de laatste zinnen van mijn post. Excuus als die boodschap niet helder overkwam.

Link naar reactie
2 uren geleden, pudifar zei:

 

De situatie vandaag is alleszins beter voor tekenaars dan pakweg 10 of 15 jaar geleden. 

Toen verkochten tekenaars hun werk voor een habbekrats, soms uit financiele noodzaak. Anderen hebben daar goede zaken aan gedaan. 

 

Mooi gezegd. En dat is ook weer de andere kant van de medaille en vaak de kant die onderbelicht blijft. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze uit pure noodzaak hun creaties moeten verkopen. Als de prijsstijgingen vooral ten goede komen van de tekenaars zelf heb ik er (voor een groot gedeelte) vrede mee. Het is fijn dat de mensen die ons zoveel plezier schenken met hun mooie werken er zelf ook prima aan kunnen verdienen. Het blijft voor mij toch een raar idee dat zoveel tekenaars op het randje moeten leven. Waar blijft het geld hangen (als dat al het geval is). Bij de uitgevers? De agent (als ze die al hebben)? De distributeurs? De winkelier?  

Link naar reactie
2 uren geleden, Nesse zei:

Het blijft voor mij toch een raar idee dat zoveel tekenaars op het randje moeten leven. Waar blijft het geld hangen (als dat al het geval is). Bij de uitgevers? De agent (als ze die al hebben)? De distributeurs? De winkelier?  

 

Er zijn gewoon teveel strips en de gemiddelde oplage is te laag. 

Link naar reactie
58 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Er zijn gewoon teveel strips en de gemiddelde oplage is te laag. 

 

Er zijn ook teveel (goedkope) tekenaars en te weinig voorpubliceermogelijkheden. Hierdoor is de plaatprijs naar beneden. Verkopen op beurzen is een aanvullende optie. 

 

Vergelijk het met de muziekwereld. Ook meer groepen, maar minder te verdienen met de albums. Live-optredens brengen op.

 

En was het vroeger zoveel beter? Het verhaal van Wasterlain is genoegzaam bekend. Hij gebruikte tal van originele platen om de lekken in zijn dak te dichten.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Kool Thing zei:

 

Er zijn ook teveel (goedkope) tekenaars en te weinig voorpubliceermogelijkheden. Hierdoor is de plaatprijs naar beneden. Verkopen op beurzen is een aanvullende optie. 

 

Vergelijk het met de muziekwereld. Ook meer groepen, maar minder te verdienen met de albums. Live-optredens brengen op.

 

En was het vroeger zoveel beter? Het verhaal van Wasterlain is genoegzaam bekend. Hij gebruikte tal van originele platen om de lekken in zijn dak te dichten.  

 

Het waren geen originele platen, maar originele PLANKEN :-p

Link naar reactie
1 uur geleden, Kool Thing zei:

En was het vroeger zoveel beter? 

 

Ik denk het wel. De meeste tekenaars waren beter af met een hogere plaatprijs en hogere royalties albums van de stripalbums en dan maar geen opbrengsten van originelen. Alleen voor de echte toppers is het gunstig dat originelen echt duur zijn, maar voor de wat kleinere namen schiet dat niet echt op.    

Link naar reactie

Ach originelen is een beetje een hype geworden. Vandaar ook de enorme groei van de markt in een paar jaar. Het is voor velen ook een zeer leuke hobby.

Ik heb een paar vrienden die verzamelen, niet fanatiek. Soms tonen ze mij een stuk dat ze recent hebben gekocht, volgens hen het mooiste tot nu toe in hun collectie. Een "graal" zoals de kenners zeggen. En het gekke is, een jaar nadien verkopen ze het weer, beu gezien omdat ze er elke dag op kijken aan hun muur. En met de verkoop hebben ze weer extra geld om de volgende koop te financieren, nog beter en mooier dan het vorige. Zo blijf je natuurlijk bezig in een collectie die geen einde kent en altijd veranderlijk is. 

Alleen al daarom zou verzamelen van originelen niks voor mij zijn, want het is denk ik heel verslavend, de jacht op de beste platen en beste auteurs. Los van de kostprijs :e005:

Wat ook bij sommigen speelt is de competitie tussen verzamelaars om betere stukken binnen te halen. Bepaalde sites spelen hier op in en moedigen aan de stukken ook publiek te tonen. En het is ongeloofelijk om te zien dat sommigen een collectie hebben van meer dan 1.000 stuks. Hoe speel je zoiets klaar? 

En ook al verzamel ik niet zelf, ik hou er van om de originelen te zien van strips die ik graag lees. En daar ben ik de verzamelaars zeer dankbaar voor. Ik hoop dan ook dat ze goed zorg dragen voor wat ze bezitten, want na hen komt een nieuwe generatie lezers en verzamelaars. 

 

 

 

Link naar reactie
5 hours ago, Tweetie said:

 

Ik denk het wel. De meeste tekenaars waren beter af met een hogere plaatprijs en hogere royalties albums van de stripalbums en dan maar geen opbrengsten van originelen. Alleen voor de echte toppers is het gunstig dat originelen echt duur zijn, maar voor de wat kleinere namen schiet dat niet echt op.    

Als je albums niet goed verkopen, dan gaan je originelen ook geen fortuin. 

Water stroomt naar de zee zegt men. 

Ik lees wel eens van auteurs die zeer goed verdienen aan hun originelen maar een "schamele" oplage kennen. Dat zijn echt uitzonderingen. 

En als je albums goed verkopen, dan ga je ook geen uitverkoop houden in je originelen, dan houd je die. Omdat je gehecht bent aan je werk, of omdat je het wil doorgeven aan je kinderen. In Japan verkoopt trouwens geen enkele magaka zijn originelen. Uit principe. Wat daarmee gebeurt bij overlijden (zoals bv. recent Taniguchi), ik weet het niet. 

Link naar reactie
On 2017-5-8 at 1:39 PM, Zwendel said:

 

Originelen zeggen mij helemaal niks. Als ik de keus zou hebben om voor hetzelfde geld een originele plaat of een antiek album te kopen dan zou in resoluut voor 2 kiezen.

Nog nooit in de verleiding gekomen? Een mooie pagina van Rooie Oortjes bijvoorbeeld, in plaats van een antiquariaat Blake en Mortimer? 

Link naar reactie
15 uren geleden, pudifar zei:

Ach originelen is een beetje een hype geworden. Vandaar ook de enorme groei van de markt in een paar jaar. Het is voor velen ook een zeer leuke hobby.

Ik heb een paar vrienden die verzamelen, niet fanatiek. Soms tonen ze mij een stuk dat ze recent hebben gekocht, volgens hen het mooiste tot nu toe in hun collectie. Een "graal" zoals de kenners zeggen. En het gekke is, een jaar nadien verkopen ze het weer, beu gezien omdat ze er elke dag op kijken aan hun muur. En met de verkoop hebben ze weer extra geld om de volgende koop te financieren, nog beter en mooier dan het vorige. Zo blijf je natuurlijk bezig in een collectie die geen einde kent en altijd veranderlijk is. 

Alleen al daarom zou verzamelen van originelen niks voor mij zijn, want het is denk ik heel verslavend, de jacht op de beste platen en beste auteurs. Los van de kostprijs :e005:

Wat ook bij sommigen speelt is de competitie tussen verzamelaars om betere stukken binnen te halen. Bepaalde sites spelen hier op in en moedigen aan de stukken ook publiek te tonen. En het is ongeloofelijk om te zien dat sommigen een collectie hebben van meer dan 1.000 stuks. Hoe speel je zoiets klaar? 

En ook al verzamel ik niet zelf, ik hou er van om de originelen te zien van strips die ik graag lees. En daar ben ik de verzamelaars zeer dankbaar voor. Ik hoop dan ook dat ze goed zorg dragen voor wat ze bezitten, want na hen komt een nieuwe generatie lezers en verzamelaars. 

 

 

 

 

Er zitten veel waarheden in je verhaal. Ik ben een groot liefhebber van originelen en het is inderdaad zeer verslavend maar ik herken me dan weer niet in je beschreven gevoel van competitie onder verzamelaars. Ook al zal dat waarschijnlijk bij sommigen vast een rol spelen. Ik zie juist vaak tussen verzamelaars een amicale bewondering voor elkaars collectie waarbij op een gepassioneerde wijze met elkaar gesproken wordt over originele werken en tips & trics zonder argwaan met elkaar gedeeld worden.

Geen competitie te bespeuren met de verzamelaars met wie ik contact heb. Maar goed, ik ben pas een aantal jaren bezig. Wellicht zal het te maken hebben met hoe de hobbyist erin staat versus de wat fanatiekere verzamelaar. Beiden zijn liefhebbers en waarschijnlijk vanuit dezelfde passie begonnen maar beleven het verzamelen op een totaal verschillende manier. Ik weet niet of dat in de buurt komt van een logische verklaring...

Een collectie van 1000 stuks... dat zijn er maar enkelen natuurlijk. En met je eens... waar doe je het dan nog voor? Ik probeer momenteel nu ook mijn collectie, klein waarschijnlijk in vergelijking met veel andere verzamelaars, wat terug te brengen naar een 10tal werken waarvan ik denk dat ik er blijvend van kan genieten. En loopt het anders dan is dat ook prima.... 

Link naar reactie
1 hour ago, Nesse said:

 

Ik zie juist vaak tussen verzamelaars een amicale bewondering voor elkaars collectie waarbij op een gepassioneerde wijze met elkaar gesproken wordt over originele werken en tips & trics zonder argwaan met elkaar gedeeld worden.

Geen competitie te bespeuren met de verzamelaars met wie ik contact heb. 

 

Een collectie van 1000 stuks... dat zijn er maar enkelen natuurlijk. En met je eens... waar doe je het dan nog voor? Ik probeer momenteel nu ook mijn collectie, klein waarschijnlijk in vergelijking met veel andere verzamelaars, wat terug te brengen naar een 10tal werken waarvan ik denk dat ik er blijvend van kan genieten. En loopt het anders dan is dat ook prima.... 

 

Ik heb exact dezelfde ervaring en spaar toch al iets langer originelen. Veel verzamelaars (zoals ik) vinden het erg leuk om eigen werk met anderen te delen zonder dat daar competitie aan te pas komt. Ik zie ook heus wel dat sommigen veel mooiere werken hebben dan ik, maar dat doet er niet aan af dat ik ook van mijn eigen werken enorm geniet.

Tevreden zijn met wat je hebt zei mijn oma vroeger al - en ze had gelijk ;-)

Sommigen hebben inderdaad een collectie waarmee je een museum zou kunen vullen. Daar zie ik ook niet het nut van in.. Het gros van de werken die je zelf hebt zul je dan zelden bekijken omdat ze ergens veilig zijn opgeborgen :-P Zonde!
Op die manier heeft niemand er wat aan..

 

Link naar reactie
17 uren geleden, pudifar zei:

Wat ook bij sommigen speelt is de competitie tussen verzamelaars om betere stukken binnen te halen. Bepaalde sites spelen hier op in en moedigen aan de stukken ook publiek te tonen. En het is ongeloofelijk om te zien dat sommigen een collectie hebben van meer dan 1.000 stuks. Hoe speel je zoiets klaar? 

 

Die competitie tussen verzamelaars is nogal ongelijk, in het uiterste geval gaat het tussen loonslaven en biljonairs. 

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Sommigen hebben inderdaad een collectie waarmee je een museum zou kunenn vullen. Daar zie ik ook niet het nut van in.. Het gros van de werken die je zelf hebt zul je dan zelden bekijken omdat ze ergens veilig zijn opgeborgen :-P Zonde!
Op die manier heeft niemand er wat aan..

 

Jawel hoor. Tekenaars hebben er een inkomen aan, de originelen worden veilig voor het nageslacht bewaard en toekomstige stripmusea kunnen ermee gevuld worden.

Link naar reactie
12 minutes ago, Tweetie said:

 

Jawel hoor. Tekenaars hebben er een inkomen aan, de originelen worden veilig voor het nageslacht bewaard en toekomstige stripmusea kunnen ermee gevuld worden.

 

Tenzij het nageslacht het tussen het oud papier werpt. Dat kan ook altijd natuurlijk.

Link naar reactie
48 minuten geleden, Mask zei:

 

Tenzij het nageslacht het tussen het oud papier werpt. Dat kan ook altijd natuurlijk.

 

Schatten op Zolder binnen 200 jaar. Ik heb op zolder een tekening gevonden van mijn overovergrootvader. Dat is een echte Kristof Berte uit zijn debuutalbum! Waw!!! Ik kan alleen maar duimen hé :-)  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, pudifar zei:

Nog nooit in de verleiding gekomen? Een mooie pagina van Rooie Oortjes bijvoorbeeld, in plaats van een antiquariaat Blake en Mortimer? 

Neen, eigenlijk niet. Ik hecht weinig belang aan dingen zoals meubelen en interieur, dus dat zou toch gewoon in een schuif liggen.

 

En dat origineel is toch hetzelfde als de tekening in mijn album. Het produkt en de creatie is het album, niet een pagina eruit.

 

Maar ieder zijn passie uiteraard ;)

Link naar reactie
13 hours ago, Zwendel said:

Neen, eigenlijk niet. Ik hecht weinig belang aan dingen zoals meubelen en interieur, dus dat zou toch gewoon in een schuif liggen.

 

En dat origineel is toch hetzelfde als de tekening in mijn album. Het produkt en de creatie is het album, niet een pagina eruit.

 

Maar ieder zijn passie uiteraard ;)

Dat is een zeer diplomatisch maar toch sympathiek antwoord, bedankt. 

Link naar reactie
20 hours ago, Tweetie said:

 

Die competitie tussen verzamelaars is nogal ongelijk, in het uiterste geval gaat het tussen loonslaven en biljonairs. 

 

Waar ik op doel is niet het budget of de loutere kwantiteit aan originelen. Wie geld genoeg heeft kan binnen een paar maanden een collectie van 1.000 originelen samenbrengen. 

 

Sommige verzamelaars met een zeer grote collectie beschikken over een groot aantal klassiekers. Covers en pagina's die in het collectieve geheugen zitten. Tekeningen die eigenlijk nooit op de markt komen. Werk van sublieme kwaliteit. En deze verzamelaars hebben er niet enkele, maar met pakken. Dat is een prestatie op zich. Op welke termijn kan je zo een collectie in kwantiteit én kwaliteit opbouwen als je vandaag begint met verzamelen? That's the question. 

 

Link naar reactie
47 minuten geleden, pudifar zei:

 

Waar ik op doel is niet het budget of de loutere kwantiteit aan originelen. Wie geld genoeg heeft kan binnen een paar maanden een collectie van 1.000 originelen samenbrengen. 

 

Sommige verzamelaars met een zeer grote collectie beschikken over een groot aantal klassiekers. Covers en pagina's die in het collectieve geheugen zitten. Tekeningen die eigenlijk nooit op de markt komen. Werk van sublieme kwaliteit. En deze verzamelaars hebben er niet enkele, maar met pakken. Dat is een prestatie op zich. Op welke termijn kan je zo een collectie in kwantiteit én kwaliteit opbouwen als je vandaag begint met verzamelen? That's the question. 

 

Op 1 jaar: 20 à 30 sublieme stukken (wanneer budget ongelimiteerd is)

Link naar reactie
6 minutes ago, Koning Poefke said:

Op 1 jaar: 20 à 30 sublieme stukken (wanneer budget ongelimiteerd is)

Dan heb je echt een quasi ongelimiteerd budget nodig om bij Christies en Sotheby's de topstukken te kopen. 

Maar wanneer zijn deze veilinghuizen op de kar van striporiginelen gesprongen? 

Veel topstukken zaten voordien al een een private verzameling. En wat is de kans dat ze terug op de markt komen? 

Veel topwerk blijft ook bij de (nabestaanden van) de tekenaars. 

Ik wil maar zeggen: het wordt er niet gemakkelijker op om vandaag de dag een verzameling van topstukken samen te krijgen. En het zal je ook véél meer kosten dan 10 jaar geleden, ALS je ze nog samen krijgt. 

Link naar reactie
3 hours ago, Mask said:

Welke de topstukken over 10 jaar zullen zijn weten we pas over 10 jaar. En daar zullen dan zeker wel stukken tussen zitten die vandaag nog goed betaalbaar zijn.

 

Ongetwijfeld. 

Maar het "discussiepunt" was hier de uitzonderlijke verzamelingen die bepaalde verzamelaars vandaag bezitten. 

Los van wat er binnen 10 jaar te gebeuren valt, de verzamelingen waarvan sprake zijn vandaag opmerkelijk. 

Link naar reactie

Tja... sommige collecties zitten vol met topwerken. . Ik heb al s n linkje ge plaatst naar de collectie van mr a op 2dgalleries.. die mensen moeten haast wel zijn begonnen in de jaren 80-90 of ze moeten steenrijk zijn.

 

Met de prijzen van nu moet je, als verzamelaar, gewoon keuzes maken als je n topstuk wilt kopen. Ik heb destijds voor mezelf besloten dat ik heel graag n Thorgal pagina wilde en dat ik bereid was daar goed voor te betalen..

 

Ik zou ook best n originele plaat van Marini willen, maar ben niet bereid daar 10k voor neer te gaan leggen. Dat wordt m dus niet..

 

Als je dat voor jezelf vast stelt wordt t verzamelen wel eenvoudiger vind ik..

Link naar reactie
10 uren geleden, pudifar zei:

Veel topstukken zaten voordien al een een private verzameling. En wat is de kans dat ze terug op de markt komen? 

Veel topwerk blijft ook bij de (nabestaanden van) de tekenaars. 

 

Die gaan op den duur ook wel dood en dan komen ze op de markt. Alleen niet zo heel vaak, want zoveel echte topstukken zijn er niet.

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Tja... sommige collecties zitten vol met topwerken. . Ik heb al s n linkje ge plaatst naar de collectie van mr a op 2dgalleries.. die mensen moeten haast wel zijn begonnen in de jaren 80-90 of ze moeten steenrijk zijn.

 

Een combinatie van beide, denk ik. 

Link naar reactie
15 uren geleden, sanderg zei:

Ik zou ook best n originele plaat van Marini willen, maar ben niet bereid daar 10k voor neer te gaan leggen. Dat wordt m dus niet..

 

 

Bizar dat zijn prijzen in zowat 1 a 2 jaar zijn verdubbeld. Einde is denk ik ook nog niet in zicht...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...