Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Ik dacht dat jullie het wellicht leuk zouden vinden om wat originelen te bekijken. Daarom wat foto's van een aantal werken.

 

Ik merk overigens op dat het absoluut niet de bedoeling is om op te scheppen over mijn collectie of iets dergelijks.

Mocht iemand vinden dat ik op een vervelende manier laat zien wat voor werken ik heb dan hoor ik dat graag- ik zal dan geen foto's meer posten.  

 

Ik heb geen foto's op 2dgalleries of iets dergelijks. Omdat jullie, net als ik, genieten van origineel werk leek het me wel leuk om dan maar op de reep wat foto's te posten. Ik heb van de Rosinski wat close up's gemaakt zodat jullie een beetje de techniek van Rosinski kunnen zien.

 

Ik heb een paar kleine dingetjes- van alle originelen die ik heb weet ik waarvoor ze zijn gebruikt - behalve van de Hermann. Ik heb tot op heden nooit kunnen ontdekken waarvoor deze prent is gebruikt. Van de koper heb ik destijds begrepen dat deze prent gebruikt zou zijn voor de tekening van een stripfestival. Ik heb deze poster (als het al waar is) echter helaas nooit gezien. Ik heb deze tekening onlangs ook in de Hermann- groep gepost. Toen heeft een hulpvaardige Reper al eens voor mij gekeken of hij de prent kon vinden. Helaas zonder succes.

 

Bij de Francq is er een handtekening bijgeplakt- ja, ik weet het, dat is ontzettend jammer! Dat was echter al zo toen ik m kocht. Als ik de handtekening zou weghalen zou het papier onherstelbaar beschadigd raken. Daarom heb ik m er maar op laten zitten.

 

Bij de Rosinski zie je, als je heel goed kijkt, een paar hele kleine puntjes (o.a. bij de derde foto). Dit zijn zeer kleine bruine puntjes die op het eerste oog eigenlijk helemaal niet opvallen. De plaat had dit al toen ik m kocht. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de plaat niet zo goed bewaard. De plaat is nu achter museumglas ingelijst op een zuurvrije achtergrond (zoals ik overigens met al mijn originelen heb gedaan). Het is wel jammer natuurlijk, maar ik kan er weinig aan doen. De plaat is onderhand ook al bijna 30 jaar oud. Het papier dat Rosinski gebruikt lijkt vrij vezelig van aard. Misschien dat het daarmee te maken heeft.

 

Ik heb op het internet gezocht wat het kan zijn. Kan niet direct iets vinden. Misschien 'foxing', maar dan is het echt minimaal. Ik heb ook niet het idee dat het erger is geworden in de loop van de tijd dat ik de plaat heb.

 

Gelukkig valt het echt nauwelijks op

 

Ik vind het helemaal niet vervelend of opschepperig, maar juist leuk dat je ermee naar buiten komt. 

Zelf kijk ik graag naar originelen met een fototoestel getrokken, een scan zegt mij niets.

Dan kan je evengoed naar een zwart-wit strip kijken  :e005:

 

Er is heel wat te vinden op het internet over papierconservatie hoor.

Vooral foxing en vergeelde tape lijken populaire onderwerpen. 

Ik denk dat een papierrestaurateur je heel wat kan vertellen over hoe je moet bewaren en schade kan vermijden. 

 

Er is in het franstalig taalgebied recent ook een boek verschenen over het verzamelen van originelen, "Petites Histoires Originales", met daarin een hoofdstuk gewijd aan conservatie en restauratie:

http://www.jije.org/

Link naar reactie

Bedankt pudifar! Alles wat ik weet heb ik inmiddels toegepast bij mijn originelen. Ik heb begrepen dat je kleine plekjes weg kunt halen door t papier te laten bleken. Ik durf dat alleen niet aan. Ben veel te bang dat de inkt ook wordt aangetast. Gelukkig vallen de vlekjes echt nauwelijks op..

 

 

Ik heb de plaat in laten lijsten bij n galerie. De galeriehouder meende dat t geen foxing was maar dat de plekjes wellicht zouden komen van de lijm die Rosinski geeft gebruikt bij het aan elkaar vastzetten van het bovenste en onderste deel van de plaat. Zelf ben ik daar niet van overtuigd daar er ook wel plekjes zitten waar geen lijm kan zitten.

Link naar reactie

Er is in het franstalig taalgebied recent ook een boek verschenen over het verzamelen van originelen, "Petites Histoires Originales", met daarin een hoofdstuk gewijd aan conservatie en restauratie:

 

Prachtig boek trouwens en eigenlijk verplichte lectuur voor iedereen die originelen verzameld.

Maar wel in het Frans dus...

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik dacht- ik zal ook nog een paar foto's posten van close ups van mijn laatste aanwinst- een B&M pagina van Juillard. Ik had daar al eerder wat foto's van gepost. Maar ik meende te begrijpen dat mijn laatste foto's wel in de smaak vielen dus zodoende- nog een paar fotootjes.

Wat ik echt ongelofelijk vind bij deze B&M plaat is dat er, behalve bij het laatste prentje van Olrik (zie eerder in de post een foto van de gehele pagina) totaal geen enkele correctie is/behoefde te (worden) gemaakt door Juillard. Je ziet toch best vaak dat er correcties worden gemaakt op origineel werk. Bij de Rosinski plaat zijn er verschillende (o.a. bij de derde foto kun je dat zien) en ook bij de Tardi (de jas van de man die met zijn rug naar de kijker staat).
Blijkbaar tekent Juillard erg trefzeker

De laatste foto is een tekening die ik zelf heb gemaakt (en in die zin dus ook een origineel ;-) Zij het dat ik de prent heb nageaapt van een werk van Juillard voor de Brafa   

post-698-0-76585400-1488974508_thumb.jpg

post-698-0-41611600-1488974709_thumb.jpg

post-698-0-09063800-1488974801_thumb.jpg

post-698-0-29592100-1488974885_thumb.jpg

post-698-0-35828100-1488974899_thumb.jpg

Link naar reactie

Wat ik echt ongelofelijk vind bij deze B&M plaat is dat er, behalve bij het laatste prentje van Olrik (zie eerder in de post een foto van de gehele pagina) totaal geen enkele correctie is/behoefde te (worden) gemaakt door Juillard. Je ziet toch best vaak dat er correcties worden gemaakt op origineel werk. Bij de Rosinski plaat zijn er verschillende (o.a. bij de derde foto kun je dat zien) en ook bij de Tardi (de jas van de man die met zijn rug naar de kijker staat).

 

Ik vind zo'n perfectie net jammer. Ik hou juist van origineel werk waar erop gezwoegd is. Ik heb een Frommeltje en Violaplaat die op sommige plekken zeker 3 lagen dik is, en ernaast nog scheermesjes werk. Bovendien werden de rasters nog op die plaat gekleefd. 

 

Ik heb een andere plaat, maar dat zwart zijn dus allemaal gekleefde rasters, gecombineerd met witte verf, typex en weer inkt

HISLAIRE-Bidouilletviolette-Lareinedesgl

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Als je niet van Blake en Mortimer houdt maar wel het tekenwerk van Juillard kan smaken - misschien zijn de andere albums van Juillard wat voor je? (bijvoorbeeld Mezek- dat vond ik erg goed)

 

Leuk ieg om te horen dat t originele zwart wit werk van Juillard je anders naar zijn werk heeft doen kijken :-)

Mezek, en dat Lena-tweeluik, heb ik ooit gelezen toen ik 12 was, veel heb ik daar niet van onthouden...

 

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zo weinig strips in zwart-wit worden uitgebracht...

Link naar reactie

Echt n mooie plaat Kool Thing! Mijn complimenten!

Het heeft inderdaad ook wel wat- die correcties. Dat onderschrijft toch een beetje het ambacht. Wat je overigens wel heel veel ziet is dat een originele plaat eigenlijk bestaat uit twee (mijn thorgal plaat heeft dat) of drie (de B&M plaat) stroken die aan elkaar zijn geplakt. Op die manier voorkom je als tekenaar natuurlijk dat je, als het laatste plaatje de mist in gaat, je de hele plaat opnieuw moet tekenen.

Het zou dus best zo kunnen zijn dat het voor Juillard voor deze B&M een keer goed mis ging in die mate dat er zelfs geen typex meer tegenop kon :-) Hij hoefde dan 'alleen' die betreffende strook opnieuw te tekenen.

Chimichanga- ja- dat vind ik ook erg jammer. Ik koester daarom ook de oorspronkelijke zwart-wit versie van de Chninkel en kijk erg uit naar de op stapel staande verzamelbanden van Thorgal met daarin enkel de zwart-wit platen. 
Zeker met de Rosinski plaat was ik echt teleurgesteld toen ik dezelfde plaat er in 'de meester van de bergen' eens bij pakte (ik heb enkel de oorspronkelijke sc die ik ooit heb gekocht toen ik een jaar of 17 was :-)'. De plaat is in het album eigenlijk heel klein afgedrukt en mede daardoor zijn er veel details verloren gegaan van Rosinski's fenomenale tekenwerk. Ik vind inderdaad ook dat de inkleuring echt afbraak doet aan het geheel. Vergelijk voor de aardigheid zelf de betreffende pagina uit het album maar eens met de foto's.

 

Link naar reactie

Zoals gezegd heb ik een andere Fromm-plaat, een mooiere vind ik :-) 

 

Het grootste verschil tussen druk en originele plaat, heb ik gemerkt bij een plaat uit Canardo's Amoxonië. Hoe een drukker zo vet kan drukken,... De plaat is ragfijn getekend vol gevoel- en ja ook met veel retouches.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Hmm- bij die laatste van Fourquemin is het verschil wel heel erg groot! Het eindresultaat ziet er wat kunstmatig uit vind ik.
Ik heb het idee dat de computer hier overuren mee heeft gedraaid ;-) Ik vind dat computerinkleuring helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Bij bijvoorbeeld Romain Hugault is zelfs noodzakelijk om zo'n mooi eindresultaat te krijgen.


Toch zie ik liever werk dat volledig met de hand is gedaan- Marini is daarvan een mooi voorbeeld, maar ook de nieuwe manier van werken van Rosinski (al haalt dit het naar mijn mening bij lange na niet bij zijn oude zwart wit pentekeningen).

Link naar reactie

Nog maar wat fotootjes  

Dit zijn tekeningen van Terry Dodson (Dromen). Ik ga eigenlijk nooit meer naar beurzen, simpelweg omdat ik er geen tijd meer voor heb. Toen Dodson naar Breda kwam echter ben ik toch maar weer eens gegaan. Dodson heeft een heel vreemd systeem voor wat betreft commissions. Hij moet je echt mogen om er een te krijgen, zo leek het. Aan het begin van de dag kon je intekenen op een lijst die binnen een oogwenk geheel verzadigd was. Aan het einde van de dag pikte hij daar wat namen uit - het was echt een soort loterij.

Voor Dodson is het de enige manier om nog aan een commission te komen- en guess what? Het lukte me ook nog :-) Ben er erg blij mee

Verder een tekening van Olivier Pont (over de grenzen van de tijd), een origineel van een ex libris.

Tot slot een tekening van Hans van Oudenaarden (Rhonda) - deze tekening is gebruikt voor een ex-libris. Hele aardige kerel die Van Oudenaarden en naar mijn mening momenteel misschien wel de beste striptekenaar van Nederland.  

Dodson.jpg

Pont 1.jpg

Oudenaarden 1.jpg

Oudenaarden.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, sanderg zei:

Hmm- bij die laatste van Fourquemin is het verschil wel heel erg groot! Het eindresultaat ziet er wat kunstmatig uit vind ik.
Ik heb het idee dat de computer hier overuren mee heeft gedraaid ;-) Ik vind dat computerinkleuring helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Bij bijvoorbeeld Romain Hugault is zelfs noodzakelijk om zo'n mooi eindresultaat te krijgen.


Toch zie ik liever werk dat volledig met de hand is gedaan- Marini is daarvan een mooi voorbeeld, maar ook de nieuwe manier van werken van Rosinski (al haalt dit het naar mijn mening bij lange na niet bij zijn oude zwart wit pentekeningen).

De laatste van Fourquemin is hoe het gedrukt geweest is in het album. De tweede is de originele inkleuring.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
On 10-3-2017 at 9:53 AM, sanderg said:

Ah ok- dus geen computer (zoals ik wel meende)? De druk lijkt echt helemaal niet op de originele inkleuring. Zoals Tweetie al zegt- de gedrukte versie is veel donkerder. Maar dat zal mogelijk inderdaad wel aan het papier liggen

Het is altijd jammer als de inspanningen van de tekenaar deels worden teniet gedaan bij het drukken. 

Link naar reactie

Ja- dat is zeker jammer. Vandaar ook ben ik een groot voorstander van zwart wit uitgaves op groot formaat. Ik kijk reikhalzend uit naar de op stapen staande Thorgal verzamelalbums. Ik hoop echt dat deze het originele tekenwerk van Rosinski eer aan zullen doen.

Link:
http://www.lelombard.com/bd-en-ligne/integrale-thorgal-n-b-volume-1,3629

Echt- vergelijk voor de aardigheid maar eens de foto's die ik postte van mijn Thorgal-plaat met hoe het er in het album uitziet. Het is echt eeuwig zonde..  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...