Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

 Toch vind ik de stand van de benen wat raar. Ook heb ik altijd gevonden dat De Vita Kriss wat te 'puntig' tekent. Bij deze tekening heb ik dat ook een beetje (het gezicht, de mond, de ellebogen o.a)

Volledig mee eens.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie
Boerke is 16 maanden later een stuk bekender geworden.
Link naar reactie

Een tijdje terug berichtte ik hier dat ik mijn oog had laten vallen op een originele plaat uit de nieuwe Blake en Mortimer. Deze hangt nu ingelijst aan onze muur :-) Bijgaand twee foto's. Ik blijf het prachtig vinden om te zien hoe zo'n plaat is gemaakt. Alles klopt gewoon- prachtig hoe Juillard tekent.. 

 

Geen potloodlijntje te zien. Zou Juillard alles perfect uitgummun of zou hij met een lichtbak werken? 

 

In ieder geval een mooie plaat om te zien.

Link naar reactie

Ik heb Juillard pas leren kennen via zijn blake en mortimers (shame,.. ik weet t) en ben zijn tekenwerk in de loop der jaren steeds meer gaan waarderen. Zijn schetsen alleen zijn al kunstwerkjes op zich en zijn in kleur uitgewerkte platen (zoals bij mezek) vind ik echt geweldig knap. Voor de Brafa heeft hij ook kunstwerken gemaakt buiten zijn strips om- echt geweldige werken vond ik dat. Je hoort eigenlijk helemaal niet veel over hem, maar voor mij is het een van de beste tekenaars die er zijn.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik dacht dat jullie het wellicht leuk zouden vinden om wat originelen te bekijken. Daarom wat foto's van een aantal werken.

Ik merk overigens op dat het absoluut niet de bedoeling is om op te scheppen over mijn collectie of iets dergelijks.

Mocht iemand vinden dat ik op een vervelende manier laat zien wat voor werken ik heb dan hoor ik dat graag- ik zal dan geen foto's meer posten.  

 

Ik heb geen foto's op 2dgalleries of iets dergelijks. Omdat jullie, net als ik, genieten van origineel werk leek het me wel leuk om dan maar op de reep wat foto's te posten. Ik heb van de Rosinski wat close up's gemaakt zodat jullie een beetje de techniek van Rosinski kunnen zien.

Ik heb een paar kleine dingetjes- van alle originelen die ik heb weet ik waarvoor ze zijn gebruikt - behalve van de Hermann. Ik heb tot op heden nooit kunnen ontdekken waarvoor deze prent is gebruikt. Van de koper heb ik destijds begrepen dat deze prent gebruikt zou zijn voor de tekening van een stripfestival. Ik heb deze poster (als het al waar is) echter helaas nooit gezien. Ik heb deze tekening onlangs ook in de Hermann- groep gepost. Toen heeft een hulpvaardige Reper al eens voor mij gekeken of hij de prent kon vinden. Helaas zonder succes.

Bij de Francq is er een handtekening bijgeplakt- ja, ik weet het, dat is ontzettend jammer! Dat was echter al zo toen ik m kocht. Als ik de handtekening zou weghalen zou het papier onherstelbaar beschadigd raken. Daarom heb ik m er maar op laten zitten.

 

Bij de Rosinski zie je, als je heel goed kijkt, een paar hele kleine puntjes (o.a. bij de derde foto). Dit zijn zeer kleine bruine puntjes die op het eerste oog eigenlijk helemaal niet opvallen. De plaat had dit al toen ik m kocht. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de plaat niet zo goed bewaard. De plaat is nu achter museumglas ingelijst op een zuurvrije achtergrond (zoals ik overigens met al mijn originelen heb gedaan). Het is wel jammer natuurlijk, maar ik kan er weinig aan doen. De plaat is onderhand ook al bijna 30 jaar oud. Het papier dat Rosinski gebruikt lijkt vrij vezelig van aard. Misschien dat het daarmee te maken heeft.

Ik heb op het internet gezocht wat het kan zijn. Kan niet direct iets vinden. Misschien 'foxing', maar dan is het echt minimaal. Ik heb ook niet het idee dat het erger is geworden in de loop van de tijd dat ik de plaat heb.

Gelukkig valt het echt nauwelijks op

 

post-698-0-44224700-1488875012_thumb.jpg

post-698-0-38441400-1488875052_thumb.jpg

post-698-0-79065800-1488875093_thumb.jpg

post-698-0-40585600-1488875137_thumb.jpg

post-698-0-21526000-1488875184_thumb.jpg

post-698-0-71439000-1488875232_thumb.jpg

post-698-0-32362400-1488875245_thumb.jpg

post-698-0-75141800-1488875255_thumb.jpg

post-698-0-74718000-1488875307_thumb.jpg

Link naar reactie

Heel mooi en leuk om zo gepost te zien!!

Dank je wel JJL :-D Goed om te horen dat je het leuk vindt! Ik zal in de toekomst nog wel eens wat vaker foto's posten als ik nieuwe originelen heb.

Leuk, dat bericht van Hermann! Het zijn wel echt enkele van zijn beste werken vind ik zelf die hij hier bespreekt.

Simon- volgens mij is het bewaren van originelen in mappen in een donkere kast prima hoor. Ik heb alleen wel eens begrepen dat er ook luchtcirculatie moet zijn (vandaar dat er altijd wat ruimte tussen de muur en het ingelijste werk moet zijn)   

Link naar reactie

Al bij de tekenaar zelf geprobeerd?

 

Misschien 'ns vragen aan SSZ Alex (https://www.facebook.com/stripwinkelalex/?fref=ts) of Fantasia of ze dat kunnen vragen. Die hebben een goed contact met Hermann.

 

Mooie platen! Die Rosinski is de max., van één van de hoogtepunten van Thorgal. Mag je heel trots op zijn dat je die hebt en ik hoop dat je er alle dagen van geniet als je er voorbijwandelt :-)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Nee- ik heb t nog nooit aan Hermann zelf gevraagd. Weet iemand of ik hem of zijn zoon kan e-mailen en zo ja- via welk emailadres? Ik kan op Hermanns website zo niet 123 een emailadres vinden..
Bij Fantastia heb ik t al eens gevraagd - daar kwam de tekening de eigenaar wel bekend voor maar hij kon zo niet direct zeggen waar ie m gezien had.

 

Wat betreft de Tardi is t misschien leuk om te weten dat ik er jaren mijn hoofd over heb gebroken waar deze tekening nou voor was gebruikt. 

Tot ik er op een gegeven moment achterkwam dat 'the green elephant' (l'elephant vert) een kortverhaal is van Dashiell Hammet. Hammett wordt erkend als een van de uitvinders van het 'hard boiled detective' genre en is bekend van o.a. 'The Maltese Falcon'(meesterlijk verfilmd overigens met Bogart in de hoofdrol).
 
Inderdaad bleek de Tardi tekening een illustratie te zijn bij dit verhaal. In de jaren '80 was dit verhaal gepubliceerd in een Frans tijdschrift. Ik heb via Ebay het tijdschrift zelfs nog op de kop kunnen tikken :-) Het tijdschrift heet geloof ik 'Piranha'. (Ik heb t ergens in mijn boekenkast staan). 

SPeeDy- bedankt! :-D Ik ben inderdaad ontzettend trots op deze plaat. Thorgal zal altijd mijn favoriete stripreeks blijven en Rosinski is mijn favoriete tekenaar. Een Thorgal-plaat was altijd mijn grote droom en ik ben nog steeds als een kind zo blij dat het me gelukt is er een te bemachtigen! De te koop aangeboden platen worden steeds schaarser en (dus) veel duurder. Achteraf gezien heb ik de plaat denk ik net op het juiste tijdstip verworven (zo rond 2010).

Enne - wees gerust. Ik geniet er oprecht alle dagen van ;-) Het leek me daarom ook leuk om jullie er toch ook wat van te laten meegenieten

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...